Peugeot przedstawia Inception Concept i swoją wizję przyszłości motoryzacji

Peugeot przedstawia Inception Concept i swoją wizję przyszłości motoryzacji09.01.2023
Peugeot Inception Concept przykuwa uwagę nowym kanonem stylistycznym, który podkreśla jego atrakcyjną, kocią sylwetkę, a także rewolucyjnym designem wnętrza i obietnicą niespotykanych doznań z jazdy.

Model zapoczątkowuje nową epokę i jest prezentacją wizji przyszłych elektrycznych modeli marki. Pierwszy "manifest designu" pod kierunkiem Matthiasa Hossanna - Peugeot Inception Concept łączy w sobie wszystkie aspekty tej ważnej dla marki transformacji.

Od 2025 roku ten studyjny model będzie inspiracją przy projektowaniu przyszłych, także najbardziej kompaktowych, modeli marki.

Peugeot Inception Concept

"Peugeot stawia na elektryfikację gamy swoich modeli. W 2023 roku wszystkie modele w gamie Peugeot będą miały swoje zelektryfikowane wersje, a w ciągu najbliższych dwóch lat marka wprowadzi na rynek pięć nowych w 100% elektrycznych modeli. Cel, który nam przyświeca jest prosty – uczynić z Peugeot lidera wśród producentów samochodów elektrycznych w Europie w 2030 roku.
Ten cel wraz z ambitną wizją przyszłości torują drogę do radykalnej transformacji marki. Jej wyrazem jest Peugeot Inception Concept, symbolizujący początek nowej ery. Peugeot złożył obietnicę, że świat będzie lepszy dzięki Allure. Peugeot Inception Concept jest wyrazem tej obietnicy.” - Linda Jackson - dyrektor generalna marki Peugeot

Peugeot Inception Concept

Nazwa Peugeot Inception Concept (łac. "Inceptio") oznacza "początek". Żadna inna nazwa nie byłaby w stanie lepiej ująć celu przyświecającego powstaniu studyjnego modelu Peugeot, który niesie w sobie zapowiedź nowej ery dla marki. Wizjonerski design Peugeot Inception Concept eksponuje atuty kabiny, wyposażonej w szereg oryginalnych przyszłościowych rozwiązań, zapewniających użytkownikom niezrównane doznania z jazdy.

  • Peugeot Inception Concept przenosi w nowy wymiar, gdzieś pomiędzy snem a jawą, i obiecuje intensywne emocje, gdy tylko się do niego zbliżyć, dotknąć i zasiąść w środku. Ambitnym celem jest wprowadzenie do modeli produkcyjnych większości zastosowanych w nim innowacyjnych rozwiązań począwszy od 2025 roku.

„Marka Peugeot się zmienia, ale Peugeot Inception Concept pozostaje bez wątpienia 100-procentowym samochodem Peugeot. Wyraża ponadczasową kocią atrakcyjność marki i pokazuje, z jakim optymizmem podchodzimy do przyszłości motoryzacji i emocji, których może dostarczać.
Lśniący, rozświetlony Peugeot Inception Concept prezentuje całkiem nową koncepcję przestrzennego rozplanowania kabiny, ilustruje zarazem efekty niektórych naszych przemyśleń, które pozwolą nam do 2030 roku zmniejszyć o ponad 50% ślad węglowy Peugeot. Transformacja marki obejmuje wszystkie aspekty projektowania, produkcji i całego okresu użytkowania przyszłych modeli Peugeot. Dział designu jest w pełni zaangażowany w ten proces”. - Matthias Hossann – dyrektor działu designu Peugeot
Peugeot Inception Concept

Nowe, rewolucyjne platformy STLA "BEV-by-design"

Peugeot Inception Concept jest zbudowany na jednej z czterech przyszłych platform „BEV-by-design” grupy Stellantis. Wprowadzenie nowej gamy platform poczynając od 2023 roku zrewolucjonizuje przyszłe modele Peugeot. Nowe platformy, zaprojektowane pod kątem elektryfikacji modeli marki, wykazują wiele istotnych różnic pod względem architektury, co designerzy wykorzystali do całkowitego przeprojektowania kabiny Peugeot Inception Concept, aby zapewnić kierowcy unikatową pozycję za kierownicą i zaoferować pasażerom całkiem nowy rodzaj doznań.

  • Platforma STLA Large, na której zbudowany jest Peugeot Inception Concept, stanowi podstawę dla nisko wyprofilowanego nadwozia typu sedan (wysokość 1,34 m) o długości 5 m. Wymiary dobrano tak, aby lepiej wyeksponować innowacyjne rozwiązania, zastosowane w tym studyjnym modelu. Platforma stanowi również element nowych kanonów stylistycznych Peugeot, niezmiennie gwarantujących wierność DNA marki.
  • Nowe platformy „BEV-by-design”, zaprojektowane specjalnie do napędu elektrycznego, będą również połączone z modułami technologicznymi wykorzystującymi sztuczną inteligencję: STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA Autodrive.
  • W 100% elektryczny Peugeot Inception Concept jest wyposażony w technologię 800 V. Jego akumulator trakcyjny o pojemności 100 kWh pozwala na pokonanie na jednym pełnym ładowaniu dystansu 800 km, czyli trasy z Paryża do Marsylii lub z Brukseli do Berlina. Zużycie energii jest rekordowo niskie i wynosi zaledwie 12,5 kWh/100 km. Doładowanie akumulatora trakcyjnego pozwala odzyskać 30 km zasięgu w ciągu jednej minuty, a 150 km w ciągu pięciu minut. Ładowanie Peugeot Inception Concept odbywa się indukcyjnie, co upraszcza procedurę dzięki wyeliminowaniu przewodu ładowania.
  • Dwa kompaktowe silniki elektryczne, jeden zamontowany z przodu, drugi z tyłu, zapewniają Peugeot Inception Concept napęd na cztery koła, a tym samym perfekcyjną, w pełni kontrolowaną, dynamiczną jazdę. Łączna moc silników wynosi niemal 680 KM (500 kW). Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu niecałych trzech sekund.
  • Perfekcja technologii pokładowych stosowanych w platformach STLA realizuje się w Peugeot Inception Concept w postaci systemu Steer-by-Wire. Z modelu znika kierownica, jaką znamy od dziesięcioleci. Zostaje zastąpiona rozwiązaniem o nazwie Hypersquare. Zamiast mechanicznych połączeń wykorzystano układy cyfrowego sterowania elektrycznego.

„Klienci mają wielkie oczekiwania wobec samochodów elektrycznych. Dzięki nowej generacji naszych platform „BEV-by-design”, które są zaprojektowane specjalnie dla samochodów elektrycznych, będziemy w stanie spełnić ich oczekiwania. Zaskoczymy unikatowym rozplanowaniem przestrzeni wnętrz naszych przyszłych modeli, uprościmy gesty związane z kierowaniem i stworzymy świat całkiem nowych doznań z jazdy.
Te ambitne cele znalazły dziś odzwierciedlenie w modelu Peugeot Inception Concept. Transformacja Peugeot wykracza daleko poza plany przejścia w 100% na napęd elektryczny. Marka zamierza wykorzystać wszystkie możliwości związane z technologią napędu elektrycznego i nowym oprogramowaniem i zapewnić użytkownikom nowy rodzaj unikatowych i wzbogacających doznań z jazdy”. - Jérôme Micheron – dyrektor produktu marki Peugeot
Peugeot Inception Concept

Kocia sylwetka i nowe kanony stylistyczne

Już od pierwszego spojrzenia rozpoznajemy po kociej sylwetce model Peugeot. Geny marki są w nim wyraźnie widoczne, pomimo iż kanony stylistyczne zostały zaadaptowane na potrzeby nowej ery w historii Peugeot, która właśnie się rozpoczyna. Nowy kanon stylistyczny będzie wprowadzany w przyszłych modelach Peugeot od 2025 roku. Zgodnie z nim układ linii jest prostszy, bardziej czysty. Nowy kanon to również wykończenie i struktura powierzchni godna świata cyfrowego. Nowy design oscyluje pomiędzy zmysłowymi kształtami a atletycznymi, bardziej geometrycznymi i ostrymi krzywiznami, takimi jak poziome linie poszerzonych błotników.

Istota designu Peugeot Inception Concept polegała na stworzeniu kontrastu pomiędzy dynamiczną sylwetką, kojarzącą się z kocimi ruchami, a kabiną przypominającą szklaną kapsułę, sięgającą przed stopy kierowcy i pasażera z przodu.

Gdy patrzymy na samochód z boku, widzimy, że jego stylistyka zachowuje kanony Peugeot – eleganckiego, zgrabnego sedana, natomiast widziany z lotu ptaka prowadzi nas w niedaleką przyszłość samochodów elektrycznych zbudowanych na specjalnych platformach. Cała magia Peugeot Inception Concept polega na śmiałym, idealnie płynnym przejściu między designem nadwozia i wnętrza, w szczególności dzięki jego unikatowemu przeszkleniu.

„Podobnie jak Peugeot Inception Concept, również nasze przyszłe modele będą wyposażone w sztuczną inteligencję STLA Brain i w pełni połączone ze światem. Klienci Peugeot będą mogli cieszyć się bezproblemowym użytkowaniem swych samochodów dzięki komunikacji człowiek-maszyna, wirtualnemu komunikowaniu się z marką i inteligentnym usługom połączonym. Peugeot Inception Concept prezentuje istotną część tych ważnych innowacyjnych rozwiązań. Przyszłe modele Peugeot zbudowane na platformach „BEV-by-design” będą nie tylko zeroemisyjne, ale także relaksujące i dostarczające emocji, bezproblemowe w zakupie, użytkowaniu i aktualizacji”. - Phil York – dyrektor marketingu i komunikacji Peugeot

Nowy rodzaj doznań dzięki Hypersquare oraz rewolucja w Peugeot i-Cockpit

Po drogach jeździ obecnie już 9 milionów samochodów z Peugeot i-Cockpit. Ta nowa architektura kokpitu z innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie ergonomii została po raz pierwszy zaprezentowana dziesięć lat temu w pierwszej generacji Peugeot 208. Dziś, wraz z Peugeot Inception Concept, jest po raz kolejny udoskonalany i wzbogacony o szereg futurystycznych ale sprawdzonych technologii. Zespół projektantów zdecydował się dogłębnie zmienić architekturę i wyeliminować kierownicę oraz klasyczne przełączniki zespolone. System sterowania Hypersquare, od początku całkowicie cyfrowy i wzorowany na grach wideo to wielki krok naprzód, który utrwala opracowaną przez Peugeot koncepcję Peugeot i-Cockpit® i pokazuje, jak będzie on wyglądał już w niedalekiej przyszłości.

Peugeot Inception Concept

Nowa generacja Peugeot i-COCKPIT

Peugeot Inception Concept, wyposażony w nowy system sterowania Hypersquare, dostarcza znacznie intensywniejszych doznań z jazdy dzięki żywszym reakcjom samochodu i nowej generacji Peugeot i-Cockpit®, bardziej intuicyjnej w obsłudze. Używając jedynie końców palców, prostymi kliknięciami lub naciśnięciem przycisków kierowca może kontrolować wszystkie parametry jazdy, a technologia steer-by-wire sprawia, że prowadzenie samochodu jest bardziej instynktowne i proste, jak w grze wideo, tyle że tym razem w świecie rzeczywistym.

System Hypersquare, w najwyższym stopniu ergonomiczny, zastępuje klasyczną kierownicę i wprowadza nowy, naturalny, prostszy i bezpieczniejszy sposób prowadzenia samochodu. Nowe rodzaje gestów i nowy wymiar przyjemności prowadzenia – ten ergonomiczny system zapewnia również niezrównany komfort jazdy.

System Hypersquare z cyfrowymi, elektrycznymi elementami sterowania składa się z ekranu z okrągłymi zagłębieniami umieszczonymi w czterech rogach i pełniącymi kilka funkcji:

  1. Całkowicie naturalny i uniwersalny chwyt urządzenia sterującego,
  2. Komfort prowadzenia koniuszkami palców,
  3. Aktywacja pokładowych elementów sterowania zwykłymi naciśnięciami kciuków.

To są gesty podobne do tych, jakich używamy na co dzień podczas korzystania z naszych smartfonów. Intuicyjność stanowi gwarancję wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Centralną część Hypersquare stanowi wzorowany na tablecie ekran, na którym wyświetlane są informacje dotyczące jazdy. Piktogramy poszczególnych funkcji (klimatyzacja, regulacja głośności, systemy wspomagania prowadzenia itd.) są wyświetlane na dwóch bocznych panelach, co ułatwia dostęp do wybranego elementu sterowania. Ostatnia z funkcji jest umieszczona wewnątrz jednego z okrągłych zagłebień i dostępna w zasięgu kciuka, bez konieczności odrywania dłoni od systemu Hypersquare. Aby zwiększyć komfort prowadzenia, obręcz Hypersquare wykonana jest w technologii druku 3D, a centralnie umieszczony szklany cyfrowy ekran wprowadza prestiżowy akcent high-tech.

Przyszła generacja Peugeot i-Cockpit wykorzystuje platformę technologiczną Stellantis STLA Smart Cockpit.

HYPERSQUARE z systemem Halo Cluster

System sterowania Hypersquare jest połączony w tle z elastycznym, panoramicznym ekranem 360°, który wyświetla informacje dotyczące jazdy oraz pochodzące z pokładowych systemów informacyjno-rozrywkowych. HALO CLUSTER z kolistym ekranem przekazuje informacje pasażerom zbliżającym się do samochodu. Stanowi element komunikacji zewnętrznej, która potęguje koncepcję współdzielenia samochodu i uosabia nową wizję motoryzacji.

Z chwilą przejścia do trybu jazdy autonomicznej poziomu L4 (STLA AutoDrive), HYPERSQUARE chowa się, a w jego miejsce pojawia się wysuwający się z podłogi duży panoramiczny ekran, który oferuje pasażerom nowe wrażenia w kabinie.

Peugeot stawia sobie za cel wprowadzenie systemu Hypersquare w kolejnej generacji modeli marki jeszcze przed końcem obecnej dekady.

Peugeot Inception Concept

Technologia STEER-BY-WIRE

Jeszcze przed powstaniem modelu Peugeot Inception Concept marka przetestowała i w pełni opanowała technologię Steer-by-Wire. Miało to na celu udoskonalenie innowacji pod kątem zwiększenia łatwości prowadzenia, poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, aby ją później wykorzystać zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kolumna kierownicy fizycznie znika i umożliwia wprowadzenie całkiem nowego rozplanowania kabiny Peugeot Inception Concept.

System nagłośnienia HiFi Premium FOCAL

Na odczuwane doznania ma również wpływ system audio. Peugeot Inception Concept jest wyposażony w system HiFi Premium FOCAL, produkowany przez francuską firmę, lidera sprzętu audio Hifi. Uprzestrzennienie dźwięku w kabinie zostało osiągnięte przez optymalne rozmieszczenie głośników. System składa się ze wzmacniacza i kilku soundbarów (z których każdy wyposażony jest w kilka współosiowych głośników o średnicy 100 mm), umieszczonych w drzwiach i w przedniej części kabiny. Całość uzupełniają dwa zamontowane w podłodze subwoofery.

System jest owocem współpracy pomiędzy Peugeot i firmą FOCAL. Nazwy obu marek są wygrawerowane na osłonach zestawów głośnikowych.

Peugeot Inception Concept prezentuje optymistyczną wizję przyszłości marki. Jest kwintesencją fundamentalnych wartości marki, która przechodzi obecnie proces transformacji i wkracza w nową erę: Allure, Emocji i Doskonałośći. Peugeot Inception Concept będzie inspiracją przy projektowaniu przyszłych, także najbardziej kompaktowych, modeli marki począwszy od 2025 roku.

Źródło: Peugeot