MotoNews.pl

Dacia Duster z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC

27 grudnia 2016

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Dacia Duster-EDC 7

W ciągu 12 lat rynek samochodów z automatyczną skrzynią biegów zwiększył się z 6% do 18% w 2015 roku. Wprowadzając skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch) do modelu Dacia Duster producent proponuje alternatywę dla wersji ze skrzynią mechaniczną. Dacia Duster jest wyposażona w tę skrzynię w wersji z silnikiem wysokoprężnym dCi 110 4×2 S&S. Samochód w polskich salonach będzie można zamawiać od stycznia 2017 roku.

Układ przeniesienia Efficient Dual Clutch

Układ przeniesienia napędu Efficient Dual Clutch (EDC) to rozwiązanie zastosowane w automatycznej dwusprzęgłowej skrzyni 6-biegowej. Zapewnia ona komfort jazdy typowy dla skrzyni automatycznej, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu zużycia paliwa i emisji CO2 – zbliżonych do samochodu ze skrzynią mechaniczną.

Technologia ta opiera się na zastosowaniu dwóch sprzęgieł: jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste (1/3/5), a drugie sprzęgło – biegi parzyste (2/4/6 i bieg wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi, kontrolowanymi przez blok elektroniczny idealnie dobierający właściwe przełożenie skrzyni, w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się.

Zapewnia to bardzo szybką zmianę biegów i stałe przeniesienie napędu bez strat energii. System zapewnia szybką zmianę biegu na wyższy, by doprowadzić do kontynuowania jazdy na możliwie najwyższym biegu dla danej prędkości, co pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Skrzynia EDC zapewnia zdecydowanie wyższy komfort obsługi i szybkość reakcji. Wersje modelu Dacia Duster ze skrzynią EDC są również wyposażone we wspomaganie ruszania pod górę.

Zdjęcia: Renault