MotoNews.pl

Test Volkswagen ID.3 1ST Plus

22 lutego 2021

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Volkswagen-ID3-1ST-Plus 31

Volkswagen ID.3 to pierwszy w pełni elektryczny pojazd marki. Model ten rozpoczął nową erę w świecie elektrycznej mobilności, która zgodna jest z zasadami zrównoważonego rozwoju. W 2016 roku niemiecki koncern zwiastował w niedługim czasie wprowadzenie na rynek zbudowanego od podstaw i produkowanego seryjnie auta elektrycznego. Zapowiedzi stały się faktem. We wrześniu 2019 roku Volkswagen zaprezentował podczas salonu samochodowego we Frankfurcie model ID.3 już jako seryjną odmianę.

Konstrukcja jego została oparta na modułowej platformie podłogowej MEB.  Ma ona służyć również do budowy innych samochodów elektrycznych niemieckiej marki. Oczywiście Volkswagen oferował już samochody elektryczne takie jak e-Golf czy też e-up!, ale bazowały one na konstrukcjach aut z napędem spalinowym. Prezentowany model zaprojektowany został przez Klausa Bischoffa od podstaw, jako auto elektryczne. Dzięki temu zespół akumulatorów został tak zintegrowany z autem, że nie wpływa to na pojemność przestrzeni ładunkowej jak i kabiny. Zastosowano silnik elektryczny o niewielkich rozmiarach oraz napęd na koła tylne, co pozwoliło na optymalne wykorzystanie właściwości technicznych.

Bieżąca oferta obejmuje jeden silnik elektryczny o mocy 204 KM oraz dwa do wyboru warianty akumulatorów o pojemności 58 kWh lub 77 kWh. Obecnie potencjalny nabywca ma dodatkowo możliwość wyboru pojazdu z aż siedmiu zakresów kompletacji wyposażenia standardowego: Pro Performance, Pro Performance Life, Pro Performance Business, Pro Performance Style, Pro Performance Family dla mniejszego akumulatora oraz Pro S i Pro S Tour dla auta z akumulatorem o większej mocy. Bezpośrednimi konkurentami ID.3 na rynku polskim są: Kia e-Niro, Nissan Leaf czy też Hyundai Kona Electric.

Volkswagen ID.3 1ST Plus – wygląd zewnętrzny

Volkswagen ID.3 to typowy kompaktowy hatchback, jego wymiary wynoszą: 4261 mm długości, 1809 mmm szerokości (bez lusterek) i 1552 mmm wysokości. Płynne kształty podkreślone łagodnymi liniami bryły nadwozia świadczą o charakterze testowanego modelu. Stylistycznie auto jest raczej konserwatywne. Nie znajdziemy wyszukanych wstawek czy też futurystycznych elementów, jak ma to miejsce w tego typu pojazdach u konkurencji. Stonowany design ID.3 jest jednak nowoczesny i zarazem ponadczasowy.

Przód pozbawiony kraty wlotu powietrza, reflektory wykonane w technologii LED, które za pośrednictwem podświetlanej listwy łączą się z nowym logiem marki, odzwierciedlają naturę modelu. Duży spoiler z wkomponowanym światłem stop, zachodzące na poszycia boczne, klosze ledowych lamp tylnych, czarna pokrywa bagażnika oraz lekko uniesiony ku górze zderzak podkreślają nowoczesny wygląd auta.

Krótkie zwisy, duży rozstaw osi wynoszący 2765 mm, tarcze kół o ciekawym aerodynamicznym kształcie, czarna kontrastująca z nadwoziem nakładka progów oraz mocno przyciemniane tylne szyby nadają autu temperamentu. Zwarta bryła nadwozia charakteryzuje się od strony technicznej bardzo niskim współczynnikiem oporów powietrza Cx równym 0,27 co skutkuje zwiększeniem zasięgu prezentowanego auta.

Volkswagen ID.3 1ST Plus – wnętrze samochodu

Wymiary Volkswagena ID.3 zbliżone do Golfa, duży rozstaw osi, pakiet akumulatorów zamontowany w podłodze oraz silnik elektryczny o niewielkich gabarytach umiejscowiony nad tylną osią dały konstruktorom możliwość zaprojektowania bardzo obszernego wnętrza. Zasiadając w nim, bez względu na to gdzie zajmiemy miejsce, czy będzie to fotel przedni, czy kanapa tylna, miejsca jest tam pod dostatkiem.

Wyprofilowanie foteli powoduje, że są one bardzo wygodne. W kabinie jest bardzo futurystycznie. Zajmując miejsca we wnętrzu odnosi się wrażenie jakbyśmy przenieśli się w przyszłość. Stylistyka jest całkowicie odmienna od tego, do czego przyzwyczaiła nas marka Volkswagen. Tylko nieliczne wstawki przypominają nam o tym, że znajdujemy się w pojeździe niemieckiej marki.

Kolorystycznie wnętrze jest bardzo stonowane. Nieco ożywia je zgrabne połączenie dwóch odcieni szarości ciemnej i jasnej oraz elementy wykończeniowe wykonane z czarnego błyszczącego plastiku. Ciekawie wygląda ID.Light – wąski pas diod LED umieszczony pod szybą czołową. Stanowi w pewien sposób wsparcie kierowcy podczas jazdy oraz oświetlenie Ambiente, które można dostrajać do swoich upodobań.

Za wielofunkcyjną kierownicą, obszytą miękką w dotyku skórą, nie znajdziemy typowego panelu zegarów. Jego miejsce zajął kolorowy ekran zespolony z joystickiem pełniącym funkcję dźwigni zmiany biegów. Wyświetla on podstawowe informacje płynące z komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje duży, 10 calowy, kolorowy i dotykowy wyświetlacz, który odpowiada między innymi za sterowanie systemem audio, nawigacją czy też systemem Bluetooth.

Auto zostało praktycznie całkowicie pozbawione fizycznych przycisków; nawet na kierownicy zastosowano przełączniki dotykowe. Użytkownik nie powinien mieć najmniejszych problemów ze sterowaniem systemami, wszystko działa bardzo intuicyjnie, dodatkowo funkcjami możemy zawiadywać głosowo. Nietypowe jest jednak umiejscowienie włącznika świateł zewnętrznych, ogrzewania przedniej i tylnej szyby na desce rozdzielczej z lewej strony koła kierownicy.

Jak przystało na samochód kompaktowy jest on bardzo praktyczny. Potwierdzają to różnego rodzaju schowki oraz przestronny bagażnik. Umiejscowienie akumulatorów w podłodze pozwoliło na uzyskanie – jak na samochód elektryczny – bardzo dużej przestrzeni bagażowej. Standardowa pojemność bagażnika testowanego auta to 385 litrów. Możemy ją powiększyć po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy tylnej do objętości 1267 litrów. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest też dwupoziomowa podłoga bagażnika.

Volkswagen ID.3 1ST Plus – silnik i właściwości jezdne

Prezentowany model napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, charakteryzujący się momentem obrotowym 310 Nm. Właściwości jednostki napędowej sprawiają, że parametry te dostępne są już w chwili naciśnięcia pedału przyspieszenia. Powoduje to bardzo szybkie rozpędzanie auta. 100 km/h osiąga w niespełna w 7,3 sekundy.

Pojemność akumulatora – 58 kWh przy jego pełnym naładowaniu i wykorzystaniu systemu rekuperacji pozwala – jak podaje producent – na przejechanie ponad 400 kilometrów. Mimo dużej mocy i momentu obrotowego oraz faktu, że auto napędzane jest na tylną oś, to nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy prowadzi się bardzo stabilnie. Duża masa, spory rozstaw osi oraz obniżony środek ciężkości skutkują znakomitymi właściwościami jezdnymi.

Wspomniany rozstaw osi wraz z krótkimi zwisami powodują, że pojazd jest bardzo zwrotny, a jego średnica zawracania to niespełna 10,2 m. Jak przystało na samochód elektryczny, we wnętrzu jest bardzo cicho nawet przy dużych, autostradowych prędkościach. Zawieszenie zestrojono tak, aby dać maksimum komfortu przy zachowaniu stabilności jazdy. Bardzo dobrze tłumi ono wszelkie nierówności nawierzchni drogi. Do kabiny nie przedostają się praktycznie żadne odgłosy jego pracy.

Test Volkswagena ID.3 1ST Plus – podsumowanie

Coraz częściej na drogach spotykamy elektryczne pojazdy, a elektromobilność powoli staje się faktem. Reprezentant tej grupy pojazdów w postaci Volkswagena ID.3 kusi potencjalnych klientów właściwościami jezdnymi, w miarę dużym zasięgiem, nowoczesną stylistyką oraz komfortem.

Jest to pojazd raczej przeznaczony do ruchu miejskiego, gdzie w dużym stopniu może wykorzystać funkcję rekuperacji. Nadal sporym problemem jest bardzo słaba infrastruktura stacji szybkiego ładowania w Polsce, co skutkuje tym, że wielu użytkowników aut elektrycznych obawia się dalszych wyjazdów, aby nie utknąć w trasie. Przy tym wszystkim należy pamiętać, że podczas przemieszczania się po drogach ekspresowych i autostradach system rekuperacji praktycznie nie funkcjonuje a co za tym idzie rzeczywisty zasięg pojazdu się zmniejsza.

Auto nie należy do najtańszych. Podstawowa wersja Pro Performance to koszt 156 000 złotych. Natomiast cena testowanej odmiany ID.3 1ST Plus to już wydatek 194 390 złotych, co może odstraszyć potencjalnych nabywców. Należy jednak pamiętać, że otrzymujemy auto, które nie generuje emisji CO2, a jego zaletą jest możliwość ładowania akumulatora zarówno prądem zmiennym jak i stałym. Do tego auto potrafi dać dużo przyjemności podczas codziennej jazdy.

Volkswagen ID.3 1ST Plus –  dane techniczne

Silnik – elektryczny

  • Synchroniczny z magnesami trwałymi
  • Maksymalna moc kW (KM) – 150 (204)
  • Maksymalny moment obrotowy Nm – 310
  • Akumulator – litowo-jonowy
  • Pojemność użytkowa baterii (kWh) – 58

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 160
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,3
  • Zużycie energii w cyklu mieszanym (kWh /100 km) – 15,7
  • Zasięg w trybie mieszanym (km) – 420

Ładowanie

  • Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (11 kW) (godz.) – 6,15
  • Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (7,2 kW) (godz.) – 9,3
  • Czas ładowanie prądem stałym od 5%do 80% (100 kW) (min.) – 35
  • Czas ładowanie 100 km zasięgu prądem stałym (100 kW) (min.) – 8

Wymiary

  • Długość (mm) – 4261
  • Szerokość (mm) – 1809
  • Wysokość (mm) – 1568
  • Rozstaw osi (mm) – 2770
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1536
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1513

Napęd

  • Na oś tylna

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 10,2

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 215/50 R19
  • Standardowe obręcze kół (“) – 19

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1794
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2260

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (litry) – 385
  • Maksymalna (litry) – 1267

Volkswagen ID.3 1ST Plus – kompletacja wyposażenia

Testowany samochód w prezentowanej wersji wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • App Connect system
  • Asystent toru jazdy Lane Assist
  • Bateria 280 A (51Ah)
  • Czujnik deszczu
  • Deska rozdzielcza standardowa
  • Dysze spryskiwaczy podgrzewane
  • Dywaniki przód/tył
  • Fotel kierowcy z regulacja wysokości
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Funkcja obsługi głosowej
  • Głośniki 4 szt.
  • Gniazdo do szybkiego ładowania CCS – umożliwia ładowanie prądem stałym i zmiennym
  •  Immobilizer
  • Instalacja telefoniczna Bluetooth
  • Kabel do ładowania prądem zmiennym ze stacji ładującej
  • Kabel do ładowania z gniazdka domowego
  • Kierownica podgrzewana
  • Kierownica pokryta skóra
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Konsola centralna z 2 uchwytami na kubki
  • Konsola dachowa z zamykanym schowkiem
  • Lusterka do makijażu podświetlane
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Lusterko zewnętrzne kierowcy sferyczne
  • Lusterko zewnętrzne po stronie pasażera convex
  • Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych siedzeniach
  • Mocowanie fotelika ISOFIX na przednim fotelu pasażera
  • Modulator dźwięku
  • Oświetlenie Ambient
  • Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
  • Pasy bezpieczeństwa przednie trzypunktowe z napinaczami i ogranicznikiem napięcia
  • Podłokietnik fotela kierowcy
  • Podłokietnik fotela pasażera
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Pokrywa bagażnika otwierana elektrycznie
  • Połączenie alarmowe automatyczne Emergency call
  • Radio “Ready 2 Discover”
  • Reflektory w technologii LED Matrix
  • Siedzenia tylne dzielone 60/40
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa
  • System “Park Pilot”
    – Czujniki parkowania – przód
    – Czujniki parkowania – tył
    – System wspomagający parkowanie
  • System “We Connect Plus”
  • System ESP
  • System Front Assist z funkcja awaryjnego hamowania
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System nawigacji satelitarnej “Discover Pro”
  • System ochrony pasażerów “PreCrash Basic & Front
  • System Rear Assist – kamera cofania
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy
  • System rozpoznawania znaków drogowych Sign Assist
  • System Stop & Go
  • System sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach
  • System wyboru profilu jazdy
  • System zamykania i uruchamiania pojazdu “Keyless Access”
  • Szyba przednia termoizolacyjna
  • Szyby boczne i tylna atermiczne
  • Szyby boczne i tylna przyciemniane
  • Śruby zabezpieczające przed kradzieżą kół
  • Światła drogowe automatyczne
  • Światła tylne LED z dynamicznymi kierunkowskazami
  • Tapicerka siedzeń Comfort Design
  • Tarcze kół aluminiowe 19″ czarne, opony 215/50
  • Tempomat adaptacyjny ACC
  • Tuner radiowy cyfrowy DAB+
  • Wspomaganie układu kierowniczego elektromechaniczne
  • Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
  • Zamek centralny
  • Zestaw naprawczy opon
  • Złącze USB-C, 2 szt. z przodu
  • Złącze USB-C, 2 szt. z tyłu

Test przeprowadzony w dniach 26 Listopada – 3 grudnia 2020 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Info-Ekspert