Jak dbać o klimatyzację samochodową?

Jak dbać o klimatyzację samochodową?06.07.2021
Klimatyzacja to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który z luksusowego dodatku, stał się niemal codziennością.

Klimatyzacja to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który z luksusowego dodatku, stał się niemal codziennością. Czym jest popularna klima? Z czego się składa? Jak działa? Jak o nią dbać? Tego wszystkiego dowiemy się w dzisiejszym artykule.

Spis treści:

  • Co to jest klimatyzacja samochodowa?
  • Budowa klimatyzacji
  • Jak działa klimatyzacja samochodowa?
  • Jakie są najczęstsze usterki klimatyzacji?
  • Serwis i dezynfekcja klimatyzacji
  • Preparaty do dezynfekcji klimatyzacji
  • Nie tylko dezynfekcja i serwisowanie – dbajmy codziennie

Co to jest klimatyzacja samochodowa?

Popularna klima to jeden z elementów dodatkowego wyposażenia samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Stanowi ona układ zamknięty wypełniony specjalistycznym czynnikiem chłodzącym (R-134a lub HFO-1234yf). Podstawowym zadaniem klimatyzacji jest skuteczne obniżenie temperatury we wnętrzu pojazdu. Jest to szczególnie przydatne w letnie upalne dni, gdy temperatura we wnętrzu samochodu potrafi osiągnąć wysokie wartości. Obecność klimatyzacji nie tylko zapewnia podwyższony komfort podróżowania kierowcy i pasażerom. Poprawia również bezpieczeństwo jazdy, w znacznym stopniu wpływając na percepcje i samopoczucie kierującego.

Budowa klimatyzacji

Klimatyzacja nie należy do najbardziej skomplikowanych elementów samochodu. Niestety jest ona bardzo wrażliwa na uszkodzenia. Jej nieumiejętne użytkowanie w prosty sposób doprowadzić może do awarii tego delikatnego układu. Z jakich elementów złożony jest ten układ? Omówienie budowy samochodowego systemu klimatyzacji zacząć należy od sprężarki. Jest ona niemal dosłownie sercem popularnej klimy. Odpowiada bezpośrednio za przemieszczanie się czynnika chłodzącego po cały układzie. Równie ważnymi elementami są skraplacz i osuszacz. Skraplacz zmienia gaz krążący w obiegu zamkniętym w ciecz. Osuszacz odpowiada natomiast za eliminacje wilgoci z wnętrza układu. Kolejnymi częściami klimatyzacji są parownik i zawór rozprężny. Głównym zadaniem zaworu jest zmiana ciekłego czynnika w gaz, a także zmniejszenie jego ciśnienia. Powoduje to znaczny spadek jego temperatury, którą odczuwamy we wnętrzu samochodu za sprawą parownika.

motochemia
Klimatyzacja to nie tylko nawiewy, które widzimy we wnętrzu samochodu - fot. pixabay.com

Jak działa klimatyzacja samochodowa?

Skoro omówiliśmy już budowę tego układu, łatwiej będzie nam zrozumieć zasadę jego funkcjonowania. Podstawą działania klimatyzacji jest czynnik chłodzący, który wprawiany jest w ruch przy pomocy kompresora. To właśnie ze sprężarki, gaz ten w pierwszej kolejności trafia do skraplacza. W skraplaczu następuje zmiana jego stanu skupienia z gazowego na ciekły. Efektem ubocznym tego procesu jest powstawanie wysokich temperatur. Właśnie z tego powodu skraplacz swoim kształtem przypomina chłodnicę samochodową. Dzięki temu może on z powodzeniem odprowadzić ciepło powstałe podczas tego procesu. Ze skraplacza, ciekły czynnik poprzez zawór rozprężny trafia do parownika. Ponieważ w czasie rozprężania temperatura czynnika znacznie spada, wokół parownika powstaje zimne powietrze. To z kolei wtłaczane jest przez wentylatory do wnętrza pojazdu. Tym sposobem obniżona zostaje temperatura przedziału pasażerskiego. Na samym końcu czynnik wędruje wprost do osuszacza. Za jego sprawą z układu usunięta zostaje wilgoć oraz wszelkie zanieczyszczenia. Klimatyzacja samochodowa jest układem zamkniętym. Oznacza to, że podczas pracy klimatyzacji powyższy proces jest stale zapętlany.

Jakie są najczęstsze usterki klimatyzacji?

Wśród najczęściej występujących objawów awarii klimatyzacji zaliczyć możemy:

  • Brak chłodzenia po włączeniu klimatyzacji
  • Powstawanie nieprzyjemnego zapachu podczas pracy klimatyzacji.

Brak chłodzenia po wciśnięciu przycisku A/C na desce rozdzielczej może mieć różne przyczyny. Niestety zazwyczaj są one związane z uszkodzeniami mechanicznymi sprężarki klimatyzacji, skraplacza lub wentylatora. Uszkodzeniu mogą również ulec same przewody. Spowoduje to rozszczelnienie układu i jego opróżnienie z czynnika chłodzącego. Do myślenia powinna dać również mniej wydajna praca klimatyzacji. Może ona świadczyć o niewielkiej nieszczelności tego hermetycznego systemu. Nieprzyjemny zapach wydobywający się z kratek wentylacyjnych podczas pracy klimy, świadczyć może o jej zanieczyszczeniu. Z dużym prawdopodobieństwem w parowniku, jak i w kanałach wentylacji pojawiła się pleśń, grzyb lub inne drobnoustroje. W tym wypadku należy dokonać czyszczenia tych elementów, co wykonać możemy samodzielnie lub zlecić tę czynność wyspecjalizowanemu zakładowi.

motochemia
Możemy zapobiec uszkodzeniu klimatyzacji dzięki jej regularnym serwisowaniu – fot. pixabay.com

Serwis i dezynfekcja klimatyzacji

Jaka często serwisować klimatyzacje? To jedno z pytań, które najczęściej zadają sobie właściciele aut z klimą. Układ ten wymaga czyszczenia i sprawdzenia przynajmniej raz w roku. Najlepiej na wiosnę, przed sezonem letnim. W tym czasie klimatyzacja będzie pracować najintensywniej w ciągu całego roku. Niewielu użytkowników pojazdów z klimą zdaje sobie sprawę z tego, że nawet w pełni sprawny układ może wymagać corocznego uzupełnienia. Zazwyczaj „gubi” on od 10 do 15% czynnika. Takie wartości z początku mogą być nieodczuwalne, jednak po pewnym czasie wydajność tego systemu znacznie spadnie. Jeśli chcemy oszczędzić nieco na serwisie klimatyzacji, wymianę filtra kabinowego oraz czyszczenie układu możemy wykonać sami. Między innymi w sklepie motoryzacyjnym Motochemia.pl znaleźć możemy nie tylko filtry przeciwpyłkowe popularnych producentów filtrów samochodowych, ale także bogatą ofertę preparatów do czyszczenia i dezynfekcji klimatyzacji. Użycie tego typu środków nie jest trudne, a pozwoli nam zachować w czystości układ klimatyzacji oraz wentylację.

Preparaty do dezynfekcji klimatyzacji

Dezynfekcji klimatyzacji możemy dokonać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest użycie maszyny ozonującej. Niestety w urządzenia tego typu wyposażone są najczęściej zakłady wyspecjalizowane w obsłudze klimy. Dlatego też rozwiązanie to wymaga od nas wizyty w serwisie. Drugim sposobem jest użycie preparatu do dezynfekcji klimatyzacji, których szeroką ofertę znajdziemy w sklepie Motochemia.pl: https://www.motochemia.pl/kosmetyki-samochodowe-odgrzybiacze-c-41_48.html . Wśród nich rozróżnić możemy dwa podstawowe typy środków do klimatyzacji:

  • Preparaty do czyszczenia klimatyzacji z aplikatorem/sondą.
  • Środki do dezynfekcji klimatyzacji w sprayu (typu granat).

Pierwszy z nich aplikujemy przy pomocy rurki do nawiewów i na parownik, zgodnie z instrukcją producenta. Drugi, w zasadzie bezinwazyjny, aplikowany jest do wnętrza pojazdu i tłoczony w ramach obiegu zamkniętego przez cały układ wentylacji. Użycie któregokolwiek ze środków powinno przynieść niemal natychmiastowe efekty.

motochemia
Preparaty do dezynfekcji klimatyzacji mogą występować w różnej formie – fot. motochemia.pl

Nie tylko dezynfekcja i serwisowanie – dbajmy codziennie

Nie tylko serwisowanie i czyszczenie klimatyzacji sprzyja żywotności i jej poprawnemu funkcjonowaniu. Nasze codzienne nawyki także mogą w znacznym stopniu wpływać na jej właściwe działanie. Z tego powodu warto użytkować ją prawidłowo. Co to oznacza? Przykładowo, aby zbytnio nie obciążać tego układu, warto przy dużym upale przewietrzyć samochód przed jej uruchomieniem. Gdy planujemy zakończyć podróż, wyłączmy klimatyzację trochę wcześniej, aby zapobiec powstawaniu pleśni i grzybów w wentylacji. Nie zapominajmy o klimie również w zimie! Jej uruchomienie przynajmniej raz w tygodniu uchroni ją przed uszkodzeniem, wynikającym z braku smarowania układu. Klimatyzacja w zimie sprawdza się także idealnie, gdy potrzebujemy odparować szyby, dlatego też nie bójmy się jej używać przez cały rok.