![Mercedes-AMG-A-CLA-45-S-4MATIC](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-A-CLA-45-S-4MATIC.jpg)
Niezrównane osiągi, wyśmienita dynamika jazdy i ekspresyjny design: nowe kompaktowe samochody sportowe Mercedes-AMG A 45 4MATIC+/A 45 S 4MATIC+ oraz CLA 45 4MATIC+/CLA 45 S 4MATIC+ wjeżdżają na czołowe pozycje w swoich segmentach. Kontynuują historię sukcesu poprzedników, ustanawiając przy tym wiele nowych standardów. Dostępny w dwóch wariantach mocy i maksymalnego momentu obrotowego, zupełnie nowy 2,0-litrowy silnik benzynowy to najmocniejsza na świecie 4-cylindrowa jednostka z turbodoładowaniem wytwarzana seryjnie. Już podstawowy wariant rozwijający 285 kW (387 KM) jest mocniejszy niż jego poprzednik.
![Mercedes AMG A 45 S 4MATIC 1](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-A-45-S-4MATIC_1.jpg)
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Odmiana S o mocy 310 kW (421 KM) „rozpycha się” pośród pojazdów znacznie wyższych klas. Nowa 8-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa AMG SPEEDSHIFT DCT-8G zapewnia doskonały dobór przełożeń we wszystkich sytuacjach drogowych i oferuje błyskawiczne zmiany biegów – liczone w milisekundach. Aktywny, w pełni elastyczny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ kieruje moment obrotowy do kół tylnej osi na ich zasadzie selektywności – w imię jak najlepszej przyczepności. Przy okazji umożliwia realizację spektakularnego trybu Drift. To zasługa nowego mechanizmu różnicowego tylnej osi, wyposażonego w dwa sprzęgła wielotarczowe – po jednym dla każdego koła.
Supersportowe samochody klasy kompakt
Nowe kompaktowe samochody sportowe z Affalterbach kolejny raz demonstrują wysokie kompetencje Mercedes-AMG w dziedzinie rozwoju: „Całkowicie przeprojektowaliśmy nasze modele z serii 45 – od silnika i skrzyni biegów przez podwozie i zaawansowany konstrukcyjnie układ przeniesienia napędu aż po konstrukcję nadwozia oraz, oczywiście, sam design. Wszystko to w jednym celu: by podnieść dynamikę i sportowe wrażenia z jazdy do poziomu niewyobrażalnego dotąd w klasie kompaktowych aut. Prezentując nasz najmocniejszy, najbardziej dynamiczny kompaktowy samochód sportowy, zwiększamy również znaczenie tego segmentu dla naszej strategii rozwoju” – mówi Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Design: jeszcze bardziej widoczna przynależność do rodziny AMG
Z wyglądu nowe modele Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ oraz CLA 45 4MATIC+ są jeszcze bardziej wyraziste od swoich poprzedników. Po raz pierwszy kompaktowe samochody AMG otrzymały specyficzną osłonę chłodnicy z szerszym dolnym konturem i dwunastoma pionowymi żaluzjami – co zdecydowanie wskazuje na członkostwo w rodzinie AMG Performance. Jednocześnie wyraźny „nos rekina”, smukłe reflektory i płaska, aerodynamicznie wyprofilowana pokrywa silnika z mocnymi przetłoczeniami wizualnie obniżają przednią partię nadwozia, tworząc wrażenie niezwykle dynamicznej siły ciągu.
Imponującą prezencję podkreślają również szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonej przedniej osi. To muskularne wrażenie jest widoczne bardziej w A 45 4MATIC+ niż w CLA 45 4MATIC+, ponieważ już bazowe wydanie CLA ma szerszy rozstaw przednich kół – z tego względu jego błotniki poszerzonow mniejszym stopniu.
Sylwetki kompaktowych sportowców wizualnie obniżają poszerzone listwy progowe AMG. W przypadku pakietu Silver Chrome mają one wstawki z wykończeniem chromowanym, a w przypadku pakietu AMG Night – w kolorze czarnym (wysoki połysk). Zamontowane na poszyciach drzwi lusterka boczne nawiązują do modeli Mercedes-AMG z nadwoziem coupé i nie tylko sportowo wyglądają, ale poprawiają też aerodynamikę.
![Mercedes AMG A 45 S 4MATIC 5](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-A-45-S-4MATIC_5.jpg)
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Standardowo bazowe warianty wyposażono w obręcze z lekkiego stopu o aerodynamicznie zoptymalizowanym 10-ramiennym wzorze w kolorze szarym (rozmiar 8,5 J x 18 cali), z ogumieniem 245/40 R 18. Odmiany S wyjeżdżają z fabryki na kołach z 19-calowymi obręczami z lekkich stopów z pięcioma podwójnymi ramionami, także lakierowanymi na kolor szary – o szerokości 8,5 cala w A 45 S 4MATIC+ oraz 9 cali w CLA 45 S 4MATIC+ i z oponami, odpowiednio, 245/35 R 19 i 255/35 R 19. W bazowych modelach AMG wysokowydajny układ hamulcowy AMG zaopatrzono w szare zaciski hamulcowe z białym napisem „AMG”. Warianty S można rozpoznać dzięki większym, pomalowanym na czerwono 6-tłoczkowym zaciskom hamulcowym z czarnym napisem „AMG”.
Tylny pas zwraca uwagę dwiema okrągłymi podwójnymi rurami wydechowymi (o średnicy 82 mm każda). Odmiany S otrzymują jeszcze większe, 90-milimetrowe końcówki układu wydechowego z wewnętrznym rowkowaniem i napisem „AMG”. Dyfuzor z dwiema pionowymi, podwójnymi „płetwami” przyczynia się do lepszych osiągów aerodynamicznych (CLA 45: cztery indywidualne „płetwy”) – pośrodku przedłużono go w kierunku przodu pojazdu.
Nadwozie: intensywnie wzmocnione
Projektanci AMG znacznie wzmocnili nadwozie – zapewnia ono bowiem podstawę dla uzyskania precyzyjnych właściwości jezdnych, jak również stabilności rozstawu i pochylenia kół. Sztywność skrętną w przedniej części pojazdu zwiększa lekka aluminiowa płyta przykręcona pod silnikiem. Lista modyfikacji obejmuje również rozpórkę przednich kielichów i dodatkowe łączniki podłużnic, minimalizujące ruchy przedniej partii nadwozia. Sztywność dodatkowo zwiększają ukośne wzmocnienia z przodu i z tyłu podwozia.
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Układ napędowy: nowy 4-cylindrowy silnik turbo o wysokiej mocy
Z mocą do 310 kW (421 KM) zupełnie nowa 2,0-litrowa jednostka jest najmocniejszym na świecie 4-cylindrowym motorem turbo wytwarzanym seryjnie. W stosunku do poprzednika Mercedes-AMG zwiększył jej moco 30 kW (40 KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy – z 475 do 500 Nm. Z mocą jednostkową do 155 kW (211 KM) z 1 litra pojemności nowy wysokowydajny silnik turbo Mercedes-AMG wyprzedza nawet wiele jednostek znanych z maszyn supersportowych. Wysoce efektywny motor powstaje na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.
Czterocylindrowiec służący do napędu serii 45 zapewnia wyjątkowe osiągi w dwóch klasach mocy: 285 kW (387 KM) w wersji podstawowej oraz 310 kW (421 KM) jako wariant S. Podobna logika pozycjonowania okazała się już skuteczna w modelach AMG Performance z silnikiem V8. Nowe kompaktowe samochody sportowe przyspieszają od 0 do 100 km/h w rekordowym czasie: A 45 S 4MATIC+ potrzebuje na to jedynie 3,9 s, a CLA 45 S 4MATIC+ sprint do prędkości 100 km/h zajmuje 4,0 s. Podstawowe odmiany A 45 4MATIC+i CLA 45 4MATIC+ osiągają „setkę”, odpowiednio, w 4,0 i 4,1 s.Prędkość maksymalna podstawowych wariantów jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, podczas gdy warianty S są w stanie fabrycznie rozpędzić się do 270 km/h. Z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG także maksymalna prędkość podstawowych odmian może zostać zwiększona do 270 km/h.
![Mercedes AMG A 45 S 4MATIC 9](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-A-45-S-4MATIC_9.jpg)
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Poza wydajnością nowa konstrukcja imponuje natychmiastową reakcją na gaz. Krzywa momentu obrotowego została tu starannie wyważona(tzw. kształtowanie momentu obrotowego): jego maksymalna wartość – 500 Nm – jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (wersja podstawowa: 480 Nm przy 4750-5000 obr./min). Dzięki takiej konfiguracji inżynierowie AMG uzyskali charakterystykę zbliżoną do motoru wolnossącego. Cel: zapewnić jeszcze większą radość z jazdy. Równocześnie konstruktorom udało się uzyskać dynamiczny przyrost momentu obrotowego w niższym zakresie prędkości obrotowych. Sportowy charakter jednostki potwierdza zresztą wysoka maksymalna prędkość obrotowa – do 7200 obr./min.
Konstrukcja silnika: inteligentne szczegóły
Nowy silnik wyróżniają liczne inteligentne rozwiązania konstrukcyjne. W porównaniu do 4-cylindrowej jednostki M 260 stosowanej w serii 35 lub do poprzednika, o symbolu M 133, nowy silnik jest obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni. Oznacza to, że turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się z tyłu, z boku ściany grodziowej, a układ dolotowy „wylądował” z przodu. Taka konfiguracja pozwala na uzyskanie możliwie płaskiego, aerodynamicznie zoptymalizowanego designu przedniej partii karoserii. Co więcej, nowa koncepcja umożliwia zastosowanie znacząco udoskonalonych przewodów powietrza – krótszych i o mniejszej liczbie przejść.
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Turbosprężarka: łożyska toczne zmniejszają tarcie mechaniczne
Nowa turbosprężarka twin-scroll łączy optymalną szybkość reakcji przy niskich prędkościach obrotowych silnika z wysoką mocą w górnym zakresie skali obrotomierza. Obudowa turbiny została podzielona na dwa równoległe kanały, co – razem z podobnie rozdzielonymi kanałami w kolektorze wydechowym – umożliwia oddzielne doprowadzanie strumienia spalin do turbiny. Cel: ograniczenie negatywnego wzajemnego wpływu pracy poszczególnych cylindrów podczas suwu wydechu i uporządkowanie zjawiska pulsacji. Efekt: wyższy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych silnika i wyjątkowo dobra reakcja na ruchy pedału gazu.
Ponadto wały sprężarki i turbiny po raz pierwszy zaopatrzono w łożyska toczne, podobnie jak w przypadku najmocniejszego wariantu 4-litrowego silnika V8, montowanego w AMG GT 4-drzwiowym Coupé. Zastosowanie takich łożysk pozwala ograniczyć do minimum tarcie mechaniczne w turbosprężarce.
Dwulitrowa jednostka bryluje także pod względem maksymalnego ciśnienia doładowania – 2,1 bara. Elektronicznie sterowany zawór upustowy typu wastegate pozwala na jeszcze dokładniejsze i bardziej elastyczne sterowanie ciśnieniem doładowania, a jednocześnie optymalizuje szybkość reakcji – zwłaszcza przy częściowej zmianie obciążenia.
![Mercedes AMG CLA 45 S 4MATIC 1](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-CLA-45-S-4MATIC_1.jpg)
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Aluminiowa skrzynia korbowa
Całkowicie aluminiowa skrzynia korbowa jest odlewana na zimno i wyróżnia się wyjątkowymi właściwościami materiałowymi, które gwarantują bardzo wysoką wytrzymałość. Tak zwana „zamknięta” konstrukcja bloku, wzorowana na silnikach wyścigowych, zapewnia wyjątkową sztywność i niską wagę skrzyni korbowej, a przy tym pozwala „znieść” maksymalne ciśnienie spalania do 160 barów. Powierzchnie wokół cylindrów są w większości zasłonięte – otwory służą jedynie jako pomniejsze kanały prowadzące płyn chłodzący i olej silnikowy. Zespół korbowy z lekkim, kutym wałem korbowym ze stali i kutymi, aluminiowymi tłokami ze zoptymalizowanymi pierścieniami tłokowymi łączy niskie tarcie z wysoką wytrzymałością.
Zmiana położenia i delikatne pochylenie dysz wtryskiwaczy oraz zespołu świecy zapłonowej w głowicy cylindrów pozwoliły na znaczne powiększenie zaworów wydechowych względem poprzedniego motoru. Większe przekroje kanałów wydechowych pozwalają na wypuszczanie gazów z komór spalania przy niskich stratach i zmniejszają zjawisko odpowietrzania („wypychania” powietrza) wskutek pracy tłoka. Dwa górne wałki rozrządu sterują pracą 16 zaworów za pomocą zoptymalizowanych pod względem masy popychaczy rolkowych. Regulacja wałka rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej pozwala uzyskać doskonałą responsywność i optymalizuje przebieg obiegu gazowego w każdym punkcie pracy. Kolejne rozwiązanie to elastyczna regulacja zaworów CAMTRONIC po stronie wydechowej, z dwiema krzywkami przypadającymi na jeden zawór. Efekt: jeszcze lepsza reakcja na ruchy pedału gazu przy niskich obrotach, płynna i oszczędna jazda w zakresie średnich obrotów oraz oddawanie pełnej mocy w górnych rejestrach obrotomierza.
- Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Dwustopniowy wtrysk benzyny dla uzyskania optymalnej mocy
Turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa ze strumieniowym procesem spalania nie tylko umożliwiają uzyskanie wysokiej mocy, ale poprawiają też sprawność termodynamiczną silnika – a tym samym zmniejszają zużycie paliwa i emisję spalin. Nowy 4-cylindrowy silnik o wysokiej wydajności po raz pierwszy otrzymał dwustopniowy wtrysk paliwa. W pierwszym etapie szybkie, precyzyjnie dawkujące paliwo piezoelektryczne wtryskiwacze dostarczają benzynę do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów – w ramach wielokrotnego wtrysku, sterowanego przez układ zarządzania silnikiem zgodnie z wymaganiami. W drugim etapie do akcji wkracza dodatkowy układ wtrysku paliwa do kolektora dolotowego, korzystający z zaworów elektromagnetycznych – istotny dla uzyskania wysokiej mocy.
Dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G Również 8-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa AMG SPEEDSHIFT DCT 8G ma swój wkład w zwinny, dynamiczny charakter serii 45. Poszczególne przełożenia skonfigurowano z myślą o tym, by kierowca mógł doświadczać bardzo spontanicznego przyspieszenia we wszystkich zakresach prędkości – w połączeniu z szybkim przełączaniem biegów. Każdy, kto chce zmieniać je samodzielnie, we wszystkich programach jazdy ma do dyspozycji tryb ręczny. Standardowa funkcja wyścigowego ruszania – RACE-START – pozwala na uzyskanie maksymalnego przyspieszenia ze startu zatrzymanego. Nie zapomniano też o efektywności: w trybie Comfort aktywna jest funkcja ECO start/stop, a w programie Individual można uruchomić funkcję „żeglowania”.
![Mercedes AMG CLA 45 S 4MATIC 5](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-CLA-45-S-4MATIC_5.jpg)
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z AMG TORQUE CONTROL
Niezwykle dynamiczne wrażenia z jazdy w istotnym stopniu wspomaga w pełni elastyczny napęd na wszystkie koła. Jego sekretem jest nowy mechanizm różnicowy tylnej osi z AMG TORQUE CONTROL: dysponuje ma on dwoma elektronicznie sterowanymi wielotarczowymi sprzęgłami. Każde z nich połączono z wałem napędowym tylnej osi. W ten sposób siła napędowa może być całkowicie zmiennie „przerzucana” nie tylko pomiędzy osiami, ale także selektywnie między lewym i prawym tylnym kołem. Efekt: niezmiennie optymalna trakcja, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych i podczas ekstremalnych manewrów na zakrętach, na przykład na torze wyścigowym. Co więcej, to wyrafinowane rozwiązanie pozwala na tryb Drift (standard w wariantach S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS dla odmian podstawowych), który umożliwia wprowadzanie auta w boczny poślizg – dla jeszcze większej przyjemności z jazdy. Tryb driftowania można wywołać w programie jazdy RACE, za pomocą łopatek zmiany biegów – pod warunkiem, że system ESP® został wyłączony, a skrzynia biegów pracuje w trybie ręcznym.
Przekazywanie momentu napędowego na przednią i tylną oś oraz pomiędzy dwoma tylnymi kołami odbywa się elektromechanicznie. Główna przewaga sterowania elektromechanicznego nad elektrohydraulicznym dotyczy bardziej wyrafinowanej dynamiki jazdy – przede wszystkim z uwagi na znacznie szybszą reakcję i niezależne od prędkości ściskanie tarcz w całym zakresie ich regulacji.
- Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
- Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Zawieszenie: specjalne elementy dla uzyskania wysokiej dynamiki jazdy
Nowe zawieszenie AMG ze specjalnymi elementami sprężystymi i nowymi amortyzatorami o selektywnej częstotliwości tłumienia zapewnia podstawę dla uzyskania wysokiej stabilności kierunkowej i bardzo dynamicznej charakterystyki pokonywania zakrętów przy ograniczonych przechyłach nadwozia. Jednocześnie na tle poprzednika nowa seria 45 oferuje wyższy poziom komfortu jazdy. W konstrukcji przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona. Specjalna geometria osi zmniejsza wpływ napędu na działanie układu kierowniczego, zapewniając wysoką wygodę oraz zwinność prowadzenia. Nowy wahacz z aluminium pozwala zredukować masy nieresorowane, zwiększając czułość reakcji sprężyn. Czterodrążkowe tylne zawieszenie odznacza się wysoką sztywnością skrętną, a jego architektura zapewnia maksymalną stabilność jazdy.
Opcjonalny adaptacyjny system tłumienia AMG RIDE CONTROL oferuje kierowcy wybór pomiędzy trzema różnymi trybami pracy zawieszenia – jego spektrum sięga od zestrojenia komfortowego po sportowe.
![Mercedes AMG CLA 45 S 4MATIC 9](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-CLA-45-S-4MATIC_9.jpg)
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Bez oznak słabości: wysokowydajny układ hamulcowy
Wysokowydajny układ hamulcowy pozwala na błyskawiczne wytracanie prędkości i zapewnia krótkie drogi hamowania. Przednią oś zaopatrzono w czterotłoczkowe stałe zaciski typu monoblok oraz tarcze o wymiarach 350 x 34 mm, a tylną – w jednotłoczkowe zaciski pływające oraz tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach, nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowanei perforowane. Szare zaciski zdobi białe logo AMG.
W wariantach S montowany jest jeszcze wydajniejszy układ hamulcowy, który z przodu wyróżnia się 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami hamulcowymi o wymiarach 360 x 36 mm. W tym przypadku zaciski hamulcowe są lakierowane na czerwono i mają czarne logo AMG.
Układ kierowniczy ze specjalną przekładnią o zmiennym przełożeniu
Progresywny, elektromechaniczny sportowy układ kierowniczy swoją bezpośrednią charakterystyką wspiera kierowcę w sportowym stylu jazdy. Ma przekładnię o zmiennym przełożeniu i dwa tryby działania: zależnie od wybranego programu jazdy wyróżnia się większym oporem lub pracuje lżej, w sposób bardziej zrelaksowany.
![Mercedes AMG CLA 45 S 4MATIC 10](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-CLA-45-S-4MATIC_10.jpg)
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Układ wydechowy AMG: z aktywną klapą służącą do modulacji dźwięku
Standardowo układ wydechowy dysponuje specjalną klapą, która jest automatycznie sterowana na bazie prędkości obrotowej silnika i obciążenia. W zależności od wybranego programu napędu jego brzmienie może być harmonijne i dyskretne (w trybach Slippery, Comfort i Sport) lub emocjonująco sportowe (w Sport+).
Sześć trybów jazdy: szeroki zakres regulacji charakterystyki pojazdu
Gama sześciu trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT – Slippery (na śliskie nawierzchnie), Comfort, Sport, Sport+, Individual oraz torowy RACE (standard dla wariantów S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUSdla odmian bazowych) – zapewnia szeroką rozpiętość charakterystyki samochodu, od komfortowej po dynamiczną. Każdy z programów modyfikuje działanie licznych podzespołów napędu (np. reakcja na gaz, czas zmiany przełożeń), układu wydechowego i podwozia.
![Mercedes AMG CLA 45 S 4MATIC 11](https://img.motonews.pl/autoblog/photos/2019/07/Mercedes-AMG-CLA-45-S-4MATIC_11.jpg)
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
W ramach trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT nowa seria 45 oferuje też AMG DYNAMICS – zintegrowaną kontrolę dynamiki jazdy, która poszerza funkcje stabilizacyjne ESP® m.in. o poprawiające zwinność interwencje w sterowaniu napędem 4×4. Na przykład w szybkich zakrętach krótki impuls w układzie hamulcowym tylnego koła po wewnętrznej stronie łuku generuje określony ruch odchylający wokół osi pionowej z myślą o szybkim, precyzyjnym wejściu w zakręt. AMG DYNAMICS oferuje cztery programy (bazowy Basic, zaawansowany Advanced, profesjonalny Prooraz „mistrzowski” Master), przypisane do różnych trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT.