Jak poprawnie zbudować solidną wiatę garażową?

Jak poprawnie zbudować solidną wiatę garażową?24.07.2025
Budowa wiaty garażowej to doskonały sposób na zabezpieczenie samochodu przed deszczem, śniegiem czy promieniami UV. Zadbaj o kluczowe elementy, które trzeba uwzględnić, by wiata była trwała i bezpieczna.

Budowa wiaty garażowej to doskonały sposób na zabezpieczenie samochodu przed deszczem, śniegiem czy promieniami UV. Choć wielu inwestorów rozważa samodzielną realizację takiego projektu, warto pamiętać, że nawet pozornie prosta konstrukcja wymaga fachowej wiedzy, solidnych materiałów oraz precyzyjnego montażu. Oto kluczowe elementy, które trzeba uwzględnić, by wiata była trwała i bezpieczna.

Postaw na drewno BSH – gwarancję jakości i trwałości

Sercem każdej wiaty garażowej jest konstrukcja nośna. W tym celu najlepiej sprawdza się klejone warstwowo drewno konstrukcyjne BSH. W przeciwieństwie do drewna litego, jest ono bardziej odporne na skręcanie, pękanie i działanie wilgoci. Dzięki warstwowej budowie zapewnia większą stabilność wymiarową oraz nośność, co ma szczególne znaczenie przy większych rozpiętościach, np. w wiatach dwustanowiskowych. Wiele na ten temat piszą specjaliście z https://toptimber.pl/ - specjaliści od drewna na wiaty garażowe.

Odpowiednie przekroje belek i krokwi

Nie warto oszczędzać na wymiarach elementów nośnych. Belki stropowe i krokwie muszą mieć odpowiednie przekroje, dostosowane do rozpiętości wiaty, planowanego pokrycia dachu (np. blacha, dachówka), a także obciążeń śniegiem w danym rejonie kraju. Zbyt cienkie elementy mogą się wyginać, a nawet ulec zniszczeniu, zagrażając bezpieczeństwu użytkowników i pojazdów.

Kotwienie – fundament trwałości

Solidne zakotwienie słupów nośnych do podłoża to podstawa. Niezależnie od tego, czy wiata stoi na wylewce betonowej, czy na punktowych fundamentach, konieczne jest zastosowanie wysokiej jakości kotew stalowych, ocynkowanych ogniowo lub nierdzewnych. Słupy nie mogą być bezpośrednio osadzone w betonie – należy je unieść ponad poziom gruntu, by ograniczyć kontakt z wodą i zapobiec gniciu. Zalecane są regulowane kotwy słupowe, umożliwiające dokładne wypoziomowanie konstrukcji.

Wkręty ciesielskie – drobny detal, wielka różnica

Połączenia elementów konstrukcyjnych powinny być wykonane przy użyciu wkrętów ciesielskich – długich, grubych i przeznaczonych specjalnie do pracy z drewnem konstrukcyjnym. Umożliwiają one trwałe i pewne łączenie belek, krokwi czy ściągów bez ryzyka rozszczepienia drewna. Stosowanie gwoździ czy wkrętów uniwersalnych może skutkować osłabieniem struktury.

Jakość kosztuje – nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie

Choć pokusa samodzielnego wykonania konstrukcji może wydawać się kusząca z uwagi na oszczędność, w rzeczywistości często prowadzi to do błędów konstrukcyjnych, które skutkują skróceniem żywotności wiaty lub koniecznością jej kosztownej naprawy. Dlatego zaleca się powierzenie budowy profesjonalnej ekipie montażowej, posiadającej doświadczenie, odpowiedni sprzęt i autoryzację producenta drewna lub systemów montażowych.

W przypadku wiaty dwustanowiskowej, zbudowanej zgodnie ze sztuką budowlaną, z drewna BSH, na solidnych kotwach, z fachowym montażem i gwarancją, należy liczyć się z kosztem minimum 20–25 tysięcy złotych. Taka inwestycja to nie tylko ochrona samochodu, ale też trwały element małej architektury ogrodowej, który może służyć przez dekady.

Podsumowanie

Budowa wiaty garażowej wymaga przemyślanego podejścia i nie powinna być realizowana metodą "z najtańszych materiałów". Kluczem do sukcesu jest:

  • wykorzystanie drewna BSH,
  • zastosowanie solidnych kotew,
  • użycie wkrętów ciesielskich,
  • dobór odpowiednich przekrojów belek i krokwi,
  • profesjonalny montaż z gwarancją.

p data-start="3528" data-end="3657">Dobrze zaprojektowana i wykonana wiata to nie wydatek, ale inwestycja w bezpieczeństwo, estetykę i funkcjonalność Twojej posesji.