Ilu pracowników nadal brakuje w branży transportowej?

Ilu pracowników nadal brakuje w branży transportowej?04.04.2024
Przedsiębiorcy z branży wskazują na znaczący wzrost kosztów, a przy tym brak pracowników, i mówimy tu nie tylko o kierowcach, ale również logistykach i specjalistach IT.

Branża transportowa jest bardzo istotna dla gospodarki kraju, jednak boryka się z wieloma problemami. W połowie stycznia zakończył się 72-dniowy strajk polskich przewoźników. Przedsiębiorcy z branży wskazują na znaczący wzrost kosztów, a przy tym brak pracowników, i mówimy tu nie tylko o kierowcach, ale również logistykach i specjalistach IT.

Problemy branży transportowej

Według dostępnych danych wzrost wartości sektora transportu drogowego w Europie w 2023 roku miał nie przekroczyć 1,4%. Jest to wyraźny spadek w porównaniu do wzrostu o 3,5% w roku 2022.

Branża odnotowała niski popyt na swoje usługi. W listopadzie 2023 roku przewóz towarów spadł o 9% (w stosunku do listopada 2022), a w okresie od stycznia do listopada, przewieziono o 25% mniej towarów niż rok wcześniej.

Polscy przewoźnicy zmagali się dodatkowo z problemem braku pracowników (kierowców, logistyków, spedytorów) oraz wzrostem wynagrodzenia. Zwiększyło to ich koszty operacyjne.

Zatrudnienie w TSL

Jak wynika z dokumentu "Transport drogowy w Polsce 2023" przygotowanego przez TLP, branża TSL (skupiająca transport, spedycję i logistykę) generuje łącznie aż 7% PKB i odpowiada za 6,5% miejsc w pracy. Warto, by osoby, które poszukują zatrudnienia w tym sektorze, zapoznały się z opiniami na temat pracodawców, np. na tej stronie: https://www.gowork.pl/opinie/transport-i-spedycja-drogowa-transport-mieszany;kat.

Według szacunków BIG Infomonitor w połowie 2023 roku aż 219 000 podmiotów gospodarczych było związanych z branżą TSL w Polsce. Jest to wynik o 10% większy niż w 2022. Wiele z nich zajmuje się przewozami międzynarodowymi, w których wciąż jesteśmy konkurencyjni na tle zachodnich firm.

Zasadniczo w każdym regionie kraju widoczne jest wysokie zapotrzebowanie na pracowników. W grudniu 2023 roku, w kategorii Transport i Logistyka opublikowano 17 986 ogłoszeń, co stanowiło 9,8% ze wszystkich dostępnych ofert.

Nie brakuje pracy dla kierowców, a także spedytorów, logistyków czy magazynierów. Dla potencjalnych kandydatów kuszące może być wysokie zarobki.

Według badania Polskiego Instytutu Transportu Drogowego średnie deklarowane wynagrodzenie kierowców samochodów ciężarowych netto wyniosło w 2022 roku 7671 zł (wzrost wyniósł 21,6%). Na niższe zarobki mogą liczyć kierowców busów. Średnia wynagrodzenie netto to 5172 zł. Poza podstawą, w skład zarobku wliczyć należ różnego typu dodatki czy premie, co zwiększa atrakcyjność zawodów w tej branży.

Przyszłość branży TSL

Podobnie jak w 2023 roku, również w 2024 roku branża TSL musi być gotowa do zmian. Duży wpływ na sytuację mają czynniki zewnętrze (np. wojna na Ukrainie). Natomiast wstępne prognozy mówią o poprawie koniunktury do poziomu 3,3%.

Eksperci wskazują, że 2024 rok może być okresem uspokojenia i stabilizacji w branży transportowej. Wpływ na to może mieć stabilizacja cen paliw oraz spadająca inflacja. Przedsiębiorstwa transportowe muszą inwestować w nowe technologie. Dzięki temu będą miały możliwość automatyzacji takich czynności jak planowanie tras czy obsługa klienta. Na poprawę sytuacji wskazywać mogą również plany rekrutacyjne. Nawet około 30% firm z sektora TSL wskazuje, że będzie szukać pracowników.

Artykuł sponsorowany