MotoNews.pl

Test Jeep Compass 2.0 MJD 4X4 Limited

13 stycznia 2019

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Jeep-Compass-20-MJD 13

Jeep to marka kojarząca się głównie z pojazdami terenowymi. Druga generacja modelu Jeep Compass jest jednak połączeniem właściwości, które pozwalają na jazdę w trudnych warunkach z funkcjonalnością samochodu kompaktowego. Pozycjonowany jest pomiędzy modelami Renegade a Cherokee. Europejska premierę miał na początku 2017 roku w Genewie podczas odbywającego się tam Salonu Samochodowego. Zbudowany został od podstaw a do jego konstrukcji posłużyła przedłużona płyta podłogowa modelu Renegade.

Jeep Compass

Compass jest produktem globalnym, który charakteryzuje się aż 17 zaawansowanymi kombinacjami układu napędowego oraz specyficznym dla marki designem i niezłymi właściwościami jezdnymi. Gama jednostek napędowych obejmuje dwa silniki benzynowe 1.4 Tmair 140 KM i 170 KM oraz trzy wysokoprężne 1.6 MJD 120 KM i 2.0 MJD 140 KM lub 170 KM. Napęd przenoszony może być na przednie koła jezdne lub na obydwie osie za pośrednictwem układu Jeep Active Drive 4×4.

Oferowany jest w trzech podstawowych wersjach kompletacji Sport, Longitude i Limited. Niebawem możemy spodziewać się w sprzedaży odmiany offroadowej pod nazwą Trailhawk. Tak bogata oferta rynkowa powoduje, że produkowany w amerykańskim stanie Illinois w mieście Belvidere model staje się silnym graczem w segmencie aut obejmującym między innymi takie pojazdy jak Honda CR-V, Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga czy też Mazda CX5.

Jeep Compass – wygląd zewnętrzny

Jeep Compass łączy tradycję ze współczesną stylistyką. Opływowa i smukła sylwetka, która jest połączeniem auta typu SUV i Multivana prezentuje się nowocześnie i niebanalnie. Mimo kompaktowych wymiarów model wygląda bardzo masywnie.

Atletyczny przód z siedmioszczelinową kratą wlotu powietrza wykończoną chromowanymi obwódkami, z dużych rozmiarów zderzakiem oraz smukłymi reflektorami ze zintegrowanymi światłami jazdy dziennej LED swoim wyglądem przypomina swojego większego brata Grand Cherokee. Elementy takie jak: czarne plastikowe nakładki nadkoli, listwy ochronne progów i dolnej części zderzaków oraz przednie i tylna osłona podwozia podkreślają terenowy charakter pojazdu.

Wyraźnie zaakcentowana linia dachu poprzez chromowaną listwę nad szybami bocznymi, która przechodzi przez prawie cały profil auta jak i subtelnie wkomponowane relingi dachowe wraz z 19 calowymi aluminiowymi kołami tworzą wyjątkowy i zarazem elegancki wygląd nadwozia. Niewielki jak na tego typu pojazdy prześwit wynoszący 208 mm wraz ze świetnie dobranymi proporcjami bryły nadają sylwetce dynamicznego charakteru.

Masywny zderzak, pokrywa bagażnika z dużą przyciemnianą szybą, nad którą znajduje się sporych rozmiarów spoiler z centralnie umieszczonym światłem Stop nadają tyłowi auta majestatycznego wyglądu. Elementem wyróżniającym tył nadwozia są płynnie przechodzące na pokrywę smukłe, prostokątne światła LED podkreślające stylistykę auta. Wymiary nadwozia, muskularny wygląd powodują, że bardzo często model ten postrzegany jest, jako rodzinny crossover.

Jeep Compass – wnętrze samochodu

Wnętrze nowego Jeepa Compassa jest obszerne, miejsca jest pod dostatkiem zarówno w przedniej jak i tylnej części kabiny. Na fotelach przednich siedzi się wygodnie, a sposób ich regulacji pozwala na optymalne ustawienie. Konstrukcja pojazdu typu SUV skutkuje łatwością zajmowania miejsc oraz wysoką pozycją kierowcy, co zapewnia bardzo dobrą widoczność wokół pojazdu.

Stylistycznie model bardziej zbliżył się do pojazdów europejskich. Jest to zapewne wynik przejęcia marki Jeep przez włoski koncern FCA. Za grubą, pokrytą miękką w dotyku skórą kierownicą wielofunkcyjną znalazł się zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza. Oba te tradycyjne zegary rozdziela wyświetlacz komputera pokładowego obsługujący większość funkcji pojazdu. Panel ten swoim designem przypomina ten z Fiata Tipo, co nie powinno nas dziwić, ponieważ we wnętrzu znajdziemy wiele elementów zapożyczonych od włoskiego producenta.

W środkowej części deski rozdzielczej dominuje 7-calowy wyświetlacz ekranu dotykowego systemu multimedialnego Uconnect, który osadzony został pomiędzy nawiewami i obramowany czarnym błyszczącym plastikiem, co jest charakterystyczne dla pojazdów amerykańskiej marki. Poniżej ekranu znalazł się zestaw przycisków i pokręteł klimatyzacji i systemu przewietrzania wnętrza.

Na konsoli centralnej przed dźwignią zmiany biegów znalazł się selektor systemu zarządzania trakcją Selec-Terrain, czyli wyborem trybów jazdy za pomocą, którego możemy dostosować parametry pojazdu do panujących aktualnie warunków drogowych. Całość została tak ukształtowana, aby kierowca wszystkie pokrętła i przyciski miał praktycznie pod ręką zapewniając tym ergonomię na możliwie najwyższym poziomie.

Stonowane kolorystycznie wnętrze wykończone zostało materiałami wysokiej jakości. Montaż i spasowanie poszczególnych detali jest na bardzo dobrym poziomie. Tapicerka ze skóry łączonej z materiałem, wstawki i elementy wykończeniowe w kolorze aluminium i fortepianowej czerni nadają wnętrzu eleganckiego charakteru. Jak na auto aspirujące do miana pojazdu rodzinnego zaskakuje jego dość skromna pojemność przestrzeni ładunkowej.

Bagażnik dysponuje standardową pojemnością 368 litrów, wzrasta ona do 438 gdy zrezygnujemy z koła zapasowego na korzyść zestawu naprawczego. Zaletą jest duży otwór i niski próg załadunkowy. Po złożeniu asymetrycznie składanych oparć kanapy tylnej można uzyskać do 1251 litrów objętości bagażnika, co w połączeniu z wygodnymi schowkami znacznie poprawia funkcjonalność modelu. Dla poprawy wygody użytkowników Jeep Compass dodatkowo wyposażony może być w automatycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika ułatwiającą załadunek.

Jeep Comapss – silnik i właściwości jezdne

Do napędu prezentowanego pojazdu wykorzystano silnik wysokoprężny MultiJet II z funkcją Stop&Start o pojemności skokowej 1956 ccm, który charakteryzuje się maksymalną mocą 140 KM i maksymalnym momentem 350 Nm. Parametry te pozwalają na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie 10,1 sekundy. Wysoka kultura pracy oraz niewielki hałas, jaki generuje to bez wątpienia atut jednostki.

Napęd przenoszony jest na koła jezdne za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach, która pracuje poprawnie a skok dźwigni jak na auto o terenowym charakterze jest dość krótki. Zmiana biegów następuje bardzo sprawnie. Opisywany model wyposażony został w napęd 4×4 Jeep Active Drive, który współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferujący aż cztery różne tryby jazdy (tryb Auto, Snow – śnieg, Sand – piasek i Mud – błoto). Rozwiązanie to pozwala na zachowanie przyczepności kół do podłoża w prawie każdych warunkach pogodowych zarówno na utwardzonej nawierzchni jak i podczas poruszania się po bezdrożach.

Auto mimo swoich rozmiarów i wysoko osadzonego środka ciężkości zachowuje się bardzo stabilnie. Zawieszenie zostało zestrojone stosunkowo miękko, przez co samochodem podróżuje się komfortowo, cechuje go też bardzo dobre tłumienie wszelkich poprzecznych nierówności drogi. Układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na ruchy koła kierownicy, co w połączeniu z pozostałymi własnościami jezdnymi i skutecznym układem hamulcowym sprawia, że użytkownicy prowadząc Compassa czują się bezpiecznie.

Jeep Compass – podsumowanie

Testowany model, nawiązujący do off-roadowej tradycji amerykańskiej marki to crossover o kompaktowych wymiarach z łatwością poruszający się po ulicach miasta, ale jednocześnie funkcjonalny. Cechy te powodują, że zainteresują się nim nie tylko zwolennicy marki, może też spełniać rolę auta rodzinnego, przez co trafia zdecydowanie do większego grona potencjalnych odbiorców. Przestronne, praktyczne wnętrze, ciekawa stylistyka, bogata kompletacja wyposażenia oraz bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa to główne atuty nowego Compassa. Potwierdzeniem tego faktu jest uzyskanie pięciu gwiazdek w testach niezależnej organizacji ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP. Wynik ten uzyskano dzięki zastosowaniu w konstrukcji klatki bezpieczeństwa wykonanej w ponad 65% ze stali wysokowytrzymałej oraz poprzez zastosowanie ponad 70 systemów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.

Już w standardzie otrzymujemy: sześć poduszek powietrznych elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC czy też system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu ERM. Jego właściwości jezdne powodują, że jest on autem wielozadaniowym. Nowy Jeep Compass nie należy do najtańszych, ceny rozpoczynają się od 99800 złotych. Kwota ta dotyczy pojazdu z silnikiem benzynowym 1.4 Tmair 140 KM z napędem na jedną oś oraz w kompletacji wyposażenia Sport.

Testowany model w wersji Limited to już jednak wydatek ponad 150 tyś. złotych z uwzględnieniem elementów wyposażenia dodatkowego. Rasowy i współczesny design, wydajne nowoczesne jednostki napędowe oraz układ jezdny Jeepa Compassa stanowią jego dodatkowy atut.

Jeep Compass  – dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1956
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 4000
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 1750
  • Rodzaj zasilania – Common-Rail

Osiągi

  •  Prędkość maksymalna (km/h) – 190
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,1

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 5,2
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,0
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 4,4
  • Emisja CO2 (g./km) – 138

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 60

Wymiary

  • Długość (mm) – 4394
  • Szerokość (mm) – 1819
  • Wysokość (mm) – 1635
  • Rozstaw osi (mm) – 2636
  • Rozstaw kół osi przedniej/tylnej (mm) – 1540
  • Prześwit (mm) – 208
  • Kąt natarcia (stopnie) – 16,8
  • Kąt zejścia (stopnie) – 31,7
  • Kąt rampowy (stopnie) – 22,9

Napęd

  • 4×4 Jeep Active Drive

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania (m) – 11,07

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 225/60 R17
  • Standardowe obręcze kół (“) – 17

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1575
  • Maksymalna masa przyczepy hamowanej (kg) – 1900
  • Maksymalna masa ładunku na bagażniku dachowym (kg) – 68

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (litry) – 368
  • Pojemność bagażnika z zestawem naprawczym kół zamiast koła zapasowego (litry) – 438
  • Maksymalna (litry) – 1251

Jjeep Compass – kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Limited. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół, hamulce tarczowe4 kół
  • Asystent pasa ruchu
  • Asystent ruszania pod górę (HSA)
  • Autoalarm
  • Chromowane akcenty nadwozia
  • Czujniki parkowania – tył
  • Dźwignia zmiany biegów satynowo chromowana
  • Filtr p/pyłkowy Premium
  • Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego w 4 kierunkach
  • Fotel kierowcy z regulacja wysokości
  • Funkcja “audio streaming Bluetooth”
  • Głośniki 6 szt.
  • Gniazdo 12V
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Gniazdo 230V
  • Hamulec postojowy elektroniczny
  • Immobilizer
  • Kierownica pokryta skóra
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa 63
  • Końcówki układu wydechowego w kolorze srebrnym
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Listwa ozdobna zderzaka chromowana
  • Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  •  Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Maty podłogowe przednie i tylne
  • Obwódki reflektorów chromowane
  • Obwódki świateł do jazdy dziennej w kolorze srebrnym
  • Oparcie fotela pasażera z przodu składane
  • Organizer do bagażnika
  • Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
  • Oświetlenie wnętrza LED Premium
  • Oświetlenie wnętrza z tyłu
  • Panel instrumentów Premium
  • Podłokietnik przedni przesuwany ze schowkiem
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Pokrywa wlewu paliwa blokowana elektrycznie
  • Radio cyfrowe
  • Reflektory dwufunkcyjne projektorowe
  • Reflektory wyłączane z opóźnieniem programowanym
  • Relingi dachowe w kolorze jasno-satynowym
  • Schowek na rękawiczki podświetlany
  • Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
  • Sterowanie radiem w kierownicy
  • System bez kluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu Keyless Enter-n-Go z przyciskiem Start/Stop
  • System kontroli ciśnienia w oponach z wyświetlaczem
  • System kontroli stabilności hamowania
  • System kontroli trakcji dla całego zakresu prędkości
  • System mocowania fotelików dziecięcych Latch
  • System multimedialny UConnect 7.0
  • System ochrony przed zderzeniowej FCW Plus
  • System przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu
  • System Select-Terrain
  • System stabilizacji toru jazdy ESC ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS
  • System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSC
  • Szyby przyciemniane
  • Światła do jazdy dziennej
  • Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem zakrętów
  • Światła p/mgielne tylne
  • Światła tylne adaptacyjne
  • Światła tylne LED
  • Światła włączane automatycznie
  • Tarcze kół aluminiowe 17″
  • Tempomat
  • Uchwyt na przednia tablice rejestracyjna
  • Uchwyty do mocowania bagażu (8 szt.)
  • Uchwyty na kubki/butelki z przodu podświetlane
  • Usługi Uconnect LIVE Services
  • Wejście podświetlane
  • Wlew paliwa bez korkowy
  • Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wykładzina bagażnika
  • Wyświetlacz kolorowy 7″ TFT w panelu wskaźników
  • Zagłówki foteli przednich aktywne
  • Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
  • Zestaw naprawczy opon
  • Złącze “AUX”
  • Złącze “USB”
  • Złącze USB dodatkowe

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Limited posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Drzwi tyłu nadwozia otwierane elektrycznie
  • Lakier Spitfire Orange pomarańczowy
  • Szyby tylne ciemne
  • Tapicerka skórzano-tekstyln
  • Tarcze kół aluminiowe 18″
  • Tempomat adaptacyjny

Test przeprowadzony w dniach 12-15 październik 2018 r. Serdecznie dziękujemy firmie FCA Poland S.A. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert