Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?14.12.2020
Nieprawidłowe funkcjonowanie samochodu potrafi być źródłem głębokiej frustracji i zdenerwowania. Szczególnie irytującą sytuacją jest brak znanego dźwięku po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Z pewnością istnieje wiele przyczyn takiego stanu rzeczy, jednak najczęściej źródło problemu leży w prawidłowym naładowaniu akumulatora. Sprawdź, jak odpowiednio podłączyć prostownik, dzięki czemu unikniesz wszelkich trudności z odpaleniem samochodu!

Jak naładować akumulator za pomocą prostownika?

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać w celu podłączenia prostownika do akumulatora, jest połączenie czerwonego zacisku prostownika oznaczonego symbolem (+) z zaciskiem (+) akumulatora. Analogicznie połącz zacisk (-) z zaciskiem akumulatora o takim samym znaku (-).

Drugim etapem jest ustawienie wartości prądu w prostowniku wynoszącej 10% pojemności danego akumulatora. Nowoczesne automatyczne prostowniki dopasowują wszelkie parametry, jednak w przypadku tradycyjnych urządzeń należy tego dokonać samodzielnie.

Jak podłączyć prostownik

Kolejnym krokiem jest podłączenie prostownika bezpośrednio do gniazdka elektrycznego, bez korzystania z przedłużacza.

Następnie należy koniecznie poluzować tzw. cele akumulatora, zwane również uchwytami na klemy, co zabezpieczy obudowę przed eksplozją z powodu zbierającego się w niej gazu.

W kolejnym etapie regularnie sprawdzaj stopień naładowania akumulatora przez zmierzenie wartości napięcia na zaciskach. Jeżeli nie masz takiej możliwości, spróbuj ponownie wyłączyć prostownik, a następnie włączyć go jeszcze raz po odczekaniu 1 godziny. Gdy obecne będzie intensywne gazowanie, powtórz powyższą czynność po odczekaniu godziny. Ponowna obecność intensywnego gazowania świadczy o naładowaniu akumulatora.

Zakończenie ładowania

Po pełnym naładowaniu akumulatora odłącz sam prostownik, sprawdzając jednocześnie poziom elektrolitu we wszystkich celach. Jeżeli jego wartość oscylować będzie między przedziałem minimalnym a maksymalnym, oznacza to, że akumulator funkcjonuje prawidłowo. Jeżeli w danym urządzeniu nie ma podziałki, elektrolit przykrywać powinien powierzchnie płyt około 5-10 mm nad nimi. Gdy poziom elektrolitu znajduje się poniżej powierzchni płyt, dolej do niego wody destylowanej.

Ostatnim etapem ładowania akumulatora jest dokładne przykręcenie jego celi.

Uwagi dotyczące ładowania akumulatora

Sam proces ładowania trwa najczęściej od 10 do 12 godzin i powinien odbywać się w prawidłowo wentylowanym pomieszczeniu. Należy szczególnie uważać na przeładowanie urządzenia, które skutkuje skróceniem jego żywotności. Jednym z fundamentalnych elementów w procesie ładowania jest posiadanie sprawnego prostownika, którego podłączenie zostało omówione powyżej.

Prostownik – podstawowa charakterystyka

Prostownik określany jest jako pojedynczy element bądź zestaw podzespołów elektronicznych, których fundamentalną funkcją jest zamiana tzw. napięcia przemiennego na napięcie jednego znaku, który w dalszym ciągu transformacji dokonuje konwersji w napięcie stałe.

Współcześnie produkowane prostowniki składają się praktycznie tylko z diod krzemowych, jednak w całej historii wykorzystywano rozwiązania takie, jak:

  • prostownicze diody próżniowe,
  • układy metal – półprzewodnik,
  • układy elektrochemiczne,
  • prostowniki rtęciowe.

Prostowniki – zastosowanie

Urządzenia zwane prostownikami swoje zastosowanie znajdują w działach przemysłu takich jak energetyka czy galwanotechnika.

Powszechnie stosowane są one w zasilaniu wszelkiego rodzaju maszyn i urządzeń, zarówno tych zasilanych z sieci energetycznej, jak również napięciem naprzemiennym. Prostownikiem potocznie określane są również ładowarki akumulatorów samochodowych, które oficjalnie składają się jednak z wielu podzespołów.

Jeśli zainteresował Cię ten temat, więcej informacji znajdziesz na blogu jego-styl.pl