Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer

Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer13.09.2008
Mitsubishi Motors Corporation i zespół Repsol Mitsubishi Ralliart, w porozumieniu ze swoimi partnerami, firmami Repsol, Valeo i BF Goodrich, anonsują udział nowych, wyposażonych w silniki turbodiesla aut rajdowych o nazwie "Racing Lancer" ...

...w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. Impreza odbędzie się na terenie Argentyny oraz Chile i potrwa od soboty 3 stycznia do niedzieli 18 stycznia 2009 r. Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie kolejny sezon od wystawienia nowych samochodów wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla. Cztery takie pojazdy staną na starcie Dakaru 2009.

Skład czterech załóg, jakie zasiądą w "Racing Lancerach" jest identyczny z tym, jaki reprezentował barwy teamu w rajdach cross-country od 2005 r. Samochody poprowadzą zatem Stephane Peterhansel (Francja), Hiroshi Masuoka (Japonia), Luc Alphand (Francja) i Joan "Nani" Roma (Hiszpania).

31. Rajd Dakar rozegrany zostanie na zupełnie nowym terenie, przenosząc się do południowej Ameryki, gdzie załogi Mitsubishi będą walczyć nie tylko o pierwszą w historii wygraną samochodu z silnikiem Diesla, ale także o 13 triumf tego producenta – w tym siedem zwycięstw z rzędu od 2001 r. – w tej imprezie.

Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer 1 Racing Lancer będzie miał swoją oficjalną premierę 2 października 2008, podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Paryżu (Paris Expo), które zostaną otwarte dla zwiedzających 4 października i potrwają do 19 października. Rajdówki Mitsubishi staną obok Lancera Sportbacka, na którym są wzorowane, a którego sprzedaż w Europie właśnie się rozpoczęła.

DAKAR 2009
W związku z niepewnymi kwestiami bezpieczeństwa na terenie Afryki zachodniej, gdzie tradycyjnie rozgrywany był Rajd Dakar, organizatorzy imprezy zdecydowali się na przeniesienie jej w przyszłym roku do Ameryki Południowej.

Dakar 2009 rozpocznie się zatem w stolicy Argentyny, Buenos Aires, w sobotę 3 stycznia 2009. Następnie uczestnicy ruszą w stronę południowego Atlantyku, do okręgu Puerto Madrine skąd trasa poprowadzi ich na zachód ku Andom.

Tradycyjny dzień odpoczynku zorganizowany zostanie tym razem w historycznym, chilijskim porcie Valparaiso 10 stycznia, skąd zawodnicy wyruszą w dalszą trasę kolejnego dnia. Przed nimi będzie przeprawa przez pustynię Atacama, by po jej pokonaniu ponownie przeprawić się przez Andy i powrócić do Argentyny. Po krótkim przystanku w drugim pod względem wielkości mieście Argentyny, Cordobie, załogi wyruszą ku Buenos Aires, by po pokonaniu 9000 km pętli, zamknąć ją w niedzielę 18 stycznia.

Chociaż dokładne dane dotyczące trasy jeszcze nie zostały opublikowane, to spodziewana łączna długość prób przekracza 6000 km, z czego 90 procent stanowią nieutwardzone szlaki oraz piach.

Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer 2 Maksymalną liczbę zgłoszonych pojazdów ograniczono do 560, z czego 275 to motocykle i quady, 200 - samochody a 85 ciężarówki.

REPSOL MITSUBISHI RALLIART
Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart jest prowadzony przez Dominique Serieys (Francja), który pełniąc rolę pilota wygrał rajd Dakar w 1993 r., jadąc z Bruno Saby w Mitsubishi Pajero. Technicznej stronie przedsięwzięcia patronuje Thierry Viardot (Francja), przy pełnym wsparciu inżynierów Mitsubishi Motors.

Sprawna organizacja może stanowić o wygranej lub porażce w Dakarze. Logistyczne operacje zespołu Repsol Mitsubishi Ralliart – w skład których wchodzą m.in.: transport i zaopatrzenie dla 15 pojazdów oraz 65 członków zespołu - są koordynowane przez Davida Serieys (Francja).

Dwie ciężarówki z napędem 6x6, transportujące mechaników, opony i części plus wyposażenie podążają tą samą trasą co uczestnicy rajdu, gotowe do interwencji w przypadku kłopotów któregoś Racing Lancera. Ich zaplecze stanowi 8 pojazdów typu SUV, którymi jadą szefowie zespołu i jego ekipa, oraz 5 ciężarówek T5, wiozących opony, sprzęt, części zapasowe i pozostałe wyposażenie dla zespołu. Te pojazdy jadą drogą alternatywną.

Dwa spośród SUV-ów, to będą tym razem modele Pajero Sport, które wchodzą tej jesieni do sprzedaży na rynkach bliskiego wschodu, centralnej Ameryki, Oceanii i Rosji.

Skład załóg Repsol Mitsubishi Ralliart w Dakarze 2009 to: Luc Alphand/Gilles Picard (Francja), Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francja), Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (Japonia/Francja) i Joan „Nani” Roma/Lucas Cruz (Hiszpania).

Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer 3 Luc Alphand zainteresował się sportami motorowymi po zakończeniu swej kariery w narciarstwie alpejskim, w którym w 1997 r. wywalczył Puchar Świata. Rok póżniej zadebiutował w Dakarze, a od 2004 r. jest członkiem zespołu Repsol Mitsubishi Ralliart, z którym w Mitsubishi Pajero Evolution wygrał ten rajd w 2006 r.

Hiroshi Masuoka ma na swoim koncie wygrane w Dakarze w klasie Production w 1990 i 1994 r., zanim w 2000 r. przeniósł się do kategorii T1. Za kierownicą Pajero Evolution wygrywał dwukrotnie w klasyfikacji generalnej – w 2002 i 2003 r.

Po sześciu zwycięstwach w rajdzie Dakar na motocyklu, Stephane Peterhansel przesiadł się do samochodu w 1999 r, a w 2002 r. dołączył do teamu Mitsubishi. Prowadząc Pajero Evolution dorzucił do swej kolekcji trzy kolejne zwycięstwa w 2004, 2005 i 2007 r., zapewniając sobie przydomek „Monsieur Dakar”.

Tak jak Peterhansel, Joan „Nani” Roma dołączył do walki na czterech kołach, po pełnej sukcesów karierze na motocyklu. Ma tytuł mistrza Europy Enduro 1994, zadebiutował w Dakarze w 1996 r. Po wygraniu klasy motocykli w 2004 r., zdecydował się w kolejnym roku wsiąść do samochodu Mitsubishi. W 2006 r. wystartował w afrykańskim maratonie, zajmując trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.

NOWY MITSUBISHI RACING LANCER
Dział Sportów Motorowych Mitsubishi Motors i MMSP wspólnie przygotowały i opracowały model Racing Lancer, który odpowiada wymogom klasy T1 ustalonym przez FIA i opublikowanym w 2002 r. Najnowsza rajdówka koncernu, zbudowana w taki sposób, by odpowiadać nowym przepisom klasy super production, jakie zaczną obowiązywać w 2010 r., czerpie z dziedzictwa i doświadczenia utytułowanego Mitsubishi Pajero Evolution.

Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer 4 Prace nad rozwojem nowego silnika wysokoprężnego rozpoczęły się w kwietniu 2006 r. a po raz pierwszy zamontowano go w Pajero Evolution w czerwcu 2007 r., by przeprowadzić serię testów. Prace nad nadwoziem rozpoczęto w sierpniu 2007 r., a pierwszy Racing Lancer powstał w czerwcu 2008 r. Nowy samochód ma za sobą serię tygodniowych testów w Maroku i Hiszpanii, a także próby w terenie we Francji. Bazując na zebranych podczas tych prób danych, kolejne testy zorganizowano w Maroku na przełomie sierpnia i września, a zaplanowano jeszcze sesję październikową, przed debiutem samochodu, jaki nastąpi w szóstej rundzie Pucharu Świata Cross-Country Baja – Baja Portalegre (30.10-2.11.2008).

Racing Lancer został zbudowany w oparciu o stalową, przestrzenną ramę rurową. Skupiono się na zminimalizowaniu masy pojazdu, podczas gdy jego zwiększony rozstaw osi – auto jest dłuższe, zgodnie z regulacjami jakie wejdą w życie w 2010 r. – wykorzystano, by niżej ulokować zbiorniki paliwa, obniżając jego środek ciężkości. Poprawiło się też dzięki temu prowadzenie samochodu, a inne ulokowanie kół zapasowych pozwoliło na lepsze rozłożenie masy.

Dział projektowy Mitsubishi Motors był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia wykorzystującego panele z włókien węglowych, wzorowane na nadwoziu Lancera Sportbacka. Prace projektowe zakończono po ostatnich próbach, jakim poddano samochód w tunelu aerodynamicznym.

Potężny, 3-litrowy diesel V6 wspomagany jest dwustopniową turbiną, korzystająca z wirników o różnych rozmiarach, ulokowanych po obu stronach silnika. Ich praca i wykorzystanie jest uzależnione od stopnia obciążenia jednostki i prędkości obrotowej wału.

Maksymalny moment obrotowy wynosi 66.3 kgfm (650 Nm), podczas gdy maksymalna moc osiąga 206 kW (260 KM), jednak te wartości mogą ulec zmianie podczas prowadzenia prac rozwojowych. System chłodzenia intercoolera ulokowany w tylnej części samochodu, jest zasilany poprzez charakterystyczne, dachowe wloty powietrza.

Dakar 2009 z czterema Mitsubishi Racing Lancer 5 Silnik V6 współpracuje z pięcioprzełożeniową, sekwencyjną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by przenosić wysoki moment obrotowy silnika. Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera z samoblokującymi się dyferencjałami, jest identyczny z tym, jaki stosowany był w Mitsubishi Pajero Evolution.

Zarówno geometria przedniego, jak i tylnego zawieszenia została zmieniona na potrzeby nowej konstrukcji. Wielodrążkowe zawieszenie wyposażono w sprężyny śrubowe, stabilizatory i regulowane amortyzatory BOS. Wentylowane 16-calowe tarcze hamulcowe obu osi wyposażono w sześciotłoczkowe zaciski Brembo. Wykorzystano także nowe rajdowe opony cross-country BF Goodrich low energy 245/80 -16 oraz obręcze kół ze stopów lekkich OZ 16x7JJ.

Zobacz więcej zdjęć Racing Lancerów na naszym fotoblogu.

Źródło: MMC Car Poska