MotoNews.pl

Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive

18 marca 2015

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
33

Na przestrzeni ostatnich 16 lat Citroen zaprezentował serię minivanów – Xsara, C3 i C4 sygnowanych autografem Picassa. Rodzinne modele spotkały się z przychylnością klientów i od 1999 roku na całym świecie znalazły ponad 3 mln nabywców. W 2013 roku w gamie francuskiego producenta zadebiutowała druga generacja Citroena C4 Grand Picasso, która dzięki swojej funkcjonalności, innowacyjnemu projektowi wnętrza i nietuzinkowemu designowi nadwozia ma bardzo duże szanse aby poszerzyć grono miłośników pojazdów spod znaku szewrona.

Wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny francuskiego minivana to jego niezaprzeczalny atut. Na tle monotonnej i szablonowej konkurencji nowy C4 wygląda jak jeżdżący koncept. LEDowe światła dzienne, które w innych modelach osadzone są dyskretnie w zderzakach lub stanowią niezauważalny detal reflektorów głównych, w Picasso stanowią najbardziej rozpoznawalny element frontu Citroena. W połączeniu z chromowanymi listwami i wyeksponowanym logo producenta tworzą futurystyczną kompozycję, przełamującą konwencjonalne rozwiązania stylistyczne. W profilu nowego Citroena zastosowano charakterystyczne ozdobne listwy biegnące od podstawy słupka A aż do tyłu nadwozia, które pełnią również funkcje relingów dachowych. Zwieńczeniem nadwozia jest niewielki spoiler i reflektory tylne w kształcie litery C z efektem 3D.

C4 Grand Picasso zbudowany został na platformie modułowej EMP2. W porównaniu do poprzedniej generacji modelu o 11 cm zwiększono rozstaw osi, o 11.6 cm skrócono zwis przedni, rozstaw kół przednich poszerzono o 82 mm, a tylnych zwiększono o 31 mm.

Wnętrze pojazdu

Panoramiczna szyba przednia oraz duże szyby boczne i tylna gwarantują doskonałe doświetlenie kabiny i wzorową widoczność we wszystkich kierunkach. Całkowita powierzchnia szyb to aż 5.7 metra². W przestronnej kabinie znalazły się trzy rzędy indywidualnych foteli dla siedmiu osób. W najdroższej wersji Exclusive przednie fotele posiadają funkcję masażu, elektryczną regulację lędźwiową, a dodatkowo fotel pasażera wyposażony jest w sterowany elektrycznie podnóżek. Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji trzy fotele z regulacją wzdłużną oraz regulowanym kątem pochylenia oparć, kieszenie i stoliki w oparciach siedzisk przednich oraz praktyczne zasłonki szyb bocznych. Trzeci rząd (dwa odrębne fotele dostępne w opcji za 2000 zł) jak w większości siedmioosobowych minivanów sprawdzi się jedynie jako awaryjne miejsce do podróży na krótkich dystansach.

We francuskim modelu nie znajdziemy ani jednego analogowego wskaźnika. Informacje o aktualnej prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika czy poziomie paliwa wyświetlane są na centralnie umieszczonym 12-calowym panoramicznym ekranie. Na tym samym wyświetlaczu prezentowane są również dane z radioodtwarzacza, systemu nawigacji, komputera pokładowego lub kamery cofania. Informacje te w większości powielone są na mniejszym umiejscowionym niżej 7-calowym ekranie, z tą różnicą że mniejszy monitor jest dotykowy i umożliwia dodatkowo sterowanie tymi systemami.

Przy wykorzystaniu wszystkich siedmiu foteli do dyspozycji podróżujących pozostaje niewielki bagażnik porównywalny z przestrzenią ładunkową modeli z segmentu A lub B. Po złożeniu ostatniego rzędu siedzeń kubatura bagażnika rośnie do 645 litrów. Dodatkowe 55 litrów możemy zyskać przesuwając maksymalnie (o 15 cm) do przodu fotele w drugim rzędzie. Ponadto w kabinie Citroena znajdziemy szereg praktycznych schowków – na konsoli centralnej, pod fotelami przednimi czy w podłodze przed fotelami w drugim rzędzie. Dostęp do przestrzeni bagażowej ułatwia niski próg załadunku oraz elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika.

Silnik i właściwości jezdne
Pod maską Grand Picasso pracuje dwulitrowy silnik wysokoprężny. Czterocylindrowa jednostka generuje moc 150 KM i moment obrotowy 370 Nm. Diesel BlueHDi spełniający normy emisji spalin Euro 6 łączy optymalne osiągi z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Po 11.1 sekundach Citroen rozpędza się do 100 km/h, a wskaźnik prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 210 km/h. Jeżeli nie będziemy wykorzystywali maksymalnych możliwości francuskiego minivana w mieście zadowoli się 6.5 litrami oleju napędowego na każde 100 km, natomiast w trasie zapotrzebowanie na paliwo zmaleje o ok. 1.5l / 100km. Ekonomiczny diesel współpracuje z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Miękko zestrojone zawieszenie w połączeniu z dobrym wyciszeniem kabiny zapewniają wysoki komfort podczas codziennej eksploatacji pojazdu.

O bezpieczeństwo podróżnych dba komplet poduszek powietrznych oraz szereg systemów z zakresu bezpieczeństwa aktywnego: system ostrzegania przed kolizją, systemy kontroli trakcji, aktywny regulator prędkości lub system kontroli martwego pola. Użytkowanie pojazdu w warunkach miejskich ułatwia elektryczne wspomaganie kierownicy, niewielki (11m) promień skrętu, opcjonalna kamera 360° pokazująca pojazd z lotu ptaka lub system Park Assist wspomagający kierowcę podczas parkowania zarówno równoległego jak i prostopadłego.

Podsumowanie

Citroen C4 Grand Picasso dostępny jest z w czterech wariantach wyposażenia: Attraction, Seduction, Intensive oraz Exclusive. Gama jednostek napędowych składa się z trzech silników benzynowych o mocach 120, 155 i 165 KM oraz dwóch wysokoprężnych generujących 115 lub 150 KM. W zależności od wyboru jednostki napędowej możemy zdecydować się na 5 lub 6 – stopniową skrzynię manualną, 6 – stopniową przekładnię sterowaną elektronicznie lub 6 – stopniowy automat. Ceny katalogowe Grand Picasso nie uwzględniające aktualnych rabatów oferowanych bardzo często na modele Citroena zaczynają się od 79 500 zł, co na tle konkurencji niemieckiej (VW Touran od 75 490 zł), japońskiej (Toyota Verso od 75 990 zł) lub francuskiej (Renault Grand Scenic od 74 500 zł) jest ciekawą propozycją w segmencie minivanów.

Dane techniczne
Silnik – wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1997 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 370 przy 2000

Pojemność zbiornika paliwa: 55l

Wymiary
– Długość (mm) – 4597
– Wysokość (mm) – 1644
– Szerokość bez lusterek (mm) –1826

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1428
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2200

Pojemność bagażnika: 645 l

Kompletacja wyposażenia standardowego

  • ABS + EBD + BAS
  • Aktywne pasy bezpieczeństwa
  • Aktywny regulator prędkości z systemem ARTIV utrzymującym zaprogramowany czas do poprzedzającego pojazdu
  • Automatyczne zapalanie świateł awaryjnych w razie gwałtownego hamowania
  • Automatycznie sterowana pokrywa bagażnika
  • Automatycznie włączane reflektory i wycieraczki przednie
  • Centralny zamek z pilotem
  • Chromowana listwa wokół wlotu powietrza
  • Czujnik ciśnienia w ogumieniu
  • Dodatkowe lusterko do obserwacji pasażerów z tyłu
  • Drugie gniazdo USB
  • Dywaniki w 1. i 2. rzędzie
  • Ekran panoramiczny HD 12″ z możliwością personalizacji
  • Elektryczny hamulec postojowy
  • ESP + ASR + wspomaganie ruszania na wzniesieniu + Inteligentny System Kontroli Trakcji
  • Fotel pasażera typu Relax o podwyższonym komforcie z rozkładaną podpórką na nogi)
  • Fotel pasażera z przodu ze składanym oparciem
  • Fotele przednie z funkcją masażu i regulacją lędźwiową elektryczną
  • Gniazdo 12V na konsoli centralnej
  • Kamera cofania z wyświetlaniem obrazu na ekranie panoramicznym HD 12” lub tablecie dotykowym 7″
  • Kierownica regulowana na wysokość i głębokość
  • Kieszenie z siatki w oparciach foteli przednich
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa sterowana z tabletu dotykowego 7″ z nawiewami w drugim rzędzie siedzeń
  • Koło kierownicy pokryte skórą
  • Komputer pokładowy
  • Listwy dachowe
  • Lusterka boczne częściowo lakierowane w kolorze nadwozia
  • Lusterka boczne składane elektrycznie
  • Lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane
  • Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
  • Mocowania Isofix (trzy fotele w drugim rzędzie)
  • Nawigacja sterowana z tabletu dotykowego 7″
  • Obręcze kół ze stopów lekkich 17″
  • Pasy przednie z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami napięcia
  • Podświetlenie klamek wewnętrznych i przestrzeni pod nogami
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera
  • Poduszki powietrzne boczne
  • Poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyłu
  • Radar parkowania przodem z pomiarem dostępnego miejsca do parkowania
  • Radar parkowania tyłem
  • Radio z 6 głośnikami, z bitunerem + gniazdo USB + gniazdo jack
  • Reflektory przeciwmgłowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów
  • Regulacja wzdłużna drugiego rzędu siedzeń
  • Regulator/ogranicznik prędkości programowany
  • Schowek w konsoli środkowej z roletą
  • Składane stoliki w oparciach foteli przednich
  • System Kontroli Martwego Pola
  • System Park Assist
  • System Stop&Start
  • System uruchamiania pojazdu przyciskiem START
  • Szyba przednia akustyczna
  • Szyba przednia atermiczna
  • Szyba przednia panoramiczna
  • Szyby boczne wielowarstwowe, przyciemniane
  • Szyby przednie sterowane elektrycznie, sekwencyjne
  • Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
  • Szyby tylne sterowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła tylne LED z efektem 3D
  • Tablet dotykowy 7″ sterujący funkcjami samochodu (klimatyzacja, radio, zestaw głośnomówiący Bluetooth, media)
  • Tapicerka łączona materiał / skóra
  • Wskaźnik zmiany biegów
  • Wspomaganie kierownicy elektryczne
  • Zagłówki typu Relax na wszystkich pięciu siedzeniach
  • Zasłonki w drugim rzędzie
  • Zdalny dostęp i bezkluczykowe uruchamianie pojazdu
  • Zderzaki przednie i tylne w kolorze nadwozia
  • Zestaw głośnomówiący Bluetooth
  • Zestaw naprawczy do kół

Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert