Tak zaprojektowano Lexusa RX 5. generacji

Tak zaprojektowano Lexusa RX 5. generacji04.07.2022
Piąta generacja Lexusa RX to kolejny po NX-ie model, który powstał w ramach nowej koncepcji stylistycznej marki, jednocześnie wyraźnie nawiązując do poprzednich generacji RX-a.

Zgodnie z założeniami nowej koncepcji stylistycznej marki, design nowych aut Lexusa ma odzwierciedlać ich charakter, osiągi i właściwości jezdne. Zadaniem stylistów nowego RX-a było podkreślenie jego najważniejszych atutów, ale także odwołanie się do najlepszych cech poprzednich generacji modelu, który stworzył segment SUV-ów premium i był pierwszym samochodem premium z napędem hybrydowym.

Lexus RX 5. generacji

Efektem jest wyrazista stylistyka nowego RX-a, która nawiązuje do jego nowych zelektryfikowanych napędów: oszczędnej hybrydy (RX 350h), mocnej hybrydy (RX 500h) oraz hybrydy plug-in (RX 450h+).

Nozomi Hirai, szef projektantów nadwozia nowego RX-a, wyjaśnia, że koncepcja stylistyczna auta widzianego z boku była szczególnie istotna.

„Chcieliśmy podkreślić nisko położony środek ciężkości oraz zwartą sylwetkę. By to osiągnąć, podnieśliśmy przód maski, a także obniżyliśmy dolną linię tylnej szyby. Obniżając linię okien, zmieniszyliśmy płaszczyznę ponad kołami, dzięki czemu auto ma lepsze proporcje” – mówi Hirai o różnicach względem poprzednika.
Lexus RX 5. generacji

Nowy RX ma taką samą długość jak obecny model, ale maska została wydłużona, słupek A cofnięty, a rozstaw osi zwiększony o 60 mm. Zmiany te podkreślają dynamikę auta, podobnie jak wyraźne przetłoczenia boczne oraz duże, 21-calowe koła. „Dzięki tym zabiegom stylistyka auta jest naprawdę unikalna. Celowo połączyliśmy przeciwstawne elementy – masywny przód i dynamiczną tylną część nadwozia” – dodaje Hirai.

Przód samochodu najlepiej oddaje nową koncepcję stylistyczną. Charakterystyczny trapezoidalny kształt został wpisany w projekt przedniego pasa. Grill został wizualnie zespolony z resztą karoserii, by w ten sposób nawiązać do elektrycznego modelu RZ, a także podkreślić nisko położony środek ciężkości. Reflektory mają bardziej kompaktowe rozmiary i ostre kształty, a wloty powietrza i szerszy o 15 mm rozstaw przednich kół podkreślają stabilną sylwetkę auta.

Lexus RX 5. generacji

Za sprawą obniżenia linii dachu o 10 mm sylwetka nowego RX-a jeszcze bardziej przypomina nadwozie typu coupe, a wrażenie to potęguje charakterystyczny dla tego modelu czarny tylny słupek o jeszcze bardziej trójwymiarowym wyglądzie. Krótki tylny zwis nadaje mocnego charakteru, a pas świetlny, który ciągnie się przez całą szerokość auta, podkreśla szeroki rozstaw kół i pewne prowadzenie.

Źródło: Lexus