MotoNews.pl

Marka Alpine po raz trzeci na Międzynarodowym Festiwalu Motoryzacji w Les Invalides

06 lutego 2020

Alpine-a110-SportsX-Show-Car

W 2015 roku marka Alpine wybrała Międzynarodowy Festiwal Motoryzacji (FAI) na miejsce prezentacji samochodu Alpine Vision Gran Turismo. W styczniu 2018 roku Alpine A110 otrzymało tytuł najpiękniejszego samochodu roku 2017. W 2020 roku Alpine zaprezentowała na Festiwalu FAI swoje historyczne modele obok obecnej oferty i samochodów koncepcyjnych, by pokazać historię marki, która jest niewyczerpanym źródłem inspiracji.

Marka Alpine, obecna po raz trzeci na Międzynarodowym Festiwalu Motoryzacji w Les Invalides, zorganizowała wystawę modeli samochodów, które nie były dotąd prezentowane lub były mało znane szerszej publiczności. Znalazły się na niej prototyp A210, Alpine Vision Gran Turismo, A110 1800 Gp4 – 1972 w wersji fabrycznej, A110 SportsX, A110 „Berlinette” 1300 z 1971 roku oraz A110S.

Alpine A110 SportsX Show Car 1

Prototyp A210

W 1966 roku Alpine wprowadziła nowy prototyp z symbolem A210 przeznaczony wyłącznie do startów wyczynowych. Model był wykorzystany w latach 1966 – 1969 w 24-godzinnych wyścigach w Le Mans. W 1966 roku odniósł zwycięstwo z załogą Grandsire/Cella a w 1968 z załogą Andruet/Nicolas. Prezentowany egzemplarz Alpine A210 został wyprodukowany w 1967 roku. Jest wyposażony w silnik Renault Gordini typ 58 CI oraz skrzynię biegów Porsche. Jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/h i została ustanowiona na prostej Hunaudières w 1969 roku. Samochód uczestniczył również 14 czerwca 1969 roku w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans prowadzony przez załogę Killy/Wollek. Model zastąpiła później nowa generacja przeznaczona do udziału w zawodach, oznaczona symbolami A440 i A441.

Alpine A110 SportsX Show Car 2

Alpine Vision Gran Turismo

Z okazji 15-lecia istnienia wyścigowej gry symulacyjnej Gran Turismo marka Alpine przygotowała swoją wizję gry. W 2015 roku na Międzynarodowym Festiwalu Motoryzacji zaprezentowała model Alpine Vision Gran Turismo w skali 1:1. W koncepcyjnym samochodzie przeznaczonym wyłącznie do jazdy wirtualnej można zobaczyć wiele elementów, które nawiązują do różnych istniejących modeli marki Alpine. Tył zdecydowanie przypomina Alpine, które ścigały się w Le Mans w latach 60., takie jak A210 i A220. Natomiast przód czerpie inspirację z nadwozia legendarnej Berlinette. Ten samochód koncepcyjny Alpine ma silnik V8 o mocy 450 KM, sekwencyjną skrzynię 7-biegową przenoszącą moment obrotowy 580 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 320 km/h przy masie pojazdu 900 kg. Ten wyjątkowy samochód nie jest dostępny w sprzedaży.

Alpine A110 SportsX Show Car 3

Alpine A110 1800 Gp4 – 1972 w wersji fabrycznej

A110 w rajdowej wersji pojawia się po raz pierwszy w 1964 roku. Przeznaczony wyłącznie do startów w rajdach będzie bezwarunkowo królował na trasach wszystkich wielkich rajdów europejskich i afrykańskich w latach 1969 – 1972, odnosząc blisko 150 zwycięstw. W 1971 roku Ove Andersson zdobył dla Alpine Międzynarodowe Mistrzostwo Marek, a w 1973 roku Alpine A110 wywalczyło tytuł mistrza świata. Alpine prezentowane na wystawie FAI uczestniczyło w wielu rajdach. Zwycięzcy Rajdu Korsyki w 1972 roku, załoga Manzagol-Alessandri ukończyła w tym samym roku Critérium des Cévennes na drugiej pozycji. W 1974 roku prezentowane A110 startowało w Rallye Jeanne d’Arc, Rallye du Maine oraz w rajdzie Tour Auto.

W 1976 roku samochód napędzany silnikiem 1800 wypadł z trasy Rajdu Turenii. Potem niewielka grupa entuzjastów podjęła się odbudowy tego egzemplarza Alpine
z zachowaniem jego cech z przeszłości. Prace rekonstrukcyjne, ukończone w 2018 roku, trwały 12 miesięcy i były prowadzone prawie codziennie. Samochód jest w pełni zgodny z oryginałem dzięki zastosowaniu oryginalnych części zamiennych. Odbudowane Gp4 uczestniczyło w rajdzie Tour Auto 2018 w Modena Cento-Ore oraz w historycznym Rajdzie Korsyki.

Alpine A110 SportsX Show Car 4

Alpine A110 SportsX

Model A110 jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla projektantów Alpine. Kolejnym tego dowodem jest Alpine A110 SportsX. Samochód jest efektem wspólnej pracy designerów i inżynierów Alpine. Stylistyczną inspiracją były rajdowe wersje A110 o poszerzonym i podwyższonym nadwoziu, a zwłaszcza A110 – zwycięzca Rajdu Monte Carlo z 1973 roku. Samochód A110 SportsX z poszerzonym o 80 mm nadwoziem i zwiększonym o 60 mm prześwitem nabiera nowego sportowego ducha. Jego specyfikacja techniczna odpowiada A110 w wersji Pure. A110 SportsX pozostaje wierne DNA Alpine ― to lekki i zwrotny samochód, który zapewnia wyjątkową przyjemność jazdy. Ten wyjątkowy model nie jest dostępny w sprzedaży.

Alpine A110 SportsX Show Car 5

Alpine A110 – 1971

W 1962 roku Alpine wprowadziło na rynek nowy model A110. Swoją wyścigową reputację model potwierdził, zdobywając Rajdowe Mistrzostwo Francji w 1968 roku, a w 1973 roku Rajdowe Mistrzostwo Świata. Alpine A110, zwane Berlinette, stało się kultowym modelem marki. Prezentowany podczas FAI egzemplarz to A110 1300 z 1971 roku. Zostało odrestaurowane przez właściciela w latach 1995 – 2004.

Dwumiejscowe Berlinette ma 5-biegową skrzynię i silnik rozwijający moc 103 KM przy masie pojazdu 705 kg. Nadwozie zbudowane jest z włókna węglowego i poliestru. Samochód jest lekki, kompaktowy i dynamiczny. To cechy, które staną się głównymi wyróżnikami marki Alpine, rozpoznawalnymi dziś w nowym A110.

Alpine A110 SportsX Show Car 6

Alpine A110S

Model A110S, zaprezentowany po raz pierwszy w 2019 roku podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, zajmuje najwyższą pozycję w gamie A110. Nowe, pomarańczowe i karbonowe akcenty kolorystyczne podkreślają jego sportowy charakter. A110S jest wierne ponadczasowym cechom marki Alpine – jest lekkie, zwrotne i przyjemne w prowadzeniu. Nadwozie wykonane jest z aluminium, co zapewnia mu wyjątkową lekkość i trwałość, charakterystyczne dla wszystkich modeli A110. Natomiast ustawienia układu jezdnego sprawiają, że jest to samochód sportowy z niezwykłym potencjałem. Nowe sprężyny zawieszenia są twardsze o 50% i współpracują z odpowiednio utwardzonymi amortyzatorami. Rurowe stabilizatory poprzeczne są sztywniejsze o 100% i puste w środku dla zmniejszenia masy samochodu. A110S jest dwumiejscowym coupé z silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu, który rozwija moc 292 KM przy niewielkiej masie 1114 kg. Model A110S jest dostępny w sprzedaży od 66 500 euro.

Zdjęcia: Alpine/Renault