MotoNews.pl

Jubileuszowa edycja limitowana: Porsche Boxster 25 Years

14 stycznia 2021

Kategoria | Premiery  Rynek Premium
Marka, model | ,
Porsche-Boxster-25-Years

Porsche świętuje 25. urodziny gamy swoich roadsterów, prezentując specjalny, jubileuszowy wariant Boxster 25 Years. Limitowana edycja jest ograniczona do 1250 egzemplarzy na całym świecie i bazuje na odmianie GTS 4.0, napędzanej 6-cylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 4,0 litrów i mocy 294 kW (400 KM). Boxster 25 Years na liczne sposoby nawiązuje do designu koncepcyjnego Porsche Boxster, które debiutowało podczas salonu samochodowego w Detroit w 1993 r., zapowiadając historię sukcesu dwumiejscowego samochodu z otwartym nadwoziem. Jego produkcyjna wersja, wizualnie bardzo zbliżona do prototypu, pojawiła się w 1996 r. Jak dotąd model doczekał się czterech generacji, wyprodukowanych w łącznej liczbie 357 tysięcy sztuk.

Porsche Boxster 25 Years

Jedną z najbardziej zjawiskowych cech specjalnej serii jest na nowo zinterpretowany kolor Neodyme – to połyskujący na miedziany odcień brąz, który stanowi efektowny kontrast wobec bazowego odcienia GT Silver Metallic z pionierskiego, pokazowego egzemplarza z 1993 r. W jubileuszowej edycji wykorzystano go w przypadku przedniego zderzaka, bocznych wlotów powietrza przedzielonych pojedynczym „skrzelem”, a także napisów i dwutonowych 20-calowych obręczy z lekkich stopów. Boxster 25 Years jest oferowany w kolorze GT Silver Metallic, ale dostępne są także odcienie Deep Black Metallic i Carrara White Metallic. Kolejnym charakterystycznym elementem jest ozdobiony napisem „Porsche” korek wlewu paliwa z serii Exclusive Design. Jego lśniące wykończenie przywodzi na myśl aluminium. Dopasowano do niego błyszczące końcówki sportowego układu wydechowego, z którymi kontrastuje czarne obramowanie przedniej szyby.

W nawiązaniu do stylu historycznego pierwowzoru specjalny wariant łączy wnętrze wykończone skórą w kolorze Bordeaux Red z poszyciem dachowym z czerwonej tkaniny. Na dachu widnieje wytłoczony napis „Boxster 25”. Zarówno wykończenie kabiny, jak i poszycie dostępne są także w kolorze czarnym. Poszerzona lista standardowego wyposażenia limitowanej edycji obejmuje między innymi pakiet elementów dekoracyjnych kokpitu z aluminium, sportowe fotele z 14-kierunkową regulacją elektryczną, listwy progowe z napisem „Boxster 25” oraz wielofunkcyjną, sportową kierownicę GT ze skórzanym wykończeniem i funkcją podgrzewania.

Jednostka napędowa jubileuszowej edycji to generator czystej euforii: 6-cylindrowy bokser 718 Boxster GTS 4.0 o pojemności 4,0 litrów jest również wykorzystywany – jako wariant o wyższej mocy – w purystycznym 718 Spyder. Swoboda reakcji, niespotykany sposób oddawania mocy i bogate brzmienie sprawiają, że wysokoobrotowy wolnossący silnik rozwijający 294 kW (400 KM) gwarantuje wyjątkowo emocjonujące wrażenia z jazdy. Boxster 25 Years jest oferowany z 6 stopniową skrzynią manualną lub z automatyczną 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową Porsche (PDK). W specjalnym wydaniu model osiąga prędkość maksymalną 293 km/h, a w połączeniu ze skrzynią PDK i standardowym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s. Standardowe elementy wyposażenia obejmują sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) i zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną „szperą” (dyferencjałem o ograniczonym poślizgu). Rozwiązania te pozwalają połączyć nadzwyczajny komfort jazdy i sportowe, pełne dynamiki prowadzenie.

Nowe Porsche Boxster 25 Years można już zamawiać. Pierwsze samochody trafią do salonów pod koniec marca 2021 r. Ceny modelu rozpoczynają się od 459 tys. zł z VAT.

Ćwierć wieku czystej przyjemności z jazdy: rodzina Porsche Boxster kończy 25 lat

Boxster ma dla Porsche bardzo szczególne znaczenie – zapoczątkował bowiem reorientację strategii modelowej producenta samochodów sportowych i wytyczył kierunek na przyszłość w trudnych ekonomicznie czasach połowy lat 90. Znalazło to odzwierciedlenie w pierwszym seryjnym 6-cylindrowym silniku typu bokser chłodzonym cieczą, a także w inteligentnej koncepcji współdzielonych elementów, którą wprowadzono wraz z tym zwinnym, centralnosilnikowym roadsterem. Koncepcja ta została później wykorzystana przy budowie kolejnej generacji 911 (typ 996), zaprezentowanej w 1997 r., i umożliwiła Porsche powrót do dochodowej produkcji.

Atrakcyjny cenowo dwumiejscowy samochód z miejsca podbił serca nowych, młodszych klientów. Jeśli chodzi o wygląd, korzystał z motywów przewijających się już w historii marki. Wizualnie koncepcyjny Boxster pokazany w Detroit w styczniu 1993 r. przywodził na myśl legendarne modele 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder. Spotkał się z tak przychylnymi reakcjami, że zarząd Porsche zainterweniował we wciąż trwające prace designerskie nad seryjnym modelem i nakazał bezzwłocznie: „Po prostu zbudujcie go na wzór prototypu”. I jak pokazał czas, była to mądra decyzja.

Kiedy w sierpniu 1996 r. produkcyjny Boxster trafił na rynek, niemal do złudzenia przypominał gwiazdę targów motoryzacyjnych. A ponieważ przedni pas dzielił z 911 z serii 996, nie było wątpliwości co do jego pochodzenia: Boxster był prawdziwym Porsche. Jednocześnie jego centralnie zamontowany 6-cylindrowy silnik typu bokser, który początkowo miał pojemność skokową 2,5 litra i rozwijał moc 159 kW (204 KM), został zaprojektowany tak, aby spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji – korzystał m.in. z chłodzenia cieczą, techniki czterozaworowej oraz zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych.

Wkrótce nastąpił wzrost mocy, przeprowadzono też pierwsze udoskonalenia modelu. W 1999 r. pierwsza generacja Porsche Boxster (typ 986) otrzymała 2,7-litrowy silnik, początkowo o mocy 162 kW (220 KM), a później – 168 kW (228 KM). Nowo wprowadzony Boxster S otrzymał 6-cylindrową jednostkę o pojemności 3,2 litra i mocy 158 kW (252 KM), wkrótce zwiększonej do 191 kW (260 KM).

W 2004 r. pojawiła się generacja 987, z nadwoziem o nowym wzornictwie, 17-calowymi kołami i przeprojektowanym wnętrzem, a także z opcjonalnymi elementami: zawieszeniem PASM o zmiennej charakterystyce amortyzatorów, ceramicznymi hamulcami PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) oraz pakietem Sport Chrono. Przy niezmienionej pojemności jej silniki generowały, odpowiednio, 176 kW (240 KM) i 206 kW (280 KM). Pod koniec okresu produkcyjnego jednostki osiągały już 188 kW (255 KM) z pojemności skokowej 2,9 l oraz 228 kW (310 KM) z 3,4 l, a oferowaną wcześniej automatyczną przekładnię Tiptronic S zastąpiła skrzynia PDK.

W 2012 r. Porsche zaprezentowało kompleksowo zmodernizowany, wizualnie „wyostrzony” model Boxster typ 981. Zupełnie nowe, lekkie nadwozie i w pełni przeprojektowane podwozie sprawiały, że nowa generacja była bardziej stonowana i muskularna jednocześnie, a także szybsza niż kiedykolwiek wcześniej. Całkowicie elektrycznie sterowany miękki dach obywał się bez dodatkowej pokrywy, nawisy karoserii były jeszcze krótsze, a przednia szyba została przesunięta ku przodowi. Bardziej ekonomiczne 6-cylindrowe silniki typu bokser wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny (początkowo: 2.7 o mocy 195 kW/265 KM oraz 3.4 o mocy 232 kW/315 KM). W kwietniu 2014 roku do oferty dołączył Boxster GTS, rozwijający 243 kW (330 KM). Największą atrakcją bez wątpienia był sensacyjny debiut Porsche Boxster Spyder z 3,8-litrową jednostką o mocy 276 kW (375 KM).

Obecna generacja Porsche 718 Boxster – typ 982 – zadebiutowała w styczniu 2016 r. i wyznaczyła nowy kurs na przyszłość, ze swoimi 4-cylindrowymi silnikami turbo oraz udoskonalonym designem. Jednostka typu bokser o pojemności 2,0 litrów dostarcza moc 220 kW (300 KM), a 2,5-litrowa – dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek – generuje 257 kW (350 KM). Wkrótce do oferty dołączył Boxster GTS o mocy 269 kW (365 KM). W połowie 2019 r. na szczyt oferty wspięła się nowa edycja Porsche Boxster Spyder, która 4,0-litrowy silnik o mocy 309 kW (420 KM) dzieli z flagowym sportowym modelem z twardym dachem – 718 Cayman GT4. Od 2020 r. ten 6-cylindrowy centralnie montowany motor napędza również 400-konne 718 Boxster GTS 4.0.

Zdjęcia: Porsche