i-MiEV w Las Vegas

i-MiEV w Las Vegas20.01.2010
Cztery modele Mitsubishi i-MiEV udostępnione firmie Best Buy Corporation na zasadach leasingu i wykorzystywane we flocie serwisowej Geek Squad trafiły na wystawę Best Buy Live organizowaną podczas targów elektroniki użytkowej w Las Vegas (2010 Las Vegas CES).

Elektryczne modele Mitsubishi są częścią programu badawczego prowadzonego przez Best Buy, którego celem jest ocena gotowości czterech pojazdów osobowych o zerowej emisji spalin do wprowadzenia do floty serwisowej Geek Squad. Samochody rozpoczęły służbę w szeregach Geek Squad 13 stycznia w jednym z punktów sprzedaży detalicznej w El Segundo w Kalifornii. W 2009 roku model i-MiEV zdobył tytuł Elektrycznego Samochodu Roku, Technologii Motoryzacyjnej 2009 Roku, nagrodę dla Najbardziej Zaawansowanego Technologicznie Samochodu Japońskiego w konkursie na Samochód Roku w Japonii, znalazł się w pierwszej trójce finalistów konkursu World Green Car 2009 i otrzymał nagrodę ECOBEST 2009. {AKAPIT] Wspólne badania
Testy modelu i-MiEV na przestrzeni dwóch ostatnich lat prowadzone były w Japonii przy udziale siedmiu dużych firm. W celu odzwierciedlenia podobnej struktury w Stanach Zjednoczonych, modele i-MiEV uczestniczą w programach testowych wraz z firmami Pacific Gas and Electric Company (PG&E) oraz Southern California Edison. Program partnerski umożliwia firmie Mitsubishi ocenę wydajności akumulatorów i systemu ładowania oraz pozwala na oszacowanie stopnia przyszłej integracji pojazdu z amerykańską strukturą energetyczną.

Informacje o projekcie samochodu elektrycznego
Firma Mitsubishi Motors pracuje nad pojazdami elektrycznymi już od ponad 35 lat, skupiając się głównie nad technologiami napędu i zasilania. W ten sposób powstał elektryczny samochód i-MiEV o zerowej emisji spalin, który wszedł do sprzedaży w Japonii latem 2009 roku.

i-MiEV w Las Vegas 1 i-MiEV jest pojazdem, który nie emituje dwutlenku węgla w czasie jazdy. Nawet biorąc pod uwagę emisję CO2 z jednostek wytwarzających energię potrzebną do napędzenia samochodu, i-MiEV wydziela zaledwie 30% dwutlenku węgla emitowanego przez porównywalny pojazd klasy mini z benzynowym silnikiem o pojemności 660 cm3.

Pokładowy system elektryczny przyczynia się także do obniżenia odgłosów pracy układu podczas eksploatacji pojazdu. Bezwibracyjny silnik modelu i-MiEV, pozbawiony układu wydechowego typowego dla jednostek benzynowych, pozwala zredukować poziom hałasu o 5 dB podczas przyspieszania z prędkości 50 km/h.

Oprócz standardowego trybu jazdy Drive, i-MiEV pozwala także na wybór ekonomicznego trybu Eco oraz ustawienia Brake. Zmiana poszczególnych trybów odbywa się przy użyciu drążka przekładni. W pozycji Eco moc silnika zostaje zredukowana w celu ograniczenia zużycia energii, podczas gdy tryb Brake zwiększa poziom odzyskiwania energii przy hamowaniu, ładując tym samym akumulatory.

Innowacyjny system zasilania
i-MiEV wykorzystuje synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem, wysokoenergetyczne akumulatory litowo-jonowe, a także nowatorski system ładowania akumulatorów na trzy sposoby. Do zasilania jednostki napędowej służą najnowocześniejsze akumulatory litowo-jonowe o dużej gęstości umieszczone w podłodze. Każdy z nich zawiera 22 moduły, które z kolei składają się z 4 ogniw. Poszczególne moduły mogą zostać zainstalowane pionowo bądź poziomo, co pozwala na łatwe umieszczenie ich w przestrzeni pod podłogą przedziału pasażerskiego, a w konsekwencji prowadzi do obniżenia środka ciężkości i zwiększenia miejsca wewnątrz kabiny.

Zasięg modelu i-MiEV wynosi od około 130 do 160 kilometrów. Konstrukcja pojazdu zapewnia trzy sposoby ładowania akumulatorów. Tym samym, elektryczne Mitsubishi może zostać naładowane w warunkach domowych korzystając z gniazdka 110 V (15 A) lub 220 V (15 A). Do ładowania używane są standardowe wtyczki sieciowe, które wpina się do gniazda umieszczonego w nadwoziu po stronie pasażera. Pełne ładowanie w systemie 220 V i 110 V trwa odpowiednio 7 i 14 godzin. Po stronie kierowcy umieszczono także dodatkowe gniazdo szybkiego ładowania. Wykorzystując prąd trójfazowy o napięciu 220 V możliwe jest doładowanie akumulatorów w 80% w ciągu około 30 minut.

i-MiEV w Las Vegas 2 Wysoka wydajność i niskie koszty
Niewielki, lekki i wydajny silnik elektryczny zastosowany w modelu i-MiEV nie wymaga aż tak dużej przegrody, jaką stosuje się w przypadku jednostek benzynowych. Co więcej, motor elektryczny charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym 180 Nm dostępnym już od obrotów jałowych oraz mocą 63 KM. Parametry te pozwalają na osiągnięcie maksymalnej prędkości 130 km/h. Mitsubishi i-MiEV jest przy tym dużo cichsze od porównywalnego samochodu klasy mini napędzanego silnikiem benzynowym, a także zapewnia bardziej sportowe właściwości jezdne i wyższą moc.

Po naładowaniu modelu i-MiEV w godzinach szczytu koszt przejechania jednego kilometra jest o 1/3 niższy, niż w przypadku porównywalnego pojazdu benzynowego. Jeśli jednak ładowanie odbywa się w nocy, całkowite koszty eksploatacji są o 1/9 niższe w stosunku do benzynowego odpowiednika, co przyczynia się do uzyskania doskonałej wydajności.

Optymalnie rozplanowana przestrzeń
W Mitsubishi i-MiEV z silnikiem umieszczonym centralnie i napędem na tylne koła, silnik elektryczny, ładowarkę oraz inwertor umieszczono w dolnej części pojazdu tuż za pasażerami siedzącymi z tyłu. Taki układ pozwala na umieszczenie wydajnych akumulatorów litowo-jonowych pod podłogą, co oprócz obniżenia środka ciężkości zapewnia dużo miejsca w kabinie pasażerskiej oraz sporą przestrzeń bagażową z tyłu.

Model i-MiEV z kierownicą po lewej stronie jest jeszcze bardziej wszechstronny dzięki rozstawowi osi równemu 100, 4 cala oraz większej szerokości nadwozia (+1,7 cala w porównaniu z wersją z kierownicą po prawej stronie) wynoszącej 59,8 cala. O większą stabilność podczas jazdy dba poszerzony rozstaw kół z przodu (o 3,7 cala) i z tyłu (o 5,3 cala). Przeprojektowane przednie i tylne zwisy również zostały wydłużone o 2,1 cala dla większego bezpieczeństwa w przypadku czołowego i tylnego zderzenia. Poza tym, odpowiednio wyprofilowany kształt kabiny wraz z kołami umieszczonymi w krańcowych punktach nadwozia pozwala czterem dorosłym pasażerom na zajęcie komfortowej pozycji siedzącej i podróż z dostateczną ilością miejsca na nogi i nad głową.

Źródło: MMC Car Poland