Smart Roadster i Roadster-Coupe

Smart Roadster i Roadster-Coupe21.02.2003
Wraz z wprowadzeniem do salonów smarta roadstera i smarta roadstera-coupé w maju 2003 roku segment kompaktowych i purystycznych roadsterów dozna ożywienia, jakiego w tym kształcie nie było od lat 50-tych i 60-tych ubiegłego stulecia ...

Wraz z wprowadzeniem do salonów smarta roadstera i smarta roadstera-coupé w maju 2003 roku segment kompaktowych i purystycznych roadsterów dozna ożywienia, jakiego w tym kształcie nie było od lat 50-tych i 60-tych ubiegłego stulecia. Przy mocy silnika 82 KM / 60 kW i masie wynoszącej jedynie 790 kilogramów w smarcie roadsterze na jeden kilowat mocy przypada 13,2 kilogramów masy (9,6 kg na 1 KM), ma zatem dużą moc na jednostkę ciężaru własnego, co odpowiednio pozytywnie wpływa na jego właściwości jezdne.

Smart Roadster i Roadster-Coupe 1 Obydwa warianty z jednostkami 82 KM/ 60 kW uzyskują identyczne wyniki, jeśli chodzi o przyspieszenie i zużycie paliwa. Zarówno smart roadster jak i smart roadster-coupé potrzebują 10,9 sekundy na rozpędzenie się od 0 do 100 kilometrów na godzinę, a zużywają w trybie jazdy SOFTOUCH 5,1 l paliwa (zużycie zgodnie z normą 1999/99/EC). Jeszcze mniejsze zużycie mieć będzie zapowiadana na połowę roku wersja o mocy 61 KM / 45 kW, spalająca (zgodnie z normą 1999/99/EC) zaledwie 4,9 l. Pojazd wyposażony w taką jednostkę przyspieszać będzie w 15,5 sekundy od 0 do 100 km/h.

Dynamiczne i zwrotne dwumiejscowe autka smart zapewniają wyjątkowe wrażenia z jazdy, bo przyjemność sprawia nie tylko sam jej cel, lecz także droga do niego wiodąca. Połączenie łatwego prowadzenia pojazdu, który błyskawicznie reaguje na ruchy kierownicą, doskonałego trzymania się na zakrętach i wysokiego komfortu, pozwala intensywnie odczuwać dynamikę jazdy, jakiej nie może zapewnić żaden inny kompaktowy pojazd tej klasy. smart roadster i smart roadster-coupé są ponadto seryjnie wyposażane w elektroniczny program stabilizacji pojazdu ESP.

Dzięki podwójnemu systemowi dachowemu Softtop (miękki dach) i Hardtop (twardy dach), który można wykorzystywać razem albo alternatywnie, smart roadster i smart roadster-coupé pozwalają swoim właścicielom odkryć przyjemność z jazdy pod każdym niebem. Oprócz dwuczęściowego, zdejmowanego dachu z tworzywa sztucznego, który można złożyć i przewozić w bagażniku, zarówno dla smarta roadstera jak i smarta roadstera-coupé do wyboru jest również harmonijkowy dach składany elektrycznie, znajdujący się w seryjnym wyposażeniu wersji smarta roadstera z silnikiem o mocy 82 KM / 60 kW oraz jako wyposażenie dodatkowe do smarta roadstera-coupé. Można go całkowicie otwierać i zamykać nawet przy maksymalnych prędkościach, co jest unikatowym rozwiązaniem wśród pojazdów tego typu.

Smart Roadster i Roadster-Coupe 2 Wprowadzenie samochodów smart roadster i smart roadster-coupé na rynek stanowi pierwszy zdecydowany krok w stronę poszerzenia oferty produktów smarta i samej marki. smart z marki jednoproduktowej rozwija się w kierunku wieloproduktowej, zatem marka i produkt nie są już identyczne. Mimo to również w przypadku aut smart roadster i smart roadster-coupé typowe cechy smarta są wyraźnie dostrzegalne.

Widoczną oznaką tożsamości marki smart jest po pierwsze szkielet kabiny pasażerskiej TRIDION, stanowiący odzwierciedlenie indywidualnej koncepcji bezpieczeństwa.

Po drugie z tą tożsamością wiąże się koncepcja dwóch materiałów i dwóch kolorów, charakteryzująca się wyraźnym oddzieleniem szkieletu kabiny pasażerskiej TRIDION w kolorze czarnym lub srebrnym od kolorowych paneli nadwozia, wykonanych z tworzywa sztucznego.

Po trzecie wspomnieć należy o modułowej konstrukcji, korzystnej nie tylko ze względów produkcyjnych, ma bowiem również swoje wyraźne zalety dla klienta ze względu na łatwość obsługi technicznej.

Po czwarte nie sposób pominąć innowacyjnego designu, który przy kompaktowych wymiarach zapewnia ergonomiczne wnętrze i wrażenie jego przestronności. Tak jak w przypadku smarta city-coupé, stylistom również w przypadku smarta roadstera oraz smarta roadstera-coupé udało się stworzyć ciekawą i dynamiczną formę, której nie da się pomylić z żadną inną.

A po piąte nieporównywalne wrażenia, przyjemność z jazdy i radość życia, co zapewniały już wcześniej smart city-coupé, smart cabrio i smart crossblade, zaś teraz – z przeznaczeniem dla innych sfer życia – jeszcze mocniej pozwalają odczuć smart roadster i smart roadster-coupé.

Podobnie jak w modelach smart city-coupé i smart cabrio, również w samochodach smart roadster i smart roadster-coupé poszycie pojazdu stanowią panele z tworzywa sztucznego. Ten znacznie lżejszy od stali materiał zastosowano w strefach przodu i tyłu pojazdu oraz w błotnikach i drzwiach. W strefie progów, słupków B i pałąka przeciwkapotażowego optycznie wyróżniony jest szkielet kabiny pasażerskiej TRIDION, pokryty lakierniczą powłoką proszkowaną, stanowiąc dzięki temu element typowej dla marki smart dwukolorowej koncepcji odnoszącej się do estetyki i zarazem bezpieczeństwa. Podobnie jak w przypadku smarta city-coupé i smarta cabrio sprawdza się on w codziennym użytkowaniu jako konstrukcja mocna i jednocześnie umożliwiająca łatwą naprawę w przypadku uszkodzenia. Panele nadwozia można wymieniać przy niewielkim nakładzie pracy, zatem również po niskich kosztach.

Dzięki koncepcji zakładającej niewielkie wymiary zewnętrzne i jednocześnie niski środek ciężkości pojazdu, smart roadster i smart roadster-coupé są autami kompaktowymi i zapewniającymi dużą przyjemność z jazdy, a jednocześnie są bardzo komfortowe i przydatne do codziennego użytku.

Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2360 milimetrów i rozstawowi kół z przodu 1357 milimetrów i z tyłu 1392 milimetry spełnione są idealne warunki, by auto było bardzo zwrotne. Rozkład masy na oś przednią i tylną wynosi 44 do 56 procent.

Nisko usytuowane fotele pozwalają uzyskać całkowitą wysokość wynoszącą zaledwie 1192 milimetry. Przy długości pojazdu wynoszącej 3427 milimetrów i szerokości 1615 milimetrów udało się wygospodarować dwie przestrzenie bagażowe, z przodu i z tyłu, które przy pojemności 59 litrów z przodu i 86 (smart roadster) lub 189 litrów (smart roadster-coupé) z tyłu zapewniają wystarczającą przestrzeń bagażową, odpowiednią dla tego typu samochodów.

Pod płaską pokrywą tylnej części smarta roadstera można schować walizkę albo worek z ubraniem i jeszcze sporo różnych drobiazgów. Szklana kopuła w modelu smart roadster-coupé zwiększa pojemność użytkową na tyle, że znajdzie się miejsce na walizkę, worek na ubranie i jeszcze sportową torbę. W tylnej przestrzeni bagażowej można też przewozić złożony twardy dach (Hardtop). Optymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej zapewnia oferowany dodatkowo w ramach programu smartware, specjalny pojemnik odpowiednich rozmiarów.

Typowe dla sportowych wozów, purystyczne wnętrze zapewnia stosunkowo dużo miejsca. Wrażenie przestronności zwiększają mocno pochylone boczne szyby oraz spłaszczona szyba przednia.

Całkowite ugięcia sprężyn wynoszące 125 milimetrów z przodu i 122 milimetry z tyłu pozwalają przy nadzwyczajnej zwrotności uzyskać wysoki komfort amortyzacji, w odniesieniu do standardu w tej klasie pojazdów. Niski środek ciężkości zapewnia bardzo niewielkie przemieszczenia obciążenia osi w trakcie przyspieszania i hamowania, co tylko nieznacznie ogranicza użyteczne ugięcia sprężyn.

Ponieważ środki ciężkości pasażerów i samego pojazdu znajdują się bardzo nisko i niemal obok siebie, reakcje pojazdu odczuwane są przez kierowcę bardzo bezpośrednio, czyli bez mylącego ramienia dźwigni, działającego na kierowcę. Z tego właśnie względu również wahania boczne przy wchodzeniu w zakręt są ledwo odczuwalne.

Przy mocy silnika 82 KM /60 kW i masie tylko 790 kilogramów w smarcie roadsterze na jeden kilowat mocy przypada 13,2 kilogramów masy (9,6 kg na 1 KM), auto ma zatem dużą moc na jednostkę ciężaru własnego, co odpowiednio pozytywnie wpływa na jego właściwości trakcyjne. Wprawdzie roadstery z lat 50-tych i 60-tych ubiegłego stulecia z masą własną poniżej 1000 kg również były dość lekkie, jednak silniki rzadko uzyskiwały moce powyżej 60 KM. Dzisiejsze samochody o wyższej mocy silnika są często znacznie cięższe, co znacznie zmniejsza odczuwaną przyjemność z jazdy.

To, że smart roadster i smart roadster-coupé wyznaczają w tym zakresie nową miarę, wiąże się nie tylko z jakością i ciężarem materiałów, zastosowanych w tych pojazdach. Istotny wkład wnosi tu szkielet kabiny pasażerskiej TRIDION o ciężarze zaledwie 192 kilogramów. Stabilny szkielet stanowi również podstawę precyzyjnej charakterystyki jazdy oraz doskonałej amortyzacji. Dzięki solidnej architekturze smart roadster i smart roadster-coupé nie wykazują specyficznego dla kabrioletów drgania, nawet podczas przejeżdżania przez większe nierówności nawierzchni. Nie bez znaczenia jest też fakt, że ta mocna konstrukcja szkieletu kabiny pasażerskiej decydująco wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera przy zderzeniu.

Innym elementem wpływającym na bardzo niską masę całkowitą jest zastosowanie tak zwanych Tailored Blanks. Blachy o różnej grubości pozwalają na umieszczanie ich grubszych części w strefach bardziej obciążonych i cieńszych fragmentów tam, gdzie obciążenia są mniejsze. Do tego dochodzi zastosowanie elementów z najbardziej wytrzymałej stali, w punktach , gdzie kierowane są lub oddziaływują maksymalne siły.

smart roadster i smart roadster-coupé wyposażone są seryjnie w elektroniczny system stabilizacji pojazdu ESP. Zawiera on między innymi następujące funkcje: elektroniczny system ruszania pod górę, elektroniczne wspomaganie nagłego hamowania BAS, układ zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania ASR oraz Cornering Brake Control CBC (stabilizacja przy częściowym hamowaniu podczas jazdy po łuku). Poza tym z ESP zintegrowany jest system ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBV.

ESP zapewnia to, że samochody smart nawet w skrajnych warunkach jadą po kursie obranym przez kierowcę. Poza tym ESP posiada możliwość nie tylko przymykania przepustnicy i operowania sprzęgłem, lecz także selektywnego rozdzielania siły hamowania na poszczególne koła. Dzięki temu stabilność jazdy może być zachowana zarówno przy ciągu do przodu, jak i podczas hamowania i toczenia. ESP w ramach określonych granic fizycznych dba o to, żeby po szybkim wjechaniu w zakręt nie następowało przemieszczanie się przedniej osi (podsterowność), ani wyrzucanie tyłu pojazdu na zewnątrz łuku zakrętu (nadsterowność).

W przypadku nadsterowności, ESP spowalnia pracę odpowiedniego przedniego koła, znajdującego się na zewnątrz łuku, niezależnie od tego, czy kierowca właśnie hamuje, pozwala na toczenie się auta, czy dodaje gazu. Moment hamujący, skierowany przeciw kierunkowi obrotów wokół osi pionowej, zapobiega zarzuceniu tyłu. Podsterowność jest przez ESP kompensowana przez spowolnienie tylnego koła, znajdującego się od wewnętrznej strony łuku; dzięki temu pojazd jest w sposób zamierzony sprowadzany na wytyczony kurs. Dostrajająca się do tych procesów elektronika powoduje przymknięcie przepustnicy. Przy utracie trakcji kół napędzających redukowany jest moment napędowy, układ hamulcowy zaczyna oddziaływać na to koło, które wykazuje większą utratę przyczepności. W ten sposób ESP poprzez ingerencję w moment hamujący realizuje funkcję blokady mechanizmu różnicowego, umożliwiającą zachowanie ciągu nawet na bardzo gładkiej nawierzchni, przy różnych współczynnikach tarcia na prawym i lewym kole napędzającym oraz na wzniesieniach. Wyraźnie poprawia to zdolność pokonywania wzniesień przez pojazdy. Realizując swoje funkcje ESP wykorzystuje specjalny hydrauliczny zespół sterowania z elektroniczną regulacją oraz cały szereg czujników. Za ich pomocą możne on rejestrować dynamikę pojazdu, zwłaszcza tę związaną z jego osią pionową.

Żeby jeszcze bardziej zwiększyć wrażenia z jazdy smartem roadsterem albo smartem roadsterem-coupé i umożliwić kierowcy sprawdzenie zachowania się auta w skrajnych sytuacjach, może on wyłączyć system ESP przyciskiem na desce rozdzielczej. Dzięki temu może wywołać pewien zakres poślizgu tylnych kół, odpowiednio naciskając pedał gazu. Ze względów bezpieczeństwa po wyłączeniu ESP, aktywne przestają być tylko regulacja momentu napędowego i selektywne oddziaływanie na hamulce w trakcie przyspieszania. Żeby zachować stabilność pojazdu, przy zwalnianiu selektywne oddziaływanie na hamulce znów jest aktywne.

Żeby ruszanie pod górę mogło odbywać się w takich samych komfortowych warunkach, jakie występują przy automatycznej skrzyni biegów ze zmiennikiem momentu, smart roadster i smart roadster-coupé posiadają automatycznego asystenta ruszania AAS. Po zwolnieniu pedału hamulca podczas postoju system utrzymuje hamowanie kół jeszcze przez maksymalnie 0,7 sekundy. Jest to czas wystarczający na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu, zanim pojazd zacznie się staczać na skutek odłączenia sprzęgła. Dzięki temu sprzęgło jest dodatkowo chronione, a z ruszaniem nie ma kłopotów nawet na stromych wzniesieniach, bez konieczności posługiwania się ręcznym hamulcem.

Bardzo ważny wkład w bezpieczeństwo jazdy autami smart roadster i smart roadster-coupé wnosi również system elektronicznego wspomagania nagłego hamowania BAS. Uruchamia on automatycznie pełne hamowanie, gdy kierowca nadepnie gwałtownie, ale niezbyt mocno na pedał hamulca. System BAS samoczynnie wytwarza wtedy ciśnienie blokujące, żeby wywołać regulacyjne działanie systemu ABS. Jako parametr sterujący wykorzystywana jest prędkość, z jaką naciskany jest pedał hamulca.

Możliwość oddziaływania ESP na hamulce poszczególnych kół jest podstawą dla innej funkcji ABS, związanej z bezpieczeństwem: kontroli hamowania na zakrętach (CBC). Przy ostrej jeździe w łuku następuje znaczne odciążenie przedniego koła po wewnętrznej stronie tego łuku. Gdy tylko kierowca uruchomi hamulec w tych warunkach, ESP wykryje, że inne koła mogą przenieść większą siłę hamowania niż koło odciążone. W ten sposób nie uaktywnia się układ regulacyjny ABS i nie następuje niepotrzebne pulsowanie pedału hamulca.

Koncepcja bezpieczeństwa przyjęta dla pojazdów smart roadster i smart roadster-coupé odpowiada wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa w autach smart city-coupé i smart cabrio. Także w obu nowych samochodach bezpieczeństwo bierne bazuje na współdziałaniu szkieletu kabiny pasażerskiej TRIDION oraz specjalnych bezpiecznych foteli kierowcy i pasażera. Bezpieczeństwo bierne gwarantują również seryjnie montowane dwie pełnowymiarowe poduszki powietrzne, napinacze pasów i ograniczniki siły napięcia pasów. Dzięki temu ciała osób zapiętych pasami nie narażone są na przemieszczanie się w kabinie pojazdu podczas kolizji. System ten uzupełnia bezpieczna kolumna kierownicy, która skutecznie zapobiega wgnieceniu się koła kierownicy w korpus kierowcy.

Bierne bezpieczeństwo zapewniają bezpieczne fotele. Ich kubełkowa konstrukcja nawet przy działaniu dużej energii wykazuje znaczny potencjał ochronny. Przy zderzeniach czołowych skutecznie zapobiegają one prześlizgnięciu się ciała pod pasem, stanowią też skuteczną ochronę przy najechaniu przez inny pojazd w tył. W oparciach foteli jako wyposażenie dodatkowe oferowane są zintegrowane boczne poduszki powietrzne.

Przeciwko uderzeniom w tył samochodu, smart roadster i smart roadster-coupé wyposażony jest w wzmocnione podłużnice (szyny) w podłodze przestrzeni bagażowych połączone stabilnie wykonaną ramą pomocniczą. Umieszczona jest na niej cała jednostka napędowa oraz konstrukcja tylnej osi typu De Dion. Usytuowany między kabiną a tylną osią zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów oddzielony jest od jednostki napędowej aluminiową blachą o pęcherzykowatej strukturze; wyprofilowana blaszana ścianka izoluje go od wnętrza samochodu.

Działające z boku siły odkształcające natrafiają na solidne poprzecznice, z których jedna umieszczona jest pod ścianą czołową a dwie pozostałe w centralnej części kabiny. Poza tym bocznym siłom zewnętrznym przeciwdziałają mocne progi oraz słupki B wzmocnione bardzo wytrzymałymi blachami. Między nimi umieszczona jest dodatkowo przegroda wyposażona w stabilizujące karby. Ważnym elementem zabezpieczającym jest też szeroki, owalny pałąk ochronny, stanowiący strukturalną i optyczną całość ze słupkami B.

Wykonane z aluminium drzwi stanowią stabilne połączenie z konstrukcją surową. Z nadwoziem połączone są one mocnymi okuciami i zamkami a pałąkowate klamki pozwalają na łatwe otwarcie drzwi nawet przy deformacjach. Solidnie zwymiarowany, dwukomorowy aluminiowy profil wytłaczany stanowi poziome połączenie między słupkami A i B.

Szczególną uwagę przy projektowaniu zwrócono na ewentualną możliwość dachowania. Pojazdy spełniają ostre wymagania określone w amerykańskich przepisach, a także wewnętrzne wymagania koncernu DaimlerChrysler AG. Dzięki zastosowaniu bardzo wytrzymałych stali w ważniejszych strefach pasażerowie są w wysokim stopniu zabezpieczeni na wypadek rzadko zdarzającego się, jednak w otwartych samochodach bardzo przykrego "koziołkowania". Pałąk ochronny zintegrowany ze szkieletem kabiny pasażerskiej TRIDION jest szczególnie sztywny. Podobnie słupki A i rama dachu zbudowane są z najbardziej wytrzymałych profili wielokomorowych a słupki A są dodatkowo wzmocnione masywnymi rurami stalowymi.

Źródło: DaimlerChrysler