Nowości Mitsubishi na Salonie w Paryżu

Nowości Mitsubishi na Salonie w Paryżu04.10.2008
Na międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu firma Mitsubishi prezentuje szereg nowości. Bazując na sukcesie Colta pierwszej generacji Mitsubishi Motors pragnie zjednać sobie jeszcze większą rzeszę klientów, wprowadzając nowy elegancki model ...

Bazując na sukcesie Colta pierwszej generacji, który sprzedał się w liczbie 267 000 sztuk, Mitsubishi Motors pragnie zjednać sobie jeszcze większą rzeszę klientów, wprowadzając nowy (tylko 35% części pochodzi z poprzedniego Colta), elegancki model:
- bardziej spójny z wizerunkiem marki (agresywny design oraz osłona chłodnicy „Jet Fighter”)
- wyraźniejsza pozycja rynkowa (nowe 3- i 5-drzwiowe sportowe modele Ralliart)
- więcej rozwiązań odzwierciedlających najnowsze trendy rynkowe (mające ukazać się warianty 1.1 i 1.3 Clear Tec)
- bardziej spójna stylistyka (mniejsze różnice pomiędzy wariantem 3- i 5-drzwiowym)
- bardziej dojrzały (lepsza jakość wykonania, większa wszechstronność przedziału bagażowego, lepszy komfort, niższy poziom hałasu i drgań, większa dynamika jazdy)

Colt następnej generacji upodabnia się zatem do bardziej „agresywnego” Lancera, wprowadzając do segmentu zupełnie nowy design nadwozia. W najnowszym modelu zrezygnowano z zastosowanego w poprzedniej generacji wysokiego nadwozia w stylu aut MPV na rzecz niskiej i szerszej sylwetki. W oczy rzuca się pokaźna i charakterystyczna dla nowych modeli Mitsubishi osłona chłodnicy „Jet Fighter”, w której sąsiedztwie znalazły się zupełnie nowe panele nadwozia, dające wrażenie siły i elegancji, jak również wpływające na większe bezpieczeństwo pieszych w razie wypadku. Z boku samochodu dominuje przedłużona linia okien, uzyskana dzięki zastosowaniu czarnych słupków C i D (słupki D tylko w wersji 5-drzwiowej) oraz czarnych ramek szyb. W tylnej części auta umieszczono podłużne i węższe światło cofania, niżej umieszczony zespół zintegrowanych lamp oraz nowe obramowanie klapy bagażnika. Charakteru dodaje nowy zderzak, który jednocześnie obniża wizualnie nadwozie Colta (tylko w wersji 5-drzwiowej).

Zgodnie z dziedzictwem Mitsubishi i pozycjonowaniem modelu, na rynku pojawi się nowy Colt Ralliart (150 KM 1.5 turbo), który po raz pierwszy dostępny będzie również w wersji 5-drzwiowej. W porównaniu z poprzednim Coltem CZT, zawieszenie Colta Ralliart zostało wzmocnione w ośmiu miejscach, co zapewnia lepsze właściwości jezdne. O mniejsze przechyły nadwozia dba grubszy przedni stabilizator.

Obok dostępnych silników benzynowych (1.1 / 75KM, 1.3 / 95KM, 1.5 / 109KM), Mitsubishi wprowadzi nowe, ekologiczne jednostki napędowe oznaczone jako „Clear Tec”. Modele wyposażone w te silniki będą zawierały – między innymi – system „Automatic Stop & Go” (AS&G) oraz system odzyskiwania energii z hamowania, co pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o ponad 10% (w zależności od wariantu/silnika – dane przed procesem homologacji). Dedykowany wariant „Flex Fuel” (FFV) również stanie się częścią programu Clear Tec.

Mając na uwadze relatywnie małą liczbę Coltów z silnikiem Diesla, jakie sprzedano od 2004 roku (jedynie 13% wszystkich wariantów) oraz rosnące ceny oleju napędowego, wysokoprężne jednostki napędowe w nowym Colcie zostaną zastąpione silnikami Clear Tec.

Wnętrze Colta następnej generacji to miejsce, w którym przyjemnie mijają nawet najdłuższe podróże. Zgodnie z życzeniami klientów, konstruktorzy ograniczyli poziom hałasu i drgań oraz przeprojektowali tablicę rozdzielczą. Zastosowano również lepsze materiały wykończeniowe, podwyższono poziom wyposażenia oraz ulepszono układ tylnych siedzeń, co w konsekwencji pozwoliło na uzyskanie większej przestrzeni bagażowej (z 854 litrów w poprzedniej generacji do 1 032 litrów w nowym modelu).

Lancer Sportback

Lancer Sportback, wywodzący się wprost z bardzo dobrze przyjętego, koncepcyjnego Sportbacka z 2005 roku, został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim, na którym pięciodrzwiowe samochody są wyjątkowo popularne (75% sprzedaży w segmencie C, 5 najlepiej sprzedawanych modeli w krajach UE). Należy jednak zaznaczyć, że ze swoim sportowym zacięciem samochód ten w większym stopniu odpowiada standardowi przyjętemu przez Mitsubishi, niż tradycyjne modele hatchback, bardziej duchem i kształtem zorientowanymi na funkcjonalność.

Przy długości 458,5 cm (przy 457 cm Lancera Sports Sedan), samochód ten łączy styl i prezencję z funkcjonalnością (regulowana wysokość podłogi bagażnika, ułatwione składanie tylnych siedzeń itp.), nie próbując konkurować z najlepszymi pod względem pojemności bagażnika (od 288 l – lub 344 l z podłogą w dolnej pozycji - do 1,394 l – pomiar VDA).

Stylizacja przodu samochodu stanowi kolejną wariację charakterystycznego dla Mitsubishi motywu odrzutowego myśliwca „Jet Fighter” (duży wlot powietrza, czarno-matowe wykończenie z chromowanym obramowaniem), natomiast tylna część Sportbacka stanowi powtórzenie idei projektu koncepcyjnego z 2005 roku i charakteryzuje się bardzo ostro poprowadzoną powierzchnią piątych drzwi (58°) zwieńczoną charakterystycznym spoilerem dachowym w kolorze nadwozia (wyposażenie standardowe wszystkich wersji). Wydłużone lampy tylne zachodząc na błotniki poszerzają optycznie samochód. Wyrazu tej części nadwozia dodaje poprowadzenie linii podziału między błotnikiem i zderzakiem dokładnie równolegle do krawędzi tylnych drzwi.

Korzystając z nazwy użytej już przez Mitsubishi Motors po raz pierwszy w USA w 2003 roku, Lancer Sportback zaprezentowany w Europie będzie posiadał w gamie 2 silniki (1,8 / 143 KM, 2,0 Diesel / 140 KM) i 4 skrzynie biegów (manualne 5 i 6-biegowe, 4-biegowy automat, “zestopniowana” 6-biegowa przekładnia bezstopniowa CVT).

Lancer Sportback posiada również doskonale zestrojone zawieszenie:
o Przednie zawieszenie: kolumny MacPhersona i sprężyny śrubowe oraz płaska, tłoczona stalowa belka poprzeczna, która dzięki wysokiej sztywności poprawia kierowalność i ogólną stabilność.
o Tylne zawieszenie: niezależne, wielowahaczowe.
o Lancer Sportback dostępny jest ze sportowym zawieszeniem,
o grubsze drążki stabilizatora (+ 1 mm, z 20 do 21 mm),
o zmieniony stopień tłumienia sprężyn/amortyzatorów,
o drążek przedniej kolumny amortyzującej (zwiększający sztywność poprzeczną w celu uzyskania dokładniejszej reakcji układu kierowniczego),
o 18-calowe koła z lekkiego stopu z oponami 215/45 R18 (dostępne w zależności od wersji). Precyzyjnie wyważona, wspomagana hydraulicznie zębatkowa przekładnia kierownicza z dodatkową zaletą w postaci małego promienia skrętu (5,0 m).

Układ hamulcowy: 15-calowe tarcze hamulcowe z przodu i 14-calowe tarcze z tyłu, układ ABS, EBD, MASTC (ESP + kontrola trakcji T/C) oraz Brake Assist (dostępne w zależności od wersji).

Lancer Ralliart

Lancer Ralliart jest pomostem pomiędzy Lancerem a Lancerem Evolution. Będzie bardziej dostępny finansowo od Lancera Evolution, a jednocześnie szybszy od Lancera Sports Sedan / Lancera Sportback. Model ten zapowiada odnowienie rodziny sportowych Lancerów, która po raz pierwszy od lat 80. będzie w komplecie.

Technicznie i wyposażeniowo Lancer Ralliart będzie znajdował się dokładnie pomiędzy Lancerem Sportback / Sports Sedan, a Lancerem Evolution:
- Konstrukcja: stalowe nadwozie i aluminiowe obręcze kół (z wykończeniem dedykowanym wersji Ralliart) z cywilnego Lancera, ale z aluminiową maską silnika oszczędzającą 7,9 kg na masie samochodu, wyposażoną w dwie kratki wentylacyjne i wlot powietrza typu NACA.
- Silnik: mniej „wysilona” wersja nowej jednostki pochodzącej z wersji Evolution: 4B11 2,0 l Turbo MIVEC, 240 KM przy 6 000 obr/min i 353 Nm przy 3 000 obr/min (Evolution: 295 KM przy 6 500 obr/min i 366 Nm przy 3 500 obr/min).
- Przekładnia: podobnie jak w Lancerze Evolution, dwusprzęgłowa skrzynia TC-SST, ale bez trybu pracy Super Sport.
- Podwozie: stały napęd na wszystkie koła (“AWC”), ale o nieco uproszczonym działaniu w porównaniu do Lancera Evolution (bez aktywnej kontroli znoszenia AYC i bez sportowego ABS).
- Hamulce: unowocześniony układ Lancera z dwutłoczkowymi zaciskami, wentylowanymi tarczami i powiększoną pompą hamulcową.

Lancer Ralliart będzie dostępny z nadwoziami cztero- i pięciodrzwiowymi, wprowadzenie do sprzedaży nastąpi w 2009 roku.

i MiEV

Obok Lancera Evolution (sportowy duch) i Pajero (doświadczenie w układzie napędu na 4 koła), Mitsubishi Motors postanowiło powierzyć rolę światowego ambasadora „zielonych” technologii modelowi „i”.

Elektryczny model „i” lub „i MiEV”, którego powstanie ogłoszono w październiku 2006 roku, zostanie wprowadzony na rynek japoński w roku 2009. Wejście na rynki europejskie wciąż jeszcze poddawane jest ocenie pod względem opłacalności i wykonalności przedsięwzięcia. Z tego względu, flota 12 pojazdów zostanie na okres próbny wprowadzona do Europy.

Baterie będą dostarczane przez Lithium Energy Japan, spółkę typu joint-venture założoną przez GS Yuasa, Mitsubishi Corporation i Mitsubishi Motors Corporation.

Na początku roku podatkowego 2009 ruszy produkcja 200 000 ogniw rocznie, które posłużą do wytworzenia baterii litowo-jonowych „LEV50” (pojemność 50Ah). Baterie te będą wykorzystywane w pojazdach elektrycznych i znajdą się w 2 000 sztuk modeli Mitsubishi i MiEV w pierwszym roku obecności na rynku.

i MiEV powstał w oparciu o platformę modelu „i”, w którym umieszczony z tyłu konwencjonalny silnik benzynowy oraz zamontowany w podłodze zbiornik paliwa zostały zastąpione pakietem baterii litowo-jonowych, silnikiem elektrycznym, inwertorem oraz innymi urządzeniami służącymi do napędu pojazdu elektrycznego. Pokładowa ładowarka pozwala na naładowanie pojazdu ze zwykłego gniazdka prądu.

Poza praktycznymi zaletami pojazdu i niską emisją dwutlenku węgla, i MiEV jest bardziej wydajny, niż model bazowy w tak ważnych kategoriach jak: osiągi (31% krótszy czas rozpędzania od 40 do 60 km/h w porównaniu do konwencjonalnego samochodu segmentu mini), moment obrotowy (180 Nm w stosunku do 94 Nm, jakie wytwarza turbodoładowany silnik 660 cm3 modelu „i”), hałas (o 5 dB cichszy) i wibracje, które w modelu elektrycznym są o wiele mniejsze.

Baterie samochodu elektrycznego muszą mieć dużą pojemność. Z tego względu, i MiEV posiada wydajny zestaw litowo-jonowych baterii, z których każda składa się z 22 modułów z 4 ogniwami przypadającymi na jeden moduł. Każdy moduł o dużej pojemności może zostać umieszczony pod podłogą zarówno poziomo, jak i pionowo.

Zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wyniósł 160 km podczas testów flotowych w Japonii, przejechanych w 10-15 odcinkach i 144 km podczas testów europejskich. Prędkość maksymalna modelu i MiEV o mocy 47 kW wynosi 140 km/h.

W kwestii całkowitej emisji dwutlenku węgla, i MiEV wypada bardzo korzystnie w stosunku do swojego benzynowego brata:
- i MiEV: ± 41 g/km (0 g/km podczas jazdy)
- i: ± 145 g/km (125 g/km podczas jazdy)

i MiEV może zostać naładowany na dwa sposoby:
- Poprzez Household Charging System – system domowego ładowania (100 V, 200V), który pozwala na naładowanie samochodu w domu lub na parkingu. i MiEV może zostać naładowany przy pomocy zwykłego gniazdka prądu poprzez wtyczkę umieszczoną po prawej stronie pojazdu.

Korzystając z tańszej energii dostarczanej nocą, i MiEV może zostać naładowany w ekonomiczny sposób w zaledwie 7 godzin w konfiguracji 200V (14 h w konfiguracji 100V). - Poprzez Quick Charger System – system szybkiego ładowania – pozwalający na skrócenie czasu ładowania. Samochód może zostać naładowany poprzez wtyczkę Quick Charge umieszczoną po lewej stronie nadwozia. Wykorzystując trójfazowy system Quick Charge 200V 50 kW, i MiEV może zostać naładowany w 80% w około 30 minut.

Pod względem ekonomicznym, koszty utrzymania modelu i MiEV w Japonii (¥/km) stanowią 1/3 kosztów utrzymania samochodu segmentu mini napędzanego silnikiem benzynowym (ładowanie dzienne) lub 1/9kosztów w trybie ładowania nocnego.

Zmiany w SUV-ach na 2009 rok

Obecnie, kiedy duże pojazdy rekreacyjne ustępują miejsca kompaktowym i średniej wielkości modelom 4x4, Mitsubishi Motors postanowiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzając na rynek odświeżone produkty:
- Modele off-road – zarówno Pajero, jak i L200 – otrzymają przekonstruowane układy napędowe opracowane specjalnie dla europejskich klientów w centrum badawczo-rozwojowym w Okazaki w Japonii. Pajero zadebiutuje już pod koniec tego roku a L200 pojawi się w sprzedaży późną wiosną 2009 roku.
- Cross-over Outlander otrzymał lifting nadwozia, a w przyszłym roku w modelu pojawi się zaawansowana przekładnia Twin Clutch SST.

Przeprojektowany silnik i skrzynia biegów w Pajero

Przeprojektowanie łożysk, głowic cylindra, tłoków, korbowodów, wałów rozrządczych, mechanizmu rozrządu zaworowego, turbosprężarki, pompy olejowej, systemu wtryskowego i jednostki sterującej pracą silnika modelu Pajero 3.2 Di-D pozwoliło na uzyskanie:
- 200 KM mocy przy 3 800 obr./min. (+25% w wersji ze skrzynią manualną i 18% w wersji z automatem)
- 441 Nm momentu obrotowego przy 2 000 obr./min. (+16% w wersji ze skrzynią manualną i 18% w wersji z automatem).

Obok gruntownej modyfikacji silnika, Pajero 3.2 Di-D 2009 otrzymało również nową, 5-biegową przekładnię automatyczną. W rezultacie, zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla obniżyły się (Pajero ze skrzynią automatyczną i filtrem cząstek stałych DPF):

Zużycie paliwa Emisja CO2

2006-2008 Pajero 10,3 l 271 g/km
2009 Pajero 9,3 l (-9,7%) 247 g/km (-8,9%)

Nowy 178-konny L200 „High-Power”

Podobnie, jak w Pajero 2009, inżynierowie Mitsubishi Motors z centrum badawczo-rozwojowego Okazaki opracowali nowy silnik High-Power 2.5 Di-D dla modelu L200. Nowa jednostka o mocy 178KM będzie dostępna obok silnika Mid-Power o mocy 136KM. Nowe L200 „High-Power” pojawi się na rynku wiosną 2009 roku.

W rezultacie, nowe L200 2009 2.5 Di-D High-Power będzie mogło poszczycić się:
- mocą 178KM przy 4 000 obr./min. (+29% w wersji ze skrzynią manualną i automatyczną w porównaniu z wariantem Mid-Power)
- momentem obrotowym 400 Nm przy 2 000 obr./min. w wersji ze skrzynią manualną (+27% w porównaniu z wariantem Mid-Power)
- momentem obrotowym 350 Nm przy 2 000 obr./min. w wersji ze skrzynią automatyczną (+11% w porównaniu z wariantem Mid-Power)
- emisją CO2 na poziomie 223 g/km i spalaniem 8,5 l/100 km (podobne wartości uzyskuje mniejsza jednostka o mocy 136KM)

Więcej udoskonaleń we wszystkich modelach

Obok udoskonaleń technicznych, we wszystkich trzech modelach Mitsubishi wprowadzono zmiany z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i stylistyki:
- Pajero: nowe 17- i 18-calowe obręcze aluminiowe, unowocześniony system Mitsubishi Multi Communication,...
- L200: niższy poziom hałasów i wibracji, boczne poduszki powietrzne w wersji Club Cab, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne w wersji Double Cab, nowy design przednich siedzeń o ulepszonym podparciu bocznym,...
- Outlander: nowy pakiet chrom, w którego skład wchodzi m.in. rama chłodnicy, boczna linia okien i klapa bagażnika (Instyle) oraz większe boczne spoilery, unowocześniony system Mitsubishi Multi Communication,...

Racing Lancer

Mitsubishi Motors Corporation oraz oddział sportów motorowych Repsol Mitsubishi Ralliart – w porozumieniu ze swoimi partnerami, firmami Repsol, Valeo i BF Goodrich – anonsują udział nowych, wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla aut rajdowych o nazwie „Racing Lancer” w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. Impreza odbędzie się na terenie Argentyny oraz Chile i potrwa od soboty 3 stycznia do niedzieli 18 stycznia 2009 r.

Nowości Mitsubishi na Salonie w Paryżu 1 Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie kolejny sezon od wystawienia nowych samochodów wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla. Cztery takie pojazdy staną na starcie Dakaru 2009.

Skład czterech załóg, jakie zasiądą w „Racing Lancerach” jest identyczny z tym, jaki reprezentował barwy teamu w rajdach cross-country od 2005 r. Samochody poprowadzą zatem Stephane Peterhansel (Francja), Hiroshi Masuoka (Japonia), Luc Alphand (Francja) i Joan „Nani” Roma (Hiszpania).

Ofensywa Mitsubishi będzie stanowiła podstawę strategii koncernu związanej z produkcją samochodów osobowych na potrzeby rynków europejskich, łącząc sportowe dziedzictwo z „zieloną” technologią pod wspólnym hasłem „Jeden segment / Jedno (zielone) rozwiązanie”.

Tak, jak niezwykła jest rola Racing Lancera jako ambasadora technologii Diesla koncernu MMC, tak niecodzienne są „zielone” rozwiązania zaproponowane przez firmę na potrzeby segmentu C/D, w którym współzawodniczy Lancer.

Nowości Mitsubishi na Salonie w Paryżu 2 Od zupełnie nowego, 4-cylindrowego silnika 4N13 Euro V, który zostanie zaprezentowany w 2009 roku w modelu Lancer, do 3-litrowej, turbodoładowanej jednostki napędowej V6 modelu Racing Lancer, wszystkie silniki będą charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją szkodliwych substancji, w pełni wykorzystując zalety technologii Diesla.

Dział projektowy Mitsubishi Motors był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia wykorzystującego panele z włókien węglowych, wzorowane na nadwoziu Lancera Sportbacka, poczynając od osłony chłodnicy w stylu myśliwca – znaku rozpoznawczego Mitsubishi – a kończąc na opadającej klapie bagażnika. Prace projektowe zakończono po ostatnich próbach, jakim poddano samochód w tunelu aerodynamicznym.

Podwozie:
- Zarówno geometria przedniego, jak i tylnego zawieszenia została zmieniona na potrzeby nowej konstrukcji. Wielodrążkowe zawieszenie wyposażono w sprężyny śrubowe, stabilizatory i regulowane amortyzatory BOS.
- Wykorzystano także nowe rajdowe opony cross-country BF Goodrich low energy 245/80 -16 oraz obręcze kół ze stopów lekkich OZ 16x7JJ.
- Wentylowane 16-calowe tarcze hamulcowe obu osi wyposażono w sześciotłoczkowe zaciski Brembo.

Zespół napędowy:
- Potężny, 3-litrowy diesel V6 wspomagany jest dwustopniową turbosprężarką, korzystającą z wirników o różnych rozmiarach, ulokowanych po obu stronach silnika. Ich praca i wykorzystanie jest uzależnione od stopnia obciążenia jednostki i prędkości obrotowej wału.
- Na dzień dzisiejszy, maksymalny moment obrotowy wynosi 66.3 kgfm (650 Nm), podczas gdy maksymalna moc to 206 kW (280 KM).
- Silnik V6 współpracuje z pięciobiegową, sekwencyjną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by przenosić wysoki moment obrotowy silnika.
- Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera z samoblokującymi się dyferencjałami, jest identyczny z tym, jaki stosowany był w Mitsubishi Pajero Evolution

Źródło: MMC, fot. Moto Target, Mitsubishi