Jeep Grand Cherokee Limited 4.7

Jeep Grand Cherokee Limited 4.722.11.2000
Jeepa Grand Cherokee przedstawiono w kwietniu 1999 roku model na rok 2000 został jednak ponownie przerobiony. Do najważniejszych udoskonaleń należy wprowadzenie określanego jako "quadra drive" napędu na cztery koła ...

Jeep Grand Cherokee Limited 4.7 1 Jeepa Grand Cherokee przedstawiono w kwietniu 1999 roku model na rok 2000 został jednak ponownie przerobiony. Do najważniejszych udoskonaleń należy wprowadzenie określanego jako "quadra drive" napędu na cztery koła.

Karoseria Grand Cherokee nie pozostawia wątpliwości co do tego, że mamy do czynienia z "zawodnikiem wagi ciężkiej". W takim duchu myślał też o nim producent, który stara się aby Grand Cherokee kojarzył się z takimi pojęciami jak "silny" i "sportowy". Silnie zaznaczone nadkola kontrastują w nim z raczej płynnymi liniami nadwozia. Patrząc z boku dostrzeżemy przede wszystkim zaokrąglony dach, który w połączeniu z wznoszącą się ku tyłowi linią okien nadaje tylnej części dynamicznego charakteru. Praktyczny detal: otwierana tylna szyba ułatwia załadunek mniejszych przedmiotów. Nie należy jednak od Grand Cherokee oczekiwać aerodynamicznych cudów - biorąc pod uwagę jego wymiary. Przy wysokości 1,8 m i prawie takiej samej szerokości auto musi sobie radzić z dużym oporem powietrza.

Jeep Grand Cherokee Limited 4.7 2 Materiałem, którego w głównej mierze użyto do wykończenia wnętrza jest skóra. Przednie siedzenia ustawiane są elektrycznie, odpowiadają one w pełni wyobrażeniom o tym, jak powinno wyglądać amerykańskie auto. Miękkie obicia siedzeń na pierwszy rzut oka wyglądają na wygodne, lecz podczas dłuższych podróży zatęsknilibyśmy raczej za bardziej sztywnymi siedzeniami. Dodatkowo, "wyrośnięci" pasażerowie zajmujący przednie siedzenia mogą mieć trochę zbyt mało miejsca. Pasażerowie z tyłu też nie mają zbyt komfortowej sytuacji, gdyż nisko ustawione siedzenia zmuszają ich do mocnego podkurczania nóg. Tylne zagłówki spełniają swoją rolę, jednak pod warunkiem, że pasażerowie nie są zbyt wysocy. Niedociągnięcia te rekompensują jednak łatwa, wręcz intuicyjna obsługa auta oraz dobra widoczność.

Wyposażenia seryjnego Grand Cherokee nie musi się wstydzić. Cztery elektrycznie podnoszone szyby, klimatyzacja, system audio (z częścią mieszczącą radio i odtwarzacz kaset magnetofonowych oraz drugą z odtwarzaczem i zmieniarką płyt CD, głośniki Infinity i zatopioną w szybie anteną) oraz siatka do bezpiecznego przewożenia drobnych przedmiotów. O bezpieczeństwo dbają poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu. Niestety zabrakło bocznych poduszek powietrznych i poduszek chroniących okolice głowy dla pasażerów na tylnym siedzeniu.

Jeep Grand Cherokee Limited 4.7 3 We wszystkich wersjach limitowanych znajdują się oprócz tego: częściowo skórzane obicia z podgrzewanymi siedzeniami oraz podpora dla kręgów lędźwiowych z funkcją pamięci w siedzeniu przeznaczonym dla kierowcy. Klimatyzacja dysponuje podwójną regulacją. Czujniki na podczerwień mierzą temperaturę powierzchni ciała kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu aby odpowiednio wyregulować ustawienia klimatyzacji. Jeśli np. słońce świeci kierowcy prosto na brzuch, klimatyzacja reaguje kierując w te rejony strumień chłodnego powietrza.

Programowany indywidualnie i sterowany pilotem centralny zamek połączono z tzw. "sentry key", którego mogą obsługiwać dwaj różni użytkownicy. Gdy tylko system przy otwieraniu drzwi rozpozna danego użytkownika funkcja pamięci aktywuje zachowane uprzednio indywidualne ustawienia dotyczące pozycji foteli, lusterek zewnętrznych i programu muzycznego.

Pod maską Jeepa pracuje 4,7-litrowy silnik V8. Przy 4700 obr/min rozwija on moc 162 kW (220 KM). Maksymalny moment obrotowy 390 Nm osiągany jest przy 3200 obr/min. Dzięki temu dwutonowy pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy. Po osiągnięciu prędkości 200 km/h dalsze przyspieszanie zostaje zablokowane elektronicznie. średnie zużycie paliwa to 15,6 l benzyny na 100 kilometrów. Stały napęd na cztery koła "quadra drive" sprawia, że Grand Cherokee dobrze sprawuje się w terenie. Przekładnia rozdzielająca Quadra Trac II i dwie osie kryją mechanizmy różnicowe, które rozdzielają moment obrotowy pomiędzy przednią lub tylną oś oraz lewe i prawe koło w zależności od różnicy w ilości obrotów.

Jeep Grand Cherokee Limited 4.7 4 W normalnej sytuacji np. na asfalcie, lwia część siły napędowej zostaje przeniesiona na oś tylną. Gdy tylko jedno z kół zgubi trakcję automatycznie włącza się napęd osi przedniej. Dzięki temu polepsza się stabilność jazdy na mokrej i śliskiej nawierzchni, gdyż podczas przyspieszania optymalnie wykorzystywana jest przyczepność opon.

Podwozie Grand Cherokee oferuje dobry komfort jazdy także na dłuższych trasach. Hamulce tarczowe przy wszystkich czterech kołach zapewniają właściwe minimalizowanie prędkości. O bezpieczeństwo dbają ABS i wbudowana elektroniczna dystrybucja siły hamowania EBD. Ta ostatnia zapewnia optymalne siłę hamulców tylnych, w zależności od załadowania auta iwarunków drogowych.

Nowy Jeep do specjalista zarówno od tras terenowych jak i asfaltowych dróg, na szosie jego zalety docenimy zwłaszcza podczas dłuższych podróży, w terenie natomiast nie musimy się obawiać najgorszych tras.