Od lipca 2026 roku przewoźników czekają istotne zmiany wynikające z Europejskiego Pakietu Mobilności. Kluczowym aspektem stanie się masa całkowita pojazdów, ponieważ auta powyżej 2,5 t będą musiały być wyposażone w tachograf cyfrowy. Czy międzynarodówka na bazie samochodu Piaggio Porter NP6, ze swoją DMC wynoszącą zaledwie 2490 kg, będzie odpowiedzią na nowe wymagania rynku transportowego?
Poprosiliśmy Sebastiana Begierskiego, kierownika sprzedaży pojazdów specjalnych w Uni-Truck, oficjalnego dystrybutora marki Piaggio w Polsce, o odpowiedź na kilka pytań związanych z tym modelem.
Od 1 lipca 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy unijne dotyczące transportu międzynarodowego. Co konkretnie zmieni się dla przewoźników?
Sebastian Begierski: Główną zmianą będzie obowiązkowy tachograf cyfrowy dla wszystkich pojazdów wykonujących transport międzynarodowy, których masa całkowita przekracza 2,5 tony. Dla firm oznacza to nowe koszty, dodatkowe formalności i konieczność skrupulatnego monitorowania czasu pracy kierowców.
Dlaczego granica 2,5 tony staje się teraz kluczowa dla branży?
Sebastian Begierski: Pojazdy o DMC poniżej tej granicy unikną obowiązku stosowania tachografu, co znacznie obniża koszty operacyjne i administracyjne. W praktyce oznacza to mniej obowiązków, niższe opłaty drogowe i możliwość zatrudnienia kierowców posiadających jedynie prawo jazdy kat. B.
Jak Piaggio Porter NP6 wpisuje się w nowe wymagania?
Sebastian Begierski: Międzynarodówka Piaggio Porter NP6 ze swoją masą 2490 kg została idealnie dostosowana do tych wymagań. Jest zwolniona z obowiązku tachografu, a przy tym oferuje funkcjonalność większych pojazdów dostawczych – może przewieźć nawet do pięciu europalet. To idealny kompromis między ekonomią a efektywnością.
Czy w kompaktowym pojeździe kierowcy mogą liczyć na wystarczający komfort podczas długich tras?
Sebastian Begierski: Jak najbardziej. Mimo niewielkich rozmiarów Porter NP6 wyposażony jest w wygodną kabinę sypialną z łóżkiem, ogrzewanie postojowe, klimatyzację, radio DAB z Bluetooth, elektryczne lusterka czy czujniki cofania – czyli wszystko to, co jeszcze niedawno było zarezerwowane jedynie dla dużych pojazdów ciężarowych.
A jak ten pojazd spełnia wymagania środowiskowe, które są coraz bardziej istotne?
Sebastian Begierski: Piaggio Porter NP6 spełnia najnowszą normę EURO 6D Final. Dzięki temu bez problemu może wjeżdżać do stref niskiej emisji, które coraz częściej pojawiają się w europejskich aglomeracjach. To niezwykle istotny argument dla firm działających w całej Europie.
Czy Piaggio Porter NP6 jest również zgodny z nowymi standardami bezpieczeństwa dla pojazdów dostawczych?
Sebastian Begierski: Tak, Porter NP6 spełnia wszelkie obecnie obowiązujące normy bezpieczeństwa, także te, które wymagane są dla samochodów dostawczych. W standardzie znajdziemy systemy wspomagania kierowcy, takie jak Asystent pasa ruchu, czujnik zmęczenia kierowcy, automatyczny system hamowania awaryjnego oraz znany system stabilizacji toru jazdy ESP z kontrolą trakcji ASR. To wszystko sprawia, że pojazd jest bezpieczny i gotowy na najnowsze wymagania rynku transportowego.
Dla jakiego typu przedsiębiorstw Porter NP6 będzie szczególnie korzystnym rozwiązaniem?
Sebastian Begierski: Międzynarodówka Piaggio to świetna opcja dla małych i średnich firm transportowych, przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności, ale również dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność transportową na trasach międzynarodowych. Unikanie dodatkowych obowiązków administracyjnych, niższe koszty operacyjne i łatwiejsza dostępność kierowców to argumenty trudne do przecenienia.
Podsumowując, czy Piaggio Porter NP6 to bardziej kompromis, czy raczej strategiczna inwestycja?
Sebastian Begierski: Bez wątpienia strategiczna inwestycja. Piaggio międzynarodówka to świadomy wybór, który pozwala przedsiębiorcom skutecznie działać na zmieniającym się rynku, utrzymując jednocześnie niski poziom kosztów, wysoki komfort użytkowania i pełną zgodność z nowymi standardami bezpieczeństwa. To narzędzie dostosowane do nowych realiów transportu w Europie.
