Jeep w Detroit

Jeep w Detroit14.01.2009
Jeep w Detroit Podczas Salonu Samochodowego w Detroit Jeep zaprezentował dwa modele pojazdów z napędem elektrycznym. Jeep Patriot EV i Jeep Wrangler Unlimited EV są pojazdami elektrycznymi o wydłużonym zasięgu (ReEV).

Jeep® Patriot EV
Jeep® Patriot EV wchodzi w skład powiększającego się portfolio konstrukcji z napędem elektrycznym przygotowywanych do produkcji przez Chrysler LLC.

Jeep w Detroit 1 W samochodzie Jeep Patriot EV połączono napęd elektryczny oraz niewielki silnik spalinowy w parze z generatorem prądu, zasilającym system napędu elektrycznego w razie potrzeby. Układ ten pozwala wykorzystywać wszelkie zalety napędu elektrycznego przy zasięgu jazdy typowym dla współczesnego samochodu z jednostką benzynową.

„Nasz Jeep Patriot EV powiększa gamę pojazdów elektrycznych ENVI i jest kolejnym przykładem możliwości, jakie stwarzają technologie rozwijane przez Chryslera.” – powiedział Lou Rhodes, wiceprezes Chrysler LLC ds. inżynierii pojazdów i szef ENVI – „Patriot EV to również model zastosowania odpowiedzialnej społecznie, zaawansowanej technologii napędu elektrycznego w najlepszym pojeździe segmentu kompaktowych SUV.”

Jeep Patriot EV wyróżnia się oryginalną stylistyką – nawiązującą do wyrafinowanego i czystego systemu napędowego. Charakterystyczne, pionowe akcenty tworzą ‘autograficzną’ kratę chłodnicy górującej nad oddzielnym panelem zderzaka przedniego. Panel ten jest w tym samym kolorze co kolor nadwozia i w połączeniu z matową czernią słupków B i C znakomicie sprzyja wysmukleniu sylwetki pojazdu.

Jeep w Detroit 2O jego sportowym wyglądzie decyduje widoczna przysadzistość bryły, jako efekt osadzenia na unikalnym wzorze, pokaźnych kołach – w kombinacji z kolorystyką nadwozia. Wystrój wnętrza został bez zmian przeniesiony z odświeżonego Patriot’a MY 2009.

Jeep Patriot EV napędzany jest agregatem składającym się z silnika elektrycznego, baterii zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych oraz niewielkiego silnika spalinowego i generatora prądu do wytwarzania energii zasilającej system napędu elektrycznego w razie potrzeby. Pojazd typu ReEV pozwala bez zbędnych kompromisów radykalnie zredukować zużycie benzyny i emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Całkowity zasięg samochodu Jeep Patriot EV wynosi 644 kilometry, w tym 64 km z wykorzystaniem samej tylko energii elektrycznej – przy zerowym zużyciu paliwa i zerowej emisji spalin.

Jeep® Patriot EV demonstrowany jest w nowym kolorze karoserii ENVI Green Pearl wraz z aplikacjami graficznymi „EV”, rozciągającymi się na wysokość obu stron nadwozia.

Jeep w Detroit 3 Jeep® Patriot EV – podstawowe dane techniczne
Rodzaj: pojazd o napędzie elektrycznym typu ReEV, 5-miejscowy SUV
Wymiary: długość - 4409 mm, szerokość - 1755 mm, wysokość - 1669 mm
Rozstaw osi - 2634 mm
Zwis przedni - 883,9 mm
Zwis tylny - 892,0 mm
Rozstaw kół przód/tył - 1519 mm / 1519 mm
Kąt najazdu - 27,50
Kąt zejścia - 31,40
Średnica zawracania - 10,85 m

Napęd i zawieszenie
Układ napędu - napęd na koła przednie
Silnik elektryczny - moc 150 kW (200 KM) z funkcją hamowania regeneracyjnego
Akumulatory - typu litowo-jonowego
Zawieszenie - przednie: kolumny McPherson, tylne: niezależne
Agregat pomocniczy - silnik spalinowy typu SULEV (super niska emisja spalin) i generator prądowy o mocy ciągłej 45 kW (60 KM)

Jeep w Detroit 4 Koła i ogumienie: przednie - P245 / 45R20 (728 mm), yylne - P245 / 45R20 (728 mm)

Kolorystyka: nadwozie - ENVI Green Pearl, wnętrze - wystrój w kolorze Dark Slate Gray

Najważniejsze osiągi Przyspieszenie 0-100 km/h - około 8 sekund
Prędkość maksymalna - około 161 km/h
Zasięg ‘elektryczny’ - około 64 km
Zasięg całkowity - około 644 km

Jeep® Wrangler Unlimited EV
Jeep® Wrangler Unlimited EV jest samochodem elektrycznym o wydłużonym zasięgu (ReEV), zwiastującym przyszłość pojazdu typu „Jedź, gdzie oczy poniosą i rób, co tylko chcesz” o potencjale użytkowym godnym swego pierwowzoru.

„Jednym z celów naszych prac w ENVI jest tworzenie rozwiązań napędów elektrycznych dla każdego segmentu pojazdów i dla każdego klienta” – mówi Lou Rhodes, wiceprezes Chrysler LLC ds. inżynierii pojazdów i szef ENVI – „Napędzany elektrycznie Jeep Wrangler to super-oszczędny paliwowo i ultra-czysty środek transportu dla klientów zorientowanych na poważne wyprawy plenerowe.”

Jeep w Detroit 5 Prototypowy Jeep Wrangler Unlimited EV wyposażony jest w napęd tylko jednej osi. Tym niemniej, jako ilustracja potencjału opracowywanych przez Chryslera technologii napędu elektrycznego – w ramach ENVI prowadzone są badania nad systemem 4x4 wykorzystującym indywidualne silniki elektryczne. Efektem dostępnego ‘od razu’ wysokiego momentu obrotowego oraz możliwości precyzyjnej i niezależnej kontroli kół będzie doskonała sprawność off-roadowa, idealnie wpisująca się w image marki Jeep – bez uszczerbku dla charakterystyki jezdnej w warunkach szosowych.

Jeep Wrangler Unlimited EV napędzany jest agregatem ENVI typu ReEV, składającym się z silnika elektrycznego, baterii zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych oraz niewielkiego silnika spalinowego zespolonego z generatorem prądu do wytwarzania energii zasilającej system napędu elektrycznego w razie potrzeby. Silnik elektryczny wytwarza moc 200 kW (268 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Całkowity zasięg pojazdu wynosi 644 kilometry, w tym 64 km z wykorzystaniem samej tylko energii elektrycznej – przy zerowym zużyciu paliwa i całkowitym braku emisji spalin do środowiska.

Jeep w Detroit 6 Jeep® Wrangler Unlimited EV demonstrowany w Detroit ma nowy kolor karoserii ENVI Green Pearl oraz powiększone aplikacje graficzne „EV” po obu stronach nadwozia.

Jeep® Wrangler Unlimited EV – podstawowe dane techniczne
Rodzaj: pojazd o napędzie elektrycznym typu ReEV, 5-miejscowy SUV

Wymiary: długość - 4684 mm, szerokość - 1743 mm, wysokość - 1836 mm
Rozstaw osi - 2946 mm
Zwis przedni - 719 mm
Zwis tylny - 1019 mm
Rozstaw kół przód/tył - 1572 mm / 1572 mm
Kąt najazdu - 44,40
Kąt zejścia - 40,50
Średnica zawracania - 12,6 m

Napęd i zawieszenie
Układ napędu - napęd na koła tylne
Silnik elektryczny - moc 200 kW (268 KM) z funkcją hamowania regeneracyjnego
Akumulatory - typu litowo-jonowego

Jeep w Detroit 7 Zawieszenie - przednie: oś sztywna, tylne: oś sztywna
Agregat pomocniczy - silnik spalinowy typu SULEV (super niska emisja spalin) i generator prądowy o mocy ciągłej 70 kW (94 KM)

Koła i ogumienie: przednie - P225 / 70R18 (814 mm), tylne - P225 / 70R18 (814 mm)

Kolorystyka: Nadwozie - ENVI Green Pearl, Wnętrze - wystrój w kolorze Dark Slate Gray

Najważniejsze osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h - około 9 sekund
Prędkość maksymalna - około 145 km/h
Zasięg ‘elektryczny’ - około 64 km
Zasięg całkowity - około 644 km

Źródło: Jeep