Nowy silnik Pentastar V-6 koncernu Chrysler Group

Nowy silnik Pentastar V-6 koncernu Chrysler Group26.03.2010
Firma Chrysler Group LLC rozpoczęła produkcję najbardziej zaawansowanej jednostki napędowej V-6 w historii koncernu, występującej pod nazwą Pentastar V-6. Nowa linia benzynowych silników sześciocylindrowych odgrywać będzie ważną rolę ...

...dla realizacji programu ograniczenia ogólnego zużycia paliwa w całej gamie samochodów i pojazdów Chrysler, Ram Truck, Jeep® i Dodge. Jako oszczędniejszy i bardziej wyrafinowany technicznie – Pentastar V-6 zostanie docelowo następcą siedmiu obecnych jednostek V-6 Chryslera i korzystać będzie z nowoczesnych technologii dostępnych w ramach aliansu z firmą FIAT, a więc m.in. Multiair, systemów wtrysku bezpośredniego oraz turbodoładowania.

„Pierwszym zastosowaniem silnika Pentastar będzie napęd Jeep’a Grand Cherokee, który wejdzie na rynek jeszcze w tym roku. Silnik ten zapewni większą elastyczność w stosowaniu nowych technologii, a jako następca jednostek V-6 poprzedniej generacji pozwoli uzyskać znaczne oszczędności kosztowe dla naszej firmy.” – stwierdził Paolo Ferrero, wiceprezes ds. zespołów napędowych w Chrysler Group LLC – „Do roku 2014 nowy V-6 stanowić będzie jedną trzecią naszej produkcji silników benzynowych, dzięki czemu ogólne zużycie paliwa przez pojazdy produkcji Chrysler Group spadnie o ponad 25 procent.”

Oferowany dla Jeep’a Grand Cherokee MY 2011 nowy, 3,6-litrowy silnik Pentastar V-6 rozwija moc 290 KM (216 kW) przy 6350 obr/min oraz moment obrotowy 353 Nm przy 4300 obr/min – odpowiednio o 38 i 11 procent więcej niż jednostka V-6 stosowana poprzednio – przy zredukowanym o ok. 11 procent zapotrzebowaniu na paliwo.

Korzyści dla użytkownika: oszczędność paliwa, wyrafinowana technika, jakość wykonania oraz niskie koszty eksploatacji

Aby wyznaczyć pożądane cele funkcjonalne, konstruktorzy Chrysler Group Powertrain posłużyli się metodą komparatystyki wiodących konstrukcji jednostek napędowych w przemyśle motoryzacyjnym, czego efektem jest stworzenie nowego silnika, który idealnie integruje najlepsze współcześnie technologie i wyróżnia się doskonałymi osiągami, wyjątkową kulturą pracy oraz oszczędnością zużywanego paliwa.

Nowy 3,6-litrowy silnik Pentastar V-6 posiada rozrząd w układzie DOHC oraz odlewany ciśnieniowo kadłub aluminiowy z 60-stopniowym rozchyleniem cylindrów. Standardowe głowice cylindrowe charakteryzują się ‘wąskim’ kątem rozmieszczenia zaworów oraz portami dolotowymi i wydechowymi o wysokiej przepływności. Łącznie z niezależnym fazowaniem obu wałków rozrządu pozwala to osiągnąć optymalną wydajność wolumetryczną i spalania mieszanki paliwowej w całym niemalże zakresie prędkości obrotowej i obciążeń, a więc uzyskać wyjątkowo płaski przebieg krzywej momentu obrotowego wobec rozwijanej mocy. Dziewięćdziesiąt procent momentu wytwarzane jest w zakresie od 1800 do 6350 obr/min, co zapewnia wprost wyjątkowe własności dynamiczne napędzanego pojazdu – nawet pomimo stosowania paliw o niższej liczbie oktanowej.

„Dziełem naszych konstruktorów jest synteza wiodących cech i technologii silnikowych pod kątem stworzenia jednostki V-6, która będzie wykraczać poza oczekiwania klienteli.” – powiedział Bob Lee, wiceprezes ds. inżynierii silników i systemów napędu elektrycznego w Chrysler Group LLC – „Elegancka prostota konstrukcji oznacza maksymalizację jej funkcjonalności oraz wiodący w tej klasie silników poziom wyrafinowania technicznego, osiągów i ekonomiki paliwowej, w połączeniu z niskimi kosztami codziennej eksploatacji.”

Zaawansowany system smarowania silnika eliminuje możliwość przypadkowych wycieków, a wkład filtra olejowego daje się spopielić – celem ułatwienia gospodarki odpadami przemysłowymi. Zastosowanie świec zapłonowych o wydłużonej trwałości oraz systemu zespolonych, wysokonapięciowych cewek zapłonowych pozwala znacząco obniżyć koszty eksploatacji pojazdów napędzanych silnikiem Pentastar V-6.

Silnik Pentastar V-6 przystosowany jest do pracy na benzynie „Regular”, co oznacza 10-procentową oszczędność na kosztach paliwa w porównaniu z silnikami zasilanymi droższą benzyną „Premium”. Jako jednostka typu ‘flex fuel’ może być także zasilany biopaliwem E85.

Podstawowe dane techniczne 24-zaworowego silnika DOHC Pentastar V-6 produkcji Chrysler Group LLC:
Pojemność skokowa: 3,6 litra
Średnica cylindra x skok tłoka: 96,0 x 83,0 mm
System zaworowy: dwa niezależnie fazowane wałki rozrządu w głowicach cylindrów (DOHC), popychacze rolkowe z hydraulicznym kasowaniem luzów zaworowych
Zasilanie: elektroniczny wtrysk wielopunktowy
Konstrukcja: kadłub aluminiowy z odlewu wysokociśnieniowego, głowice cylindrowe aluminiowe (odlew z form półtrwałych)
Maksymalna prędkość obrotowa: 7200 obr/min
Zalecane paliwo: E85 (mieszanka etanolu i benzyny) lub benzyna bezołowiowa LO 87 (R+M)/2
Kategoria emisji spalin: PZEV (Partial Zero Emission Vehicle – pojazd o znacznie obniżonej emisji par i spalin)

Źródło: Chrysler Polska