Jazda Mitsubishi i-MIEV za mniej niż 5 zł na dobę

Jazda Mitsubishi i-MIEV za mniej niż 5 zł na dobę20.10.2010
Niedawno opublikowano drugi, najnowszy raport dotyczący przeprowadzanego na terenie Wielkiej Brytanii testu pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych. Konsorcjum CABLED z siedzibą w West Midlands podaje dane za sześć z dwunastu zaplanowanych miesięcy testu, ...

...któremu poddane zostaje m.in. 25 egzemplarzy Mitsubishi i-MiEV (ang. Mitsubishi innovative Electric Vehicles). Najnowsze badania dokonane w trakcie największego projektu zakładającego długoterminowy test niskoemisyjnych pojazdów w Wielkiej Brytanii pokazują, iż udało się zwiększyć poziom zaufania użytkowników do nowej technologii, dokonać pierwszej w świecie rzeczywistej analizy kosztów „uzupełniania paliwa”i zaprezentować najświeższe informacje dotyczące trendów w technologii tankowania.

Na półmetku zaplanowanego na 12 miesięcy testu, kierowcy biorący udział w projekcie konsorcjum CABLED (ang. Coventry and Birmingham Low Emission Demonstrators) pokonują więcej kilometrów, jeżdżą częściej i w dłuższe trasy – co stanowi potwierdzenie ich wyższego poziomu zaufania do nowej technologii oraz coraz mniejszego lęku przed wyruszaniem w dłuższą podróż pojazdem elektrycznym.

Jazda Mitsubishi i-MIEV za mniej niż 5 zł na dobę 1 Wszystkich zainteresowanych oszczędnościami wynikającymi z wykorzystania samochodu elektrycznego z pewnością ucieszy informacja o dziennych kosztach, jakie ponosi jego przeciętny użytkownik, ładujący pojazd z domowego gniazdka. Wynoszą one średnio od 25 do 100 pensów na dobę (czyli od trochę ponad 1 zł do niecałych 5 zł).

Projekt konsorcjum CABLED to największe z ośmiu publicznych przedsięwzięć testowych w Wielkiej Brytanii, które wchodzą w skład wartego 25 milionów funtów programu demonstracyjnego Ultra Low Carbon koordynowanego przez Technology Strategy Board. Konsorcjum z West Midlands dostarcza 110 z 350 pojazdów testowanych na brytyjskich drogach.

Dane2 analizowane przez Uniwersytet Aston pozwalają zestawić i porównać wzorce zachowań 25 kierowców użytkujących model Mitsubishi i-MiEV w dwóch kolejnych kwartałach. Brian Price, z Uniwersytetu Aston potwierdza, iż zbieranie danych o realnym użytkowaniu pojazdów elektrycznych (EV) przy pomocy namierzania satelitarnego oraz analiza tych danych miała kluczowe znaczenie w określeniu rzeczywistego zapotrzebowania oraz wymogów, jakie zdaniem klientów muszą spełniać te pojazdy. Dane dotyczące tras przejazdu już pokazują, że obecna generacja pojazdów ultraniskoemisyjnych jest tania w użytkowaniu i oferuje prędkości, łatwość obsługi oraz dzienny zasięg porównywalny z tradycyjnymi samochodami z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, zużywając przy tym mniej niż 30% energii całkowitej w codziennym użytku. Kolejny etap badań umożliwi nam zaplanowanie optymalnego rozmieszczenia stacji doładowujących, co pozwoli na dalsze zwiększenie zasięgu i poprawi komfort użytkowania pojazdów elektrycznych.

Neil Butcher z firmy Arup, kierownik projektu konsorcjum CABLED, dodaje, iż dane zwiastują dużą popularność pojazdów elektrycznych w przyszłości. Lęk przed wyczerpaniem akumulatorów podczas dłuższej podróży sukcesywnie maleje, gdy kierowcy lepiej poznają pojazdy z napędem elektrycznym. Dodatkowo strach przed brakiem zasilania zmniejszają również niskie koszty „paliwa” oraz relatywnie krótki czas potrzebny do naładowania pojazdu. Wciąż pozostaje jeszcze wiele do zrobienia – trzeba zwiększyć zasięg pojazdów i przygotować krajową sieć energetyczną na masowy wzrost obciążenia, ale nasze badania pokazują, iż nawet obecna generacja pojazdów elektrycznych z powodzeniem spełnia codzienne potrzeby użytkowników3.

Jazda Mitsubishi i-MIEV za mniej niż 5 zł na dobę 2 Projekt konsorcjum CABLED to jedno z rządowych przedsięwzięć mających na celu podniesienie liczby niskoemisyjnych pojazdów na brytyjskich drogach. Minister transportu, Philip Hammond, po raz kolejny zwiększył zaangażowanie strony rządowej inwestując dodatkowe 24 miliony funtów w dalszy rozwój technologii niskoemisyjnych pojazdów w Wielkiej Brytanii.

Odnosząc się do wyników programu testowego oraz wskazówek przygotowanych dla producentów samochodów, dyrektor zarządzający Mitsubishi Motors, Lance Bradley oświadczył, iż ,i>informacja o tym, jak szybko kierowcy przyzwyczajają się do pojazdów elektrycznych to dla przemysłu motoryzacyjnego naprawdę świetna wiadomość. Koncerny motoryzacyjne inwestują obecnie ogromne sumy w rozwój technologii niskoemisyjnych.

Wyniki programu wskazują, że kierowcy wyrabiają w sobie odruch ładowania swoich pojazdów i stopień rozładowania akumulatorów nie ma tu znaczenia. Postępują oni podobnie jak z laptopem czy telefonem komórkowym, co będzie miało znaczący wpływ na technologie kolejnych generacji akumulatorów, montowanych w przyszłych modelach elektrycznych.

Badania konsorcjum CABLED dowodzą, że średni czas jednego doładowania wynosi zaledwie niecałe dwie godziny, a uśredniony przesył energii osiąga wartość od 4 do 8 kWh, co oznacza koszt rzędu 40 do 100 pensów, w zależności od taryfy. Takie doładowanie gwarantuje zasięg na poziomie od 30 do ponad 60 kilometrów. W skali tygodnia zużycie energii równa się mniej więcej jednemu cyklowi prania w pralko-suszarce.

Dane te pozwalają w sposób właściwy rozplanować rozwój sieci energetycznej i technologii Smart Grid, a także wyjść naprzeciw realnym potrzebom użytkowników pojazdów elektrycznych twierdzi Charles Bradshaw-Smith, kierownik działu rozwojowo-badawczego E-Mobility należącego do spółki E.ON.

Mierniki zainstalowane w domach użytkowników są źródłem wyjątkowo cennych informacji o ich zwyczajach. Najczęściej pojazdy ładowane są nocą, ale ponieważ większość pokonywanych tras jest stosunkowo krótka, jedno naładowanie wystarcza na wykonanie pięciu jazd na uśrednionym dystansie.

Jazda Mitsubishi i-MIEV za mniej niż 5 zł na dobę 3Potwierdza to potrzebę stworzenia inteligentnej technologii ładowania, która pozwoli pojazdom elektrycznym na interakcję z siecią energetyczną. I to na tym polu właśnie spółka E.ON prowadzi obecnie intensywne badania. Główny cel to ułatwienie kierowcom dostępu do taniego źródła energii oraz umożliwienie pojazdom elektrycznym zasilania i czerpania z sieci, by w ten sposób zrównoważyć okresy jej szczytowego przeciążenia lub odciążenia.

Podsumowując Neil Butcher z firmy Arup przekonuje, że uczymy się coraz więcej w miarę spływania nowych danych, a ponieważ reszta ze 110 kierowców biorących udział w projekcie konsorcjum CABLED wyjedzie na drogi w nadchodzących miesiącach, nasze badania dotyczące pojazdów niskoemisyjnych będą największym tego typu przedsięwzięciem na świecie. Po publikacji wyników za trzeci i czwarty kwartał bardziej widoczne staną się również oznaki rosnącego zaufania kierowców do nowej technologii. Całoroczny charakter testu pozwoli nam przyjrzeć się także sezonowym zmianom zwyczajów kierowców.

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE:

1. Odsetek tras Z długością przejazdu przekraczających 70 kilometrów wzrósł z 3% do 5% w okresie między pierwszym a drugim kwartałem 2010 roku. W tym samym czasie średni dzienny dystans wydłużył się o ponad 3 kilometry, a maksymalny zanotowany dzienny przebieg wzrósł ze 162 do 200 kilometrów.

2. Pozyskiwane danych i ich analiza - Każdy pojazd biorący udział w projekcie wyposażony jest w moduł GPS oraz urządzenie rejestrujące dane, które zaprojektowała i zainstalowała firma RDM Automotive z siedzibą w Coventry. Urządzenia rejestrujące zapisują użycie i położenie każdego pojazdu oraz zwyczaje dotyczące jego ładowania. Dane te pozwalają uzyskać określone wyniki badań:

  • Częstotliwość poszczególnych przejazdów
  • Długość oraz czas trwania przejazdów
  • Datę i czas przejazdów
  • Ilość energii elektrycznej zużytej podczas każdego przejazdu
  • Czas trwania oraz ilość energii przesłanej podczas ładowania
  • Temperaturę zewnętrzną
  • Miejsce ładowania/parkowania pojazdu, tzn. dom, praca, miejsce publiczne itd.
  • Średnią prędkość przejazdu

3. Nadzorowane przez Ministerstwo Transportu badanie National Travel Survey z 2008 roku pokazuje, że średni dzienny dystans pokonywany przez samochód to zaledwie 11 kilometrów, a statystyczny kierowca codziennie spędza w aucie około 60 minut.

Źródło: Mitsubishi