Jeden z najbardziej rygorystycznych i wieloetapowych systemów do testowania samochodów na świecie wziął pod lupę model Aion V - od niedawna dostępny na polskim rynku. Samochód koncernu GAC uzyskał najwyższą możliwą ocenę. Szczególnie dobrze oceniono systemy ochrony dorosłych i dzieci.
Pięć gwiazdek dla AION V
Testy wykonane na autach modelu Aion V obejmowały m.in. ochronę dorosłych i dzieci, bezpieczeństwo użytkowników dróg narażonych na ryzyko oraz systemy wspomagające bezpieczeństwo.

„Uzyskane wyniki w testach EuroNCAP jednoznacznie podkreślają wysokie osiągi AION V w zakresie bezpieczeństwa. GAC patrzy w przyszłość i stawia właśnie bezpieczeństwo jako fundament współczesnej motoryzacji. To bezpieczeństwo najwyżej klasy łączymy z inteligentnymi i komfortowymi technologiami. Tu nie ma kompromisów. I to nie przypadek, że właśnie Aion V jest jednym z pierwszy aut koncernu GAC, jaki oferowany jest na polskim rynku.” – podkreśla Marcin Słomkowski, dyrektor zarządzający Jameel Motors Poland.
Euro NCAP przeprowadził serię testów zderzeniowych i bezpieczeństwa dla modelu Aion V. To między innymi test zderzenia czołowego, w którym 50% szerokości pojazdu uderza w nadjeżdżającą odkształcalną barierę przy prędkości 50 km/h czy test uderzenia bocznego, w którym ruchoma odkształcalna bariera uderza w drzwi kierowcy. Na specjalnym wózku, testowane są też na przykład same fotele aut, by sprawdzić ewentualne urazy kręgosłupa szyjnego.

Aion V uzyskał ponad 85% w testach ochrony dorosłych i dzieci (odpowiednio 88% i 85%), co stanowi jeden z najwyższych ocen w tej klasie aut. Systemy wspomagające bezpieczeństwo uzyskały 78%, co również jest wynikiem zdecydowanie lepszym od wielu innych aut testowanych razem z Aion V.
Łącznie ocena GAC Aion V to 5 na 5 gwiazdek, co jak opisuje Program EuroNCAP, oznacza „doskonałą ochronę podczas zderzeń oraz nowoczesne wyposażenie w technologie zapobiegania kolizjom”.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa
EuroNCAP to europejski program testów bezpieczeństwa aut, który ocenia samochody od 1996 roku. Laboratorium zlokalizowane w Belgii regularnie dodaje nowe testy sprawdzając różne elementy i scenariusze ważne dla bezpieczeństwa aut, dlatego kontrole EuroNCAP są wieloetapowe. Przeprowadza się między innymi testy z udziałem naszpikowanych czujnikami manekinów, autonomicznego hamowania awaryjnego dla pieszych i rowerzystów czy oczywiście różnego typu hamowanie w scenariuszach samochód-samochód.
W 2023 roku wprowadzono nawet scenariusz testowy zapobiegający wypadkom z udziałem rowerzystów, a więc ostrzeżenie przed otwarciem drzwi auta, kiedy rower nadjeżdża z tyłu.
W przypadku testów systemów wspomagających bezpieczeństwo bada się między innymi działanie asystenta utrzymania pasa ruchu i prędkości czy monitorowanie przez pojazd stanu osób znajdujących się w nim, a więc choćby zapięcie pasów oraz wykrywanie zmęczenia kierowcy.
