Nowa generacja Lexusa RX 450h

Nowa generacja Lexusa RX 450h11.05.2009
Nowy Lexus RX 450h, następca wprowadzonego w 2005 roku nowatorskiego modelu RX 400h, jako pierwszy pojazd z rodziny RX został wyposażony w napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive drugiej generacji. Nowy, hybrydowy crossover ...

...o sportowych osiągach to flagowy model rodziny RX. Jest on przedstawicielem trzeciej generacji najlepiej sprzedającego się na świecie modelu SUV.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 1 RX 450h doskonale odzwierciedla dwa nieodłączne elementy unikalnej filozofii projektowania L-finesse: kaizen i myślenie o przyszłości. Podczas, gdy wielu konkurentów dopiero rozpoczyna prace nad pojazdami o napędzie hybrydowym, Lexus może się pochwalić ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w tej dziedzinie. Dzięki temu możliwe było wprowadzenie w nowym modelu klasy crossover całego szeregu zmian w układzie napędowym Lexus Hybrid Drive.

Wynikiem zmian jest znacząca poprawa sprawności układu napędowego Lexus Hybrid Drive, która oznacza wzrost mocy o 10%, obniżenie zużycia paliwa o 23%, obniżenie zużycia paliwa o 30% podczas pracy w niskich temperaturach i nieporównywalne obniżenie emisji CO2.

NAPĘD HYBRYDOWY Lexus Hybrid Drive
W przeciwieństwie do samochodów półhybrydowych, które wykorzystują niewielki silnik elektryczny do wspomagania silnika spalinowego, w modelu RX 450h zastosowano układ w pełni hybrydowy. Pozwala on na korzystanie z obu silników w sposób niezależny (albo silnik elektryczny, albo spalinowy) lub równoczesny. Oznacza to oszczędność energii, tak jak w przypadku układów szeregowych i pozwala uzyskać wysokie osiągi tak, jak w przypadku układów równoległych.

Do napędu RX 450h zastosowano, tak jak w przypadku poprzednika, szeregowo-równoległy napęd hybrydowy, składający się z widlastego, sześciocylindrowego silnika benzynowego i dwóch, pracujących w układzie równoległym, silników elektrycznych dużej mocy, umożliwiających „inteligentne” przekazanie napędu na 4 koła.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 2 Pochodzący z Lexusa RX 350 sześciocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 3,5 litra i układzie rozrządu DOHC został specjalnie dostosowany do potrzeb hybrydowego układu napędowego. Tak jak w przypadku modelu RX 350 wprowadzono w nim szereg ulepszeń, zwiększając moc do 183 kW/249 KM przy 6000 obr/min. oraz wartość maksymalnego momentu obrotowego do 317 Nm przy 4800 obr/min.

Dodatkowo w silniku spalinowym zastosowano trzy elementy, które Lexus wprowadził jako pierwszy – cykl Atkinsona, układ recyrkulacji schładzanych gazów spalinowych (EGR) i układ odzyskiwania ciepła z układu wydechowego (EHR). Mają one na celu obniżenie zużycia paliwa – korzyści wynikającej z zastosowania układu Lexus Hybrid Drive.

Hybrydowy układ napędowy nowego RX 450h przynosi odczuwalne korzyści dzięki rozszerzonemu zakresowi prędkości jazdy, dla których moment obrotowy silników elektrycznych osiąga maksymalną wartość, a także dzięki wprowadzeniu układu sterowania pracą skrzyni biegów AI-SHIFT, którego zadaniem jest optymalne wykorzystanie możliwości silnika spalinowego.

Trzy nowe tryby pracy zespołu napędowego ECO, EV i SNOW dodatkowo obniżają zużycie paliwa i poprawiają właściwości trakcyjne. Tryb pracy EV, który oznacza korzystanie wyłącznie z silników elektrycznych, jest niedostępny w przypadku samochodów półhybrydowych i wymaga pełnego napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive. Pozwala na poruszanie się po mieście z minimalnym hałasem i zerową emisją zanieczyszczeń.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 3 Całkowita moc zespołu napędowego wynosi 220 kW/299 KM wg DIN. Pozwala ona na uzyskanie prędkości maksymalnej 220 km/h. Bezstopniowa skrzynia biegów płynnie rozpędza RX 450h od 0 do 100 km/h w 7,8 s, a 400 m ze startu zatrzymanego samochód pokonuje w 15,9 s. Zaskakująco niskie jest zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi 6,3 l/100km. Godny podziwu jest również poziom emisji CO2 – 148 g/km.

DYNAMIKA JAZDY
Model RX 450h został specjalnie stworzony z myślą o wyższych wymaganiach stawianych dynamice jazdy przez użytkowników na rynku europejskim. Ustanawia nowe standardy w zakresie prowadzenia samochodu crossover i radości z jazdy. Samochód zapewnia wysoki poziom komfortu podczas jazdy z wysokimi prędkościami oraz spokojne zachowanie typowe dla sedana klasy premium. Łączy on w sobie również krótki czas reakcji zawieszenia i zwrotność na krętych drogach z cechami typowymi dla samochodu terenowego takimi, jak stabilność, równowaga i napęd na cztery koła.

Wydłużony rozstaw osi, poszerzony rozstaw kół oraz zastosowanie nowo opracowanych wahaczy rozwidlonych ograniczyło przechyły boczne i wzdłużne nadwozia. Wahacze rozwidlone zastąpiły kolumny prowadzące stosowane w modelu RX 400h. Przednie zawieszenie zostało gruntownie zmodernizowane. Zastosowano nowe amortyzatory, a geometrię zawieszenia, sprężyny śrubowe i stabilizatory poddano optymalizacji.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 4 Aktywne drążki stabilizatorów poprawiają właściwości dynamiczne pojazdu o ok. 40% w porównaniu z tradycyjnymi drążkami reakcyjnymi, ograniczając przechył poprzeczny nadwozia podczas pokonywania zakrętu, w którym na samochód działa przeciążenie 0,5g,. Elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne pozwala wybrać jedną z czterech wysokości pojazdu w zakresie 60 mm. Układ w zależności od prędkości jazdy w sposób automatyczny obniża wysokość nadwozia, poprawiając aerodynamikę, stabilność i ograniczając zużycie paliwa.

WZORNICTWO
Nowy RX 450h to doskonale prezentujący się, nowatorski crossover o zwartej bryle nadwozia. Od swojego poprzednika jest o 10 mm dłuższy, 40 mm szerszy, 15 mm wyższy a rozstaw osi jest dłuższy o 20 mm. Tak niewielkie zmiany rozmiarów miały na celu zachowanie zwrotności, manewrowości w terenie zabudowanym i najniższego w klasie promienia zawracania wynoszącego 5,7 m.

W nowej, aerodynamicznej bryle piękno i funkcjonalność są ściśle ze sobą powiązane. W znaczący sposób zmniejszono odstępy między elementami poszycia nadwozia i odpowiednio ukształtowano przepływ powietrza pod samochodem. Dodano tylny spoiler, który ogranicza zawirowania powietrza. Dzięki temu RX 450h może się poszczycić najniższym współczynnikiem oporu powietrza w swojej klasie, który wynosi 0,32.

Dostosowany do charakteru samochodu nowy kokpit, w którym wykorzystano wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych, podzielony został na dwie odrębne części. Pierwsza z nich to strefa „wyświetlania”, w której znajdują się czołowy wyświetlacz projekcyjny HUD i 8-calowy wyświetlacz LCD umieszczony w odległości pozwalającej na „szybki rzut oka”. Druga to strefa „operacyjna”, umożliwiającą dostęp do szeregu informacji za pośrednictwem dotykowego sterownika nawigacyjnego lub zamontowanego w kierownicy wielofunkcyjnego przełącznika.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 5 TECHNOLOGIA
System nawigacyjny został wyposażony w innowacyjne urządzenie sterujące „Remote Touch”, które działa na podobnej samej zasadzie, co mysz komputerowa, z tą różnicą, że w celu lepszego wyczucia stawia ono określony opór. Obsługa sterownika jest prosta, szybka i intuicyjna. Urządzenie pozwala użytkownikowi na przesuwanie kursora po 8-calowym, kolorowym ekranie wyświetlacza LCD i obsługę systemów audio, nawigacji, klimatyzacji, telefonu oraz zmiany ustawień poszczególnych układów pojazdu.

Nowy, czołowy wyświetlacz projekcyjny pokazuje w kolorze białym na przedniej szybie, na linii wzorku kierowcy, następujące informacje: prędkość jazdy, trasę podróży, ustawienia systemu audio oraz stan zaawansowanego układu automatycznej kontroli prędkości jazdy ACC oraz system ochrony przedzderzeniowej PCS.

Wyświetlacz wielofunkcyjny typu OLED znajdujący się na tablicy wskaźników można obsługiwać za pomocą przełącznika wielofunkcyjnego na kierownicy. Dzięki temu kierowca nie musi się koncentrować na całej grupie przełączników umieszczonych na desce rozdzielczej. Przełącznik pozwala kierowcy na włączanie i zmianę ustawień całego szeregu funkcji i systemów informacyjnych bez odrywania rąk od kierownicy.

Nowy crossover z napędem hybrydowym wyposażony jest w system elektronicznego kluczyka (Smart Entry and Start system), sterowaną elektrycznie funkcję ułatwiania zajmowania i opuszczania miejsca za kierownicą, szyby drzwi o dwóch prędkościach przesuwu i nowy, bardziej wydajny dwustrefowy układ klimatyzacji.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 6 W modelu RX450h można odnaleźć legendarną jakość osiągniętą przez Lexusa w dziedzinie samochodowych systemów audio. Do wyboru jest jeden z trzech, nowo zaprojektowanych zestawów audio o dużej mocy. Najlepszy z nich to zestaw Mark Levinson® Premium Surround System z 15 głośnikami, który pozwala podróżującym cieszyć się wielokanałowym dźwiękiem w systemie 7.1. Wykorzystując twardy dysk systemu nawigacyjnego zestaw audio Mark Levinson® udostępnia funkcję „biblioteki dźwięków” (Sound Library), która wykorzystuje technikę CDDB do transferu i przechowywania plików muzycznych. Dostępna przestrzeń ma pojemność 10 GB.

W skład nowego systemu nawigacyjnego Lexusa, obsługiwanego za pomocą zdalnego sterownika „Remote Touch”, wchodzi twardy dysk o pojemności 40 GB, dzięki czemu jest on jednym z najszybszych i najdokładniejszych systemów dostępnych na rynku. Zawiera on mapę drogową całej Europy oraz informacje o ruchu drogowym w poszczególnych krajach. System nawigacyjny wyposażony jest w ulepszoną funkcję rozpoznawania komend głosowych i uwzględnia 4 dodatkowe języki, w tym jęz. rosyjski. Menu może być wyświetlone w jednym z 14 języków (łącznie z literami cyrylicy).

BEZPIECZEŃSTWO
RX 450h łączy wiodącą w tej klasie pojazdów wytrzymałość nadwozia z innowacyjnymi, zaawansowanymi technicznie układami bezpieczeństwa, które dzięki niespotykanemu połączeniu działań kierowcy i reakcji samochodu, na nowo definiują bezpieczeństwo podróżnych. Nowy model jest wyposażony w układ PCS (Pre-Crash Safety), który wyznacza nowe standardy w zakresie zapobiegania zderzeniom; wyjątkowy zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM; aktywne zagłówki foteli oraz dziesięć poduszek powietrznych, wśród których znajduje się wielokrotnie nagradzana, dwustopniowa, dwukomorowa przednia poduszka powietrzna pasażera.

Nowa generacja Lexusa RX 450h 7 System ochrony przedzderzeniowej – Pre-Crash Safety (PCS) działa przy prędkościach jazdy powyżej 5 km/h i wykorzystuje radar działający w zakresie fal milimetrowych, który wykrywa obiekty znajdujące się przed pojazdem. Jeżeli występuje prawdopodobieństwo zderzenia, układ PCS ostrzega kierowcę. Kiedy ten rozpocznie hamowanie, PCS uruchomi układ wspomagania hamowania awaryjnego (Pre-Crash Brake Assist), którego zadaniem jest zwiększenie siły hamowania. Jeżeli kierowca nie rozpocznie hamowania i zderzenia nie można uniknąć, układ PCS samoczynnie uruchomi hamulce, aby zmniejszyć prędkość zderzenia. W przypadku hamowania awaryjnego lub niebezpieczeństwa utraty stabilności ruchu, zostanie uruchomiona funkcja kasowania luzów pasów bezpieczeństwa (Pre-Crash Seat Belt).

Układ aktywnej kontroli prędkości (ACC) współpracuje z układem PCS przy prędkościach od 50 do 170 km/h. Układ w sposób automatyczny utrzymuje zadaną odległość od samochodu poprzedzającego.

Wyjątkowy, zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM koordynuje działanie nie tylko wielu układów pojazdu, do których należą układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), system kontroli trakcji (TRC), układ stabilizacji toru jazdy (VSC), elektronicznie sterowany układ hamulcowy (ECB) oraz elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPS) ale również napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive i elektrycznego napędu na 4 koła.

Źródło: Lexus