Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny

Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny01.08.2001
Dnia 23 lipca 1941 roku podpisany został kontrakt firmy Willys na dostawę dla armii USA pojazdów Willys MB. Dzień ten stał się przełomowy dla Jeepa, gdyż od tego czasu zaczął on budować sobie doskonałą renomę ...

Dnia 23 lipca 1941 roku podpisany został kontrakt firmy Willys na dostawę dla armii USA pojazdów Willys MB. Dzień ten stał się przełomowy dla Jeepa, gdyż od tego czasu zaczął on budować sobie doskonałą renomę i stał się bodaj najsłynniejszym producentem aut terenowych na świecie.

Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny 1 Wśród obecnie wytwarzanych przez firmę pojazdów najbliższy protoplaście, czyli Willysowi MB jest Wrangler, który był bezpośrednim następcą legendarnej terenówki. Inny słynny model to Cherokee, który w 1984 roku rozpoczął modę na pojazdy SUV, łączące komfort limuzyny z doskonałymi właściwościami w terenie. Sztandarowym samochodem pozostaje jednak Grand Cherokee, czyli auto dedykowane ludziom lubującym się w luksusie.

Wracając do korzeni przypomnijmy może skąd wzięła się nazwa Jeep. Otóż najprawdopodobniej powstała ona od niedbałej wymowy skrótu GP oznaczającego General Purpose (pojazd ogólnego zastosowania). Inna teoria mówi jednak, iż nazwy Jeep używano już w 1934 roku w Oklahomie jako określenie specjalnych aut ciężarowych stosowanych przy wierceniu szybów naftowych.

W 1938 roku armia USA ogłosiła przetarg na uniwersalne pojazdu polowe, które zastąpić miały stosowane do tej pory motocykle z koszem. Założenie było bardzo konkretne: samochód miał być lekki, zwrotny, solidny i trwały a każda z firm przedstawić miała 1500 pojazdów na próby poligonowe. Przetarg wygrał Willys pokonując dwóch konkurentów: Forda i Bantama. W czasie trwania wojny Willys MB wielokrotnie potwierdził swoje zalety do tego stopnia, że wykonywał zadania, o których nie śniło się nawet jego twórcom. To chyba najlepsza rekomendacja dla pojazdu ogólnego zastosowania.

Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny 2 Sukces auta spowodował, że już w 1944 roku rozpoczęły się prace nad modelem CJ, czyli cywilnym Jeepem. Pierwszym takim samochodem, był pochodzący z 1945 roku model CJ-2A, który zapoczątkował erę cywilnych terenówek. Kosztował on 1090 dolarów i posiadał takie luksusy, jak tylną klapę oraz automatyczne wycieraczki szyb.

Kolejny model to Willys-Overland z 1946. Było to pojazd typu kombi o całkowicie stalowej konstrukcji. Początkowo miał on napęd tylko na jedną oś. Wersję 4x4 wprowadzono po trzech latach wraz z sześciocylindrowym silnikiem.

Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny 3 Niezwykła atrakcją stało się wprowadzenie w 1948 dwumiejscowego pojazdu sportowego o nazwie Jeepster. W rok po rozpoczęciu produkcji jego czterocylindrową jednostkę zastąpiono sześciocylindrową. W 1949 pojawiły się także modele CJ-Jeep Universal i CJ-3A.

30 czerwca 1950 roku firma zdecydowała się na oficjalne zarejestrowanie marki Jeep jako znak towarowy w USA i na całym świecie. Wtedy też powstały dwa nowe samochody: półtonowy pick-up z napędem na oś przednią i jednotonowy pick-up 4x4.

Legendarny Jeep CJ-5 powstał w 1954 i stał się takim przebojem, że przetrwał aż do 1983 roku. Od poprzednich CJ odróżniał się wygładzoną stylistyka nadwozia i nieco powiększoną ramą.

Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny 4 Na rok 1962 przypadł debiut całkiem nowej serii J. Należały do niej modele Wagoneer i Gladiator z 1963, które były od początku do końca zaprojektowane do użytku cywilnego. To właśnie w nich po raz pierwszy pojawiły się automatyczne skrzynie biegów, które w połączeniu z napędem na obie osie stanowiły całkowitą nowość na rynku motoryzacyjnym.

Kolejna nowością były dwa silniki wprowadzone w 1965. Mniejszy, V6 "Dauntless" o zdwojonej mocy i V8 "Vigilante". Pod koniec roku zaprezentowano Jeepa Super Wagoneer a rok później zmodernizowanego Jeepstera o nazwie Jeepster Commando. Gama ta obejmowała wersje station wagon, kabriolet, pick-up i roadster.

Jeep 4x4 - sześćdziesiąte urodziny 5 W 1971 roku Jeep zaprezentował ekskluzywny model Renagade bazujący na CJ-5. Rok 1974 po raz pierwszy przyniósł nazwę Cherokee, która dotyczyła dwudrzwiowego auta sportowego. Odmiana czterodrzwiowa pojawiła się trzy lata później. Był to następca Wagoneera, który z czasem przekształcił się w znany do dziś model. Pod koniec 1976 wprowadzono CJ-7 i CJ-8 Scrambler.

Zapotrzebowanie na niezbyt duże samochody terenowe oferujące komfort aut osobowych zainicjowało stworzenie w 1984 Jeepa Cherokee. Dziewięć lat po nim pojawiła się odmiana Grand. Pierwsze Wranglery zjechały z taśm produkcyjnych w 1987.