MotoNews.pl

Nissan GT-R NISMO z roku modelowego 2020

czwartek, 11 lipca 2019

« poprzedni | news | następny »
Marka, model | ,
Nissan-GT-R-Nismo-2020

Nissan wybrał tor EuroSpeedway Lausitz w Niemczech oraz jego okolice w jednym konkretnym celu: aby zaprezentować inżynierską precyzję nowego GT‑R NISMO 2020 w regionie, który najlepiej podkreśli walory tego samochodu.

Nissan GT-R NISMO

Na całym świecie jest mnóstwo wspaniałych miejsc do czerpania przyjemności z jazdy, ale tylko w Niemczech kierowca znajdzie zarówno szybkie autostrady, jak i tory wyścigowe, na których może doświadczyć „w pełni wyścigowych osiągów” Nissana GT‑R NISMO.

Rodowód

Nissan GT‑R NISMO 2020 to kulminacja możliwości dwóch najważniejszych symboli marki Nissan: GT‑R – reprezentującego 50 lat chlubnej historii, rodowodu i wyścigowych sukcesów śledzonych przez rzeszę fanów na całym świecie – oraz NISMO, czyli NISsan MOtorsports International Co., wewnętrznego działu tuningowego Nissana, który z maniakalną wręcz perfekcją dopracowuje najdrobniejsze szczegóły. Zgodnie z tym, czego można spodziewać się po NISMO, GT‑R NISMO z roku modelowego 2020 jest bardziej ekstremalną, torową wersją modelu GT‑R. Jednocześnie samochód stał się dojrzalszy dzięki udoskonaleniom wprowadzonym według rygorystycznych założeń, oraz jest jeszcze bardziej bezkompromisowy i dostarcza jeszcze więcej satysfakcji z jazdy po drogach publicznych.

W GT‑R NISMO 2020 najważniejsza jest pełna równowaga. Nowe, sprawdzone w wyścigach turbosprężarki, ulepszone sterowanie zmianą biegów, lżejsze podzespoły, obniżona całkowita masa oraz zmodernizowane hamulce, koła i opony – to rozwiązania, które przyczyniły się do skrócenia czasu okrążenia toru testowego Nissana o 2,5 sekundy, nie wspominając o poprawie stabilności przy typowych dla modelu GT‑R wysokich prędkościach, dochodzących do 300 km/h. Oto jak Nissan uzyskał tę znaczącą poprawę osiągów.

Zbudowany według koncepcji kaizen

Dążenie do perfekcji wymaga uporu i wytrwałości. Potrzeba ciągłej ewolucji i doskonalenia to właśnie kaizen. Zgodnie z tym podejściem zespół odpowiedzialny za GT‑R NISMO na każdym etapie prac nad pojazdem z własnej inicjatywy podejmował ambitne wyzwania. Zastanawiając się nad poszczególnymi detalami, konstruktorzy z wrodzonej ciekawości zadawali sobie pytanie: „a gdyby tak…?”. Pojedyncze drobne usprawnienia mogą wydawać się mało istotne, ale gdy połączyć je w całość, nie sposób nie zauważyć różnicy. Tak właśnie dojrzewa charakter samochodu. Nie chodzi wyłącznie o liczby i mierzalne osiągi, ale o całościowy efekt – o to jak GT‑R NISMO zespala się z ciałem kierowcy i jakie odczucia towarzyszą jego właścicielowi na ulubionej trasie lub torze wyścigowym.

Hiroshi Tamura i jego zespół

Hiroshi Tamura, główny specjalista ds. produktu – znany jako „Mr. GT-R” – od ponad 30 lat pracuje dla Nissana. Angażując się w rozwijanie i doskonalenie modelu GT‑R, ma on wkład w prawie każdy etap ewolucji modelu, ze szczególnym uwzględnieniem podwozia.

Od najmłodszych lat był pasjonatem najbardziej legendarnych sportowych Nissanów. Jako 10‑latek oglądał Takahashiego Kunimitsu w niebiesko-białym wyścigowym 2000 Skyline GT‑R w czasie fascynującego finiszu na bardzo mokrym torze Fuji Speedway, kiedy pokonał mocnych rywali w takich samochodach jak na przykład Mazda RX3. Od tego czasu Tamura wiedział już, że chce nie tylko oglądać GT‑R, ale także mieć wkład w jego sukcesy.

Dziś Tamura stara się, aby GT‑R ewoluował z każdym rokiem, wyprzedzając coraz liczniejszych konkurentów, w tym najdroższe super-, a niekiedy nawet hipersamochody.

Turbiny GT3 do silnika VR38DETT

Udział w wyścigach uszlachetnia. Nie inaczej jest w przypadku GT‑R NISMO 2020. Podobnie jak w wyścigach, kluczem do świetnego rezultatu jest precyzja. Każdy silnik VR38DETT jest od początku do końca montowany ręcznie w specjalnym, sterylnym pomieszczeniu przez najwyższej klasy mechaników zwanych takumi. Owa ścisła elita mająca prawo używania tego tytułu pracuje z zaangażowaniem i precyzją godnymi rzemieślnika-artysty. Jak każdy artysta, takumi podpisuje swoje dzieło, umieszczając na silniku specjalną aluminiową tabliczkę ze swoim nazwiskiem na dowód, że jednostka spełnia wyznaczony standard.

Nowe turbosprężarki zastosowane w samochodzie są takie same, jak podzespoły w GT3, czyli wyścigowej wersji GT‑R. Koło turbiny ma 10 łopatek (o jedną mniej w porównaniu z aktualnym modelem), a same łopatki są o 0,3 mm cieńsze. Przekłada się to na obniżenie masy aż o 14,5%, a tym samym na zmniejszenie bezwładności (o 24%), a więc na większą dynamikę reakcji. Mniejsza liczba łopatek oznacza zmniejszenie przepływu gazów – dlatego też zastosowano nową płytę uszczelniającą, aby zapobiec wypływaniu spalin za łopatkami i radykalnie poprawić efektywność ich przepływu. W trakcie najnowszej analizy przepływu i obciążeń szczególną uwagę zwrócono na konstrukcję i profil łopatek. Nowy kształt optymalizuje efektywność, a większa prędkość przepływu gazów wylotowych przekłada się na poprawę dynamiki doładowania i przyspieszenia, a więc na elastyczność na poszczególnych biegach w każdej sytuacji.

Na poniższym wykresie przedstawiono poprawę elastyczności w porównaniu z poprzednim GT‑R NISMO przyspieszającym od 110 km/h i 4000 obr./min na czwartym biegu (w trybie manualnym). Reakcja na dodanie gazu jest natychmiastowa. Sąsiedni wykres przedstawia poprawę elastyczności silnika o 20% w reakcji na wciskanie pedału przyspieszenia, od zera do pełnego otwarcia przepustnicy. Pomimo tego, że moc silnika się nie zmieniła (441 kW / 600 KM), kierowca odczuwa to jako dalsze „wzmocnienie” ogólnego charakteru ręcznie składanego silnika VR38DETT.

Zmodyfikowany tytanowy tłumik charakteryzuje się bardziej wyrazistym, ale nie natarczywym tonem rozbrzmiewającym w kabinie. Z zewnątrz lżejszy układ wydechowy można rozpoznać po ręcznie polerowanych końcówkach.

W trybie R udoskonalona 6‑biegowa przekładnia dwusprzęgłowa zmienia biegi bardziej agresywnie i intuicyjnie dzięki nowemu algorytmowi adaptacyjnego sterowana przełożeniami (ASC). Wybiera on optymalne przełożenia w każdej sytuacji drogowej, co można zauważyć zwłaszcza przy hamowaniu i zbliżaniu się do zakrętu, kiedy to zespół napędowy działa jeszcze precyzyjniej, a redukcja następuje szybciej, aby ograniczyć podsterowność przy wchodzeniu w zakręt. Wyższe obroty silnika przy niższym przełożeniu zapewniają też lepsze przyspieszenie na dynamicznym wyjściu z zakrętu.

Aerodynamika, stylistyka i solidna dawka włókna węglowego

GT‑R NISMO 2020 przeszedł ewolucję pod względem aerodynamicznym. Zmiany mają charakter ściśle funkcjonalny – służą poprawie chłodzenia takich stref, jak przedział silnika czy hamulce, bez uszczerbku dla współczynnika czołowego oporu powietrza, który wynosi 0,26.

Najmocniejszy i najbardziej ekskluzywny GT‑R wyróżnia się na tle pozostałych wersji ilością włókna węglowego zastosowanego w całym samochodzie. Większość komponentów jest lżejsza w porównaniu z dotychczasowym modelem. Dotyczy to obu zderzaków, przednich błotników (‑4,5 kg), pokrywy przedziału silnika (-2 kg), dachu (-4 kg), spojlerów progowych, bagażnika i tylnego spojlera. Zgodnie z zasadą kaizen każdy element udoskonalono pod kątem obniżenia masy, zwiększenia siły dociskającej i poprawy własności aerodynamicznych. Tylko na elementach nadwozia zaoszczędzono w ten sposób 10,5 kilograma. Dalsze prawie 20 kilogramów zniknęło dzięki zastosowaniu zmodernizowanych lub zupełnie nowych podzespołów.

Największym elementem z włókna węglowego jest dach. To nowe rozwiązanie w modelu na 2020 rok pozwoliło istotnie zmniejszyć masę samochodu tam, gdzie ma to największe znaczenie. W ten sposób obniżone zostało położenie środka ciężkości, co wpłynęło na poprawę właściwości jezdnych i wrażeń z jazdy. Sam panel dachu jest wykonany z wykorzystaniem pionierskiej w skali światowej techniki polegającej na połączeniu płyty termoplastycznej z włókna węglowego formowanej w procesie Prepreg Compression Molding z warstwą lekkiej i twardej pianki. Uzyskana konstrukcja z włókna węglowego charakteryzuje się ciaśniejszym i lżejszym splotem, co przekłada się na lepszą izolację akustyczną i estetykę. Inne poddane zmianom elementy z włókna węglowego to wloty powietrza na pokrywie przedziału silnika, które są teraz wbudowane w kompozytową strukturę.

Stylistyka nowych przednich błotników jest silnie inspirowana wyścigowym GT‑R GT3. Znajdujące się w nich żaluzjowe szczeliny zwiększają siłę dociskającą o 7 kG, nie tworząc dodatkowego oporu aerodynamicznego. Wentylowane błotniki testowane w tunelu aerodynamicznym pomagają w uzyskaniu niezakłóconego przepływu powietrza wokół reszty nadwozia, bez turbulencji przy tylnym spojlerze, co zapewnia jeszcze lepszą stabilność przy wysokiej prędkości. Drugą funkcją otworów wentylacyjnych w błotnikach jest odprowadzanie z komory silnika rozgrzanego powietrza o podwyższonym ciśnieniu.

Nissan GT‑R NISMO 2020 jest dostępny w kolorze czerwonym, czarnym perłowym (Jet Black Pearl), srebrnym (Super Silver, lakier czterowarstwowy) oraz białym perłowym (Pearl White, lakier trójwarstwowy). Niezależnie od koloru nadwozia lusterka boczne są zawsze czarne, co także odróżnia NISMO od innych wersji modelu GT‑R.

Hamulce: zaciski Brembo i karbonowo-ceramiczne tarcze

Zupełnie nowy układ hamulcowy do GT‑R NISMO 2020 jest efektem współpracy Nissana z włoskim producentem hamulców Brembo. Specjalnym dużym zaciskom towarzyszą karbonowo-ceramiczne tarcze – największe, jakie dotychczas montowano w japońskich samochodach wyczynowych: 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

6‑tłokowe zaciski z przodu i 4‑tłokowe zaciski z tyłu są wyjątkowo sztywne. Nowa konstrukcja pozwoliła znacznie skrócić czas reakcji hamulców. Pedał hamulca ma bardziej elastyczną i progresywną charakterystykę, i dostarcza pełnej informacji zwrotnej, ułatwiając precyzyjne sterowanie siłą hamowania. Kierowca może szybciej i skuteczniej zmniejszać prędkość, a wydajność hamulców nie spada nawet po ich rozgrzaniu.

Jest to zasługą przede wszystkim karbonowo-karborundowej struktury tarcz. Ich zastosowanie pozwoliło także obniżyć masę nieresorowaną o 16,3 kilograma. Oprócz tarcz osadzonych na pływających aluminiowych flanszach i powiększonych zacisków nowością są też specjalnie opracowane klocki hamulcowe generujące większe tarcie w całym zakresie pracy. Nowe klocki powodują także wrażenie sztywniejszej i bardziej zdecydowanej reakcji na operowanie pedałem hamulca.

Poprawiono również chłodzenie przednich tarcz, zmieniając kąt, pod którym powietrze wpada przez otwory wentylacyjne – dzięki temu więcej powietrza jest kierowane na środek tarczy. Końcowym akcentem jest termoodporny żółty lakier pokrywający zaciski hamulców. Wytrzymuje on temperaturę ponad 1000 stopni Celsjusza i nie odbarwia się wskutek intensywnego użytkowania i cyklicznych zmian temperatury.

Modyfikacje właściwości jezdnych, przyczepności i charakterystyki układu kierowniczego

Specjalnie dostrojone zawieszenie GT‑R NISMO 2020 poprawia stabilność w zakrętach (przeciążenie boczne), sterowność kierunkową oraz komfort jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej liniowo i precyzyjnie. Nawet przy prędkościach dochodzących do 300 km/h wymagane są tylko minimalne korekty.

20‑calowe obręcze kół RAYS z kutego aluminium, przeznaczone specjalnie do GT‑R NISMO 2020, są lżejsze łącznie o 100 gramów, a nowy 9‑ramienny wzór zwiększa ich sztywność mimo obniżonej masy. Biało-czerwone logo NISMO wycięte szlifem diamentowym na obręczach podkreśla ich wyjątkowość.

Nowo zaprojektowane opony Dunlop są wykonane z innej niż dotychczas mieszanki i charakteryzują się przyczepnością zwiększoną o 7%. Z bieżnika przednich opon usunięto jeden rowek, co zwiększa powierzchnię kontaktu z podłożem o 11%. Bark opony jest nieco bardziej zaokrąglony, więc kiedy samochód przechyla się w zakręcie, powierzchnia kontaktu gumy z podłożem jest większa, co poprawia przyczepność. Ogólnie siła boczna przenoszona przez oponę wzrosła o 5%. Oznacza to również poprawę sterowności i stabilności w jeździe na wprost w porównaniu z dotychczasowym modelem bez zwiększania oporów toczenia.

Starannie dostrojone amortyzatory Bilstein DampTronic mają zmniejszoną sztywność odbicia (o 20%) i dobicia (o 5%). Zmiana charakterystyki amortyzatorów jest podyktowana ogólnym obniżeniem masy pojazdu o prawie 30 kilogramów. Zmodyfikowana charakterystyka sprężyn przyczynia się do zwiększenia liniowości reakcji układu kierowniczego oraz lepszego trzymania się drogi.

Zgodnie z koncepcją kaizen wiele uwagi poświęcono także detalom podwozia i jego konstrukcji. Specjalny rodzaj połączeń między zgrzewami na podwoziu i nadwoziu sprawia, że kierowca ma poczucie większej sztywności podwozia, a samochód płynniej pokonuje nierówności i łatwiej nad nim zapanować nawet w czasie ekstremalnej jazdy.

Komfortowa kabina

Zaprojektowane przez Recaro przednie fotele GT‑R NISMO zostały ulepszone na potrzeby modelu na 2020 rok i jeszcze lepiej podtrzymują kierowcę i pasażera*. Uzyskano to poprzez zastosowanie trzywarstwowej struktury, w której dwie warstwy włókna węglowego są przedzielone główną sekcją w sposób zapewniający lepsze podparcie górnej części ciała. Uzupełnienie włókna węglowego wewnętrznym stelażem poprawiło sztywność skrętną foteli (o ok. 20%), przeciwdziałając odkształceniom konstrukcji przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów, a także zapewniając lepsze ogólne podparcie przy hamowaniu. Nie spowodowało to jednak wzrostu masy – przeciwnie: każdy fotel jest teraz lżejszy o 1,4 kilograma.

Dostępna jest tylko jedna wersja kolorystyczna wnętrza: specjalna czarna skóra NISMO z czerwonymi akcentami. Czerwone elementy foteli to syntetyczny zamsz, a koło kierownicy, deska rozdzielcza i podsufitka zostały obszyte ciemnoszarą Alcantarą.

* Niedostępne na rynkach USA i w Kanadzie.

Nissan rozpoczął właśnie przyjmowanie zamówień na GT-R NISMO z roku modelowego 2020. Jego cena na rynek polski wynosi 915 000 zł.

Zdjęcia: Nissan

Dodaj komentarz