Pierwsze jazdy Jeepem J8

Pierwsze jazdy Jeepem J818.07.2008
Pierwszą imprezą typu konsumenckiego, w czasie której zaprezentowany został pojazd uniwersalnego zastosowania Jeep® J8 był Euro Camp Jeep 2008, odbywający się tego roku w Land Fleesensee na północy Niemiec.

Jeep® J8 stanowi symbol powrotu marki Jeep do produkcji prawdziwie nowoczesnych pojazdów użytkowych oraz wojskowych na potrzeby instytucji rządowych i pozarządowych.

Pierwsze jazdy Jeepem J8 1 "Nowy Jeep J8 łączy legendarną sprawność i niezawodność Wranglera i Wranglera Unlimited z niezrównaną ładownością oraz zdolnością pociągową" – mówi Thomas Hausch, wiceprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler LLC – "Pojazd ten reprezentuje wyjątkową wartość użytkową za cenę niższą niż podobne pojazdy o przeznaczeniu cywilno-humanitarnym i wojskowym."

Traktując samochód Jeep Wrangler Unlimited 2007 jako produkt wyjściowy, konstruktorzy Jeep’a zajęli się przede wszystkim podwyższeniem jego wytrzymałości i funkcjonalności mechanizmów. Wzmocniona rama jest bardziej odporna mechanicznie oraz podnosi ładowność pojazdu do 1250 kg. Tylny most Dana 60 zawieszony został na resorach piórowych i wyposażony w hamulce tarczowe o wzmocnionej konstrukcji. System napędu 4x4 Command-Trac® z kolei – zapewnia J8 maksymalną sprawność i optymalne osiągi tak w jeździe szosowej jak i terenowej.

Pierwsze jazdy Jeepem J8 2 Jeep J8 napędzany jest czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra i mocy 118 kW (158 KM) oraz momencie obrotowym 400 Nm, pozwalającym holować przyczepę o masie do 3500 kg. Silnik ten współpracuje z pięciostopniową przekładnią automatyczną.

J8 wyposażony jest w specjalny układ filtrowania powietrza oraz snorkel na masce umożliwiający pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości do 762 mm i nieprzerwane działanie pojazdu w warunkach burz piaskowych nawet przez pięć godzin. W swej klasie Jeep J8 charakteryzuje się największą zdolnością brodzenia i prześwitem poprzecznym podwozia.

Jeep J8 występuje w wersji dwudrzwiowej z przedłużoną skrzynią ładunkową do przewozu osób lub sprzętu albo w wielofunkcyjnej wersji czterodrzwiowej. Może być produkowany w różnych konfiguracjach nadwozia i siedzeń oraz odmianach zarówno dla ruchu prawo- jak i lewostronnego (LHD i RHD). W wersji dwudrzwiowej J8 może służyć – na przykład – jako ośmiomiejscowy transporter piechoty.

Pierwsze jazdy Jeepem J8 3 Pomimo, iż nieprzeznaczony do frontowych działań bojowych, Jeep J8 może być odpowiednio opancerzony i doskonale zdaje egzamin jako pojazd dowodzenia, transporter kołowy żołnierzy lub ładunków, sanitarka, pojazd łącznikowy itp., oraz w służbie obronno-cywilnej agend rządowych. Szakle i zaczepy holownicze oraz masywne zderzaki typu ‘heavy-duty’ umożliwiają łatwy transport lotniczy lub helikopterowy.

W roku 1941 armia USA otrzymała pierwsze partie pojazdów Willys MA o napędzie 4x4, które wkrótce zyskały sobie nazwę "jeep". Ten militarny przodek współczesnego Jeep’a Wranglera okazał się być tak istotnym elementem machiny wojennej aliantów podczas II wojny światowej – że zdaniem generała Dwight D. Eisenhowera – zwycięstwo na państwami Osi nie byłoby bez niego możliwe. Firma Willys rozpoczęła następnie produkcję cywilnej wersji CJ-2A – która nie ustępowała we wszechstronności i niezawodności tak wspaniale sprawdzonej wersji wojskowej. Dzisiejszy Jeep J8 jest kontynuatorem tradycji obu tych konstrukcji.

Jeep J8 produkowany jest przez egipską fabrykę Chrysler LLC (joint-venture) w Kairze, a do sprzedaży wchodzi od lipca 2008 roku.

Źródło: Chrysler, fot. Moto Target