MotoNews.pl

Audi Q2 w nowej formie

31 października 2020

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi-Q2-2020

Progresywna stylistyka, kompaktowe wymiary i duża radość z jazdy: Audi Q2 jest pojazdem pełnym charakteru, co dało się zauważyć już cztery lata temu, w momencie wejścia tego modelu na rynek. Teraz Audi go odmłodziło, a wygląd zewnętrzny samochodu, dzięki wyrazistym detalom i nowym reflektorom, zyskał jeszcze bardziej wyostrzony profil. Usługi Audi connect teraz jeszcze ściślej łączą kompaktowego SUV-a z właścicielem, a najnowocześniejsze systemy wsparcia sprawiają, że jazda nim jest jeszcze bardziej bezpieczna.

Stylistyka zewnętrzna Audi Q2

Audi Q2 to zwarty, sportowy samochód wielozadaniowy. Już na pierwszy rzut oka sygnalizuje to jego stylistyka: auto jest sportowe, przedłużone, a równocześnie sprawia mocne wrażenie. Krawędzie i kanciaste narożniki nadają kompaktowemu SUV-owi pewnego siebie wyglądu. Nowe Audi Q2 ma 4,21 m długości – 17 mm więcej niż wcześniej. Rozstaw osi 2,60 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,54 m pozostały takie same. Współczynnik oporu powietrza cw w przypadku zawieszenia sportowego wynosi 0,31 – to doskonały wynik jeśli chodzi o segment małych SUV-ów.

Projektanci Audi również w tylnej części Q2 zastosowali motyw wielokąta, który charakteryzował już wcześniej linię przodu i ramion. Dyfuzor o kanciastym zarysie zintegrowano ze zderzakiem tylnym, a po dwóch stronach jego powierzchni znajdziemy przetłoczenia w kształcie pięciokątów. Zmodyfikowano również przód, w tym powierzchnie pod reflektorami, które efektownie wyeksponowano. Duże wloty powietrza – także pięciokątne – wydają się teraz jeszcze bardziej wyraziste, zwłaszcza w przypadku opcjonalnej linii S. Ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe jest teraz umieszczona nieco niżej, dzięki czemu przód wydaje się być szerszy.

Gama lakierów odmłodzonego Audi Q2 obejmuje pięć nowych kolorów: zielony Apple to zupełnie nowy dla Audi lakier, a szary Manhattan, niebieski Navarra, szary Arrow i niebieski Turbo, są nowościami w przypadku modelu Q2. Panele z tworzywa na słupkach C mogą mieć albo kolor lakieru nadwozia albo być utrzymane w kolorze czarnym, szarym lub srebrnym.

Obok wersji podstawowej, do wyboru mamy linie wyposażenia zewnętrznego advanced i S line. W wersji bazowej elementy ozdobne w dolnej części karoserii mają kolor czarny i są groszkowane. W przypadku linii advanced są polakierowane w kolorze szarym Manhattan, a w przypadku linii S line – w kolorze nadwozia. Obie linie wyposażeniowe obejmują obudowy lusterek w kolorze nadwozia i przednie progi z podświetlanymi listwami z aluminium.

Reflektory diodowe Matrix LED

W standardzie, odmłodzone Q2 posiada reflektory diodowe. Na życzenie Audi montuje nowe, matrycowe reflektory diodowe Matrix LED. W jednym wspólnym module znajduje się tu siedem pojedynczych diod. Emitowane przez nie inteligentnie regulowane światło drogowe oświetla drogę zawsze tak jasno, jak to tylko możliwe, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego. Dziesięć kolejnych diod umiejscowionych za romboidalnymi elementami optycznymi generuje światło do jazdy w dzień. Niezależnie od tego, siedem kolejnych diod generuje dynamiczne światła kierunkowskazów.

Standardowo nowe Audi Q2 wyposażane jest w reflektory halogenowe. Jeśli na pokładzie znajdują się reflektory Matrix LED, standardowo dostępne są dynamiczne kierunkowskazy. Gdy są one na pokładzie, przy odblokowywaniu i zamykaniu drzwi, w światłach tylnych i w reflektorach przebiegają dynamiczne animacje świetlne.

Silnik Q2 – 1.5 TFSI

Kompaktowy SUV-a wchodzi na polski rynek z mocnym silnikiem benzynowym. Jednostka 1.5 TFSI, napędzająca wersję Q2 35 TFSI, generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm – dostępny w zakresie między 1500 a 3500 obr./min. Przy niskich obciążeniach i małych prędkościach, system odłączania cylindrów na życzenie (cylinder on demand – COD) czasowo wyłącza drugi i trzeci cylinder. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 218 km/h. Wartości te dotyczą zarówno wersji z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, jak i z siedmiobiegową skrzynią automatyczną.

W autach z silnikiem 1.5 TFSI opcjonalnie montuje się automatyczną, siedmiobiegową skrzynię S tronic. W roku 2021 pojawią się kolejne jednostki napędowe.

Przyjemne miejsce: wnętrze

Przestronne wnętrze Audi Q2 oferuje miejsce dla pięciu osób – mogą one wygodnie wsiąść i komfortowo, wysoko siedzieć. Opcjonalny panoramiczny, szklany dach daje dopływ światła i świeżego powietrza. Natomiast opcjonalne szyby przyciemnione zapewnią dyskrecję pasażerom na tylnych siedzeniach. Bagażnik ma pojemność 405 l, która po złożeniu oparć tylnych siedzeń zwiększa się do 1050 l. Na życzenie Audi dostarcza pakiet schowków i wyposażenia bagażnika oraz elektrycznie zamykaną i otwieraną pokrywę bagażnika. Audi Q2 z silnikiem 1.5 TFSI może uciągnąć na opcjonalnym haku holowniczym przyczepę o maksymalnej masie 1500 kg.

Wystrój wnętrza kompaktowego SUV-a odzwierciedla napięty język designu nadwozia. Okrągłe otwory wentylacyjne wyglądające niczym dysze wylotowe w samolocie odrzutowym i dźwignia zmiany biegów – zarówno w przypadku skrzyni manualnej, jak i automatycznej S tronic – poddane zostały lekkiemu retuszowi. Alternatywę do wariantu bazowego stanowi wnętrze S line. Obie wersje można dowolnie łączyć z trzema liniami stylistyki zewnętrznej.

Wyposażenie i materiały Audi Q2

Audi zebrało wszystkie wersje foteli, obić i kolorów w dziewięć pakietów, z których sześć to pakiety bazowe, a pozostałe trzy to pakiety S line. W pakietach bazowego wyposażenia wnętrza dostępne są standardowe fotele lub fotele sportowe z pokryciami z tkaniny lub kombinacji skóry i sztucznej skóry.

Obicia siedzeń zasadniczo są utrzymane w czerni. W zależności od wersji mają one akcenty w postaci pasków po bokach lub kontrastujących szwów w kolorze szarym, czarnym lub brązowym.

W pakietach S line fotele sportowe są elementem wyposażenia standardowego. Ich obicia – z wytłaczanym logo S na oparciach – są wykonane albo z tkaniny i sztucznej skóry, skóry garbowanej bez użycia chromu lub z kombinacji skóry i tkaniny z mikrofibry Dinamica, która jest nowością w ofercie, zastępującą tkaninę Alcantara. Dinamica wygląda jak zamsz i przypomina go w dotyku, jednak w dużej mierze jest wykonana z recyklingowanego poliestru pozyskiwanego przykładowo z tekstyliów i butelek PET. Także w linii S line dostępne są akcenty w postaci pasków i kontrastujących szwów.

Pakiety obejmują też wiele innych elementów wyposażenia. M.in. pedały i podparcie lewej stopy, które w pakietach wyposażenia wnętrza S line wykonane są ze stali szlachetnej, listwy progowe z przodu (w pakietach wyposażenia wnętrza S line podświetlane i ozdobione emblematem S) oraz ozdobne wkładki, w pakietach S line wykonane ze szczotkowanego aluminium. Szczególnie atrakcyjna wydaje się być tzw. grafika konturowa: ozdobna listwa na desce rozdzielczej i oparcie dla kolan przy konsoli środkowej, posiadają eleganckie podświetlenie: światło wydobywa się z wielu milimetrowej wielkości otworów.

Niektóre elementy wyposażenia dodatkowego są dostępne dla nowego Q2 jako opcje pojedyncze, jednak większość jest zebrana w nowych pakietach podzielonych na segmenty: funkcjonalność, układ napędowy i zawieszenie, komfort, systemy multimedialne, systemy wspomagające kierowcę Dzięki temu, bogata oferta w zakresie konfiguracji pojazdu jest bardziej przejrzysta. Nowa konfiguracja pakietów wynika z tego, że – zgodnie z wynikami analiz przeprowadzonych przez Audi – spełnia teraz oczekiwania klientów. Audi będzie wdrażać tę nową strategię we wszystkich seriach modelowych i dostosowywać ją do preferencji klientów na ważnych rynkach światowych.

Wyświetlacze, infotainment i Audi connect

W zakresie wyświetlaczy i infotainmentu, oferta w Q2 jest zbudowana trzystopniowo. Standardem jest analogowy zestaw zegarów z monochromatycznym wyświetlaczem. W opcji dostępny jest kolorowy wyświetlacz. Najwyższy stopień to Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. W zakresie infotainmentu standardem jest MMI radio plus, które obejmuje tuner DAB i siedmiocalowy kolorowy wyświetlacz. Pierwszą opcję stanowi pakiet Smartphone, z wyświetlaczem o przekątnej 8,3 cala, przygotowaniem do nawigacji oraz z Audi smartphone interface. Najwyższym stopniem rozbudowy systemów jest MMI Navigation plus, dostępny w pakiecie Navigation. Do jego obsługi służy regulator obrotowo-przyciskowy na konsoli tunelu środkowego (MMI touch) albo sterowanie głosowe naturalnym językiem.

Przy pomocy modułu LTE, system MMI Navigation plus umożliwia korzystanie w pojeździe z usług Audi connect. Usługa ta pozwala na nawigowanie z wykorzystaniem map Google Earth oraz dostarcza informacje drogowe online. Na pokładzie znajduje się także hotspot Wi-Fi. Nowością w gamie Audi connect są usługi telefonu ratunkowego i serwisu (Audi connect emergency call & service) oraz zdalnego otwierania i kontroli (Audi connect remote & control). Obie te usługi w odświeżonym Q2 są dostępne w standardzie. Ta ostatnia umożliwia właścicielowi zdalne zamykanie auta oraz sprawdzenie np. poziomu paliwa. Służy do tego także bezpłatna aplikacja myAudi na smartfonie. Klienci, który chcą wyłączyć transmisję danych, mogą w systemie MMI aktywować tryb prywatności.

Dopełnieniem oferty infotainment są elementy sprzętowe, takie jak Audi smartphone interface czy Audi phone box, które łączą telefony komórkowe bezpośrednio z samochodem. System muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound System z 14 głośnikami i o mocy 705 watt, jest unikalny w segmencie niedużych SUV’ów.

Systemy wsparcia kierowcy

W odmłodzonym Q2, Audi oferuje szeroką gamę systemów wsparcia kierowcy. Standard to system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, który monitoruje obszar przed samochodem przy pomocy radaru. Może on ostrzegać kierowcę przed zagrażającymi kolizjami z innymi pojazdami, pieszymi i rowerzystami. Jeśli kierowca nie zareaguje, system hamując samodzielnie próbuje zapobiec wypadkowi albo zminimalizować jego skutki.

Systemy opcjonalne są zebrane w trzech pakietach „Drive”, „Safety” i „Parking”.

Pakiet „Drive” obejmuje kilka elementów: pakiet Nawigation, Audi virtual cockpit, asystenta w nagłych wypadkach, funkcję rozpoznawania znaków drogowych przez kamerę, adaptacyjny tempomat i działającego w oparciu o niego adaptacyjnego asystenta jazdy. W wielu sytuacjach może on wspierać kierowcę przy przyspieszaniu, hamowaniu i w prowadzeniu pojazdu po obranym pasie ruchu.

Aby utrzymać system w aktywności, kierowca musi tylko delikatnie co jakiś czas dotykać kierownicy, która jest częścią systemu, po to by udowodnić, że zwraca uwagę na jego działanie. Adaptacyjny asystent jazdy pracuje do prędkości 210 km/h.

Pakiet wsparcia „Parking” to: asystent parkowania plus, asystent zjazdu ze wzniesienia z funkcją Auto Hold i kamera cofania. Pakiet „Safety” obejmuje system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic, ostrzeżenie przed zmianą pasa ruchu Audi side assist i asystenta ruchu poprzecznego z tyłu. Inne dostępne systemy to: ostrzeżenie przez zjechaniem z toru jazdy, adaptacyjny tempomat, funkcja rozpoznawania znaków drogowych przez kamerę i asystent parkowania, działający w oparciu o pakiet „Parking”. Samoczynnie wprowadza on Q2 na miejsce parkingowe i potem go wyprowadza.

Progresywny układ kierowniczy w standardzie: zawieszenie

Audi Q2 to sportowy kompaktowy SUV. Do jego wyposażenia standardowego należy progresywny układ kierowniczy, którego przełożenie jest tym bardziej bezpośrednie, im bardziej osoba prowadząca skręca kierownicą. W ten sposób pozwala na zwrotność przy manewrowaniu i dużą radość z jazdy po krętych drogach. Przednie koła prowadzą trójkątne wahacze poprzeczne i amortyzatory McPhersona. Z tyłu w modelach z napędem na przednią oś zastosowano wahacz zespolony. W modelu 35 TDI quattro zastosowanie znalazły zawieszenia czterowahaczowe.

W pakiecie Dynamic dostępne są kolejne elementy: zawieszenie sportowe, które obniża nadwozie o 10 mm (standard w ramach S line), polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, aktywator dźwięku silnika i – dostępny także osobno – system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Przy jego pomocy kierowca konfiguruje napęd, wsparcie układu kierowniczego i inne systemy, wybierając, czy mają one pracować w trybie auto, efficiency, comfort, dynamic czy individual. Wrażenia podczas jazdy są jeszcze bogatsze z pakietem Dynamic plus, w którym znajdziemy m.in. system kontroli zawieszenia. Oferuje ono duży wachlarz miękkości zawieszenia – od sprężystej i sztywnej jazdy, aż po bardzo komfortowe toczenie się samochodu.

Ofertę felg i opon otwierają felgi 16-calowe z oponami w rozmiarze 205/60. Audi Q2 w linii advanced lub w linii S line, jeździ na kołach 17-calowych z oponami w rozmiarze 215/55. Najwyżej w portfolio znajdują się 19-calowe felgi od Audi Sport, z ogumieniem w rozmiarze 235/40. W ofercie znajdziemy też trzy nowe wzory felg. Dzięki ok. 20 centymetrom prześwitu, kompaktowy SUV dobrze radzi sobie także tam, gdzie kończy się asfalt. System kontroli stabilizacji ESC posiada tryb off-road.

„Edition one” na otwarcie sprzedaży

Przedsprzedaż nowego Audi Q2 rozpocznie się na europejskich rynkach jeszcze jesienią tego roku.

Z tej okazji Audi wypuści wkrótce ekskluzywnie wyposażoną serię limitowaną pod nazwą „edition one”. Samochód tej serii polakierowany będzie w kolorze zielonym Apple lub szarym Arrow. Zderzaki z linii S line w kontrastowym kolorze szarym oraz duży spoiler na tylnej krawędzi dachu dodadzą Audi Q2 dodatkowych akcentów. Elementy ozdobne – obudowy lusterek i pierścienie w logo Audi – polakierowano tu na czarno. 19-calowe felgi od Audi Sport i sportowe zawieszenie jeszcze bardziej podkreślają wygląd limitowanego modelu. Drogę oświetlają reflektory Matrix LED.

Wnętrze Audi Q2 „edition one” wyposażono wg specyfikacji S line. Podsufitka zrobiona jest z czarnej tkaniny. Sportowe fotele pokryte skórą lub tkaniną zdobią kontrastujące szwy. W progach znajdują się aluminiowe podświetlane nakładki. Pedały i podparcia stóp wykonano ze stali szlachetnej. W bogatym wyposażeniu znaleźć można również pakiet oświetlenia Ambiente plus i podświetlane listwy.

Zdjęcia: Audi