MotoNews.pl

Hyundai i20 1.2 Comfort

05 stycznia 2011

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Hyundai i20 33

Europejska stylistyka, niezawodność, coraz wyższa jakość wykonania to od 2008 roku nowa twarz Hyundaia. Po zakończeniu produkcji modeli Atos, Getz oraz Accent w ofercie koreańskiego producenta królują zupełnie nowe modele z serii „i”. Najmniejszy i10 – reprezentujący segment A, zaliczany do segmentu C model i30 oraz plasujący się pomiędzy nimi i20. Wzorem innych producentów Hyundai zdecydował się na unifikację swoich modeli poprzez zastosowanie bardzo podobnych reflektorów przednich oraz kraty wlotu powietrza, które stały się nową wizytówką firmy. Rozpoczęta na początku lat 80 ofensywa na europejski rynek ma szanse nabrać rozpędu dzięki modelom spod znaku „i”.

Wygląd zewnętrzny
Opracowany w europejskim centrum projektowym Hyundaia model i20, na polskim rynku konkuruje z takimi modelami jak Opel Corsa, Renault Clio czy VW Polo. Nowy projekt Hyundaia został stworzony tak, aby w jak największym stopniu odpowiadał gustom europejskich klientów. Duże reflektory przednie i światła tylne zachodzące na boki nadwozia przypominają nową Corsę. Nowa krata wlotu powietrza Hyundaia wspólna dla całej gamy ”i”, wyraźnie zaznaczone miejsce na reflektory przeciwmgielne oraz przetłoczenia na masce to cechy charakteryzujące Hyundaia. W linii bocznej i20 zwracają uwagę masywne przetłoczenia na dole drzwi przednich i tylnych oraz potężne przetłoczenie idące wzdłuż całego boku nad klamkami, nadające Hyundaiowi indywidualny charakter. Najbardziej stonowaną częścią nadwozia jest tył z podłużnymi światłami oraz dużym logo producenta pod którym ukryto przycisk otwierający pokrywę bagażnika. W wyraźnie zarysowanych nadkolach mieszczą się 14 calowe koła. Dłuższy o 11 cm i szerszy o 4 cm od swojego poprzednika – Getza, model i20 dzięki ciekawej linii nadwozia może spodobać się nie tylko entuzjastom koreańskiej motoryzacji.

Wnętrze pojazdu
Wnętrze zostało zaprojektowane bardziej tradycyjnie i szablonowo. Jeżeli ktoś nie przepada za wykończeniem w czerni i szarości powinien rozważyć dopłatę do wersji Style, w której znajdziemy dwukolorową tapicerkę oraz wykończenie konsoli środkowej imitującej metal. W testowej wersji Comfort dominują dobrze spasowane czarne plastiki. Zaletą Hyundaia jest bardzo dobre rozplanowane wnętrze. Wszystko jest czytelne i bardzo proste w obsłudze. W kierownicy znajdziemy sterowanie radioodtwarzaczem MP3 z przydatną funkcją Mute. Duże podświetlane na pomarańczowo zegary nie wyglądają innowacyjnie, ale za to są bardzo czytelne. Bardzo trafnym rozwiązaniem jest przeniesienie wyświetlacza radioodtwarzacza oraz komputera pokładowego na środek deski rozdzielczej pod specjalnie zaprojektowany daszek. Dzięki umiejscowieniu go w tym zagłębieniu, informacje wyświetlane na ekranie są idealnie widoczne w każdych warunkach. Poniżej znajdziemy duży panel do obsługi radioodtwarzacza, klimatyzacji oraz gniazda Aux i USB.

Model i20 oferuje zaskakującą jak na tę klasę pojazdu ilość miejsca z przodu. Fotele przednie są duże i bardzo wygodne. Tylna kanapa wyprofilowana pod dwóch pasażerów również zapewnia wygodną podróż. Kolejnym miłym zaskoczeniem jest pojemność bagażnika, która wynosi aż 295 litrów – dla porównania VW Polo oferuje 280 litrów, a Toyota Yaris 272 litrów. Po rozłożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy będziemy mieli do dyspozycji 1060 litrów.

W wersji wyposażenia Comfort o bezpieczeństwo podróżujących dbają cztery poduszki oraz kurtyny powietrzne, napinacze pasów z czujnikami obecności pasażerów z przodu i z tyłu. System ABS z asystentem hamowania, system rozdziału siły hamowania ESP i aktywne przednie zagłówki uzupełniają poziom bezpieczeństwa oczekiwany obecnie w tej klasie pojazdu. Wysoki poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia i20 potwierdza również fakt uzyskania 5 gwiazdek w testach NCAP.

Oprócz bezpieczeństwa koreański producent w wyposażeniu standardowym testowanego modelu oferuje wiele elementów poprawiających komfort jazdy. Za 41 tys. zł które musimy obecnie zapłacić za wersję Comfort z silnikiem 78 KM otrzymamy wspomaganie kierownicy, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, komputer pokładowy oraz radioodtwarzacz CD z możliwością odtwarzania plików MP3.

Właściwości jezdne i silnik
Do testów otrzymaliśmy egzemplarz wyposażony w benzynowy silnik o niewielkiej pojemności 1248 cm3 i mocy 78 KM. Przy masie pojazdu 970 kg silnik w zupełności wystarczy do dynamicznego podróżowania. W mieście, które jest naturalnym środowiskiem Hyundaia i20 przyspieszenie 12,9 sekundy do 100 km/h jest mało istotne, ponieważ tutaj ważniejsze jest to, że po około 4 sekundach przyśpieszymy do 50 km/h. Moment 119 Nm oferuje wystarczającą elastyczność na każdym z pięciu biegów przy zachowaniu niskiego spalania. W mieście, co jest rzadkością, udało mi się uzyskać spalanie dokładnie takie jak podaje producent czyli 6,5 litra na 100 km. W trasie na odcinku około 600 km mały Koreańczyk spalił średnio 5,5 litra. Z silnikiem współpracuje manualna skrzynia biegów przełączająca biegi gładko, bez zbędnego oporu.

Zawieszenie Hyundaia to standardowe i często spotykane połączenie kolumn McPhersona z przodu i skrętnej belki z tyłu. W mieście dobrze niweluje nierówności nawierzchni, a podczas szybszej jazdy w trasie pozwala prowadzić samochód pewnie z zachowaniem odpowiedniej stabilności. Przy rozstawie osi 2525 mm zawieszenie Hyundaia zapewnia dobre tłumienie wszelkich niedoskonałości dróg i zapewnia zadowalający komfort podróżowania.

Mały Hyundai przy średnicy zawracania wynoszącej 10,4 m umożliwia przyjemne i bezstresowe poruszanie się po miejskich, ciasnych uliczkach. Silnik i zawieszenie to dobry kompromis pomiędzy komfortem podróżowania i kosztami eksploatacji.

Podsumowanie
W ofercie koreańskiego producenta znajdziemy 21 wersji modelu i20. Model dostępny w nadwoziu trzydrzwiowym i pięciodrzwiowym możemy zamówić w jednej z czterech wersji wyposażenia: Classic, Classic Plus, Comfort oraz Style. Silniki benzynowe i wysokoprężne o mocach od 75 do 126 KM pozwolą na dobór odpowiedniej dla indywidualnych potrzeb jednostki. Obecnie atrakcyjne rabaty na ten model sięgające 8500 zł pozwolą na zakup modelu i20 za 33400 zł, co stanowi bardzo korzystną ofertę. Ekonomiczny, przestronny i atrakcyjny model i20 z pewnością przyczyni się do zwiększonego zainteresowania samochodami koreańskiego producenta.

Od 2004 roku Hyundai zwiększył trzykrotnie swoją sprzedaż na polskim rynku. Duże zainteresowanie modelami „i” oraz wprowadzanie do oferty modeli „ix” pozwoliło Hyundaiowi dołączyć do grona 10 najchętniej kupowanych marek samochodów w Polsce.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1248cm3,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 57.2 (70) przy 6000 ,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 118,6 przy 4000,

Osiągi

– Prędkość maksymalna (km/h) – 170,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12.9,

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 6.5,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.3,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5.1,
– Emisja CO2 (g/km) – 119.

Pojemność zbiornika paliwa: – 45 l.

Wymiary:
– Długość (mm) – 3940,
– Wysokość (mm) – 1490,
– Szerokość (mm) – 1710
– Rozstaw osi (mm) – 2525,

Napęd:
– przedni

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10.4,

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 175/70 R14,
– Standardowe obręcze kół (“) – 14 ,

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 970 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1515 kg,
– Masa przyczepy z hamulcem – 850 kg
– Masa przyczepy bez hamulca – 450 kg

Pojemność bagażnika:– 295 l.

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Comfort. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS z asystentem hamowania
  • Czujnik obecności pasażerów z przodu i z tyłu
  • ESP
  • Felgi stalowe 14″
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Głośniki 4 szt.
  • Immobiliser
  • Kieszeń w oparciu fotela pasera
  • Klimatyzacja manualna z funkcją chłodzenia schowka
  • Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne
  • Lusterka boczne w kolorze nadwozia
  • Lusterka boczne regulowane elektrycznie
  • Oświetlenie przestrzeni bagażowej
  • Poduszka powietrza przednia kierowcy
  • Poduszka powietrza przednia pasażera – z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne przednie boczne
  • Radioodtwarzacz CD z MP3
  • Regulacja natężenia oświetlenia wskaźników
  • Siedzenie tylne dzielone i składane asymetrycznie
  • Sterowanie radioodtwarzaczem w kierownicy
  • System mocowania fotelików ISOFIX
  • System rozdziału siły hamowania -EBD
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby przyciemniane
  • Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne
  • Zagłówki foteli przednich aktywne
  • Zamek centralny
  • Zderzaki w kolorze nadwozia
  • Złącze AUX
  • Złącze USB

Test przeprowadzony w dniach 23 – 28 grudnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert