Funkcje cewki zapłonowej
Jedną z charakterystyk silników z zapłonem iskrowym jest to, że w przeciwieństwie do silników z zapłonem samoczynnym niepotrzebne jest wysokie ciśnienie i wysoka temperatura sprężania, aby mogło dojść do zapłonu. Dlatego też w silnikach o zapłonach iskrowych jest stosowana elektryka - napięcie z akumulatora samochodowego. To napięcie jest jednak za słabe (tylko 12 woltów). Właśnie tutaj na pomoc przychodzą cewki zapłonowe. Cewki zapłonowe zwiększają napięcie pochodzące z akumulatora o kilkanaście tysięcy woltów (średnio do około 30 000 woltów), co również oznacza bardzo wysoką temperaturę - nawet około 6000°C. Dzięki temu iskra może przeskoczyć na świecy zapłonowej - i tak właśnie rozpoczyna się proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jak działa cewka zapłonowa?
Aby cewka zapłonowa wykonywała swoją funkcję, wykorzystywana jest indukcja elektromagnetyczna. Dwa podstawowe elementy cewki zapłonowej to uzwojenie pierwotne (styk dodatni) i uzwojenie wtórne (styk ujemny). Do uzwojenia pierwotnego dociera prąd z akumulatora, co powoduje powstanie wokół niego pola magnetycznego. Kiedy silnik potrzebuje iskry do zapłonu mieszanki, dochodzi do zamknięcia obwodu za pomocą przerywacza lub modułu zapłonowego. Powstaje załamanie strumienia magnetycznego i spadek natężania prądu. Pole magnetyczne w cewce sprawia, że w uzwojeniu pierwotnym powstaje prąd indukcyjny o wartości 250-400V. Prąd indukcyjny z kolei przechodzi do uzwojenia wtórnego, gdzie zostaje zwielokrotniony - na koniec napięcie wynosi około 25 000-40 000 woltów. Obwód zostaje przerwany, dzięki czemu napięcie opuszcza cewkę zapłonową i za pośrednictwem przewodu zapłonowego trafia do świecy zapłonowej.
Objawy zużycia cewki zapłonowej
Cewki zapłonowe nie można nazwać ulubieńcami mechaników i kierowców. Kilkadziesiąt lat temu to właśnie one stały za większością problemów z układem zapłonowym. Pojawienie się układów elektrycznych wyeliminował niektóre usterki, ale najnowsze cewki jedno iskrowe mają krótki żywot.
Do objawów awarii cewki zapłonowej należą:
- wypadanie zapłonów,
- brak iskry na jednym z cylindrów,
- kontrolka check engine,
- problemy z uruchomieniem silnika bądź silnik w ogólnie nie chce zapalić,
- szarpanie silnika,
- spadek mocy silnika,
- falowanie obrotów,
- podwyższone zużycie paliwa.
Powyższe sygnały nie są jednoznaczne. W takiej sytuacji warto udać się do mechanika.
Nowa cewka zapłonowa
Cewek zapłonowych nie da się zregenerować - konieczny jest zakup nowych. Cewki zapłonowe muszą być kompatybilne z Twoim pojazdem - nie ma mowy o żadnych ustępstwach, ponieważ są one bardzo wrażliwe na błędy montażowe. Cewka zapłonowa od NGK ma 4 bieguny i będzie kompatybilna z wieloma modelami Audi, Seat, Skoda i Volkswagen. W trakcie zakupów online miej pod ręką dane o marce, modelu i modyfikacji swojego auta - wyszukiwarka wskaże Ci, czy konkretny produkt pasuje do Twojego auta. Jeśli wybierzesz cewkę o zbyt dużej oporności uzwojenia pierwotnego, będziesz miał/a problemy ze spadkiem mocy silnika i większym zużyciem paliwa. Mała oporność z kolei może uszkodzić samą cewkę i moduł zapłonowy.
Wymiana cewki zapłonowej
Przed wymianą konieczne jest oczywiście wyeliminowanie przyczyny awarii cewki zapłonowej, aby nowa cewka zapłonowa działała sprawnie przez długi czas. Należy skontrolować inne części układu zapłonowego, a zwłaszcza te bezpośrednio współpracujące z cewkami - świece, przewody. Niektórzy fachowcy zalecają wymianę tych wszystkich części razem.
Wymiana wymaga precyzyjności i obeznania z elektronika. Jeśli nie masz doświadczenia i umiejętności, lepiej powierzyć prace specjalistom. Jeśli decydujesz się na samodzielną wymianę, pamiętaj o tym, aby nie wieszać cewki za jej przewody, nie odłączać jej wtyczki, nie stosować zbyt dużo siły na połączenia elektryczne, wszystkie przewody muszą być prawidłowo podłączone.