MotoNews.pl

Honda Prelude e:HEV – powrót ducha, czyli klasyczne coupe w nowoczesnym wydaniu

29 października 2025

« poprzedni |
Kategoria | Premiery  Sport
Marka, model | ,
Honda-Prelude-eHEV-coupe-2026
  • Honda wskrzesza legendarny model Prelude, teraz jako hybrydowe coupe e:HEV.
  • Napęd: 2-litrowy silnik benzynowy Atkinson + dwa silniki elektryczne; razem 184 KM i 315 Nm.
  • 0–100 km/h w 8,2–8,3 s, średnie zużycie paliwa ok. 5,2 l/100 km (WLTP).
  • System S+ Shift wprowadza wirtualne przełożenia i sportową reakcję na gaz.
  • Adaptacyjne zawieszenie ADS nadaje Prelude e:HEV wyjątkową dynamikę.
  • Debiut w Polsce: początek 2026 r., cena od 214 500 zł.

Powrót kultowego coupe

Po 25 latach przerwy Honda ponownie wprowadza do oferty model Prelude. To jedno z najbardziej rozpoznawalnych coupe w historii marki. Od 1978 roku stanowiło synonim połączenia technologii, lekkości i radości z jazdy.

Nowe Prelude e:HEV kontynuuje tę tradycję, ale w duchu współczesności: z napędem hybrydowym, dopracowaną aerodynamiką i charakterem GT, który sprawdzi się na co dzień. Samochód zadebiutował w wersji produkcyjnej na Japan Mobility Show 2023, a jego europejska premiera została zapowiedziana na początek 2026 roku.

Design – elegancja i aerodynamika

Na pierwszy rzut oka nowa Honda aż rwie się do tego, by zabrać ją na autostradę. Długa maska, niska linia dachu, czyste płaszczyzny nadwozia. Projektanci nazywają ten kierunek Timeless Honda Design: ponadczasowy, bez niepotrzebnych, krzykliwych efektów.

Nadwozie (4532 mm długości, 1880 mm szerokości) ma wydłużoną maskę i łagodnie opadający dach, tworząc sylwetkę klasycznego GT. Wąski grill, ostre krawędzie reflektorów LED i niskie przetłoczenia boczne nadają autu wizualnej lekkości.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 4

Szeroki rozstaw osi (2604 mm) i krótki tył wzmacniają stabilność, a nisko poprowadzony środek ciężkości wpływa na lepsze prowadzenie.

Kolorystyka jest stonowana, ale pełna charakteru: od chłodnego Platinum White Pearl po intensywny Premium Crystal Red Metallic. Każdy z odcieni podkreśla inną stronę charakteru coupe; od subtelnej elegancji po sportową ekspresję.

Napęd e:HEV – mechaniczna harmonia

Pod gładką maską kryje się znany z Civica czy ZR-V samodoładowujący układ e:HEV. Silnik spalinowy pracuje w cyklu Atkinsona i współdziała z dwoma silnikami elektrycznymi – jednym napędowym, drugim generującym energię.

W sumie daje to 184 KM mocy i 315 Nm momentu. Prelude automatycznie przełącza się pomiędzy trzema trybami pracy:

  • EV Drive – napęd elektryczny dla cichej, miejskiej jazdy,
  • Hybrid Drive – silnik spalinowy zasila generator, a napęd zapewnia silnik elektryczny,
  • Engine Drive – przy wyższych prędkościach energia z silnika benzynowego trafia bezpośrednio na koła.

Średnie zużycie paliwa wynosi około 5,2 l/100 km, a do setki Prelude przyspiesza w 8,2–8,3 s. Nie rekordzista, ale zdecydowanie płynny i efektywny.

Udoskonalony Intelligent Power Unit (IPU) i nowy układ chłodzenia silników elektrycznych zwiększają wydajność i trwałość, a przy okazji poprawiają rozkład masy.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 8

S+ Shift – cyfrowy cień manuala

Honda wie, że entuzjaści marki tęsknią za emocjami typowymi dla aut sportowych. Dlatego stworzyła S+ Shift – system umożliwiający symulację wirtualnych przełożeń, które kierowca może zmieniać łopatkami przy kierownicy.

Dźwięk silnika jest wzmacniany przez Active Sound Control (ASC). To nie sztuczka, raczej ukłon w stronę tych, którzy lubią „czuć silnik”. Wprowadza emocjonalny aspekt do prowadzenia samochodu, przypominając klasyczne manualne Hondy – coś, czego brakowało w nowoczesnych hybrydach.

Zaawansowane tryby jazdy i dynamika prowadzenia

Nowe Prelude e:HEV zostało opracowane z myślą o kierowcach, którzy cenią precyzję i wyważoną reakcję samochodu. Dlatego inżynierowie Hondy wyposażyli auto w cztery tryby jazdy:

  • Comfort – dla spokojnej, zrównoważonej jazdy miejskiej,
  • GT – idealny do dłuższych tras, łączący stabilność z oszczędnością,
  • Sport – maksymalizuje reakcję układu napędowego i wirtualnych przełożeń S+ Shift,
  • Individual – pozwala kierowcy dostosować charakterystykę zawieszenia, układu kierowniczego i napędu do własnych preferencji.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 9

Kluczową rolę w zachowaniu płynności odgrywa Adaptive Damper System (ADS). Ten elektronicznie sterowany system monitoruje ruchy nadwozia w czasie rzeczywistym (nawet kilkaset razy na sekundę) i natychmiast dostosowuje twardość amortyzatorów. Dzięki temu Prelude zachowuje stabilność przy wysokich prędkościach, a jednocześnie potrafi komfortowo tłumić nierówności w trybie GT lub Comfort.

Z kolei Agile Handling Assist (AHA) wspiera kierowcę podczas pokonywania zakrętów. System przyhamowuje wewnętrzne koło, poprawiając trakcję i redukując podsterowność. W praktyce pozwala to wejść w zakręt z większą pewnością i wyjść z niego płynniej, bez szarpnięć i utraty prędkości.

Oba systemy współpracują z elektronicznie sterowanym układem kierowniczym EPS, który zmienia siłę wspomagania w zależności od prędkości i wybranego trybu. Efektem jest bardziej naturalne wyczucie drogi i precyzyjne reakcje.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 13

Wnętrze – ergonomia z duszą

Kabina Prelude e:HEV to połączenie praktyczności z estetyką japońskiego minimalizmu. Deska rozdzielcza jest czytelna, z prawdziwymi pokrętłami klimatyzacji, 10,2-calowym cyfrowym zestawem wskaźników i 9-calowym centralnym ekranem mulitmedialnym (kompatybilnym z Android Auto i Apple CarPlay).

Całość ubrana w miękkie materiały, aluminium i tkaniny o delikatnej fakturze. Nie ma tu przepychu, jest świadoma prostota. Za nagłośnienie odpowiada system Bose Centerpoint z 12 głośnikami, a nastrojowe oświetlenie Ambient Lighting subtelnie zmienia kolor w zależności od trybu jazdy i pory dnia.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 14

Podwozie i systemy bezpieczeństwa

Nowa platforma Hondy, wykorzystana w Prelude, została wzmocniona i dostrojona pod kątem sztywności nadwozia. Efekt to stabilne prowadzenie i większa precyzja w zakrętach.

Pakiet Honda SENSING obejmuje systemy:

  • Collision Mitigation Braking System (CMBS),
  • Adaptive Cruise Control (ACC) z funkcją Low-Speed Follow,
  • Lane Keeping Assist System (LKAS),
  • Traffic Sign Recognition (TSR),
  • Driver Attention Monitor.

Dodatkowo samochód wyposażono w kamery 360°, asystenta parkowania i monitorowanie martwego pola.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 19

Honda Prelude 2026 – dane techniczne

Długość 4532 mm
Szerokość 1880 mm
Wysokość 1349 mm
Rozstaw osi 2604 mm
Masa własna ok. 1560 kg
Napęd e:HEV (FWD)
Moc maksymalna 184 KM
Moment obrotowy 315 Nm
0–100 km/h 8,2–8,3 s
Zużycie paliwa (WLTP) ok. 5,2 l/100 km
Opony 235/40 R19
Bagażnik 663 l
Zbiornik paliwa 46 l
Cena w Polsce 214 500 zł
Dostępność początek 2026 r.

Prelude w Polsce – cena i dostępność

Honda potwierdziła, że Prelude e:HEV trafi do polskich salonów na początku 2026 roku. Cena katalogowa wynosi 214 500 zł, a wyposażenie standardowe obejmuje praktycznie wszystko, co zwykle wymaga dopłaty: pełny pakiet Honda SENSING, adaptacyjne zawieszenie ADS, system Bose, podgrzewane fotele i pełne oświetlenie LED.

Model wypełni lukę między sportowym Civic Type R a komfortowym ZR-V Hybrid, celując w potrzeby kierowców szukających eleganckiego coupe łączącego techniczną precyzję z nowoczesnym napędem.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 20

Honda Prelude e:HEV – współczesne coupe w klasycznej formie

Nowa Honda Prelude e:HEV jest kwintesencją filozofii marki „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny”. Zespół projektowy połączył doświadczenie zdobyte przy modelach Civic i Accord, tworząc samochód, który harmonijnie wiąże technologię hybrydową z klasyczną elegancją.

Dzięki układowi e:HEV, adaptacyjnym amortyzatorom ADS oraz systemowi S+ Shift, coupe zapewnia płynne, precyzyjne prowadzenie i naturalną dynamikę. Udoskonalony układ kierowniczy, dopracowana aerodynamika i stabilna pozycja na drodze nadają mu charakter prawdziwego gran tourera – samochodu, który równie dobrze sprawdzi się na krętej drodze, jak i w codziennym użytkowaniu.

Szósta generacja Prelude nie próbuje naśladować dawnych modeli. Zamiast tego proponuje współczesne spojrzenie na sportowe coupe Hondy: oszczędne, dopracowane i pełne technicznych niuansów. To powrót legendy w wersji na nowe czasy: nawiązującej do ducha przeszłości, lecz porozumiewającej się językiem przyszłości.

Honda Prelude EHEV Coupe 2026 17

FAQ

Czy Honda Prelude e:HEV ma napęd na tył?
Nie, to napęd na przednie koła (FWD), zoptymalizowany dla stabilności i efektywności.

Czy to Prelude e:HEV plug-in hybryda?
Nie. Układ e:HEV sam ładuje baterię w trakcie jazdy. Nie wymaga ładowania z gniazdka.

Czy będzie dostępna skrzynia manualna?
Nie, hybrydowy układ e:HEV nie korzysta z klasycznej skrzyni biegów. Emocje zmiany przełożeń symuluje system S+ Shift.

Jak Prelude różni się od Civica e:HEV?
Ma niższe nadwozie, szerszy rozstaw osi, inne zawieszenie i bardziej sportowe nastawy. Prelude zostało zaprojektowane jako eleganckie coupe GT, nie jako hatchback.

Kiedy rozpocznie się sprzedaż w Polsce?
Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w pierwszym kwartale 2026 r.

Czy Prelude ma układ siedzeń 2+2?
Tak, posiada dwa pełnowymiarowe miejsca z przodu i dwa tylne awaryjne, typowe dla sportowych coupe.

 

Zobacz też na MotoNews.pl

Źródło: Honda