Nowy Peugeot 807

Nowy Peugeot 80709.01.2008
Nowoczesna stylistyka, bogatsze wyposażenie technologiczne, dynamiczny silnik – nowy Peugeot 807 umacnia swoje miejsce wśród minivanów wysokiej klasy. Wprowadzony na rynek w kwietniu 2002, model 807 został wyprodukowany w ilości 150 000 egzemplarzy.

Zewnętrzna stylistyka
Do stałej, ponadczasowej linii modelu 807 styliści postanowili dodać trochę nowoczesności i wyrafinowania. Subtelne zabiegi stylistyczne polegają na uwypukleniu bądź zmodyfikowaniu elementów takich jak np. zmiana wlotu powietrza polegająca na dodaniu chromowanych linii poziomych, powiększenie logo lwa przy chłodnicy do bardziej widocznych rozmiarów, dodanie listwy chromowej opasującej cały pojazd. Zabieg ten dodatkowo podkreśla zderzaki, które od pewnego czasu są systematycznie malowane w kolorze samochodu. Klamki drzwi bocznych, w nawiązaniu do chromowej opaski, również wykonane są z tego samego materiału. Logo marki z tyłu samochodu zostało powiększone jak również listwa z napisem PEUGEOT. Na koniec, nie możemy nie wspomnieć o wykorzystaniu dwóch nowych kolorów metalicznych niebieskiego "Błękit Rodos" i szarego "Księżycowy pył".

Styl wnętrza
Wnętrze samochodu wraz z wyposażeniem oraz drewnianymi elementami dekoracyjnymi wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów zachowując najwyższe standardy jakości. W tym duchu, materiały plastikowe z których wykonana jest deska rozdzielcza występują w kolorze czarnym "Mistral" a liczne elementy służące do częstego chwytania są w jaśniejszej tonacji. Klamki, lewarek, pokrętła nawiewu umieszczone na desce rozdzielczej wykonane są z chromu co dodaje prestiżu i klasy wnętrzu samochodu.

Obicia foteli, podłoga oraz w wewnętrzna część drzwi zastały wykonane z nowych, harmonijnie dobranych materiałów w szarym kolorze "Bise". Kolor ten jest użyty w drugiej wersji wykończenia, nie zapomniano jednak o klientach, którzy woleliby zupełnie inną kolorystykę, jasną i optymistyczną, tworząc wersję zwaną "Poranek".

Harmonię również można odnaleźć w kolejnej wersji wykończenia gdzie do obić foteli wykorzystano kombinację materiału z alkantarą jak również opcjonalnie skórę. Innym dostępnym kolorem skóry jest kolor czarny "Mistral", do którego dobrano wewnętrzną tapicerkę drzwi oraz podłogę z alkantary w tym samym odcieniu.

Nowy Peugeot 807 1 Silniki i skrzynia biegów
Ostatni z gamy 807 - silnik 2,2I HDi FAP 125 kW (~170 kM) to diesel HDi, który jest ukoronowaniem rodziny dynamicznych silników czterocylindrowych wysokiej klasy. Ta nowoczesna jednostka napędowa bi-turbo, który pojawiła się ostatnio w modelach 407 jak i 607, nadaje autu wigoru decydującego o przyjemności prowadzenia przy stosunkowo małej emisji CO2.

W wersji diesel HDi gama silników napędowych przedstawia się następująco:
- 2,0l 16 v HDi FAP 88 kW (~120 kM), 300 Nm, z 6-biegową, manualną skrzynią biegów
- 2,0l 16v HDi FAP 100kW (~136 kM), 320-340 Nm z 6-biegową, manualną skrzynią biegów
- 2,2l 16v HDi FAP 125 kW (~170 kM), 370 Nm z 6-biegowa, manualną skrzynią biegów
- 2,2l 16v HDi FAP 125 KW (~170 kM), 400 Nm z 6-biegową, automatyczną skrzynią (dostępną na wiosnę 2008).

A w wersji benzynowej:
-2,0l 16v 103 kW (~141 kM), 200 Nm, z 5-biegową, manualną skrzynią biegów
-2,0l 16v 103 kW (~ 141 kM), 200 Nm z 4-biegową, automatyczną skrzynią biegów.

Nowy silnik 2,2 l HDi FAP o pojemności skokowej 2179 cm3 zaopatrzony jest w 16 zaworową głowicę i podwójny wałek rozrządu. Osiąga on moc maksymalną 125 kW przy 4000 obr./min przy maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm i 1500 obr/min w przypadku skrzyni mechanicznej, a nawet do 400 Nm przy 1750 obr/min w przypadku sześciobiegowej skrzyni automatycznej "Tiptronic System Porsche".

Moment obrotowy oraz reakcja silnika przy niskich obrotach zostały szczególnie dopracowane, gdyż przy 1000 obr/min silnik rozwija już 200 Nm momentu obrotowego a 280 Nm przy 1250 obr/min. Ponadto, silnik ma bardzo szeroki zakres obrotów który, niezależnie od tego na jakim biegu jedziemy, powoduje przyśpieszenie auta osiagając więcej niż 350 Nm przy 3000 obr/min. Komora sprężania nowego typu Common Rail trzeciej generacji wytrzymująca ciśnienie 1800 barów oraz podwójne turbosprężarki włączające się równolegle, są głównymi technologicznymi innowacjami tego silnika. Reasumując, wszystkie rozwiązania mechaniczne dodają 807 dynamiki oraz poprawiają komfort jazdy przy zastosowaniu sześciobiegowej skrzyni biegów, ręcznej bądź automatycznej.

Innowacje techniczne
Zastosowanie dwóch turbosprężarek jest światową premierą w silnikach 4- cylindrowych. System opatentowany przez Honeywell Turbo Technology składa się dwóch identycznych turbosprężarek o zmniejszonej wielkości. Przy niskich obrotach, jedna turbosprężarka zapewnia elastyczność silnika. Później wspomaga ją druga, która włącza się równolegle między 2600 a 3200 obr/min, zależnie od żądanego obciążenia oraz warunków atmosferycznych. Nad wszystkim sprawuje kontrolę komputer silnika. Ponadto, słaba inercja turbosprężarek, którą zawdzięczają swoim małym rozmiarom, redukuje ich czas odpowiedzi podczas uruchamiania. Te innowacje techniczne pozwalają osiągnąć większą przyjemność z jazdy, a w szczególności większą elastyczność obrotową. Tym samym, użytkownik może jechać przy niskich obrotach redukując zużycie paliwa.

Komora spalania ECCS ( Extreme Conventional Combustion System )
Komora spalania charakteryzuje się zredukowanym stopniem sprężania (16,6) oraz większą średnicą, która przyczynia się do ograniczenia proporcji paliwa w kontakcie ze ściankami, co zmniejsza ilość nieprzepalonego paliwa. Efekt ten otrzymano za pomocą specjalnie skonstruowanego tłoka wykonanego z aluminium o dużej wytrzymałości mechanicznej i termicznej. Geometria ta umożliwia również znaczne zmniejszenie krążenia powietrza w komorze spalania (SWIRL), co ogranicza straty ciepła na ściankach. Zmiany te wpływają na mieszankę powietrza z paliwem, co poprawia znacznie wydajność silnika oraz przyczynia się do bardziej cichego spalania.

Nowy Peugeot 807 2 Common Rail trzeciej generacji, którego ciśnienie osiąga 1800 barów
System spalania ECCS jest powiązany z systemem wtrysku typu Common Rail firmy Bosh trzeciej generacji, którego ciśnienie osiąga 1800 barów (dla 1350 barów w przypadku systemu pierwszej generacji). To zwiększone ciśnienie wtrysku powiązane z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, z głowicą o 7 otworach 135 um, umożliwia zwiększenie liczby wtrysków (aż do 6 cykli ). Wiąże się to z dużą dokładnością rozpylania oleju napędowego. Spalanie jest wówczas bardziej złożone i jednolite z zastosowaniem zoptymalizowanej mieszanki powietrza i oleju napędowego, co ogranicza szkodliwe emisje u źródła.

Środowisko
Nowy 2,2 l HDi FAP, wykorzystany w pojeździe jednobryłowym wysokiej klasy jakim jest 807, jest przykładem silnika respektującego w najwyższym stopniu środowisko naturalne. Po pierwsze, dzięki samej idei silnika diesla, który pozwala osiągnąć świetne parametry termodynamiczne oraz system wtrysku HDi, który podnosi jeszcze jego wydajność. Dzięki zwiększonemu ciśnieniu wtrysku dochodzi do dokładnego rozpylenia oleju napędowego w komorze, co prowadzi do bardziej złożonego i jednolitego spalania i zredukowania szkodliwych emisji gazów spalinowych. Dodatkowo działanie 2 turbosprężarek oraz systemu recyrkulacji emitowanych gazów aktywnie przyczynia się do ochrony środowiska. Ujmując rzecz bardziej konkretnie, wykorzystanie nowej komory spalania, której ciśnienie osiąga 1800 barów redukuje o 30 % emisję szkodliwych gazów w stosunku do silnika 2,2 l HDi wcześniejszej generacji. Jest to z pewnością związane z zastosowaniem 3 generacji filtra cząstek stałych występującego pod nazwą „octosquare”, pozwalającego na wydłużenie okresu serwisowania do 180 000 km. Dzięki zastosowaniu specjalnej domieszki Eolys oraz dodatkowego systemu wspomagania filtracji zasadniczo zmniejszono emisję cząstek sadzy.

Skrzynia automatyczna "TIPTRONIC SYSTEM PORSCHE" – AM6
W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące komfortu jazdy, w Peugeot 807 po raz pierwszy użyto sześcioprzekładniowej automatycznej skrzyni biegów typu AM6. Ta nowa kombinacja silnika ze skrzynią biegów nie tylko wpływa na dynamikę, ale również podwyższa komfort jazdy. Sześć przełożeń dodaje werwy przy starcie; poprzez skróceniu pierwszego przełożenia, pozwala na uzyskanie płynnego przyśpieszenia dzięki łagodnej zmianie biegów i wpływa na ogólną przyjemność wynikającą z optymalnego wykorzystania momentu obrotowego silnika. Ostatnie przedłużone przełożenie optymalizuje zużycie paliwa jednocześnie redukując poziom hałasu. Zastosowanie takiej skrzyni pozwala na uzyskanie jeszcze wyższego momentu obrotowego tj. 400 Nm przy 1750 obr/min.

Skrzynia AM6 może działać w dwóch trybach: tradycyjnym, automatycznym dla spokojnej, dostosowującej się do kierowcy, bezstresowej jazdy oraz sekwencyjnym, dla jazdy bardziej aktywnej z wykorzystaniem "Tiptronic System Porche".

Dla zwiększenia bezpieczeństwa, skrzynia zaopatrzona jest w funkcję "Shift lock", która w przypadku działającego silnika, uniemożliwia zmianę pozycji Parking bez jednoczesnego naciśnięcia na pedał hamulca. Podobnie, w przypadku otwarcia drzwi samochodu przy wyłączonym silniku i nieprzełożeniu lewarka w pozycję Parking, zostaje uruchomiony sygnał dźwiękowy.

Dane techniczne
Wykorzystanie w 807 silnika 2,2 l HDi FAP pozwala na osiągnięcie doskonałych przyśpieszeń, elastyczności przy niskich obrotach oraz maksymalnego komfortu prowadzenia. W przypadku manualnej skrzyni biegów do pokonania 1000 m wystarczyło zaledwie 31,4s a w przypadku automatycznej skrzyni biegów w pozycji Drive niespełna 32,1 s. Przyśpieszenie między 80 i 120 km/h następuje w 9,6 s na 5 biegu , a nawet w 7,7 s w wersji z automatyczną skrzynia biegów AM6. Maksymalna prędkość 200 km/h jest osiągana na ostatnim biegu ( w przypadku automatycznej skrzyni biegów maksymalna prędkość wynosi 197 km/h ). Technologia tego silnika oraz jej wpływ na osiągnięcia momentu obrotowego ograniczają zużycie paliwa oraz emisję CO2 (w cyklu mieszanym przy skrzyni manualnej 7.2l/100 i 191 g/km oraz 8,2l i 218 g/km przy skrzyni automatycznej AM6 ).

Nowy Peugeot 807 3 Przyczepność
Układy jezdne Peugeot 807 zostały dostosowane do dynamiki jednostki napędowej. Przednie zawieszenie typu Mc Pherson, tylne z wahaczem ciągnionym i deformowalną belką poprzeczną gwarantują doskonałe zachowanie się na drodze oraz doskonałą kontrole zamierzonego kierunku jazdy. Wszystkie te zmiany mają na celu osiągnięcie optymalnego kompromisu pomiędzy aktywnym bezpieczeństwem oraz maksymalną przyjemnością z jazdy.

Tak wyposażony Peugeot 807, posiada aluminiowe felgi 16 calowe z ogumieniem 215 / 69 R16H oraz, w wyposażeniu seryjnym, system wykrywania zbyt niskiego ciśnienia w ogumieniu.

Tarczowy układ hamulcowy składa się z przednich tarczy wentylowanych o wymiarach 310 x 32 mm wyposażonych w podwójne tłoki. Wszystko składa się na niezwykle skuteczny i wytrzymały układ hamulcowy, który uzupełniają systemy ABS, REF, EVA.

Ponadto, zastosowanie systemu ESP ( Electronic Stability Program ) zapewnia kontrolę stabilności pojazdu poprzez porównanie toru jazdy zamierzonego przez kierowcę z rzeczywistym torem jazdy samochodu.

Wyposażenie
Stylistyczne i technologiczne zmiany nowego 807 wychodzą naprzeciw potrzebom kierowcy, ale również pasażerom, zarówno na poziomie bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy. Peugeot 807 jest wyposażony w zestaw głośnomówiący Bluetooth, przednie wspomaganie parkowania oraz zestaw multimedialny w skład którego wchodzi odtwarzacz DVD z ekranem 16/9.

Dla przyjemności pasażerów siedzących z tyłu jak również dobrego samopoczucia kierowcy w dachu pojazdu zainstalowano kolorowy, składany ekran 16/9 z odtwarzaczem DVD. Duzi i mali pasjonaci technologii cyfrowej mogą tu korzystać z gier komputerowych, odtwarzacza video, komputera itp. wykorzystując podłączenie audio/video.

Dodajmy na koniec, że od kilku miesięcy model 807, posiada nowy system telematyczny RT4, który pełni funkcję audio, GSM, GPS oraz Peugeot-Pomoc. W jego skład wchodzi trójwymiarowy kolorowy ekran oraz twardy dysk 30 GBskrzyn z mapą całej Europy pozwalający na nagranie 180 godzin muzyki w formacie MP3.

Źródło: Peugeot, informacja Moto Target