Przegrzanie silnika w samochodzie - co robić?

Przegrzanie silnika w samochodzie - co robić?06.10.2021
Przegrzany silnik to jedna z usterek, po której wystąpieniu należy jak najszybciej zatrzymać samochód. Długofalowe skutki przegrzania silnika mogą być bardzo kosztowne, dlatego kluczem jest szybkie i poprawne ustalenie nagłego wzrostu temperatury.

Jakie są przyczyny przegrzania silnika?

Kiedy silnik przegrzewa się, rośnie temperatura płynu krążącego w układzie chłodzenia pojazdu. Widać to wyraźnie na wskaźniku temperatury silnika, znajdującym się zwykle w sąsiedztwie licznika, wskazującego prędkość pojazdu. W niektórych samochodach w sytuacji nagłego wzrostu temperatury płynu chłodniczego na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka przegrzania silnika.

Jedną z częstych przyczyn awarii jest wyciek płynu chłodzącego, który może nastąpić m.in. poprzez pęknięcie zbiorniczka wyrównawczego. Najpewniejszym rozwiązaniem jest wówczas wymiana tego elementu. Dobór odpowiedniego zbiorniczka wyrównawczego jest możliwy pod adresem https://deler.pl/c/uklad-chlodzenia/zbiorniczek-wyrownawczy).

Wycieków można szukać także w innych strefach układu, jednak nie zawsze to one są przyczyną problemu. Inny potencjalny powód usterki to niska jakość płynu chłodniczego, który mógł nie zostać wymieniony w porę i nie jest w stanie schłodzić silnika (zwykle dzieje się tak w upalne dni). Przyczyną może być także usterka mechaniczna, np. uszkodzenie czujnika wentylatora chłodnicy. W tej sytuacji w pojeździe nie włącza się dmuchawa, kiedy temperatura płynu chłodniczego przekracza określoną fabrycznie wartość.

Awarii mógł ulec także termostat, który zablokował się w pozycji zamkniętej, przez co płyn chłodniczy nie dostał się do chłodnicy i zagotował się. Wśród często spotykanych przyczyn przegrzania silnika wymienia się także usterkę pompy cieczy chłodzącej.

Przegrzana chłodnica

Przegrzany silnik – jak rozpoznać objawy awarii?

Kiedy silnik przegrzewa się, płyn chłodniczy znajdujący się w układzie chłodzenia pojazdu zostaje doprowadzony do wrzenia. Jego standardowa, robocza temperatura to zazwyczaj 90-100°C. Wzrost tej temperatury będzie natychmiast widoczny na wskaźniku temperatury na desce rozdzielczej auta. Możliwe, że zauważymy także kłęby pary wydobywające się spod maski pojazdu, a nawiewy w kabinie auta przestaną poprawnie pracować.

Przegrzanie silnika – co robić w takiej sytuacji?

W takiej sytuacji należy od razu zatrzymać pojazd i zajrzeć pod maskę. Uprzednio warto ustawić ogrzewanie w kabinie pojazdu na maksymalną wartość, by nagrzewnica odebrała część ciepła z silnika pojazdu. Przed otwarciem maski lepiej nie gasić jeszcze silnika. Warto wcześniej sprawdzić, czy wentylator chłodnicy pracuje, czy nie (brak pracy może wskazywać na awarię termostatu).

Od razu ustalmy także, czy w zbiorniczku wyrównawczym układu chłodzenia znajduje się płyn. Jeżeli nie, może to sugerować wyciek płynu. Przy wciąż pracującym silniku zlokalizowanie miejsca wycieku może być łatwiejsze, jednak nie warto zbyt długo zwlekać z wyłączeniem jednostki. Sprawdźmy, czy zbiorniczek wyrównawczy nie uległ pęknięciu, oraz czy połączone z nim przewody są szczelne.

Jeżeli uda nam się zlokalizować wyciek, a nie będzie on duży, być może uda nam się kontynuować jazdę pod warunkiem schłodzenia silnika i uzupełnienia płynu chłodniczego. Przegrzanie silnika na szczęście nie jest zjawiskiem nieodwracalnym, jeżeli zareagujemy w porę. Wyłączona jednostka wystudzi się samoczynnie i dopiero wtedy możemy dolać płynu do zbiorniczka, by kontynuować jazdę.

Dolanie płynu, kiedy silnik jest jeszcze gorący jest kategorycznie niezalecane. W skrajnych wypadkach może doprowadzić nawet do pęknięcia bloku silnika). Pamiętajmy, by decyzję o kontynuowaniu jazdy podjąć tylko i wyłącznie wtedy, gdy zlokalizujemy wyciek, naprawimy go lub uznamy za niegroźny oraz dolejemy płyn chłodniczy. W innym przypadku najlepiej będzie odholować auto do warsztatu.

Czym skutkuje przegrzanie silnika?

Skutki przegrzania silnika mogą być poważne, dlatego lepiej nie ignorować pierwszych symptomów tej usterki oraz regularnie dokonywać wymiany płynu chłodzącego. Niewielkie i w porę odkryte przegrzanie silnika nie powinno wygenerować poważnych szkód, jednak po dokonaniu naprawy konieczne będzie uważne kontrolowanie zachowania silnika podczas standardowej eksploatacji.

Jeżeli doszło do poważniejszego przegrzania, uszkodzeniu mogła ulec uszczelka pod głowicą, co spowoduje rozszczelnienie silnika. Wymiana uszczelki nie należy do najtańszych napraw, ale warto wykonać ją jak najszybciej dobierając odpowiednią uszczelkę pod adresem https://deler.pl/c/uszczelki/uszczelka-glowicy, co pomoże uniknąć kolejnych problemów. Skrajnym problemem przegrzania jest natomiast pęknięcie bloku silnika, które jest nieodwracalne i powoduje konieczność wymiany jednostki na nową.