
Nissan LEAF to pierwszy na świecie masowo produkowany samochód elektryczny klasy kompaktowej, który zaprezentowano 2 sierpnia 2009 roku w Jokohamie.
Konstruktorzy i projektanci Nissana LEAF starali się opracować pojazd, który mógłby być oferowany w przystępnej cenie i nadawałby się do codziennej eksploatacji, czyniąc Nissana liderem mobilności w erze zerowej emisji.
Nisan LEAF (skrót od Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family car) zadebiutował oficjalnie w grudniu 2010 roku, a na rynek europejski trafił na początku 2011 roku, zapoczątkowując nową erę elektromobilności.
Nissan LEAF I generacji (ZE0, 2010-2017)
Nissan LEAF pierwszej generacji zadebiutował oficjalnie na rynku japońskim i amerykańskim w 2010 roku, a do Europy trafił w 2011 roku. Produkowany był początkowo w Japonii (Yokosuka), a od 2013 roku również w brytyjskiej fabryce w Sunderland.
Specyfikacja bazowa I generacji:
- Silnik: synchroniczny AC 80 kW (109 KM)
- Bateria: 24 kWh (później 30 kWh)
- Zasięg (NEDC): ok. 175 km (wersja 24 kWh)
- 0–100 km/h: ok. 11,5 s
LEAF został dobrze przyjęty na europejskim rynku ze względu na brak lokalnych emisji, niskie koszty eksploatacji i cichą pracę. W 2011 roku Nissan LEAF zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
Nissan LEAF facelifting (2013)
W 2013 roku Nissan LEAF przeszedł ważną modernizację, która wprowadziła:
- Większy zasięg (do 199 km NEDC)
- Nową ładowarkę pokładową 6,6 kW
- Większy bagażnik (370 l)
- Poprawioną izolację akustyczną i zawieszenie dostosowane do europejskich dróg
Jednocześnie wraz z premierą nowej odsłony modelu rozpoczęto produkcję LEAF-a w Wielkiej Brytanii, co znacznie skróciło czas dostaw dla klientów europejskich.
Interesujące wersje z okresu I generacji
- LEAF 30 kWh (2016) – wprowadzono nową wersję z baterią 30 kWh i teoretycznym zasięgiem 250 km (NEDC).
- LEAF Black Edition (2016) – oparty na wersji wyposażenia Acenta wyróżniał się nowoczesnym wzornictwem oraz szeregiem dodatków dynamizujących sylwetkę pojazdu. Wyposażony w najnowszą wersję zaawansowanego systemu telematycznego NissanConnect EV oraz system kamer 360°
Nissan LEAF II generacji (ZE1, 2017-2025)
Druga generacja Nissana LEAF zadebiutowała we wrześniu 2017 roku, a sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2018 roku. Auto zyskało nowy, nowoczesny wygląd, inspirowany modelem Nissan Micra K14 i koncepcyjnym IDS.
Podstawowe cechy
- Silnik: 110 kW (150 KM), moment obrotowy 320 Nm
- Bateria: 40 kWh (później 62 kWh w wersji e+)
- Zasięg (WLTP): do 270 km (40 kWh), do 385 km (62 kWh)
- Przyspieszenie 0–100 km/h: 7,9 s (LEAF e+ – 6,9 s)
Nowy LEAF oferował zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, m.in. takie jak:
- ProPILOT – system półautonomicznej jazdy
- e-Pedal – jazda z użyciem jednego pedału (rekuperacja)
- Systemy bezpieczeństwa: inteligentne hamowanie awaryjne, rozpoznawanie pieszych, asystent pasa ruchu
Wyróżniające się wersje specjalne Nissana LEAF II generacji:
- LEAF e+ (2019) – wersja z baterią 62 kWh i mocniejszym silnikiem 160 kW (217 KM); realny zasięg do 385 km WLTP.
- LEAF 10 (2021) – specjalna edycja z okazji 10-lecia LEAF-a; charakterystyczne detale stylistyczne, m.in. wzór tapicerki Kumiko.
- LEAF Shiro (2023) – kolejna wersja limitowana z białą skórzaną tapicerką i pełnym pakietem systemów wspomagających.
Nissan LEAF facelifting (2022)
W 2022 roku LEAF przeszedł kosmetyczną modernizację. W modelu pojawiły się nowe felgi i przód z czarnym grillem oraz nowe logo Nissana. Ulepszona została również aerodynamika pojazdu oraz poprawiona została jego efektywność energetyczna.
Nissan LEAF III generacji (ZE2, 2025-)
W 2025 roku planowane jest zakończenie produkcji II generacji LEAF-a. Jego następca, czyli Nissan LEAF III generacji ma przyjąć formę kompaktowego crossovera elektrycznego, opartego na nowej platformie CMF-EV, wspólnej z modelami Renault Mégane E-Tech i Nissan Ariya.