Kupujemy głównie samochody używane

Kupujemy głównie samochody używane17.05.2011
Tylko 8% Polaków, którzy zostali w 2010 roku właścicielami samochodów, kupiło nowe auta. Pozostałe 92% osób wybrało samochody używane. W większości przypadków zakupu auta z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych, ...

...a średnia cena używanego samochodu wyniosła 12,4 tys. zł. W ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak (10%) i jak wynika z najnowszej fali badania TNS OBOP „Intencja zakupu samochodu”*, odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat, od 2006 roku.

Nadal wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010 r. - 92%). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 roku samochodów (8%) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11% i 12%. Jednocześnie ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta kupionego w 2010 roku wynosiła około 15,5 tys. zł, z kolei w 2009 roku było to około 16,7 tys. zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 r. średnio 12,4 tys. zł.

Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35%). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są w Polsce także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17% Polaków, tyle samo co w 2009 roku. Nieco mniej, bo 13% badanych, kupiło samochód przez Internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwujemy w tym zakresie tendencję wzrostową – było to o 3% więcej niż rok wcześniej.

Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 roku samochodów to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat.– komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 3 – 20 luty 2011 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1981.

Źródło: TNS OBOP, foto: Opel