Peugeot 207 e-pure

Peugeot 207 e-pure17.10.2006
Po premierze rynkowej 207 hatchback, ekipy Peugeot rozpoczęły pracę nad wersją "CC", która będzie bardzo przyjazna dla środowiska naturalnego. W studyjnym modelu 207 EPURE zastosowano ogniwo paliwowe, dzięki czemu nie ma emisji zanieczyszczeń ...

Poprzez model studyjny "207 EPURE", Marka pozwala nam spojrzeć w przyszłość. W każdym razie pojazd ten posiada podwójną osobowość: poza "dwiema twarzami" coupé i kabrioletu, takie uwolnienie stylistyczne wyzwala jednocześnie demonstrację technologiczną ogniwa paliwowego. Technologia dalekiej przyszłości...

Peugeot 207 e-pure 1 Eksperymentalny ciąg napędowy 207 EPURE, zawiera najnowsze rozwiązania technologiczne grupy PSA Peugeot Citroën w tej dziedzinie, przy czym nie pominięto kwestii funkcjonalności i stylistyki pojazdu.

Idea wolności nierozerwalnie związana z taką a nie inną sylwetką stanowi swoistą osmozę z rozwiązaniem zastosowanym do napędu pojazdu: korzyści, jakie z tego płyną – brak emisji zanieczyszczeń, cicha praca – decydują o przyjemności jazdy kabrioletem. Kierowca wraz ze swoim pojazdem integrują się ze środowiskiem naturalnym. Przyjemność i ekologia tworzą całość.

Styl zewnętrzny

Biało-perłowy lakier podkreśla czystość form modelu studyjnego, symbolizuje ekologiczny wkład ożywiającej go technologii. Rasowy i wyrazisty przód, kojarzący się odtąd z 207-ką, wprowadza oryginalne linie, płynne i energiczne.

Z boku pas nadwozia unosi się bardzo wysoko w kierunku tyłu pojazdu, co w połączeniu z nachyleniem przedniej szyby i "łukiem" dachu,(gdy jest) zwiększa dynamikę pojazdu i sprawia wrażenie ruchu, nawet na postoju. Rzeźbione w dolnej części boki podkreślają osobowość pojazdu. Charakterystyczne tarcze kół "Pitlane" z polerowanego aluminium, sprawiają, iż samochód zdaje się stapiać z drogą.

Peugeot 207 e-pure 2 Chromowany pas "obejmuje" kabinę, stanowiąc stylistyczny element, który - umieszczony na poziomie górnej części pokrywy bagażnika - nadaje płynność tyłowi pojazdu. Na przedłużeniu linii bagażnika, masywny tylny spoiler, wbudowany w "skorupę" drzwi bagażnika, wtapia się harmonijnie całą bryłę wozu, ukształtowaną wokół świateł o efekcie diodowym.

Tak, więc praca włożona w formowanie powierzchni, zarys stylistycznych linii i jednolitość proporcji zapewniają równowagę, elegancję i sportowy charakter, zarówno w coupé, jak i w kabriolecie.

Wnętrze

We wnętrzu również postawiono na czystość stylistyczną. Miękka i płynna deska rozdzielcza 207-ki, została w całości pokryta białą skórą, podobnie jak większa część wystroju wnętrza wozu, w tym: elementy wykończeniowe, obicia 4 foteli, a nawet przełączniki pod kierownicą. Panel techniczny, pokryty białym lakierem oraz chromowane wstawki, podkreślają nowoczesny i technologiczny wygląd.

Peugeot 207 e-pure 3 Akcenty kolorystyczne "zielony absynthe" (kolor podłogi) zostały subtelnie rozmieszczone w całej kabinie: na desce rozdzielczej, płytach drzwi, w tylnej części foteli i zagłówków. Ta zieleń widoczna jest także przez perforacje skóry na fotelach, sprawiając wrażenie małych pęcherzyków powietrza, w nawiązaniu do ekologicznego napędu pojazdu. Harmonia między tymi dwoma kolorami potęguje wrażenie wolności, oddychania "pełną piersią" i energii emanującej z pojazdu.

Z funkcjonalnego punktu widzenia zestaw wskaźników posiada wszystkie elementy, niezbędne do kontroli stanu naładowania akumulatora, ilości wodoru w pojeździe, natomiast kolorowy ekran na konsoli umożliwia wizualizacje przepływu mocy między silnikiem elektrycznym, akumulatorem i ogniwem paliwowym.

OGNIWO PALIWOWE - Strategia PSA PEUGEOT CITROËN

W kontekście światowego wymogu zmniejszania zużycia energii i redukcji emisji CO2, Grupa PSA Peugeot Citroën kontynuuje badania nad nowymi technologiami, aby stworzyć czysty i ekonomiczny samochód. Poza pracą włożoną w poprawienie sprawności silników cieplnych, głównie poprzez silniki HDi, użycie biopaliw, stworzenie filtra cząsteczek (FAP) czy badania w zakresie Hybryd HDi, PSA Peugeot Citroën przygotowuje się do wdrożenia strategii "Disrupting technology" (polegającej na zerwaniu z uświęconymi tradycją kanonami technologicznymi i przejściem na bardziej przyjazne środowiskowo, chociaż nie koniecznie bardziej wydajne i tanie rozwiązania - przypis tłumacza na podstawie Wikipedia).

Tak, więc w przyszłości ogniwo paliwowe i wodór będą stanowić alternatywny wektor energii o ogromnym potencjale.

Zalety ogniwa paliwowego:
- alternatywa dla obecnych paliw kopalnych,
- zmniejszenie emisji CO2 i dzięki temu zahamowanie efektu cieplarnianego,
- poprawienie jakości życia w mieście dzięki cichej pracy pojazdów z silnikami elektrycznymi i wyeliminowaniu emisji zanieczyszczeń.

Obecnie Grupa we współpracy z CEA (Komisariat Energii Atomowej) pracuje nad ogniwem, stanowiącym nowy etap w zakresie mocy elektrycznej, sprawności energetycznej i zwartości: GENEPAC (GENérateur Electrique à Pile A Combustible)) Technologia ta została zaprezentowana w Peugeot 207 EPURE.

Technologia PAC

Zasada działania ogniwa paliwowego (PAC) sprzężonego z silnikiem elektrycznym Aby działać, ogniwo paliwowe potrzebuje wodoru i tlenu. Tlen czerpany jest z powietrza, natomiast wodór pochodzi ze zbiornika pojazdu. Połączenie wodoru z tlenem wywołuje reakcję elektrochemiczną, powodującą przemieszczanie się elektronów i protonów, w wyniku którego jednocześnie powstaje ciepło, woda i przede wszystkim energia elektryczna. Peugeot 207 EPURE, podobnie jak poprzednie pojazdy demonstracyjne, wykorzystuje ogniwo paliwowe w charakterze pokładowego źródła energii elektrycznej (zasada "range extender" czyli pojazdu elektrycznego o przedłużonym zasięgu). Ogniwo zasila bezpośrednio silnik elektryczny i współuczestniczy w doładowaniu akumulatorów.

Peugeot 207 EPURE jako pierwszy otrzymał ogniwo paliwowe GENEPAC, łączące prostotę i modułowość. Ten produkt francuskiej myśli technicznej stanowi kompromis między maksymalną zwartością i sprawnością. Zasada tego nowego ogniwa, wykonanego w technologii PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) polega na wykorzystaniu tłoczonych, cienkich płytek ze stali nierdzewnej, co doprowadziło do redukcji kosztów i zmniejszenie wielkości ogniwa, w porównaniu z tradycyjnymi płytkami. System ten umożliwia także dobranie mocy ogniwa, stosownie do potrzeb. Ogniwo zastosowane w tym pojeździe demonstracyjnym o nazwie "GENEPAC 20" to wersja 20 kW systemu GENEPAC.

"GENEPAC 20" tworzą dwa moduły, a każdy z nich składa się ze nałożonych na siebie cienkich płyt i membran elektrod. System ogniwa paliwowego gwarantuje poziom sprawności przekraczający 50 %, podczas gdy w przypadku silnika spalinowego wartość ta jest rzędu 25 - 30 %. Pięć butli zawiera łącznie 3 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 bar, dostarczając silnikowi elektrycznemu i akumulatorowi typu "litowo-jonowego" maksymalną energię i zasięg. Butle umieszczono na dnie bagażnika pojazdu, umożliwiając wygospodarowanie 2 miejsc z tyłu, działanie mechanizmu składanego dachu oraz zagospodarowanie części bagażnika w położeniu coupé.

Silnik elektryczny "207 EPURE" pobiera energię tylko podczas jazdy i oddaje ją w fazie zmniejszania prędkości. Gwarantuje on cichą pracę pojazdu, co jest niezwykle ważne podczas jazdy po mieście, a także doceniane w konfiguracji kabrioletu. Technologie PAC zapewniają demonstracyjnemu "207 EPURE" duży zasięg (około 350 km) a przy tym doskonałe parametry jezdne i maksymalną prędkość 130 km/h.

Pojazd nie zanieczyszcza powietrza a jedynym odpadem jest czysta woda. Peugeot 207 - samochód przyszłości, nadaje się doskonale do jazdy po drogach miejskich i podmiejskich... Dla "czystych doznań", niezwykłych i coraz bardziej intensywnych!

Źródło: Peugeot Polska