Nowy PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen

Nowy PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen04.06.2021
Peugeot jest jednym z pierwszych producentów, którzy już w 2021 roku będą oferować elektryczny kompaktowy furgon dostawczy zasilany wodorowym ogniwem paliwowym (hydrogen fuel cell).

Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen, oferowany obok modeli spalinowych i elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym, jest najnowszym symbolem strategii marki „Extended power of choice”, która zapewnia każdemu klientowi możliwość wyboru w szerokiej gamie zespołów napędowych takiego napędu, który najlepiej odpowiada jego potrzebom.

Wersja elektryczna z wodorowym ogniwem paliwowym jest wyrazem dążenia marki do szybkiej rozbudowy oferty zelektryfikowanych wersji Peugeot EXPERTA, po wprowadzeniu na rynek w 2020 roku modelu e-Expert z zasilaniem akumulatorowym. Na początku 2021 roku model ten został uhonorowany tytułem International Van of The Year, stając się szóstym od 1992 roku samochodem Peugeot, który zdobył tę prestiżową nagrodę.

Peugeot
Peugeot e-Expert Hydrogen

W nowym Peugeot e-Expercie Hydrogen zastosowano innowacyjny, opracowany przez grupę STELLANTIS system „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, składający się z:

  • ogniwa paliwowego, które wytwarza energię elektryczną potrzebną do napędzania samochodu z wodoru magazynowanego w systemie pokładowych zbiorników ciśnieniowych,
  • doładowywanego z sieci elektrycznej wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh, który w określonych fazach jazdy może także służyć do zasilania silnika elektrycznego.

Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen wyróżnia się:

  • możliwością pokonywania dowolnie długich tras bez lokalnej emisji CO2,
  • możliwością zatankowania w ciągu 3 minut pełnego zapasu wodoru wystarczającego na ponad 400 km zasięgu w cyklu WLTP (obecnie w trakcie homologacji),
  • gniazdem ładowania akumulatora wysokonapięciowego,
  • dwiema długościami nadwozia (Standard i Long) o identycznej pojemności przestrzeni ładunkowej co w wersji z silnikiem wysokoprężnym i wersji elektrycznej z akumulatorem trakcyjnym,
  • przestrzenią ładunkową o pojemności do 6,1 m³,
  • ładownością do 1100 kg,
  • możliwością holowania przyczep o masie do 1000 kg.
Peugeot
Peugeot e-Expert Hydrogen

Zwracający uwagę silną osobowością, zdolny do idealnie cichego poruszania się po centrach miast, cechujący się zerową emisją CO2 i bezkompromisowy pod względem parametrów użytkowych nowy Peugeot e-Expert Hydrogen uzupełnia ofertę marki i wychodzi naprzeciw potrzebom klientów biznesowych oraz władz wielu miast, które dbają o jakość życia swoich mieszkańców.

Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi w pierwszej kolejności do klientów biznesowych (w sprzedaży bezpośredniej) we Francji i w Niemczech, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone już pod koniec 2021 roku. Samochód będzie produkowany w zakładzie w Valenciennes we Francji, a następnie odpowiednio przystosowywany w specjalistycznym centrum napędów wodorowych grupy Stellantis w Rüsselsheim (Niemcy).

Rynek i klienci

Europejski rynek kompaktowych samochodów dostawczych to ponad 750 000 samochodów rocznie. Od momentu debiutu rynkowego w 2016 roku Peugeot Expert każdego roku zwiększa swój udział w rynku.

Peugeot
Peugeot e-Expert Hydrogen

Technologia wodorowych ogniw paliwowych łączy napęd elektryczny z możliwością zatankowania wodoru do pełna w ciągu 3 minut i zasięgiem ponad 400 km w cyklu WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, aktualnie w trakcie homologacji). Stanowi odpowiedź na stale rosnącą liczbę coraz bardziej złożonych potrzeb i sposobów użytkowania samochodów przez klientów biznesowych. Daje także gwarancję większej swobody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Technologia ogniw wodorowych umożliwia:

  • zwiększenie zasięgu, co jest niezwykle istotne, ponieważ zdecydowana większość kompaktowych furgonów porusza się w strefach podmiejskich i gęsto zaludnionych centrach miast, w których coraz częściej spotyka się wymóg stosowania napędów zeroemisyjnych,
  • spełnianie jednej z najważniejszych funkcji lekkich pojazdów dostawczych, jaką jest przewóz dużych i ciężkich przedmiotów,
  • zwiększenie elastyczności logistyki i optymalne wykorzystanie samochodów.

Peugeot e-Expert Hydrogen został zaprojektowany z wykorzystaniem systemu „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, który łączy zalety paliwa wodorowego, technologii akumulatorów trakcyjnych i napędu elektrycznego. Wodór znajdujący się w zbiorniku zasila ogniwo paliwowe, które wytwarza energię elektryczną potrzebną do napędzania pojazdu na długich dystansach, natomiast akumulator wysokonapięciowy odpowiada m.in. za moc niezbędną do dynamicznej jazdy.

Peugeot
Peugeot e-Expert Hydrogen

Cały system został zintegrowany z konstrukcją samochodu bez pogorszenia parametrów użytkowych - pojemności użytecznej i ładowności.

Wodór jest obecnie jednym z głównych kierunków transformacji energetycznej, rozwijanym w ramach licznych międzynarodowych projektów. Ma to miejsce w szczególności w Europie, gdzie European Clean Hydrogen Alliance (Europejski Sojusz na rzecz Czystego Wodoru) zainwestował około 60 miliardów euro w promowanie tego paliwa. Dzięki rządowym projektom liczba stacji wodorowych w Europie systematycznie rośnie, a marka Peugeot może bezpośrednio współpracować z dostawcami energii w celu tworzenia optymalnych pakietów ofertowych.

Źródło: Peugeot