SEAT podsumowuje elektryzujący rok

SEAT podsumowuje elektryzujący rok08.01.2020
2019 rok przejdzie do historii SEAT-a jako wyznaczanie drogi do e-mobilności. Oto podsumowanie 11 najbardziej znaczących wydarzeń dla hiszpańskiego producenta w ubiegłym roku.

Producent przedstawił kilka prototypów pojazdów elektrycznych, a także wyznaczył kierunek rozwoju mikromobliności dla Grupy Volkswagen, wraz z prezentacją SEAT Minimó i pierwszego w swojej historii elektrycznego skutera SEAT e-Scooter.

Rok 2018 był dla SEAT-a okresem ciekawych projektów, a w 2019 roku dobra passa trwała. W ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce zarejestrowano 12 435 nowych samochodów spod znaków SEAT-a i CUPRA, zaś hiszpański producent zapowiedział wprowadzenie pięciu zupełnie nowych modeli do końca 2021 roku. Ponadto firma zaangażowała się we wdrażanie strategii mikromobilności w Grupie Volkswagen. W 2019 roku premierę miały prototypy SEAT Minimó, elektrycznego skutera SEAT e-Scooter i nowej elektrycznej hulajnogi SEAT e-Kickscooter.

SEAT

1. Kolejny pobity rekord

SEAT rozpoczął 2019 rok z solidnymi podstawami finansowymi. W 2018 roku osiągnął najlepsze wyniki w swojej historii z zyskiem w wysokości 294 mln euro i obrotem na poziomie 9,991 mld euro. W tym roku firma ponownie pobiła swój własny rekord sprzedaży – nowych nabywców znalazło 542 800 samochodów. Już w listopadzie liczba sprzedanych aut przekroczyła wynik z całego poprzedniego roku. Także w Polsce SEAT zanotował pozytywne wyniki rejestracji – 12 337 nowych SEAT-ów oraz 98 egzemplarzy CUPRA Ateca.

2. Przywództwo w Grupie Volkswagen w obszarze mikromobilności

SEAT został wybrany jako marka, która ma przewodzić wdrażaniu strategii mikromobiności całej Grupy Volkswagen. Swoje zaangażowanie hiszpański producent udowodnił podczas Smart City Expo World Congress, gdzie przedstawił SEAT Urban Mobility – strategiczną jednostkę biznesową, skoncentrowaną na opracowywaniu rozwiązań w obszarze mobilności miejskiej.

3. Pojazd koncepcyjny SEAT Minimó – rewolucja mobilności

W trakcie Mobile World Congress w Barcelonie, SEAT zaprezentował prototyp SEAT Minimó – całkowicie elektrycznego pojazdu, dostosowanego do realiów nowoczesnej urbanistyki. Celem hiszpańskiego producenta jest zawarcie sojuszu z miastami XXI wieku i dostarczanie im produktów, które rozwiążą część ich problemów.

SEAT

4. Od producenta samochodów do gracza na rynku współdzielonej mobilności

W ubiegłym roku SEAT rozszerzył zakres swoich usług z kategorii współdzielonej mobilności. Flota operatora carsharingowego Respiro, należącego do producenta, dotarła do kolejnego hiszpańskiego miasta – L"Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Ponadto Respiro uruchomiło usługę przeznaczoną dla klientów biznesowych. Przykładowo, pracownicy banku Cuatrecasas mogą nieodpłatnie poruszać się po mieście pojazdami SEAT-a w godzinach pracy.

5. Przyspieszenie na dwóch kołach

Podczas Smart City World Congress SEAT ogłosił, że po raz pierwszy w historii marki w jej ofercie znajdzie się całkowicie elektryczny skuter SEAT e-Scooter. Jednoślad powstał we współpracy z barcelońską firmą Silence. Jego maksymalna prędkość wynosi 100 km/h, a na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać 115 km (wynik testu WMTC). Pojazd wejdzie do globalnej sprzedaży w 2020 roku.

6. Początek elektrycznej ofensywy

Kierunek rozwoju marki na kolejne lata stał się jasny na Geneva Motor Show, gdzie SEAT zaprezentował trzy prototypy, każdy z nich wpisujący się w trend elektryfikacji mobilności. Koncepcyjny el-Born to pierwszy samochód marki, który od samego początku miał być napędzany energią elektryczną. To także drugi model w Grupie Volkswagen oparty na niemieckiej platformie MEB. SEAT rozpoczął również kampanię promocyjną wokół Mii Electric, pierwszego całkowicie elektrycznego auta w ofercie producenta. Co więcej, w czasie targów ogłoszono wprowadzenie na rynek Tarraco PHEV, wyposażonego w silnik hybrydowy typu plug-in i sportowe wykończenie FR.

SEAT

7. Dalszy etap cyfrowej transformacji

Na ubiegłorocznym Mobile World Congress 2019, SEAT ogłosił utworzenie SEAT:CODE (Centre of Digital Excellence) – centrum rozwoju oprogramowania, które będzie napędzać cyfrową transformację firmy i zwiększać wydajność dzięki optymalizacji procesów. Dodatkowo jednostka będzie wspierać koncepcje związane z mobilnością, łącznością pojazdów z otoczeniem i digitalizacją samochodów. SEAT:CODE wkrótce otworzy własną siedzibę w Barcelonie.

8. Inteligentny zakład produkcyjny

W 2019 roku do zakładu SEAT-a w Martorell wprowadzono szereg ulepszeń, które sprawiły, że fabryka może służyć jako punkt odniesienia dla Przemysłu 4.0. Do najciekawszych rozwiązań stosowanych od tego roku należy innowacyjny system transportu części za pomocą dronów. Urządzenia dostarczają kierownice i poduszki powietrzne do linii montażowej w ciągu 15 minut od otrzymania przez centrum logistyczne informacji o zapotrzebowaniu.

9. Martorell, zrównoważona fabryka

Ponadto w tym roku firma wdrożyła środki mające na celu zmniejszenie ilości odpadów i ich efektywne przetwarzanie. Od 2010 roku SEAT poprawił swój ślad środowiskowy o 34% dzięki działaniom zmniejszającym emisję CO2, ilość odpadów chemicznych oraz zużycie wody i energii. Do 2025 roku firma planuje zmniejszyć swój wpływ na środowisko o 50%.

SEAT

10. Zdrowie w centrum uwagi

W 2019 roku SEAT, IrsiCaixa, Hospital Clínic, ITAE Empresas i naukowcy z Harvard T.H. School of Public Health opublikowali wyniki pionierskiego projektu MedCARS badającego na bardzo dużą skalę wpływ zdrowych nawyków na jakość życia. Okazało się, że niektóre praktyki, takie jak zbilansowana dieta śródziemnomorska czy systematyczna aktywność fizyczna, poprawiają zdrowie fizyczne i psychiczne w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Wyniki badań mogą okazać się kluczowe w kreowaniu polityki zdrowia publicznego.

11. Nowi liderzy za kierownicą SEAT-a

W ubiegłym roku do kierownictwa firmy dołączyli nowi wiceprezesi. W marcu Axel Andorff został mianowany wiceprezesem ds. badań i rozwoju. Zastąpił na tym stanowisku dra Matthiasa Rabe’a. W czerwcu, Carsten Isensee przejął od Holgera Kintschera obszar finansów. Natomiast we wrześniu Alfonso Sancha objął funkcję wiceprezesa ds. zakupów, zastępując Klausa Zieglera.

Źródło: SEAT