Lexus przedstawia koncepcyjny model LF-30 Electrified

Lexus przedstawia koncepcyjny model LF-30 Electrified20.01.2020
Nowy koncepcyjny LF-30 Electrified to wyprzedzający swoje czasy przykład realizacji wizji elektryfikacji samochodów Lexusa. Futurystyczne nadwozie zapowiada kierunek, w którym podąży design samochodów z linii „Lexus Electrified” do roku 2030.

Stylistyka nadwozia koncepcyjnego Lexusa LF-30 Electrified przyjęła artystyczną, futurystyczną formę, a design wnętrza splata funkcje związane z autonomiczną jazdą i innymi technologiami.

Osiągi to coś, co stanowi sedno wizji „Lexus Electrified”. Najnowsze elektryczne napędy Lexusa umocnią markę na pozycji lidera elektryfikacji, którą Lexus zawdzięcza szerokiej gamie samochodów hybrydowych. Precyzyjne sterowanie silnikiem elektrycznym umożliwia natychmiastowe modyfikacje ustawień stabilizacji auta, niewykonalne w konwencjonalnych samochodach.

LF-30 Electrified angażuje liczne wyrafinowane technologie, które będą stopniowo wprowadzane na rynek do 2030 roku. Należą do nich układ kierowniczy bez mechanicznego połączenia steer-by-wire czy też nowa koncepcja kokpitu bazująca na filozofii konstrukcyjnej skupionej na człowieku.

LF-30 Electrified
Lexus LF-30 Electrified

Futurystyczne nadwozie to zapowiedź designu samochodów Lexus Electrified na koniec dekady

Podejmując wyzwanie stworzenia nowego designu, realizowalnego tylko w samochodach elektrycznych napędzanych przez silniki montowane przy każdym z kół, Lexus wkomponował w design modelu LF-30 Electrified unikalne linie przepływu energii. Linie nadwozia mają wizualnie wyrażać energię wytwarzaną przez usytuowane w narożnikach karoserii koła, która następnie opływa kabinę, kierowcę, nadwozie i spływa na nawierzchnię drogi.

Z uwagi na to, że karoseria nie ma maski, charakterystyczna dla Lexusa klepsydra, której kształt przyjmuje osłona chłodnicy we współczesnych modelach marki, wyewoluowała w formę obejmującą całą architekturę samochodu. Szyby okien, rozciągające się nieprzerwanie od przodu do tyłu auta, muskularne błotniki oraz lampy przypominające skrzydła stanowią kontury dla klepsydry, która tworzy wizualną ramę auta.

O charakterze nadwozia decydują miękkie, płynne linie przedniego pasa przechodzące bezpośrednio w linearny, ostry tył. Przednie reflektory w kształcie skrzydeł i ostre tylne światła w kombinacji z bocznymi wlotami powietrza tworzą doskonałą aerodynamikę i bardzo dobre warunki chłodzenia, łącząc styl z funkcjonalnością. Boczne szyby mają regulowaną przepuszczalność świetlną, mogą więc zapewniać równie łatwo fenomenalną widoczność, jak też na życzenie pełnię prywatności.

LF-30 Electrified
Lexus LF-30 Electrified

Kolor przedniego pasa samochodu oraz wzór, w jaki układają się elementy luminescencyjne, pozwalają z zewnątrz dostrzec, czy samochód jest użytkowany w trybie normalnym czy autonomicznym. Kolor nadwozia Voltaic Sky powstał z wykorzystaniem absolutnie nowatorskiej warstwy metalowej, dającej niebiesko-zielony odcień.

Innowacyjna kabina integruje technologie związane z autonomiczną jazdą, zaprojektowany od podstaw nowy kokpit oraz inne udogodnienia

Dla zamanifestowania na większą skalę fundamentalnej dla Lexusa filozofii koncentracji na człowieku, kokpit zaprojektowano w oparciu o nową koncepcję „Tazuna”. Przełączniki zamontowane na kierownicy oraz wyświetlacz Head-Up Display na przedniej szybie zostały skoordynowane w jeszcze większym stopniu, współtworząc przestrzeń umożliwiającą kierowcy skupienie się na prowadzeniu przy jednoczesnym kontrolowaniu najróżniejszych funkcji, jak nawigacja czy system audio lub wybór trybu jazdy, bez konieczności przenoszenia wzroku z miejsca na miejsce, zmieniania ogniskowania wzroku czy operowania przełącznikami.

LF-30 Electrified pokazuje kierunek, w którym będzie się rozwijać kokpit Tazuna, prezentując interfejsy kolejnej generacji – jak sterowanie gestami czy prezentacja informacji pokładowych za pomocą rozszerzonej rzeczywistości (AR, Augmented Reality). W efekcie wnętrze zapewnia najwyższą wygodę użytkowania zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

Fotel pasażera z przodu został zaprojektowany według tych samych zasad co fotele pierwszej klasy w luksusowych samolotach. W efekcie kabina to miejsce, gdzie współistnieją poczucie otwartości i otulenia. Wszystkie przełączniki i sterowniki są umieszczone w komfortowym zasięgu, a wielki ekran przed pasażerem sterowany gestami i dotykiem przyczynia się do pogłębienia tych wrażeń.

LF-30 Electrified
Lexus LF-30 Electrified

Tylne siedzenia wykorzystują technologię sztucznej muskulatury, by idealnie dopasować się do anatomii pasażerów, oczywiście także w różnych położeniach (rozłożone, relaksacyjne, w pełnej gotowości).

System audio Mark Levinson® tworzy audiofilskie środowisko dźwiękowe nowej generacji, w której mikrokontroler sterujący w najdrobniejszych szczegółach głośnikami kreuje idealne przestrzenie akustyczne pozwalające zachwycać się czystością muzyki – zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Głośniki wbudowane w zagłówki nie tylko współgrają z zestawem audio, ale na życzenie gwarantują całkowitą likwidację hałasów i absolutną ciszę.

Szklany dach nad tylnymi siedzeniami to sterowany gestami i głosem wyświetlacz SkyGate, wykorzystujący technologię AR do prezentowania różnego typu informacji, ale także innych wybranych obrazów, jak realistycznie przedstawione gwiaździste niebo, filmy, a nawet wskazania nawigacji.

Niezależnie od swojego unikalnego designu, wnętrze kabiny jest również demonstracją luksusu kolejnej generacji, opartego na materiałach ekologicznych, redukujących obciążenie dla środowiska. Tradycyjny japoński materiał wykończeniowy Yakisugi (drewno cedrowe poddawane beztlenowemu wypalaniu) wykorzystano do inkrustacji podłogowych oraz na kierownicy, natomiast mieszany metal po recyklingu przetworzony w cienkie włókna podtrzymuje plisy tapicerki drzwiowej. Takie podejście do wykończenia wnętrza doskonale pasuje do typowego dla Lexusa innowacyjnego ducha współbrzmiącego z wyrafinowaniem.

LF-30 Electrified
Lexus LF-30 Electrified

Niezależne silniki elektryczne przy każdym kole, układ kierowniczy steer-by-wire oraz zaawansowana kontrola stabilizacji nadwozia i układu jezdnego

Aby uzyskać fundamentalny skok w dziedzinie osiągów, jakości prowadzenia, kontroli nad autem oraz przyjemności z jazdy, model LF-30 Electrified wykorzystuje wiele najnowocześniejszych technologii. Umieszczenie silników elektrycznych w piastach każdego z kół oraz montaż baterii pod podłogą kabiny pasażerskiej pozwoliły na o wiele lepszą kontrolę bezwładności i uzyskanie najwyższej klasy własności jezdnych. Testowane są także planowane do implementacji w roku 2030 technologie jazdy autonomicznej oraz wsparcia dronów – dzięki nim samochody będą miały o wiele więcej do zaoferowania.

Zintegrowane sterowanie silnikami elektrycznymi pozwala kontrolować wytwarzaną przez każdy z czterech silników siłę napędową, tak by optymalnie dopasowywać zachowanie auta do odczuć kierowcy i pasażerów. Całkowicie niezależne sterowanie silnikami każdego koła pozwala na realizację napędu przedniego, tylnego lub 4x4 w zależności od potrzeb. Kompaktowe i ultralekkie silniki umieszczone w piastach kół dają ogromną swobodę w rozplanowaniu konstrukcji auta, a zarazem zapewniają kierowcy maksimum komfortu, absolutną kontrolę nad osiągami, bezpieczeństwo i pewność niezależnie od jakości nawierzchni drogi lub warunków jazdy.

Uczynienie kontroli stabilności nadwozia i układu jezdnego sednem wizji „Lexus Electrified” pozwoli Lexusowi na szerokie stosowanie składających się na tę funkcję technologii w całej gamie zelektryfikowanych aut marki.

LF-30 Electrified
Lexus LF-30 Electrified

Układ kierowniczy steer-by-wire eliminuje mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami, pozwalając na bardziej elastyczną kontrolę skręcania w zależności od warunków jazdy, a także na bardziej precyzyjne wyczucie pojazdu, dopasowane do intencji kierowcy. Daje przy tym większe poczucie swobody ze względu na to, że kierownica może się wysunąć do rąk kierowcy lub schować po włączeniu trybu jazdy autonomicznej.

Jako samochód elektryczny kolejnej generacji, LF-30 wykorzystuje potencjał bezprzewodowego ładowania indukcyjnego, co znacznie ułatwia codzienne użytkowanie. Natomiast zarządzany przez sztuczną inteligencję system kontroli przepływu energii optymalizuje obieg energii elektrycznej w miejscu zamieszkania, rozdzielając ją między dom i samochód w koordynacji z codziennym rozkładem zajęć użytkownika.

Pokładowa sztuczna inteligencja rozróżnia głosy pasażerów i wykorzystuje spersonalizowane informacje przechowywane w kluczyku kierowcy, by samochód mógł współpracować z człowiekiem jako partner. Pozwala to na uproszczenie ustawiania i aranżacji elementów wnętrza oraz atmosfery – temperatury i działania systemu audio, jak też proponowanych punktów docelowych w nawigacji – w tym propozycji aktywności po dotarciu na miejsce przeznaczenia. Sztuczna inteligencja rozumie także preferencje kierowcy i pomaga w doborze ustawień zawieszenia i napędu w czasie rzeczywistym.

LF-30 Electrified
Lexus LF-30 Electrified

LF-30 Electrified jest wyposażony w drona służącego wsparciem podczas jazdy – Lexus Airporter. Kontrolowany przez system autonomiczny dron potrafi realizować takie zadania, jak np. przetransportowanie bagażu z progu domu w pobliże bagażnika auta.

Bazujący na najnowszej technologii jazdy autonomicznej system Lexus Teammate w Lexusie LF-30 Electrified integruje zaawansowane technologie bezpieczeństwa oraz autonomicznej jazdy w postaci Trybu Chauffeur oraz Trybu Guardian. Pasażerowie mogą się cieszyć komfortem i spokojem podczas jazdy autonomicznej z zastosowaniem zaawansowanej kontroli stabilności nadwozia i układu jezdnego.

Ponadto auto wyposażono w funkcje autonomicznego parkowania oraz odbioru spod drzwi domu – to funkcja, w której LF-30 Electrified autonomicznie przemieści się z miejsca zaparkowania pod dom, zapewniając pasażerom jeszcze więcej luksusu.

Źródło: Lexus