Współpraca PSA Peugeot Citroën i BMW Group

Współpraca PSA Peugeot Citroën i BMW Group27.06.2005
PSA Peugeot Citroën i BMW Group prezentują w Douvrin system organizacyjny kooperacji przemysłowej w dziedzinie produkcji nowej gamy małych silników benzynowych, które będą oferowane w markach Peugeot, Citroën i Mini ...

PSA Peugeot Citroën i BMW Group prezentują w Douvrin system organizacyjny kooperacji przemysłowej w dziedzinie produkcji nowej gamy małych silników benzynowych, które będą oferowane w markach Peugeot, Citroën i Mini.

Nawiązana współpraca opiera się na technologii przemysłowej będącej na najwyższym poziomie w Europie zachodniej, rozmieszczonej w dwóch zakładach zlokalizowanych we Francji i w Wielkiej Brytanii.

Obróbka głównych części silników będzie realizowana dla obydwu partnerów wyłącznie w zakładach PSA Peugeot Citroën w Douvrin (Pas-de-Calais). W celu ułatwienia logistyki zaopatrzenia fabryk samochodowych każdego z producentów, linie montażu są rozłożone odrębnie dla każdego z nich : w Douvrin dla PSA Peugeot Citroën i w Hams Hall w Wielkiej Brytanii dla potrzeb BMW Group.

Współpraca ta wymagała wdrożenia niezawodnego i sprawnego systemu organizacyjnego przystosowanego do dwóch różnych i geograficznie odległych procesów montażowych silników.

Kompleksowy moduł, którego eksploatacja rozpocznie się pod koniec 2005 roku, zostanie wprowadzony w la Française de Mécanique w Douvrin. Zasada modułu polega na opracowaniu jednorodnej, niezależnej i odtwarzalnej jednostki produkcyjnej, obejmującej linie obróbki głównych elementów silnika – głowicy, bloku cylindrów, wału korbowego, korbowodów – i linii montażowych. Ten system organizacyjny produkcji przemysłowej opracowany dla produkcji 2500 jednostek/dziennie zapewnia najbardziej zrównoważone rozwiązanie pod względem wydajności i opłacalności inwestycji.

Zajmujący powierzchnię około 60.000 m2 pierwszy moduł wymagał zainwestowania 330 milionów euro. Moduł umożliwi produkcję jednego silnika co dwadzieścia sześć sekund niezależnie od wersji. Przy pełnej wydajności produkcyjnej będzie zatrudniać 1 120 pracowników na 4 zmianach. Pracownicy odbyli łącznie 152 000 godzin szkolenia.

Zakłady w Hams Hall będą wykonywać montaż silników przyszłych wersji modelu Mini. Lokalizacja w pobliżu zakładów BMW Group w Oxfordzie umożliwia szybką, płynną, precyzyjną i terminową realizację zaopatrzenia a tym samym zmniejszenie zapasów magazynowych i czasu terminów dostaw.

Zakłady PSA Peugeot Citroën w Charleville oraz Pôle Métallurgie w Mulhouse uczestniczą w przemysłowym schemacie współpracy w charakterze dostawców elementów do obróbki. W tych zakładach zostały wdrożone liczne innowacyjne rozwiązania takie jak:

- technologia pełnej formy - "Lost Foam" przy odlewaniu głowic
- blok cylindrów z aluminium odlewanym pod ciśnieniem z tulejami żeliwnymi montowanymi w czasie odlewania
- wał korbowy ze stali z przeciwwagami pozostawionymi w stanie surowym
- kucie korbowodów z podwójnym wykrojem matrycy

Efektywne zarządzanie jakością jest priorytetowym zadaniem dla obydwu partnerów. I tak zarządzanie jakością przebiega w oparciu o wspólne kryteria PSA Peugeot Citroën i BMW Group zarówno w zakresie części poddawanych obróbce jak i elementów kupowanych. Został wprowadzony skoordynowany tryb działania umożliwiający pełną i natychmiastową kontrolę między dwoma zakładami produkcji silników w przypadku jakichkolwiek problemów jakości.

W 2002 roku partnerzy zapowiedzieli wspólne opracowanie oraz produkcję dużej ilości, nowej, ekonomicznie konkurencyjnej gamy małych silników benzynowych w oparciu o nowoczesną technologię. Współpraca opiera się na technologicznej wiedzy obydwu koncernów oraz ich doświadczeniu w produkcji wielkoseryjnej. Przewidywana wielkość produkcji rocznej jest szacowana na około 1 milion silników.