MotoNews.pl

Toyota GR Yaris – premiera nowego sportowego modelu

09 grudnia 2020

Kategoria | Premiery  Sport
Toyota-GR-Yaris

Gdy w 2015 roku Toyota ogłosiła powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), częścią planu było stworzenie samochodu sportowego inspirowanego rajdami. W ramach tej wizji zaczerpnięto wiedzę techniczną i doświadczenia z WRC, a następnie zastosowano je w samochodzie drogowym, którym można startować w zawodach, a który jednocześnie jest przystępny dla klientów. Nowy GR Yaris został zbudowany od podstaw, a inspiracją dla niego stał się Yaris WRC, z którym Toyota zdobyła tytuł rajdowego mistrza świata w 2018 roku.

Toyota GR Yaris

Od samego początku zespół projektowy ściśle współpracował z ekipą Tommi Mäkinen Racing. W efekcie powstał samochód stanowiący idealne połączenie sztywnej, lekkiej konstrukcji ze zwinnym, zapewniającym precyzyjne sterowanie podwoziem oraz mocnym, ale kompaktowym silnikiem z turbodoładowaniem.

Profesjonalni kierowcy rajdowi, w tym członkowie zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, sprawdzali prototypowe egzemplarze i przekazywali cenne opinie. Testy przeprowadził również sam Akio Toyoda jako Toyota Master Driver, występujący w charakterze kierowcy pod pseudonimem Morizo.

Platforma, na której zbudowany jest GR Yaris, to wyjątkowe połączenie nowej platformy GA-B, która zadebiutowała w Yarisie czwartej generacji, z tylną częścią zaadaptowaną z platformy GA-C, wykorzystywanej w Corolli i Toyocie C-HR.

Kolejnym unikalnym elementem jest samo nadwozie, które zaprojektowano tak, by zapewnić jak lepszą aerodynamikę. Samochód bazuje na hatchbacku Toyota Yaris nowej, 4. generacji, ale jest trzydrzwiowy i ze standardowego Yarisa zapożyczył jedynie kilka elementów nadwozia. Do tego ma niższą, zwężającą się linię dachu, która została zaprojektowana tak, by skierować przepływ powietrza na duży tylny spojler i wygenerować dodatkową siłę docisku. Podobnie jak w wyczynowym Yarisie WRC, ukształtowanie dolnej części nadwozia kieruje strumień powietrza po bokach pojazdu.

Silnik

Silnik jest również całkowicie nową konstrukcją. To trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Jest to najpotężniejszy trzycylindrowy silnik na świecie, a także najmniejsze i najlżejsze 1,6 turbo. Wytwarza 261 KM (192 kW) mocy przy 6500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 360 Nm w zakresie od 3000 do 4600 obr./min. Jest zgodny z przepisami technicznymi kategorii WRC2 i może rozpędzić GR Yarisa od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Konstrukcja jednostki napędowej korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio ze sportów motorowych, w tym z turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy oraz natrysku oleju na denka tłoków w celu ich chłodzenia.

12-zaworowy silnik o pojemności 1618 cm3 spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.

GR Yaris jest lekki jak na hot-hatcha (masa własna 1280 kg), a jego moc to wartości zbliżone do mocnych aut z segmentu C. Samochód osiąga wyjątkowy stosunek masy do mocy wynoszący 4,9 kg na KM. Masa karoserii przed montażem innych elementów jest o 12% mniejsza niż w standardowym Yarisie czwartej generacji. Było to możliwe dzięki zastosowaniu lekkich materiałów w konstrukcji GR Yarisa, w tym aluminium na masce i w drzwiach oraz kompozytów z włóknem węglowym w dachu. W porównaniu ze standardowym Yarisem, silnik został cofnięty o 21 mm w kierunku wnętrza, co przyczynia się do lepszego rozkładu masy samochodu, wyważenia i nisko położonego środka ciężkości.

Niskiej masie własnej, zaledwie 1280 kg, GR Yaris zawdzięcza doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 4,9 kg na 1 KM.

Napęd GR-FOUR

Moc silnika jest wykorzystywana przez nowy, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR, opracowany przez Toyotę. Samochód oferuje trzy tryby jazdy – normalny, torowy i sportowy, które rozdzielają moc między przednią a tylną osią w zależności od warunków. To kolejny aspekt inspirowany wyścigami.

System stałego napędu na cztery koła jest prosty w konstrukcji i lekki – lżejszy niż alternatywne systemy z dołączanym napędem lub z centralnym mechanizmem różnicowym.

Dostępne są trzy tryby działania napędu GR-FOUR. Pierwszy z nich to tryb Track, który rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal – 60:40. Jest to tryb domyślny, odpowiedni do codziennej jazdy.

GR Yaris z pakietem Sport jest dodatkowo wyposażony w przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia lepsze właściwości jezdne na zakrętach i przyczepność oraz kontrolę rozdziału momentu napędowego obrotowego na przedniej i tylnej osi.

Zawieszenie

Zastosowanie z tyłu płyty podłogowej z platformy GA-C pozwoliło na zaprojektowanie specjalnego układu tylnego zawieszenia z uwzględnieniem napędu na wszystkie koła, które umożliwi osiągnięcie wysokiego poziomu zwinności i stabilności. W konstrukcji zastosowano podwójne wahacze poprzeczne wleczone, zamiast belki skrętnej występującej w standardowym Yarisie. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, konstrukcja ma niewielką masę i wysoką sztywność oraz pozwala na wykorzystanie maksymalnej przyczepności opon.

Koła i opony

GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Kształt szprych odzwierciedla linię tradycyjnego japońskiego miecza. Opony Dunlop SP Sport MAXX 050 są w rozmiarze 225/40 R18.

GR Yaris z pakietem Sport jest wyposażony w lżejsze, kute felgi BBS ze stopu metali lekkich o konstrukcji 10-ramiennej. Zastosowanie kutych felg pozwoliło skompensować wagę dodatkowych elementów pakietu – przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen. W tej wersji zastosowano opony Michelin Pilot 4S, które zostały zaprojektowane z myślą o dodatkowej przyczepności, stabilności i kontroli przy szybkiej jeździe. Aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału opon, pakiet Sport zawiera specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami, zmodyfikowane amortyzatory, a także dostrojone adekwatnie, elektryczne wspomaganie kierownicy.

Hamulce

Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi, lekkimi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze. Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami. W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.

Zaangażowanie kierowców TOYOTA GAZOO Racing

Jari Matti Latvala i Kris Meeke wnieśli do projektu GR Yarisa swoje wieloletnie doświadczenie w rywalizacji w rajdach na najwyższym poziomie. Przekazywali niezwykle cenne informacje podczas testowania prototypów w okresie prac rozwojowych nad samochodem. To doskonały przykład tego, jak TOYOTA GAZOO Racing wykorzystuje wiedzę techniczną oraz doświadczenie zdobyte w motorsporcie do tworzenia coraz lepszych samochodów marki Toyota.

„GR Yaris to cywilny samochód, który jest najbardziej zbliżony do tego, co oferują rajdówki WRC dzięki swojej reakcji na gaz i jakości prowadzenia” – powiedział Jari Matti Latvala, kierowca Toyoty w sezonach 2017-2019 WRC, zwycięzca rajdu Szwecji 2017 i Rajdu Australii 2018.

Zdjęcia: Toyota