Euro NCAP wyróżnia najbezpieczniejsze samochody

Euro NCAP wyróżnia najbezpieczniejsze samochody24.01.2013
EuroNCAP przyznało właśnie tytuły „Najlepszy w klasie” za rok 2012. W zeszłym roku organizacja opublikowała rezultaty testów przeprowadzonych w sumie na 36 modelach dostępnych na europejskim rynku.

Sześć pojazdów, które otrzymały najwyższą ocenę pięciu gwiazdek, uzyskało najwyższe wyniki w każdej z czterech odrębnych kategorii: ochrony pasażerów dorosłych, ochrony dzieci, ochrony pieszych i dodatkowych systemów bezpieczeństwa. Ostatecznie ranking najbezpieczniejszych samochodów, „The Best in Class” za rok 2012 według Euro NCAP prezentuje się następująco:

  • w kategorii „supermini”: Renault Clio
  • w kategorii “mały samochód rodzinny” Volvo V40
  • w kategorii “duży samochód rodzinny”: BMW serii 3
  • w kategorii „mały MPV”: FIAT 500L i Ford B-MAX
  • w kategorii „mały samochód terenowy z napędem 4x4”: Ford Kuga
  • w kategorii „duży samochód terenowy z napędem 4x4”: Hyundai Santa Fe
  • w kategorii „van użytkowy i rodzinny”: Ford Transit.

Fiat 500L I Ford B-MAX dzielą pierwsze miejsce w kategorii małych MPVów. Volvo V40 uzyskało najlepszy wynik łączny ze wszystkich samochodów, jakie dotychczas testowało Euro NCAP. W sumie w zeszłym roku 26 pojazdów otrzymało ocenę 5 gwiazdek, jeden dostał 4 gwiazdki, a 8 modeli po 3 gwiazdki. Wśród samochodów, które rozczarowały ekspertów z Euro NCAP znalazły się Jeep Compass i Renault Trafic, każdy z nich zdołał podczas testów zebrać zaledwie tyle punktów, by można było przyznać im po 2 gwiazdki.

Drugie miejsca w poszczególnych kategoriach za zeszły rok należą do:

  • Forda Fiesta w kategorii „supermini”,
  • Opla Mokka w kategorii „mały samochód rodzinny,
  • Volvo V60 Plug-In-Hybrid w kategorii „duży samochód rodzinny”,
  • Subaru Forester w kategorii „mały samochód terenowy z napędem 4x4 i
  • Range Rovera w kategorii „duży samochód terenowy z napędem 4x4”.

Po raz pierwszy Euro NCAP opublikowało porównawcze rezultaty testów w popularnej kategorii „vany użytkowe i rodzinne”. Ford Transit okazał się pierwszym vanem w historii, który Euro NCAP wyróżniło ogólną oceną p5 gwiazdek i tytułem „najlepszy w klasie”. Drugie miejsce w tej nowej kategorii zajął Fiat Scudo i jego bliźniacze modele Citroen Jumpy oraz Peugeot Expert (wszystkim przyznano po 3 gwiazdki).

W związku z tym, że producenci oferują nowe technologie bezpieczeństwa i wciąż udoskonalają rozwiązania techniczne, Euro NCAP pracuje nad uaktualnieniem swojego systemu oceny. W czerwcu 2012 roku organizacja ogłosiła, że będzie oceniać także dostępność systemu AEB (automatycznego, awaryjnego hamowania) w testowanych samochodach, by promować dalszy postęp technologii ratujących życie w Europie. Na razie systemy takie mają nieliczne modele europejskich samochodów, ale Euro NCAP liczy na to, że dzięki temu ruchowi zwiększy zainteresowanie klientów tego typu rozwiązaniami.

Od tego roku EuroNCAP będzie także uwzględniać w swoich ocenach obecność systemu ISA (sygnalizującego przekroczenie prędkości) oraz poszerza katalog testowanych zabezpieczeń dla dzieci.

Źródło: Euro NCAP, opracowanie: BM