Nowe, ekologiczne pojazdy Nissana

Nowe, ekologiczne pojazdy Nissana22.08.2008
Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował prototyp pojazdu całkowicie elektrycznego oraz auta z napędem hybrydowym. Obydwa zasilane są zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowymi. Zgodnie z założeniami biznes planu NISSAN GT 2012, ...

...spółka dąży do osiągnięcia pozycji lidera w produkcji pojazdów o zerowej emisji spalin i ogłosiła już plany wprowadzenia całkowicie elektrycznego pojazdu w roku 2010 oraz masowej jego sprzedaży na rynku światowym w roku 2012.

Pojazd elektryczny (EV)
Zasilany zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowymi, prototyp EV stanowi część rozbudowanego programu badawczo-rozwojowego Nissana dotyczącego pojazdów o zerowej emisji spalin. Ów najnowszej generacji pojazd wyposażony jest w napęd na przednie koła i wykorzystuje nowo zaprojektowany silnik elektryczny 80kW oraz falownik. Zaawansowane, laminowane, kompaktowe akumulatory litowo-jonowe zainstalowano pod podłogą, dzięki czemu nie zajmują one miejsca w kabinie czy przedziale bagażowym.

Wersja produkcyjna zaplanowana na rok 2010 będzie miała wyjątkową linię nadwozia i nie jest oparta na żadnym z obecnych modeli Nissana.

Elektryczny pojazd hybrydowy (HEV)
Oryginalny HEV Nissana wykorzystuje dwie przełomowe technologie – wysokowydajny hybrydowy system napędu tylnych kół oraz hybrydowy, równoległy układ zespołu napędowego. W pojeździe zastosowano własną technologię hybrydową Nissana oraz pierwszy hybrydowy zespół napędowy współpracujący z kołami tylnej osi.

System równoległego układu napędowego obejmuje układ optymalizacji energii z dwoma sprzęgłami – jeden silnik elektryczny jest bezpośrednio połączony z silnikiem spalinowym i skrzynią biegów poprzez dwa oddzielne sprzęgła. Przy zmieniających się warunkach jazdy, silnik elektryczny przełącza obydwa sprzęgła optymalizując zużycie energii oraz obniżając zużycie paliwa.

Nowe, ekologiczne pojazdy Nissana 1 System hybrydowego, równoległego układu napędowego eliminuje potrzebę zastosowania konwencjonalnych sprzęgieł hydrokinetycznych, co poprawia reakcję na gaz oraz przyspieszenie liniowe i zapewnia lepsze wyczucie pojazdu.

Poniżej przedstawiono dynamiczne charakterystyki sprzęgieł:
• Bieg jałowy - stop: Akumulator zasila silnik elektryczny oszczędzając paliwo.
• Normalna jazda: Silnik spalinowy zasila silnik elektryczny oraz ładuje akumulator.
• Przyspieszanie: Zarówno silnik spalinowy oraz akumulator (dodatkowa moc) zasilają silnik elektryczny zapewniając gładkie przyspieszanie.
• Hamowanie: Energia hamowania jest magazynowana i wykorzystywana do ładowania akumulatora.

Akumulator litowo-jonowy
Zaawansowane akumulatory litowo-jonowe stosowane w obydwu prototypach pochodzą z joint venture Nissana i firmy NEC - AESC (Automotive Energy Supply Corporation). Te zaawansowane technicznie urządzenia oferują doskonałe osiągi, niezawodność, bezpieczeństwo, wszechstronność oraz niskie koszty w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami metalowo-wodorkowymi. Ich kompaktowa, laminowana struktura zapewnia dwukrotnie więcej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami niklowo-wodorkowymi o budowie cylindrycznej. Kompaktowe baterie ułatwiają również ich umieszczenie w pojeździe i umożliwiają zastosowanie ich w wielu rodzajach aut.

Nissan szczyci się długoletnim doświadczeniem w rozwoju pojazdów o napędzie elektrycznym. Jego pierwszy pojazd elektryczny "Tama Electric Vehicle" powstał w roku 1947. Firma po raz pierwszy zastosowała akumulatory litowo-jonowe w modelu Prarie Joy EV w roku 1996. Następnie zaprezentowano ultra-kompaktowe auto elektryczne Hypermini, które miało swą premierę w roku 2000. Nissan zaprezentował swój pierwszy, oryginalny samochód hybrydowy Tino Hybrid w roku 1999 w Japonii. W roku 2006 wykorzystująca technologię licencyjną Altima Hybrid pojawiła się na rynku północnoamerykańskim.

Zgodnie z założeniami środowiskowego planu Nissan Green Program 2010, firma ma na celu opracowanie nowych technologii, produktów oraz usług mogących doprowadzić do rzeczywistego zmniejszenia ilości CO2 emitowanego przez pojazdy, poprawy jakości spalin oraz ponownego przetwarzania surowców. Nissan nieustannie dokonuje znaczących inwestycji w szeroką gamę technologii takich jak CVT (Continuously Variable Transmission – Bezstopniowa skrzynia biegów), VVEL (Variable Valve Event and Lift – Zmienne fazy i stopień otwarcia zaworów), czyste auta z silnikami diesla, biopaliwa oraz pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi.

Źródło: Nissan