Bezpieczny, średniej wielkości SUV z napędem mild-hybrid, czyli Volvo XC60

Bezpieczny, średniej wielkości SUV z napędem mild-hybrid, czyli Volvo XC6019.05.2025
Według najnowszego raportu JATO Dynamics, SUV-y stanowią już 51 proc. całego rynku nowych samochodów osobowych w Europie (dane za 2024 rok). W Polsce ten trend również nie zwalnia - jak podaje IBRM Samar, tylko w marcu 2025 roku aż 62 proc. wszystkich nowych samochodów segmentu premium stanowiły SUV-y. Na czele tego zestawienia niezmiennie od lat pozostaje Volvo XC60.

Szwedzi stale doszlifowują ten model skutecznie dbając o to, by auto nie schodziło z okupowanego od lat piedestału. Robią to nad wyraz skutecznie – ten model od lat uważany jest za wzorzec bezpiecznego, komfortowego SUV-a klasy średniej i trudno znaleźć w tej klasie drugą tak kompletną propozycję. Nie trzeba do niego nikogo namawiać, ale warto przypomnieć czym ten samochód do siebie przekonuje w najnowszej gamie modelowej.

Volvo XC60 debiutowało w 2008 roku i od tamtej pory nieprzerwanie pozostaje jednym z najchętniej wybieranych SUV-ów premium w Europie i na świecie. W Polsce status lidera klasy premium utrzymuje już od ponad 15 lat. Tylko w 2024 roku zarejestrowano w naszym kraju ponad 6200 egzemplarzy tego modelu, co oznaczało nie tylko najwyższy wynik w klasie SUV-ów klasy średniej w segmencie aut premium, ale i w całym lukratywnym segmencie premium bez względu na typ nadwozia. W 2025 roku tendencja się utrzymuje — według IBRM Samar, XC60 jest najlepiej sprzedającym się autem premium zarówno w marcu, jak i w całym I kwartale bieżącego roku. Wiemy zatem, że klienci bardzo skutecznie głosują swoimi portfelami właśnie za tym modelem w rankingu popularności. Pozostali być może mają pytania, a jednym z nich jest zapewne: czym ten samochód urzekł tak szerokie grono majętnych i wymagających kierowców? Mamy na to odpowiedź.

Tajemnica sukcesu XC60 tkwi przede wszystkim w jego wszechstronności. To samochód, który łączy przestronność i funkcjonalność rodzinnego SUV-a z prestiżem i komfortem właściwym dla marek premium. Dodajmy do tego świetne wyniki w testach bezpieczeństwa, bogate wyposażenie i dopracowane systemy wspomagające kierowcę — a otrzymamy przepis na samochód, który rzeczywiście broni się sam. Tutaj zdradzimy pewien sekret: jeszcze ciekawiej się robi, gdy zagłębimy się w szczegóły, technologię i detale.

Czym jest Mild hybrid w Volvo XC60 i co daje w codziennej eksploatacji?

Volvo XC60 dostępne jest aktualnie w kilku wariantach napędowych, w tym z napędem typu mild-hybrid (Volvo XC60 B5 AWD Mild hybrid), czyli tzw. miękką hybrydą. Taki wariant napędowy szwedzkiego SUV-a jest dziś dostępny w atrakcyjnej cenie rozpoczynającej się od 221 900 zł. W tym układzie klasyczny silnik spalinowy, generujący moc 250 KM wspomagany jest przez 48-woltowy silnik elektryczny pełniący rolę startera-generatora rozruchowego. Komponent elektryczny ma moc 14 KM. Energia do jego zasilania gromadzona jest w niewielkim akumulatorze litowo-jonowym, który ładuje się podczas wytracania prędkości i hamowania. Nie jest wymagane ładowanie auta z zewnętrznych źródeł.

Volvo XC60 2025

Efekt? Poprawiona płynność ruszania, sprawniejsze działanie systemu start-stop (silnik załącza się i wyłącza na postoju praktycznie niedostrzegalnie dla kierowcy i pasażerów) i przede wszystkim zauważalnie niższe zużycie paliwa w ruchu miejskim (według danych producenta dla tej wersji napędu w Volvo XC60 B5 AWD Mild Hybrid wynosi ono 7,6 l/100 km. Zbiornik paliwa mieści 71 litrów benzyny, co oznacza możliwość pokonania niemal 1000 km bez odwiedzania stacji paliw. Pamiętajmy, że to zużycie średnie, kierowcy lubiący spokojną jazdę z całą pewnością uzyskają jeszcze niższe spalanie. Dodatkowym atutem napędu typu Mild hybrid jest redukcja emisji CO₂ i przyjemniejsze wrażenia z jazdy – samochód szybciej reaguje na polecenia kierowcy i zachowuje się bardziej dynamicznie, szczególnie przy niższych prędkościach. Za przeniesienie mocy napędu na koła odpowiada w tym modelu bardzo sprawnie działająca skrzynia automatyczna Geartronic o ośmiu przełożeniach, która sprawnie zarządza dostępnym momentem obrotowym i umożliwia płynną, komfortową jazdę zarówno w mieście, jak i w dłuższej trasie.

Bezpieczeństwo: Volvo doskonale wie, co jest naprawdę ważne

Volvo od dekad konsekwentnie buduje swoją pozycję lidera w dziedzinie bezpieczeństwa. Potwierdzają to konkretne dane oraz uzyskiwane od dekad patenty. Warto przypomnieć, że to właśnie Nils Bohlin, szwedzki inżynier pracujący dla interesującej nas tu marki opracował w 1959 roku powszechnie dziś stosowane i wymagane prawem trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Ten, prosty wydawałoby się wynalazek uratował przez niemal 60 lat motoryzacji ponad milion istnień. To nie frazes. To fakt. Co więcej, Volvo nie tylko nie wprowadziło opłat za swój wynalazek, lecz wręcz udostępniło swój patent wszystkim chętnym, marka zresztą od dawna wyznaje nadrzędną zasadę, że bezpieczeństwo powinno być dobrem wspólnym.

To również Volvo było jedną z pierwszych marek, która wprowadziła szeroko zakrojone i realizowane we własnym zakresie testy bezpieczeństwa swoich aut. Owszem, szwedzka marka nie była pierwszą, która stosowała testy zderzeniowe do oceny parametrów bezpieczeństwa produkowanych przez siebie samochodów, jednak to co ją wyróżnia to systematyczne i kompleksowe podejście do tej kwestii. Zdecydowaną palmę pierwszeństwa Szwedzi dzierżą również we wdrożeniu w testach bezpieczeństwa manekinów uwzględniających różnice anatomiczne pomiędzy mężczyzną, kobietą, dzieckiem, nastolatkiem czy kobietą w ciąży. Marka ta w ramach programu EVA (Equal Vehicles for All - co możemy tłumaczyć jako „samochody tak samo maksymalnie bezpieczne dla każdego”)

Efekt dekad prac nad bezpieczeństwem znajduje odzwierciedlenie w niezależnie realizowanych, rzetelnych przekrojowych testach bezpieczeństwa prowadzonych przez organizację Euro NCAP. Zwrócę tutaj uwagę na rok 2009. To ważna data o tyle, że wówczas Euro NCAP znacznie urealniło i w gruncie rzeczy mocno podniosło wymagania odnośnie kryteriów, jakie powinny spełnić auta, które mają być uznane za bezpieczne. Taka aktualizacja kryteriów dopasowująca realia testów do rozwoju technologii w motoryzacji jest od tamtej pory wdrażana co kilka lat. Otóż właśnie od 2009 roku, nie tylko Volvo XC60, ale w ogóle jakikolwiek model szwedzkiej marki nigdy nie uzyskał oceny niższej niż maksymalne 5 gwiazdek. Wymowne? Spokojnie, dopiero się rozpędzamy. W najnowszym badaniu przeprowadzonym na Volvo XC60, model ten uzyskał absolutnie imponujące 98 proc. punktów za ochronę dorosłych pasażerów i aż 95 proc. za systemy bezpieczeństwa czynnego — wynik, który w praktyce oznacza absolutną czołówkę rynku. Jak absolutną? Nigdy żaden inny model nie uzyskał lepszego wyniku jeżeli chodzi o ochronę dorosłych pasażerów.

Dziś wybierając Volvo XC60 z rocznika 2025 możemy liczyć m.in. na standardową obecność systemu City Safety z funkcją rozpoznawania pieszych, rowerzystów, motocyklistów i dużych zwierząt oraz automatycznym hamowaniem awaryjnym. System działa również w nocy i przy gorszej pogodzie. Na pokładzie znajdziemy też m.in. Pilot Assist, czyli półautonomiczny system utrzymywania pasa ruchu i aktywnego dostosowywania prędkości do warunków na drodze oraz BLIS (Blind Spot Information System) z aktywną interwencją na kierownicy. Nie można też zapominać o rozwiązaniu Safe Space Technology, to kompleksowy system bazujący na całym ekosystemie sensorów i kodu. Kierowca nie musi wiedzieć, że ma do dyspozycji dziesiątki wspierających go systemów, wystarczy, że auto zapewnia mu i jego bliskim poczucie bezpieczeństwa. To właśnie Volvo XC60.

Technologiczna przewaga dzięki integracji z Google

Od 2022 roku Volvo XC60 wyposażane jest w system operacyjny Android Automotive OS z usługami Google Automotive Services. W odróżnieniu od popularnego Android Auto, to pełnoprawny system operacyjny pojazdu, nie wymagający podłączenia telefonu. Oznacza to, że Mapy Google, Asystent Google i dostęp do aplikacji za pośrednictwem wbudowanego sklepu Play są integralną częścią systemu pokładowego.

Dzięki tej integracji użytkownik zyskuje nie tylko nawigację z aktualnymi informacjami drogowymi w czasie rzeczywistym, ale też możliwość głosowego sterowania wieloma funkcjami samochodu, w tym klimatyzacją, podgrzewaniem foteli, obsługą systemu audio, a nawet planowaniem serwisów czy przypomnieniami o konieczności tankowania.

Wnętrze z klasy premium — ergonomia i komfort

XC60 wyróżnia się nie tylko poziomem bezpieczeństwa, ale też jakością wykonania i ergonomią wnętrza. W standardzie znajdziemy cyfrowy zestaw wskaźników, wyświetlacz head-up display oraz 11,2-calowy ekran dotykowy systemu inforozrywki. Materiały wykończeniowe to wysokiej jakości skóry i tkaniny z recyklingu, a w topowych wersjach także elementy naturalnego drewna czy dekory z polerowanego lub satynowanego metalu.

W kabinie wygodnie zmieści się pięć osób, a bagażnik o pojemności 468 litrów (do 1395 litrów po złożeniu oparć) zapewnia wystarczającą przestrzeń zarówno na większe zakupy, jak i dłuższy, rodzinny wyjazd. W modelu z roku 2025 udoskonalono też system wentylacji kabiny, który filtruje powietrze z alergenów i drobnych cząstek PM2,5. Jednocześnie model ten pozostaje wzorcem dla melomanów ze względu na możliwość zamówienia wyrafinowanego systemu audio marki Bowers & Wilkins. To jeden z najdoskonalszych systemów audio jakie są dziś dostępne w jakimkolwiek aucie.

Volvo XC60 to SUV kompletny

Volvo XC60 z napędem mild-hybrid to SUV, który świetnie sprawdza się zarówno w codziennych dojazdach, jak i na dłuższych trasach. Zawieszenie zapewnia wysoki komfort tłumienia nierówności, a jednocześnie precyzyjne prowadzenie. Można go dodatkowo zwiększyć zamawiając opcjonalny pakiet Executive zawierający m.in. aktywne zawieszenie pneumatyczne. Dzięki układowi AWD w wersji B5 auto dobrze radzi sobie także na nieutwardzonych drogach i w zimowych warunkach.

O sile XC60 świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy i wieloletnia obecność na rynku, ale przede wszystkim konsekwentnie rozwijana oferta. Volvo nieustannie wprowadza aktualizacje oprogramowania i usprawnienia techniczne, dzięki którym nawet kilkuletni egzemplarz tego modelu zyskuje nowe funkcje i poprawione działanie systemów.

Aktualny model 2025 zachowuje wszystko, co najlepsze z poprzednich wersji, wzbogacając je o dodatkowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i cyfrowej integracji z usługami Google. Co istotne, mimo wzrostu cen w segmencie premium, XC60 startując od kwoty 221 900 zł pozostaje autem bardzo atrakcyjnie wycenionym biorąc pod uwagę lukratywny segment jakiego jest przedstawicielem. W zestawieniu z bogatym wyposażeniem standardowym i absolutnie topowym poziomem bezpieczeństwa model pozostaje jedną z bardziej konkurencyjnych propozycji w swojej klasie.

Źródło: Volvo