Daimler inicjuje program pilotażowy car2go w Ulm

Daimler inicjuje program pilotażowy car2go w Ulm24.10.2008
Projekt car2go Daimlera stanowi zupełnie nową koncepcję mobilności z wykorzystaniem pojazdów przyjaznych środowisku. To inteligentne i twórcze rozwiązanie jest zarazem przyszłościową odpowiedzią na rosnący ruch samochodowy na obszarach miejskich ...

24. października 2008 r. ruszy pierwszy, pilotażowy etap projektu, umiejsco-wiony w niemieckim mieście Ulm na południu kraju, gdzie car2go zostanie poddany testom w normalnych warunkach eksploatacyjnych. „Ulm to dla nas już od lat jedna z najważniejszych lokalizacji badawczych, a więc idealne miejsce do przetestowania koncepcji mobilności przyszłości,” kontynuuje Dieter Zetsche. Witając z otwartymi ramionami projekt Daimler AG, Ivo Gönner, burmistrz Ulm, mówi: „Będąc centrum działalności badawczej, Ulm gwarantuje odpowiednie warunki, aby położyć podwaliny pod nowe, przyszłe spo-soby przemieszczania się z miejsca na miejsce”, Miasto Ulm wspiera działania zespołu wdrażającego projekt car2go, zwłaszcza w kwestii planowania ruchu drogowego.

Daimler inicjuje program pilotażowy car2go w Ulm 1 A oto jak to działa: flota aut marki smart fortwo zostanie udostępniona na terenie miasta, świadcząc mieszkańcom usługi transportowe, dostępne na życzenie zainteresowanych w każdej chwili. Po przejściu jednorazowej procedury rejestracyjnej, smarty będą mogły być wynajmowane od ręki, lub za uprzednią rezerwacją, i użytkowane przez dowolnie długi okres. Koncepcja ma na celu zapewnienie dostępu do godnego zaufania pojazdu w dowolnym momencie i w odległości zaledwie kilku minut na piechotę. Klient po prostu sobie wsiada i odjeżdża. Po zakończeniu podróży, kierowca po prostu parkuje wynajęty samochód gdzieś na terenie miasta. Opłata za korzystanie z usługi jest równie prosta i elastyczna jak działanie samego projektu: płaci się od minuty a koszt wynajmu to 19 centów za minutę.

Po zarejestrowaniu się w systemie car2go, klient otrzymuje elektroniczny chip dołączony do jego prawa jazdy. Istnieje kilka sposobów korzystania z usługi car2go. Na przykład wynajem “od ręki” – gdziekolwiek klient znajdzie wolnego smarta, może z niego skorzystać na miejscu. Aby to zrobić, należy przytrzymać prawo jazdy na wysokości czytnika umieszczonego za szybą auta, wsiąść i wprowadzić swój numer PIN, po czym spokojnie odjechać. Dostępne auta można łatwo zlokalizować za pośrednictwem Internetu bądź telefonicznej gorącej linii. Można też wynająć pojazd z dobowym wyprzedzeniem. W tym przypadku namiary zarezerwowanego pojazdu wysyłane są do klienta, z odpowiednim wyprzedzeniem, za pomocą sms-a.

Daimler inicjuje program pilotażowy car2go w Ulm 2 Okres wynajmu nie jest niczym ograniczony. Samochód pozostaje wynajęty na potrzeby klienta podczas każdego postoju – na przykład w trakcie robienia zakupów. Gdy klient zapragnie zwrócić car2go, po prostu pozostawia auto na jakimś parkingu w obrębie miasta. Można wykorzystać w tym celu wszelkie ogólnodostępne miejsca parkingowe i postojowe na terenie miasta, na przykład pozostawiając samochód przy drodze bądź na oznaczonym miejscu parkingowym. Ponadto, przy dworcach lub lotniskach wydzielono specjalnie oznaczone miejsca postojowe car2go.

car2go jest warty polecenia także ze względu na prosty i przejrzysty system opłat. Nie opiera się na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania – rozliczanym co do minuty – na zasadzie podobnej do korzystania z telefonu komórkowego. Klient korzysta z usługi car2go w Ulm płacąc 19 centów za minutę. W opłatę wliczone są wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenia i podatki. Dłuższy okres wynajmu to korzystne stawki godzinowe lub dzienne. Nie ma żadnej opłaty za przystąpie-nie do systemu, co ma na celu dodatkowo zachęcić do korzystania z usługi. Od klientów nie wymaga się zaciągnięcia jakiegokolwiek długoterminowego zobowiązania umownego. Nie istnieje także konieczność złożenia zastawu czy gwarancji minimalnej opłaty za użytkowanie pojazdów. Klient płaci za faktyczne korzystanie z auta w dogodnej formie miesięcznego rachunku.

Obsługa regularnie sprząta i myje samochody, a także dba o ich stan techniczny. Dzięki temu uzyskujemy pewność, że otrzymamy czysty i sprawny pojazd, którym możemy spokojnie udać się w drogę. Zespół obsługi systemu jest również odpowiedzialny za uzupełnianie poziomu paliwa w zbiorniku.

Daimler inicjuje program pilotażowy car2go w Ulm 3Tankować może także klient korzystając ze specjalnej, przedpłaconej karty paliwowej, która znajduje się w schowku car2go po stronie pasażera, w zamian uzyskując prawo do dodatkowych minut przy następnym wynajęciu. Klienci mają dostęp do zintegrowanego systemu nawigacji za pomocą specjalnego monitora car2go, mogą także nawiązać łączność telefoniczną z centrum obsługi, gdyby pojawiły się jakieś pytania związane z użytkowaniem pojazdu.

Pierwszy etap projektu, obejmujący 50 aut marki smart fortwo, rozpocznie się w Ulm 24. października; pojazdy będą z początku dostępne jedynie dla pra-cowników Daimler AG. Robert Henrich, kierownik projektu w dziele innowacji Daimlera, mówi: „Naszym celem, w ramach realizacji wstępnego etapu pro-jektu, jest zebranie praktycznych doświadczeń z korzystania z systemu car2go. Będziemy, na przykład, analizować kwestie techniczne, serwisowe i zachowanie osób testujących usługę. Kolejna faza realizacji projektu rozpocz-nie się na wiosnę przyszłego roku, wtedy znacznie zwiększymy park maszy-nowy na terenie miasta Ulm, zaś grupa potencjalnych użytkowników systemu car2go zwiększy się, aby objąć wszystkich mieszkańców i osoby odwiedzają-ce miasto.

Wspierając projekt car2go, Ulm promuje koncepcję efektywnej mobilności indywidualnej w obrębie ruchu miejskiego, a także optymalne wykorzystanie przestrzeni parkingowej na terenie miasta.

Daimler inicjuje program pilotażowy car2go w Ulm 4Ponadto miasto wytycza międzyna-rodowe standardy w tym zakresie. „Wdrożenie pilotażowego programu car2go w Ulm było możliwe przede wszystkim dzięki wszechstronnemu wsparciu ze strony włodarzy miasta,” twierdzi Robert Henrich. Firma o nazwie Daimler TSS GmbH z siedzibą w Ulm, odegrała decydującą role w opracowaniu sys-temów telekomunikacyjnych, portalu internetowego i systemu zarządzania flota.

Pierwszy smart zjechał z taśm produkcyjnych w roku 1997. Nowy dwumiej-scowy, mini samochód – szyty na miarę odbiorcy zmagającego się z problemem korków ulicznych, uosabiał wizję mobilności XXI wieku. Dzięki różnorodnej ofercie usług obejmującej specjalne stawki za okazjonalny wynajem więk-szego pojazdu, niższych kosztach korzystania z myjni samochodowych, specjalnych wymaganiach dotyczących przestrzeni parkingowej w dużych miastach, a także możliwości łączonego korzystania z samochodu, transportu szynowego i komunikacji publicznej; smart zaczął być postrzegany jako „coś więcej niż kolejny samochód”.

car2go został rozwinięty przez dział Business Innovation Daimlera, do zadań którego należy identyfikowanie nowych nisz i opracowywanie odpowiednich modeli biznesowych na ich potrzeby. W obliczu coraz wyższych cen ropy naftowej, rosnącego natężenia ruchu w miastach oraz zwiększającego się zapotrzebowania na rozwiązania z dziedzinie mobilności indywidualnej, dział innowacji koncernu opracował projekt car2go, który ma stanowić szytą na miarę konsumenta odpowiedź na problemy, które rodzi ruch pojazdów w aglomeracjach miejskich dnia dzisiejszego.

Źródło: Mercedes-Benz Polska