Defender sprawdza i wyznacza trasę rajdu Dakar

Defender sprawdza i wyznacza trasę rajdu Dakar21.12.2025
Jako oficjalny partner samochodowy Rajdu Dakar, brytyjska terenowa marka terenowa Defender wspiera Rajd Dakar na wielu poziomach.

W ramach czteroletniego partnerstwa organizatorzy wydarzenia otrzymają flotę sześciu wysoko wyspecjalizowanych modeli Defender, przeznaczonych do rekonesansu trasy. Dwa pierwsze egzemplarze są już wykorzystywane do finalizowania przebiegu trasy Rajdu Dakar 2026.

Defender 110 P300

Wyjątkowy charakter Rajdu Dakar, w którym co roku bierze udział kilkuset zawodników, wynika z ekstremalnie wymagających tras. Obejmują one kilka tysięcy kilometrów i są rozgrywane na przestrzeni 10–15 dni. Etapy przebiegające przez odległe rejony pustyni Arabii Saudyjskiej wymagają od pojazdów rekonesansowych bezkompromisowej dzielności terenowej i trwałości, aby każdy kilometr wyznaczonego odcinka mógł zostać dokładnie sprawdzony i zweryfikowany, zanim trasa zostanie oficjalnie zatwierdzona.

Pojazdy rekonesansowe Defender bazują na modelach 110 z silnikiem P300 i zostały zmodyfikowane zgodnie z wymogami rajdowymi. Dzięki temu są idealnie przygotowane do wielotygodniowych prac planistycznych na pustyni, realizowanych przez oficjeli Rajdu Dakar, którzy spędzają długie godziny za kierownicą, pokonując szutrowe drogi, luźny piasek, wydmy oraz kamieniste odcinki.

Defender 110 P300

Bezpieczeństwo jest absolutnym priorytetem, dlatego każdy Defender rekonesansowy został wyposażony w pełną klatkę bezpieczeństwa. Samochody zostały skonfigurowane jako pojazdy trzyosobowe, co pozwala zmaksymalizować przestrzeń na sprzęt, a fotele posiadają czteropunktowe pasy bezpieczeństwa.

Czterocylindrowy silnik P300 pozostaje w standardowej specyfikacji, uzupełnionej o rajdowy zestaw chłodzenia oraz wysoko poprowadzony wlot powietrza z cyklonowym filtrem wstępnym, zapewniającym optymalne oczyszczanie powietrza w warunkach pustynnych.

Defender 110 P300

Dodatkowe modyfikacje obejmują opony terenowe na 18-calowych kołach, amortyzatory w specyfikacji rajdowej, wzmocnioną osłonę podwozia oraz podwyższone punkty holownicze. Z myślą o maksymalnej funkcjonalności zastosowano również bagażnik dachowy o ładowności 132 kg, który uzupełnia przestrzeń uzyskaną dzięki trzyosobowej konfiguracji wnętrza. Na pokładzie znajdują się narzędzia, części zapasowe oraz zestaw awaryjny do samodzielnego wydostania się z terenu, w tym trapery piaskowe, a także dodatkowy zbiornik paliwa, zwiększający zasięg nawet o 700 km.

Długie trasy rekonesansowe oznaczają wiele nocy spędzonych na pustyni, dlatego lista wyposażenia obejmuje również lodówkę, dodatkowe oświetlenie oraz 40-litrowy zbiornik wody umożliwiający wzięcie prysznica w warunkach terenowych.

Defender 110 P300

Po ustaleniu trasy (której szczegóły ujawniane są zawodnikom dopiero na początku każdego dnia) samochody rekonesansowe będą również wykorzystywane na samym Rajdzie Dakar do „otwierania” każdego z etapów. Oprócz wsparcia prac rekonesansowych, partnerstwo Defender jako Oficjalnego Samochodu Rajdu Dakar obejmuje również dostarczenie floty modeli Defender do obsługi wydarzenia, w tym transportu oficjeli rajdu oraz przedstawicieli mediów VIP przez cały czas trwania rywalizacji. Współpraca rozpoczęła się podczas Rajdu Dakar 2025 i potrwa co najmniej do 2028 roku.

Źródło: Biuro prasowe marki