Nowy, sportowy, koncepcyjny Jeep® Grand Cherokee

Nowy, sportowy, koncepcyjny Jeep® Grand Cherokee05.03.2012
Tegoroczny 82. Salon Samochodowy w Genewie jest sceną europejskiej premiery wersji przedprodukcyjnej nowego konceptu sportowego Jeepa Grand Cherokee, traktowanej jako próba eksploracji potencjału stylistycznego tkwiącego ...

...we flagowym pojeździe marki Jeep. Tym razem unikalna w swej formie bryła karoserii Grand Cherokee zyskała charakterystyczne akcenty stylistyczne uzupełnione czernią. Efektem prac designerów jest niezwykły i prowokujący, nowy Jeep® Grand Cherokee, łączący ekskluzywność i sportowy styl z mocą i ekonomią 3,0-litrowego turbodiesla V-6 MultiJet II.

Nowy, sportowy, koncepcyjny Jeep® Grand Cherokee 1 Podłużne czarne listwy dachowe zastosowane zamiast dotychczasowych relingów pozwoliły wizualnie wysmuklić nadwozie przedprodukcyjnego konceptu Grand Cherokee. Oprawa atrapy chłodnicy ma kolor fortepianowej czerni i kontrastuje z metalizowanym wypełnieniem siatką Platinum Chrome. Sportowego sznytu dodają czarne obramowania reflektorów i ciemne szyby, a charakterystycznego wyglądu dopełnia platynowo-chromowa, podłużna wstawka w dolnej części pasa przedniego. O zdecydowanym sportowym charakterze świadczą 20-calowe obręcze kół z czarnego aluminium oraz para chromowanych na czarno końcówek wydechu poniżej zderzaka tylnego. Czarna listwa łącząca lampy tylne kontynuuje stanowi kolejny, „mroczny” akcent kolorystyki nadwozia.

Wnętrze produkcyjnego konceptu Grand Cherokee zostało wzbogacone o skórzane, perforowane obszycie elektrycznie podgrzewanej kierownicy oraz wentylowane fotele, tapicerowane skórą Nappa z zamszowymi wstawkami. Deskę rozdzielczą i skórzane panele drzwi urozmaicają akcenty karbonowe, które wraz z metalizowanymi nakładkami pedałów hamulca i przyspieszenia tworzą sportowy klimat wystroju kabiny pojazdu.

Nowy Jeep Grand Cherokee napędzany jest ekonomicznym 3,0-litrowym turbodieslem V6 wyposażonym w system wtrysku nowej generacji o ciśnieniu roboczym 1800 bar i technologię MultiJet II konstrukcji Fiat Powertrain. Silnik ten rozwija moc 177 kW (241 KM) przy 4000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 550 Nm przy 1800-2800 obr/min. Współpracuje z pięciostopniową przekładnią automatyczną z systemem manualnego sterowania Electronic Range Select (ERS).

Nowy, sportowy, koncepcyjny Jeep® Grand Cherokee 2 Do wyposażenia standardowego nowego, przedprodukcyjnego Grand Cherokee należy zaawansowany układ napędu 4x4 Quadra-Trac II® z systemem kontroli trakcji przy pomocy hamulców (BTCS), zapewniającym znakomite własności trakcyjne na drodze i w terenie. Dwustopniowa skrzynka rozdzielcza systemu „zbiera" sygnały z różnych czujników pojazdu aby możliwie niezwłocznie wykrywać poślizg kół i przeciwdziałać mu. Układ Throttle Anticipate z kolei - rejestruje szybkie ruchy pedału przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca i zwiększa trakcję zanim nastąpi utrata przyczepności. W momencie wykrycia poślizgu kół - nawet 100 procent dostępnego momentu obrotowego może być przekazywane na oś z najlepszą trakcją. Jazdę w warunkach terenowych wspomagają systemy - kontroli zjazdu Hill Descent Control oraz ułatwiający ruszanie na wzniesieniu Hill Start Assist.

Komfortowe i multimedialne wyposażenie pokładowe wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Standardowy system multimedialny UConnect® z nawigacją obejmuje 6,5-calowy ekran dotykowy, dysk twardy o pojemności 30 GB i porty USB/AUX, odtwarzacz DVD oraz aktywowany głosowo system komunikacji bezprzewodowej Bluetooth Uconnect Phone. Do wyposażenia seryjnego należy także 19-głośnikowy system nagłośnienia typu 'surround sound' klasy Premium z 32-woltowym układem TPS (Tracking Power Supply) i 12-kanałowym wzmacniaczem o mocy 825 watów firmy Harman Kardon®.

Nowy, sportowy, koncepcyjny Jeep® Grand Cherokee 3 Prezentowana w Genewie wersja produkcyjna nowego konceptu flagowego modelu marki Jeep wyposażona jest w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Oprócz elementów standardowych w postaci systemu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) i zapobiegania wywróceniu się pojazdu (ERM), ABSu z kalibracją terenową, systemu kontroli trakcji przy pomocy hamulców (BTCS) i siedmiu poduszek powietrznych (czołowe, boczne fotelowe i pełnowymiarowe kurtynowe dla obu rzędów siedzeń), wyposażenie nowego konceptu obejmuje także systemy klasy Premium: adaptacyjny tempomat, system ostrzegający o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd oraz funkcję monitorowania martwych pól widzenia wraz z detektorem ruchu przecinającego drogę cofania. Systemy te działają w następujący sposób:

  • Tempomat adaptacyjny (ACC): zmniejsza ustawioną na tempomacie prędkość w przypadku zbliżania się do innego pojazdu na tym samym pasie ruchu lub przy zajechaniu drogi. Gdy poprzedzający pojazd przyspieszy lub zmieni pas ruchu, ACC powraca do poprzednio ustawionej prędkości.
  • Ostrzeżenie o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW): system ten wykorzystuje czujniki radarowe, aby ostrzec kierowcę o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu, umożliwiając podjęcie odpowiedniego działania celem uniknięcia kolizji.
  • Monitorowanie martwych pól widzenia (BSM): wykorzystuje szerokopasmowe czujniki radarowe do wykrywania obiektów w martwych polach widzenia kierowcy podczas zmiany pasa ruchu oraz wyprzedzania innych pojazdów i przez inne pojazdy. Obecność niewidocznych dla kierowcy pojazdów sygnalizowana jest podświetleniem ikonki w bocznych lusterkach oraz sygnałem dźwiękowym.
  • System wykrywania obiektów na drodze cofania (RCP): system ten działa po załączeniu biegu wstecznego i przy pomocy podświetlanych ikonek w bocznych lusterkach oraz sygnału dźwiękowego ostrzega kierowcę o zbliżaniu się obiektów przecinających drogę cofania.

Źródło: Jeep