MotoNews.pl

Jak zarejestrować auto na zabytek?

Jak zarejestrować auto na zabytek?19.01.2024
Sprawdź, jakie są zalety rejestracji pojazdów na zabytkowy i jakie warunki musi spełniać pojazd, aby otrzymać żółte tablice rejestracyjne?

Zarejestrowanie samochodu jako zabytek jest bardziej złożonym procesem niż rejestracja „zwykłego” pojazdu. Żółte tablice rejestracyjne wiążą się z koniecznością spełnienia pewnych dosyć restrykcyjnych wymagań. Zapewniają jednak całkiem sporo przywilejów, które w dłuższej perspektywie mogą nawet przynieść oszczędności. Jakie są zalety rejestracji pojazdów na zabytkowy i jakie warunki musi spełniać pojazd, aby otrzymać żółte tablice rejestracyjne?

Jakie korzyści daje rejestracja samochodu jako zabytkowy?

Aby skorzystać z zalet, jakie dają żółte tablice rejestracyjne, należy rozpocząć od zdobycia pojazdu klasycznego. Poszukiwania odpowiedniego modelu najlepiej rozpocząć od portali ogłoszeniowych skupionych na autach z dawnych lat – jak otoklasyki.pl. Korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie samochodu zabytkowego to:

  • Brak konieczności przeprowadzania okresowych badań technicznych – pojazdy zabytkowe przechodzą przegląd tylko raz, przed rejestracją. Wyjątek stanowią zabytki użytkowane w celach zarobkowych.
  • Korzyści związane z ubezpieczeniem OC – obowiązkowe ubezpieczenie dla pojazdów zabytkowych można wykupić tylko na okres, w którym użytkujemy samochód (minimum 1 miesiąc).
  • Możliwość zachowania pojazdu w oryginalnym stanie – nie trzeba np. zmieniać świateł w pojazdach z USA czy Japonii, pomimo iż nie spełniają one naszych krajowych przepisów.
  • Możliwość poruszania się w strefach czystego transportu.

Warunki rejestracji pojazdu jako zabytkowy

Żółte tablice rejestracyjne dla pojazdów zabytkowych zostały wprowadzone w Polsce podczas reformy przeprowadzonej w maju 2000 roku. Przewidziano je wówczas dla pojazdów, które:

  • mają więcej niż 30 lat,
  • ich produkcję zakończono minimum 15 lat wcześniej,
  • składają się w co najmniej 75% z oryginalnych części.

Ponadto przewidziano możliwość ich uzyskania z pominięciem powyższych wymogów, jeżeli:

  • pojazd przedstawia ważny etap rozwoju mechaniki,
  • został całkowicie zrekonstruowany w technologii sprzed lat,
  • pojazd uczestniczył w ważnych wydarzeniach historycznych,
  • jednym z wcześniejszych właścicieli była znana osobistość,
  • pojazd z sukcesami uczestniczył w zawodach sportowych.

Lokalne wymagania leżą w gestii wojewódzkich konserwatorów zabytków. W efekcie z czasem zaostrzano lokalne wymogi. W niektórych województwach podniesiono np. minimalny wiek pojazdu oraz wprowadzano dodatkowe wymagania. Dlatego warto wcześniej sprawdzić warunki rejestracji pojazdu na zabytkowy obowiązujące w naszym województwie.

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Jak zarejestrować auto na zabytek?

Aby zarejestrować auto na zabytek, konieczny jest wpis do rejestru zabytków, wpis do wojewódzkiej ewidencji zabytków, lub wpis do inwentarza muzealiów. Ostatni ze sposobów – wpis do inwentarza muzealiów – wzbudza pewne zastrzeżenia miłośników dawnej motoryzacji. W tym wypadku wystarczy wpis do inwentarza dowolnego muzeum techniki – również prywatnego, bez wymogów dotyczących wieku itp. Dlatego niektóre muzea mogą oferować wpis za odpowiednią opłatą, przez co, żółte tablice mogą otrzymać nawet pojazdy, które z zabytkami mają niewiele wspólnego.

Aby uzyskać wpis do wojewódzkiej ewidencji zabytków konieczne będzie natomiast skorzystanie z pomocy rzeczoznawcy w przygotowaniu dokumentów – karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki oraz białej karty. Przygotowane dokumenty należy złożyć w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jeżeli nasz wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, kolejnym krokiem jest wykonanie badania technicznego. Następnie pozostaje udać się do urzędu celem rejestracji wraz z kompletem dokumentów:

  • wnioskiem o rejestrację,
  • dowodem rejestracyjnym bądź oświadczeniem o jego przepadnięciu,
  • dowodem własności – umowa kupna-sprzedaży, faktura itd.
  • kopią decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  • kartą pojazdu – jeżeli została wydana.

Ponadto do urzędu należy zabrać również dowód tożsamości, a także stare tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich przepadnięciu. W przypadku pojazdów sprowadzonych konieczne będą też tłumaczenia dokumentów, a także potwierdzenia opłaty celnej oraz akcyzy.