GM - concept cars

GM - concept cars21.12.2000
Firma General Motors na rok 2001 zapowiedziała prezentację aż siedmiu nowych modeli, które obecnie znajduja się w fazie "concept car" ...

Firma General Motors na rok 2001 zapowiedziała prezentację aż siedmiu nowych modeli, które obecnie znajduja się w fazie "concept car".

GM - concept cars 1 Pierwszym z nich jest czteroosobowe, usportowione kombi - Cadillac Vison. Do napędu tego pojazdu służyć będzie 4,2-litrowy, ośmiocylindrowy silnik benzynowy w układzie V. Napęd za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni przenoszony będzie na wszystkie cztery koła. Wizytówką Vison będzie przede wszystkim jego niezwykle bogate, wszechstronne wyposażenie. Wszystkie siedzenia wyposażone będą w skórzaną tapicerkę oraz wentylację i ogrzewanie, co w każdych warunkach zapewnić ma najwyższy komfort podróżowania.

W samochodzie zastosowany będzie ponadto system, który rozpoznaje kierowcę i przywraca preferowane przez niego ustawienia fotela i lusterek, jeszcze zanim ten usiądzie za kierownicą. Dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa podczas długich podróży Cadillac wykorzystuje system, dzięki któremu możliwe jest zachowanie stałej odległości od pojazdu poprzedzającego go. W zależności od stanu nawierzchni i obciążenia automatycznie regulowany będzie prześwit samochodu. Listę niebanalnego wyposażenia modelu Vison zamyka połączony z ekranem odtwarzacz DVD.

GM - concept cars 2 Drugą nowością jest sportowy Chevrolet Borrego, który pomimo że jest dwuosobowy może po odpowiednim przystosowaniu zabrać czterech ludzi. Model ten napędzany jest 250-konnym silnikiem typu boxer o pojemności skokowej 2000 cm³. Jego moment obrotowy osiąga wartość 335 Nm, co zapewnia autu bardzo dobrą elastyczność. W konstrukcji Borrego wykorzystano pochodzący od Subaru Imprezy stały napęd na obie osie.

GM - concept cars 3 Pierwszą konstrukcją General Motors w której zastosowana będzie sześciobiegowa skrzynia ma być Buick Bengal. Do jego napędu służy 3,4-litrowy silnik V6 o mocy 250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Jest on umieszczony przed skrzynią biegów i napędza koła przednie. Do interesującego, nietypowego wyposażenia tego pojazdu należą dodatkowe, trzecie, małe drzwiczki po lewej stronie i sterowane głosem urządzenia wewnętrzne. Całości dopełni wielokolorowy wyświetlacz, na którym kierowca odczytywać będzie dane dotyczące jazdy oraz stanu auta.

GM - concept cars 4 Innym niezwykle interesującym samochodem jest GMC Terracross, który łączy w sobie cechy pick-upa z pięcioosobowym kabrioletem. Wyposażony ma być w trzyczęściowy, szklany dach i nietypową tylna kanapę, której oparcie stanowi przegrodę z szybą. Złożenie owej przegrody czyni z Terracross typowego pick-upa z długa, płaską powierzchnią ładunkową, natomiast ustawienie jej zmienia go w otwartą limuzynę. GMC wyposażono w napęd na cztery koła.

GM - concept cars 5 Kolejną prezentacją będzie wzbogacona wersja znanego doskonale, super terenowego pojazdu, jakim jest Hummer. Jego cechy charakterystyczne, takie jak bardzo duży prześwit i napęd na cztery koła pozostaną oczywiście bez zmian. W odmianie H2 SUT zastosowane zostaną jednak: system nawigacji GPS i Night Vision na podczerwień z polem widzenia 360 stopni. Dodatkowe udogodnienia to duża roleta przeciwsłoneczna i składana ścianka zamieniająca auto w pełnowartościowy pojazd dostawczy. Pod maską Hummera pracuje potężny, 6,0-litrowy silnik V8.

GM - concept cars 6 We współpracy z innymi koncernami firma General Motors stworzyła Oldsmobile O4. Pojazd ten przeznaczony jest dla czterech aktywnych osób (oznaczenie "4") na niemal wszystkie okazje ("O", czyli "oxygen" lub "open air"). Nadwozie auta zaprojektowane zostało przez Bertone a 115-konny silnik 1,8 pochodzi od Opla. Charakterystyczną cechą wnętrza jest brak typowej deski rozdzielczej, która zastąpiona została przez usytuowany wokół kolumny kierowniczej tzw. "information ring" (pierścień informacyjny). Rozwiązanie to sprawia, że wyświetlane są tylko te wskazania, które w danej chwili interesują kierowcę.

GM - concept cars 7 Ostatnią z nowości będzie rekreacyjny Pontiac REV, mający łączyć cechy auta terenowego i limuzyny. Źródłem napędu będzie 3,0-litrowy silnik V6 o mocy 245 KM, który poprzez pięciobiegową ręczną lub automatyczną przekładnię napędzać będzie wszystkie koła. Na osi przedniej Pontiac zamontowane ma 19- a na tylnej 20-calowe koła. Własności terenowe podkreśla regulowany prześwit. Oryginalność konstrukcji podkreślać z kolei mają odchylające się i przesuwające podczas otwierania drzwi.