To nowe podejście do projektowania kokpitu kierowcy, którego zapowiedź pojawiła się w koncepcyjnym Lexusie LF-30 Electrified. Nazwa pochodzi od japońskiego słowa oznaczającego sposób, w jaki jeździec przy pomocy lejców panuje nad wierzchowcem.
Porozumienie między wytrawnym jeźdźcem i wierzchowcem sprawia, że do komunikacji między nimi wystarczą drobne, precyzyjne ruchy lejcami. Ten rodzaj bezpośredniej, budzącej pozytywne emocje relacji został wpisany w kokpit kierowcy nowego luksusowego SUV-a Lexusa NX. Koncepcja ta nosi nazwę Tazuna – to japońskie słowo oznacza lejce w końskiej uprzęży. W nowym NX została zastosowana po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym.
Podstawowym założeniem Tazuna jest, by pomóc kierowcy skupić się na prowadzeniu, zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”. To prosta zasada, ale aby ją zrealizować, trzeba harmonijnie połączyć ze sobą wiele różnych elementów, od pozycji kierowcy za kierownicą po kształt i położenie ekranów i przełączników oraz sposób przekazywania ważnych informacji dotyczących samochodu i jazdy.
„Zdefiniowaliśmy na nowo pojęcie idealnej przestrzeni w kokpicie, który traktujemy jako narzędzie połączenia kierowcy z pojazdem. Naszym celem był kokpit, który umożliwia bliższy, bardziej intuicyjny kontakt z samochodem i pozwala na jeszcze wierniejsze panowanie nad pojazdem” – wyjaśnia Takeaki Kato, główny inżynier modelu NX.
Wystarczy usiąść za kierownicą nowego NX, by natychmiast przekonać się, co oznacza koncepcja Tazuna. Twórcy wnętrza cały czas koncentrowali się nie na samych technologiach, kształtach i materiałach wykończeniowych, ale na ludziach, którzy mają z tego samochodu korzystać – na tym polega wielokrotnie podkreślana przez Lexusa zasada koncentracji na człowieku. Tak pomyślany projekt wnętrza łączy drzwi, zestaw wskaźników i konsolę centralną w zunifikowany kokpit, który zapewnia intuicyjny dostęp do elementów kontrolnych i informacji przy minimalnym ruchu ręki i oka.
Główne źródła informacji - wskaźniki i wyświetlacz wielofunkcyjny na tablicy rozdzielczej, ekran multimedialny i wyświetlacz Head-up Display (HUD) na przedniej szybie są rozmieszczone tak, aby można je było odczytać na pierwszy rzut oka. Ich czytelność zwiększa grafika o wysokiej rozdzielczości. W nowym modelu jest teraz mniej fizycznych przełączników i są one pogrupowane według ich funkcji, przy czym kontrolki związane z prowadzeniem pojazdu znajdują się najbliżej.
Nowe przełączniki dotykowe na kierownicy można dostosować do obsługi preferowanych funkcji. Nie trzeba patrzeć w dół na kierownicę, aby znaleźć potrzebny przycisk – po dotknięciu jego działanie jest pokazywane na wyświetlaczu HUD lub ekranie wielofunkcyjnym na tablicy rozdzielczej.
Poczucie kontroli i łączności z samochodem jest wzmocnione przez uformowanie fotela kierowcy, a także kształt kierownicy, dźwigni zmiany biegów i pedałów. Każdy z tych elementów został zdefiniowany z niezwykłą dbałością o szczegóły. Na przykład boczne podparcia przednich siedzeń mają specjalne wycięcia, dzięki czemu oparcie fotela nie przeszkadza w obsłudze klimatyzacji, systemu multimedialnego i innych funkcji. Kształt i przekrój nowej kierownicy zostały precyzyjnie dopracowane przez mistrzów rzemiosła Takumi, aby zapewnić idealny chwyt. Dźwignia zmiany biegów również jest kompaktowa i nachylona pod optymalnym kątem.
Aby ułatwić prowadzenie auta kierowcom o różnym wzroście i posturze, kokpit Tazuna można łatwo zaadaptować za pomocą elektrycznej regulacji fotela i kolumny kierownicy. Lexus zbadał też odległość od ramion do palców u ludzi na całym świecie, by określić taki układ kierownicy i lewarka zmiany biegów, który zapewni doskonałą kontrolę nad autem bez zakłócania postawy kierowcy. Jednym z rezultatów tych badań było zwiększenie długości konsoli centralnej.
Lexus NX to pierwszy, ale nie ostatni model, w którym zastosowano koncepcję Tazuna. Kokpit skoncentrowany na kierowcy stanie się integralną częścią wnętrza także w kolejnych nowych samochodach w gamie marki, wzbogacając luksusowe doświadczenie jazdy autem Lexusa o jeszcze bardziej intuicyjną obsługę jego funkcji i bardziej bezpośrednie prowadzenie.